Ik ben benieuwd wie van jullie er ook een bevallingsplan hebben? :-D De vorige keer had ik voor het eerst op papier staan wat ik wilde in welke situatie en ik moet zeggen, het is me uitstekend bevallen! In het ziekenhuis hielden ze er echt rekening mee, ik heb op geen enkel moment vragen gekregen die ik door de weeen niet kon beantwoorden want ze wisten immers al wat ik wilde. De verloskundige en verpleging zeiden zelf ook dat ze het erg fijn vonden om bij voorbaat al te weten waar ze aan toe waren! Zo min mogelijk 'natte-vinger-werk' voor hen en het schepte bij voorbaat al duidelijkheid. Wie heeft er nog meer een bevallingsplan, en wat hebben jullie erin gezet? :-D (Hieronder een kopietje van de mijne) Naam : Esther Konings Geboortedatum: 19 september 1985 Zwanger van: vierde kindje Uitgerekend op: 1 juni 2009 Onder controle bij: Verloskundigepraktijk Zutphen Omgeving en begeleiders ??De aanwezigen bij mijn bevalling zijn mijn man Robert en mijn moeder Elly. ??Robert coacht mij, hij weet wat ik wel of niet prettig vind. Ik bel enkel op momenten dat het echt nodig is. Bevalling ??Ik wil graag bevallen met een ruggenprik en wil graag dat deze wordt aangelegd voordat de inleiding wordt gestart. Ik heb hier een goede reden voor. Mijn bekkenproblemen zijn namelijk dusdanig dat ik met goed fatsoen geen weeën kan opvangen (heb ik helaas al ervaring mee met mijn derde bevalling) en daarom wil ik er graag van verzekerd zijn dat ik ontspannen en zonder al te veel bekkenpijn de weeën kan opvangen. Er is geen indicatie om te verwachten dat de bevalling daarna dusdanig traag zal verlopen dat het op een kunstverlossing uitloopt; mijn middelste dochter was er (vanaf de eerste wee) met 24 minuten en mijn jongste met 54 minuten. Met plezier licht ik deze keuze nog mondeling toe als dit wenselijk is. Overigens, mocht u het willen suggereren, is pethidine iets wat ik echt NIET wil, ik heb hier zeer slechte ervaringen mee. ??Ik pers zelf, ik heb hier geen coaching bij nodig. Sterker nog, door goedbedoelde coaching kan ik behoorlijk geïrriteerd raken en dat werkt averechts. Mijn man pakt in principe de baby aan en knipt de navelstreng door. Misschien dat ik het aanpakken ook wel zelf doe als het moment het toelaat. Ik stel het erg op prijs als er discreet wordt omgegaan met eventuele ontlasting tijdens het persen. ??De baby houden wij graag bij ons zolang dat goed bij voelt, tenzij dit door medische noodzakelijkheid niet kan. Wegen en meten kan ook na de eerste voeding gebeuren, sowieso nadat ik gedoucht ben, dan kan ik de controles en dergelijke ook bewust meemaken, dat vind ik heel bijzonder. Als het anders loopt ??Mocht een medische ingreep wél noodzakelijk zijn, zoals bijv. een knip of vacuümverlossing of zelfs een keizersnede, dan willen wij graag van tevoren uitleg waarom dit nodig is. ??Indien een keizersnede noodzakelijk is, wil ik, indien ook maar enigszins mogelijk, mijn man in de operatiekamer hebben en als het kindje geboren is, wil ik het graag bij mij houden tijdens het hechten, mits dit medisch verantwoord is. Als dit niet kan, wil ik graag dat mijn man de mogelijkheid wordt geboden om het kindje huid op huid bij zich te houden. ??In het extreme geval van een spoedkeizersnede onder algehele narcose wil ik dat er al het mogelijke aan gedaan wordt zodat mijn man en baby bij mij in de kamer kunnen zijn als ik wakker word en dat mijn man de mogelijkheid wordt geboden om het kindje huid op huid bij zich te houden. ??Een scenario waar we helemaal niet aan willen denken, maar wel belangrijk dat het uitgesproken wordt; als er een keuze moet worden gemaakt tussen het leven van mijn kind of mijn eigen leven, wil ik graag dat jullie er alles aan doen om mij te redden. Hoe hartverscheurend het ook is (alleen al voor mij!) om deze keuze te moeten maken. Maar er zijn ook nog drie kleine meisjes in het spel die hun moeder nodig hebben. Baby ??Ik wil heel graag toch nog eens proberen borstvoeding te geven, ondanks dat dat tot drie keer toe niet voor mij bleek weggelegd. Graag zou ik hier begeleiding bij krijgen (lactatiekundige?), zodat de borstvoeding in ieder geval alle kansen heeft gehad, ook als het weer niet uitpakt zoals wij hopen. Ik wil graag op verzoek voeden. ??Ik wil absoluut niet dat de baby van mijn kamer wordt gehaald zonder mijn toestemming! Verblijf in het ziekenhuis ??Afhankelijk van het tijdstip van bevallen en uiteraard de uitwerking van de ruggenprik, wil ik graag op het moment zelf bekijken of ik dezelfde dag nog naar huis kan en wil. In principe ga ik (mits een christelijk tijdstip) het liefst dezelfde dag nog naar huis. ??Tijdens mijn tweede bevalling ben ik ronduit grof en respectloos behandeld, dit wens ik niet nogmaals mee te maken. Mochten mijn grenzen overschreden worden, of worden mijn wensen genegeerd, dan zal ik desbetreffende waarschijnlijk niet erg vriendelijk verzoeken te vertrekken. ??Ik heb geen prettige ervaringen met dr. ********** en dr. ******. Verloskundige **** ******* heeft mijn tweede bevalling gedaan en is verantwoordelijk voor de bittere nasmaak die ik daaraan heb overgehouden. Deze drie mensen wil ik derhalve absoluut niet aan mijn bed hebben! Ik hoop op jullie begrip.
ik bedoel het niet verkeerd maar ik vind t een beetje overdreven. het enige plan wat ik heb is dat ik naar het ziekenhuis ga met een baby in me buik en naar huis met een babyn in me armen de rest zie ik wel. maar als dit voor jouw gevoel beter is moet je t zeker doen.
ik had ook een geboorteplan, maar dit zeker ook omdat mijn eerste bevalling zo gigantisch fout is gegaan, dat ik met mijn 2e wilde dat het zover als mogelijk op mijn manier ging. helaas heb ik op deze computer dat plan niet staan. maar wat voor mij heel belangrijk was dat ik niet 20 verschillende verpleegkundige wilde hebben in mijn kamer. bij de eerste kwamen om de 5 minuten andere verpleegkundige binnenlopen en allemaal met dezelfde vraag. wilt u niet even lekker onder de douche gaan staan. Ik werd hier zo kriegelig van. (bij mijn 2e bevalling dus ook netjes maar 1 verpleegkundige gehad) verder wilde ik dat de vk veel eerder gebeld werd. ik heb bij mijn eerste 1 uur met persweeen gelegen. geen pretje kan ik je zeggen voor de vk er was. Hij was een beetje laat gebeld. ze dachten dat het wel meeviel allemaal. grrrrrrrr (bij mijn 2e bevalling is de vk netjes gebleven vanaf het moment dat ik in het ziekenhuis was. al gaat het bij een 2e natuurlijk zowieso sneller) verder erin aangegeven dat ik zelf flesvoeding bij me had, omdat ik een ander merk wilde geven. en ja dat kan je wel aan je man zeggen, maar dat werkt op zo'n moment dus niet he. en verder wilde ik dat ze me niet zomaar een katheder gaven. alleen bij medische noodzaak. verder nog wat kleine dingen, maar die waren het minst belangrijk, maar als je dan toch een lijstje maakt kan je het wel vermelden. ik ben heel blij dat ik zo'n plan heb gemaakt ze hielden er echt goed rekening mee. Mochten we ook voor een derde gaan maak ik er zeker nog eentje
Vind het erg slim van je om het op de schrijven. Misschien wel een idee. Of ik er iets mee doe is een tweede
Toevallig wilde ik hier net een topic over openen! Ik heb van mijn VK vanmorgen het advies gekregen zo'n plan op te stellen. Dit omdat ik graag pijnbestrijding wil en erg bang ben op het moment om te moeten gaan bevallen (over een week of 20 pas maar toch). Zij denkt dat het helpt mijn gedachten op een rij te zetten en nu alvast te bedenken wat ik in bepaalde situaties wil. Op zich lijkt het me erg zinvol, in elk geval voor mij. Ik ben erg benieuwd naar alle ervaringen van mensen met een plan. Liefs
Ik vat het niet verkeerd op hoor maar ik ben twee keer naar het ziekenhuis gegaan met als enige plan "met dikke buik naar binnen, met gevulde maxi cosi naar buiten" en dat was niet bepaald een succes te noemen. De derde keer, MET bevallingsplan, hield ik er wél een positief gevoel aan over. Ach, ik heb zo mijn rugzakje met bevallingsbagage en voorkom liever herhaling. Dat de verloskundige het zo op prijs stelt om vooraf te weten wat ik wil, speelt trouwens ook mee. Maak ik het voor mezelf, maar ook voor hen een beetje makkelijker. Zo te zien ben jij zwanger van je eerste?
YoungFlower, over die flesvoeding, dat had ik er de vorige keer inderdaad ook in staan haha! Nu ga ik dan toch maar weer voor de borstvoeding en heb ik het geschrapt....... Maar je hebt helemaal gelijk; als je dat van je man moet laten afhangen komt het niet goed hahaha! Sinada, je bent in ieder geval op een idee gebracht, al concludeer je misschien uiteindelijk toch dat je er toch niet aan begint! Beter dan onwetend zijn in ieder geval, toch? Leyla, gelijk heb je. Zeker met pijnbestrijding kun je tegenwoordig niet expliciet genoeg zijn..!
Daya.. ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan zo verkeerd is gegaan tijdens eerdere bevallingen? voor mij is het ook de eerste en ben er ook een beetje bang voor, bevalling enzo.. ik denk dat ik ook maar eens een plan maak aleen is dat best moeilijk als je het nog niet meehebt gemaakt
Mijn eerste bevalling 'overkwam' mij gewoon, net als ieder ander die een eerste kind krijgt wist ik in de verste verte niet wat te verwachten en het verliep vrij traumatisch.. (Trek je mijn verhaal niet teveel aan he, ik wil je niet bang maken voor een horrorbevalling ofzo!) Wat ging er fout: Omdat de verloskundige de snelheid van mijn bevalling verkeerd inschatte, heb ik driekwartier met onhoudbare persdrang in de auto moeten zitten naar het ziekenhuis vanwege meconiumhoudend vruchtwater. In het ziekenhuis was de hartslag van Dariënne zodanig gezakt, dat ik een megaknip kreeg zonder waarschuwing en binnen zes minuten werd mijn dochter gelanceerd, terwijl de verloskundige als een bezetene op mijn buik stond te duwen. Ik verloor anderhalve liter bloed en de nasleep was dus ook geen pretje. Als de verloskundige mij NIET met 10 cm ontsluiting in de auto had gezet (wij hadden geen inspraak! Met een bevallingsplan was dat dus anders geweest) had ik de persweeen ook niet driekwartier op hoeven houden, dan was Dariënne's hartslag ook niet zo gedaald, was er minder haast geweest om haar geboren te laten worden. En dat had mij dan weer een traumatisch ritje in de auto, een megaknip en veel bloedverlies gescheeld. Bij mijn tweede had ik een verloskundige die nog nooit van respect had gehoord en een gynaecoloog die me niet serieus nam. Heb hen na negenenhalf uur valse (!!) weeen zowat naar de strot moeten vliegen om wat gedaan te krijgen. Wederom; met een bevallingsplan was dat niet nodig geweest. Doe mij dus maar een bevallingsplan. Iedere bevalling is anders en je weet nooit hoe het loopt, dus ik ben graag overal op voorbereid.
ik vind het heel slim dat je dat gedaan hebt; zo is gewoon duidelijk at je wel en niet wilt...vraag me alleen af of ze wel tijd hebben om t te lezen...en of ze zcih er ook aan houden...maar baat t niet dan schaadt t niet..en helemaal fijn dat je zulke dingen lekker op papier hebt staan en niet op moment van baren nog ff moet gaan uitleggen!
Nu wil ik niet lullig overkomen, maar dit is vast je eerste kindje? En waarschijnlijk heb je dus nog geen flauw idee wat er allemaal 'fout' kan gaan tijdens een bevalling. Hier was mijn vorige bevalling ook nogal dramatisch, zit er ook over te denken om een bevallingsplan te maken, alleen weet ik niet of dit zin heeft, want krijg misschien een geplande ks en dan heb je zelf natuurlijk niet zoveel meer in te brengen. @daya: ziet er duidelijk uit, heb alleen een vraagje. Je noemt namen van een gyn en vk. Lijkt me niet iets wat je altijd in de hand hebt. Wat als je echt dringend hulp nodig hebt en zij zijn de enige die dienst hebben? Ze zullen echt niet alleen daarvoor iemand anders oppiepen als zij er toch zijn lijkt me.
zowieso leest je vk het door met je als je hem inleverd. verder besprak mijn vk het toen ik net in het ziekenhuis aankwam meteen met de verpleegkundige en de gynacoloog. hebben ze rustig kunnen doen. duurt meestal toch maar 5 minuten en die tijd hebben ze wel hoor. en ik kan me voorstellen dat je voor een eerste kindje geen plan maakt je weet totaal niet wat je kan verwachten en hoe je reageert. het lijkt me dan ook moeilijk voor de eerste echt een plan te maken hoor.
Zijn daar mss voorbeelden van zo'n plan? ik vind die van de TS erg uitgebreid en toen ik hem las had ik zoiets van 'sow, die heeft wel lef om het zo te omschrijven allemaal' maar als ik alleen al aan gisteren terugdenk (baby draaien in ziekenhuis) hoe rommelig, zonder info, bruut, stagaires kamertje vol .. kan me erg goed voorstellen dat veel langs elkaar afloopt en het gewoon een drama kan worden. Dit wil niet zeggen dat het niet goed kan verlopen natuurlijk
Ik ben 2x bevallen zonder bevallingsplan en dat ging prima. Wel had ik natuurlijk vantevoren al heel veel nagedacht en gefantaseerd over de bevalling. Helemaal blanco ga je er nooit in, denk ik. En je kunt vantevoren wel van alles bedenken en 'plannen'' , maar het loopt toch altijd anders dan verwacht is mijn ervaring. Ik had wel met mijn man afgesproken dat ik het liefst thuis wilde bevallen en als het allemaal mis zou gaan, dat hij dan bij de baby zou blijven en dat ie er voor zou zorgen dat er koste wat het kost begonnen zou worden met borstvoeding en geen flesvoeding. Bij mijn eerste bevalling had ik vantevoren met de verloskundige overlegd dat ik op de baarkruk wilde bevallen. Op het moment supreme moest ik er niet aan denken, dus vaarwel plan! Ik heb verder geen ervaring met ziekenhuisbevallingen, maar het lijkt me best lastig om al die eisen te stellen die TS in haar plan had staan. Leuk idee dat je niet zoveel verpleegkundigen en zelfs bepaalde mensen helemaal niet aan je bed wilt hebben, maar ik denk dat een ziekenhuis daar niet bijzonder veel rekening mee kan houden. Ik denk dat je er meer aan hebt om te zorgen dat je man een beetje z'n mondje weet te roeren en dat hij voor jouw belangen op komt, dan dat je alles helemaal precies gaat omschrijven vantevoren.
Ik heb net van de week zelf een soort plan gemaakt, maar het ziet er wel anders uit. Zeker omdat het voor mij ook mijn eerste bevalling is, kan ik over medische dingen weinig meer zeggen dan dat ik alles eerst wil horen voordat er iets gebeurd (mits medisch verantwoord). Omdat ik naar alle waarschijnlijkheid niet in Nederland zal bevallen, kan ik op deze manier nog wat medische termen en vragen/kreten opzoeken in het Duits/Engels, voordat ik daar straks lig! Het plan is bij ons dus veel meer voor onszelf dan voor de artsen. Wat ik er tot nu toe in heb geschreven: - Wanneer ik naar het ziekenhuis moet (op de website van het ziekenhuis stonden een aantal heldere punten, bijv. hoe snel je weeën achter elkaar komen, wanneer je je te onzeker voelt, etc.). Zo kan mijn man op dat moment zelf beoordelen wanneer we gaan. Er komt hier geen VK thuis controleren ofzo, ik moet gewoon naar het ZH gaan zelf. - Het adres van het ZH en waar we in het ZH moeten zijn. - Telefoonnummer van het taxi bedrijf (we hebben zelf geen auto) - Wat we moeten doen na de bevalling (wie bellen we eerst, telefoonnummers, de hebamme (kraamzorg) met telefoonnummer die we daarna meteen moeten bellen, etc.). Oh, nog niet gezegd, ik beval dus sowieso in het ZH en zal dus zelf moeten beslissen op het moment of ik naar het ZH moet of niet. Ze hebben natuurlijk telefoonnummers die je kunt bellen voor advies, maar in principe moet ik met weeën om de 10 minuten gewoon daarheen komen. Ik vind dit zelf heel prettig, want ook wanneer ik in paniek raak wanneer het begint en misschien heel onzeker of onrustig word van het idee om thuis te zijn, dan kan ik gewoon naar het ZH gaan en daar kan ik dan blijven. Ze zullen me niet snel weer naar huis sturen als het begonnen is. Zo heb ik zelf de touwtjes veel meer in handen, alhoewel het ook wel onzeker maakt dat er niemand is die mij zegt wat ik wanneer moet doen. Mijn plan wil ik nog uitbreiden met eventuele Duitse/Engelse woorden, zodat vooral mijn man (zijn Duits is niet zo goed) tijdens de bevalling toch alles kan begrijpen. Ook hebben we hier een vriendin die Duitse kraamverzorgster is en goed Engels spreekt. Zij kan ons op ieder moment helpen met eventuele vertaling van dingen. Over pijnbestrijding enzo, daar weet ik gewoon zelf nog heel weinig van. Ik wil zo lang mogelijk proberen om zonder ruggeprik te bevallen, en dit wil ik nog wel duidelijk overbrengen, aangezien dit hier vaak sneller gegeven wordt. Verder ben ik niet zo snel op m'n bekkie gevallen, ook niet in heftige situaties, dus ik hoop dat ik ook tijdens de bevalling gewoon kan zeggen wat ik wil!
Ik heb ook een bevallingsplan gemaakt. (Ik woon in Spanje) Hier heb je in veel ziekenhuizen niks in te brengen, een mooi complete behandeling is: laxatie-middel je word geschoren infuus cathether ruggenprik interne monitor en bij de eerste bevalling meestal standaard een mooie knip als aandenken Dus ja ik vond het wel nodig om een geboorteplan/bevallingsplan te maken. In mijn geval hebben ze er rekening mee gehouden (lag ook aan het ziekenhuis) DAYA, ik vind jouw bevallingsplan wel grappig geschreven, zoals ontlasting discreet wegpoetsen doen ze dat niet altijd? Er staan veel kleine detailles in, maar goed als dat belangrijk voor jou is moet je dat er in zetten ja. Of ze zich eraan houden is een tweede.
Interessante topic. Mijn vk heeft aangegeven om bij een eventuele 2e bevalling ook een bevallingsplan te maken (eventueel samen met de vk). Dit omdat mijn bevalling niet helemaal gelopen is zoals gepland (helemaal niet eigenlijk). Was wel benieuwd wat vrouwen er zoal inzetten..
@ Daya: ik vond je plan in de eerste instantie ook een beetje erg gedetailleerd maar met jouw eerdere ervaringen kan ik me dat bij nader inzien HEEL goed voorstellen! Wij hebben het er ook af en toe over. Ik wil niet superuitgebreid zijn (het is ook de eerste dus weet ook niet zo goed wat ik er in zou moeten zetten) maar over een aantal dingen heb ik zeker wel mijn ideeën! En je alinea over de "worst-case scenario" vind ik ook heel moedig en nodig. Ik hoop voor je dat het helpt en dat je dr ***** en dr **** en verlos **** nooit meer aan je bedje hoeft te zien! (al lijkt me dat idd wel moeilijk te vermijden tenzij je in een ander ziekenhuis bevalt...) Succes ermee vast!
Leuk om te lezen. Ik ga in Hong Kong bevallen en hier wordt ook van je gevraagd om een plan te schrijven. Ik heb het nog niet gedaan (ben pas 24 weken) maar heb wel wat ideeen. Inderdaad zoals de andere "buitenlanders" zeggen vooral niet te snel een ruggeprik (en als ik er om roep probeer me eerst te kalmeren....(=ervaring bij eerste bevalling)) en een knip. Ook wil ik eerst de baby bij me hebben voordat ze 'm gaan testen enzo. Verder heb ik wel alle vertrouwen in het ziekenhuis en de gyn. Ik wacht de bevalling af in een appartement van het ziekenhuis dus ik ben er al als de weeen beginnen (zal je zien dat ik net in de supermarkt sta...) en ze hebben veel ervaring met verschillende culturen, dus het komt vast goed. M'n man doet er zo'n 3 uur over om te komen vanuit China, dus ook daarom belangrijk dat er dingen op papier staan. Hij kan het niet regelen dan. En een woordenlijstje ga ik ook zeker maken. Al is mijn engelse woordenschat goed uitgebreid de afgelopen maanden door de zwangerschap.
jah t is idd me eerste kindje (zie onderschrift) maar ik ga me dus niet druk lopen maken over iets waarvan ik totaal geen idee heb over hoe het gaat lopen. ik vind alles prima behalve verdoving en als ik me kindje maar gezond mee naar huis krijg de rest kan me gestolen worden.