Gastvrijheid

Discussie in 'De lounge' gestart door DQueen, 10 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DQueen

DQueen Niet meer actief

Nav het gierigheid topic een ander idee...

1. Vind je jezelf gastvrij?
    2. Wat versta jij onder gastvrijheid.

Over mijn eigen antwoorden moet ik even goed nadenken, daar kom ik nog op terug.

goblins vindt dit leuk.
  2. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.706
    3.844
    113
    #2 NiVa0230, 10 jun 2019
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
    Dat ligt volledig aan mijn mood en bezigheden van de dag. Na een drukke werkdag waarna ik doodop en geïrriteerd thuis kom, of een dag die door omstandigheden emotioneel zijn tol eist, zit ik hoogstwaarschijnlijk niet meer op visite te wachten. Zeker niet onverwachts en al helemaal niet om te blijven eten.

Heb ik een goeie bui/(werk)dag en zit ik lekker in mijn vel is alles en iedereen welkom. Ook om te blijven eten. Aangekondigd of niet.

Met feestjes zorg ik dat ik voor iedereen zijn persoonlijke voorkeuren qua eten en drinken in huis heb. Verder probeer ik voor iedereen tijd te hebben om een gezellig praatje te maken. Dit vind ik vaak wel lastig omdat ik zo aan het rondrennen ben om te zorgen dat het niemand ergens aan ontbreekt.

Gewooniemand en duitshollandsmeisje vinden dit leuk.
  3. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.092
    113
    Vrouw
    Qua bezoek.. Voor bepaalde mensen is onze deur altijd open, zoals goede vrienden of familie. Daarbuiten moet ik wel echt persoonlijk mijn grenzen bewaken en kan zeker niet zomaar iemand binnen wandelen. Mits in situaties van nood o.i.d.

Onverwacht bezoek vind ik dus heel onprettig, soms niet, soms wel, maar omdat het zo onvoorspelbaar is sluit ik dat liever uit door duidelijk aan te geven vooraf. Wij hebben zelf nog geen kinderen, ik ben benieuwd hoe we dat gaan inrichten. Ik vind het daarom ook leerzaam om ervaringen van andere daarover te lezen.

Qua feestjes.. Ik zorg dat de gasten niks te kort komen, vind het leuk en fijn om goed te zorgen. Dat zit 'm voor mij trouwens niet in eten/drinken van a-merken oid.

Gastvrijheid is voor mij meer een gevoel wat iemand geeft, laat ze welkom voelen, neem je tijd voor je bezoek.. Lastig om dat zo in feitelijkheden te omschrijven.

Gewooniemand, dreumesje en DQueen vinden dit leuk.
  4. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Over het algemeen ben ik heel erg gastvrij, iedereen is welkom, een afspraak maken van tevoren hoeft niet maar dan moeten mensen ook snappen dat onaangekondigd langskomen niet altijd uitkomt. Nu met de mensen die op kraambezoek kwamen bijvoorbeeld, dan verwachten sommige mensen dat alles uitgebreid helemaal is ingericht op hun, ik moet me op en top voelen, V moet wakker zijn, de andere kinderen moeten het gezellig vinden en als dat niet zo is dan zeggen ze jij bent ook niet erg gastvrij! Dan denk ik dat die mensen een beetje doordraven in hun verwachtingen.
    Gastvrij zijn voor mij is, mits er tijd en ruimte is, spontaan bezoek ontvangen, wat te eten/drinken aanbieden en als het echt vrienden zijn en ze komen om wat voor reden dan ook rond etenstijd dan mogen ze ook rustig aanschuiven

5. DQueen

DQueen Niet meer actief

Hier staat de achterdeur letterlijk altijd open. De enige die hier aanbellen zijn de postbode en etensbezorgers voor de rest loopt iedereen zonder aankondiging naar binnen. Soms vervelend als ik in pyama op de bank lig en ik er eigenlijk geen zin heb maar dan nog zal ik niemand wegsturen en proberen iedereen het gevoel te geven welkom te zijn.

6. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.092
    113
    Vrouw
    Fijn dat je dat voor jezelf zo kan managen, ik zou daar helemaal kriegel van worden. Het idee alleen al dat mogelijk iemand zo kan binnenstappen zonder dat ik het weet. Zegt mij ook niks over gastvrij zijn of niet. Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ik vind wel, als iemand bij ons langskomt doe ik er alles aan om diegene zich welkom te laten voelen. Wat voor dag ik dan ook heb, dat zet ik aan de kant, of ben er eerlijk over.

7. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Ik zeg eerlijk dat k absoluut niet gastvrij ben. . Ik wil geen mensen in m'n huis en als ze er zijn kijk ik ze het liefste weg

Gewooniemand, Madelie, Want2beAmom en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Nee, ben ik niet in de zin van onverwachte gasten (en dan heb ik het niet over mn ouders of een buuf die komt aanwaaien). Ik hou er gewoon niet van als mensen onaangekondigd langskomen voor langer dan een uur. Doe ik zelf ook niet. Zelf zou ik vervelend vinden als mensen dan hun eventuele plannen moeten aanpassen en dat niet durven te zeggen. En andersom zou ik het dus wel zeggen en dat vind ik dan weer lastig.
    Ik hou ook geen rekening met onverwacht bezoek, ik moet voor sommige vrienden echt speciaal cola in huis halen ofzo, heb dat niet standaard in huis.
    Ik houd er gewoon niet van ;).

Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. DQueen

DQueen Niet meer actief

Mwah zegt inderdaad weinig over de gastvrijheid (in de zin dat ik degene die binnenkomt goed verzorg) wel over dat iedereen altijd welkom is.

10. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Hier staat de deur altijd open voor iedereen. Ze kunnen zo binnen komen zonder afspraak. Afspraak maak je bij de dokter heb ik vanuit huis mee gekregen. Of ik altijd iets lekkers op tafel kan zetten nee. Maar we gaan dan even halen of we bestellen eten.

Verjaardagen is er in overvloed aan eten en drinken. En voor de mensen die rond etenstijd er nog zijn zorgen we voor avond eten

DQueen vindt dit leuk.
  11. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Ik ben heel erg gastvrij als mensen aangekondigd op visite komen. Met liefde en plezier sta ik in de keuken en gezelligheid kent dan geen tijd.

Onverwachts bezoek vind ik niet altijd prettig. Vooral als ik nog niet aangekleed ben of van een luie dag in mijn huispak geniet. Omdat wij het zelf niet vaak eten en drinken hebben wij niet altijd frisdrank en lekkers in huis.
    Als we toch onaangekondigd visite krijgen, dan moet ik echt even omschakelen. Meestal gaat mijn man of ik snel nog even naar de winkel om ervoor te zorgen dat niemand iets tekort komt.

fl01, Ysabella, EdN en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hier kan wel veel, afgelopen kerstdagen in totaal 50 man over de vloer gehad. Verdeeld over beide kerstdagen dan hè.

Verder waaien hier zo vaak mensen aan. Ik woon aan het centrum dus vrienden die naar de stad gaan of juist naar huis komen even langs en dan.

Carnaval lijkt het hier wel een herberg.

Mensen die onverwacht komen hebben wel eens niks bij de koffie, daar doe ik niet moeilijk over en ga dan ook echt niet naar de winkel hoor.
    Overigens is het vaak wel zo dat mensen aanwaaien met iets lekkers omdat ze iets op de hoek halen.

Mocht ik ooit met kerst of carnaval op vakantie willen maak ik veel mensen ontheemd vrees ik haha.0

DQueen vindt dit leuk.
  13. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    1. Ik ben erg gastvrij.
    Omdat wij het willen en ook kunnen. Onverwachts bezoek hebben wij niet vaak omdat wij in een ander land op 3 uur rijden wonen. Daardoor komt bezoek vaak verwacht, maar wel ook voor langere tijd. Wij hebben gemiddeld 1 keer per maand wel een weekend logees. Vaak ook meerdere gezinnen tegelijkertijd.
    Wij zorgen dat iedereen eten en drinken heeft naar wat ze lekker vinden.speciaal biertjes, wijn enz. Vaak dan ook chocolade en van alles voor de kids.
    Ook op verjaardagen heeft niemand een moment honger of dorst, en gaan ook vol naar huis.
    Enige wat ik nooit hoef te regelen is taart, dat doet een vriendin altijd voor mij.

2 onze definitie van gastvrij is wel wat afwijkend denk ik.
    Het toppunt vinden wij dat mensen zich zo thuis voelen, dat ze in de keuken nemen wat ze willen.
    Met dat wij ook vaak logees hebben, hebben we de vaste klanten ook opgevoed dat ze zich thuis voelen.
    Als je een aantal dagen lang 10 gasten in je huishouden hebt, kan je niet altijd voor ze klaarstaan, dus mogen ze het zelf nemen!

Annabel274 en Ysabella vinden dit leuk.
  14. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dat is hier ook meer regel dan uitzondering bij iedereen die hier veel (als in wekelijks) over de vloer komt (ook vriendjes van zoon die hier veel spelen).

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, ik denk het niet. Thuis ben ik graag op mijn gemak, dus ik gruw van het idee dat mensen zomaar zouden binnenlopen zonder dat ik het weet. Als het aangekondigd is, dan doe ik wel mijn best om het iedereen naar zijn of haar zin te maken.

Ik hoor altijd van mensen dat hun ultieme droom het uitbaten van een B&B is. Vind ik altijd hilarisch, want voor mij lijkt dit me de grootste verschrikking: voortdurend vreemde mensen in je eigen huis. Jakkes.

Gewooniemand, Spoetnik, kadootje en 10 anderen vinden dit leuk.
  16. Salentein

Salentein Niet meer actief

#16 Salentein, 10 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2019
    Goede vraag. Ik heb een hekel aan onverwachts bezoek. We hebben het namelijk vrij druk (op een goede manier hoor) en ik vind het prettig om soms zoals nu gewoon om 20 uur al opde bank te hangen en dan heb ik dus geen zin in bezoek. Ik wil het gewoon desnoods 10 min van tevoren middels een appje even weten. Dan kan ik mij daar geestelijk op voorbereiden :roflmao: Maar als er mensen komen of we feestjes geven dan pakken we uit, verzorg ik iedereen tot in de puntjes (ik leg voor loges zelfs mini douchegel op kussens en dat soort dingen :roflmao:) en vind ik het gezellig dat ze blijven . En mensen in nood wil ik ook alrijd helpen of mogen aankloppen (ff oppassen op buurkinderen en dat soort dingen) Ook wel eens meerdere vriendjes hier van mijn kleuter (ook prima) en dat soort zaken. Ik denk dat ik dus gastvrij ben maar wel op afspraak het liefst!

17. Salentein

Salentein Niet meer actief

Haha dat hebben mijn man en ik dus ook. Ik ben goed in groepen en gezelschappen hoor, maar ik moet ook weer kunnen opladen. Ik ben een introverte extravert denk ik wel eens haha. Dus de hele tijd altijd mensen om me heen waar ik leuk tegen moet doen (zeker dan want dan is het je brood) of steeds van die oppervlakkige gesprekken mee moet voeren zou ik heel ongelukkig van worden :rolleyes:

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij zijn zeer gastvrij. ONverwacht bezoek is altijd welkom, men moet alleen zo nu en dan even de berg wasgoed op de bank opzij schuiven :p
    Maar aangezien wij op zeker anderhalf uur reizen zitten van de meeste familie en vrienden, is bezoek eigenlijk altijd aangekondigd en kan ik me daarop voorbereiden. Verjaardagen vieren wij meestal uitgebreid met een BBQ, ook al is het eind maart meestal nog best fris ;)

19. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik gok van niet.

Ik heb een bloedhekel aan onaangekondigd bezoek.

Maar, mensen mogen wel altijd mee eten als ze er zijn ofzo.

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Oh maar ondanks dat hier dus veel spontane bezoekers zijn of grotere groepen vind ik beneden álles best maar niet op mijn boven verdiepingen. Dat is mijn privacy, daar wil ik altijd rond kunnen lopen op mijn blote voeten zonder vooraf te moeten poetsen omdat iemand daar met schoenen rondgelopen heeft, dat zijn mijn wc’s, ik heb er nog een tweede zitkamer waar ik nooit iemand in wil hebben.

Gewoon NEE, beneden whatever, boven komt er niemand.

Gewooniemand, Nellie4 en Salentein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina