Heel herkenbaar wij hebben ook zo;n discussie gehad... alleen mijn vriend is niet echt gelovig maar vond het meer traditie.... mijn vriend heet anthonie johannis .....en heet t.homas, slaat voor mijn gevoel echt nergens op dus. zelfde zijn broer, fransciscus johannis en we noemen hem p.aul vind het dus echt heeeeeel raar dat hun eigen voornaam er niet instaat. slaat nergens op. maar goed , nu schijnt het traditie te zijn om johannis bij volgende als eerste te zijn... dus dan zou het zijn (omdat ik perse mijn pa er ook in wou hebben) johannis, albertus gijs JAG vind ik dus helemaal niets! maar toen gijs uiteindelijk geboren is en op de dag van de aangifte heb ik toch mijn zin door gedreven, en nu heet hij gijs Johannis albertus GJA maar voor mij had alleen Gijs voldoende geweest...stomme "doop"namen nou ja ik noem het geen doop omdat gijs niet gedoopt is maar gewoon extra voor namen. Succes ermee, wij hebben hier ook discussie over gehad. vind jam niet storend idd
Tjee, meid, wat een verhaal!! Tja, volgens de regels is het inderdaad 'gebruikelijk' is de vader van de man zijn kant te benoemen. Maar die regels zijn toch echt al wel heeeeel ouderwets hoor. Tja, wat een kleine moeite om de namen dan om te draaien. Ik begrijp dat je J.A.M. niet echt leuk vindt....maar ik zou het jammer vinden als je de naam Joeri verandert in Youri.... Ik denk dat zoon lief dan heel vaak zijn naam moet spellen. Dus dan liever J.A.M. Maare..heb je inmiddels al een beetje over de situatie kunnen praten? Wat een gedoe zeg!!
Ik vind J.A.M ook niet storend. Maar goed, mijn schoonouders zouden er sowieso niets mee te maken hebben. Zou ook totaal hun mening niet mee rekenen. En wat maakt het nu uit of het biologisch is of niet. Gaat het niet om gevoel????
Ooh wat is je man stug zeg!! Zegt hij echt dat hij minder van je houd!?!?! Laat hij zich eens even heel diep gaan schamen(het liefst in zijn eentje buiten in de regen ofzo)! Zo, nu dat gezegd is. Ik zou niet voor JAM gaan, Yam vind ik wel oke. Mijn voorletters zijn SM en hoewel ik er nooit mee gepest ben vind ik het vreselijk, voor mij een goede reden om daar echt rekening mee te houden.
Wat een erge ruzie! Zo eindigt je zwangerschap niet fijn! Ik zou misschien juist je man zijn zin geven, hij beseft nog wel dat het zeer onredelijk is wat hij doet. Ik zou je kindje dan nog als hij toch doorzet zou ik de baby nog altijd Youri noemen, want Y.A.M. gaat nog beter dan J.A.M. Misschien kun je juist een naam erbij verzinnen, en niet er een vanaf halen. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: Y.A.F.M. en dan die F laten vernoemen naar je biologische vader, de peetoom, peettante etc. Dan is het niet meer Y.A.M, je man heeft wat hij wil en jij kunt dan ook nog de laatste loodjes van je zwangerschap gelukkig ervaren. Ik heet zelf M.V.C.I.A.F. Dat is uiteindelijk een fout geweest van mijn vader en/of de ambtenaar van de gemeente. Die M van mijn roepnaam had eraf gemoeten. Het zijn veel te veel doopnamen, ik ben er zelf ook niet zo blij mee. Mijn dochter Emma heeft naast Emma nog 4 andere namen, onze volgende baby krijgt ook naast roepnaam 4 doopnamen. Ik vind, behalve dat het soms praktisch vervelend is, het niet uitmaken of je nou een doopnaam meer of minder hebt als je er toch nog maar 3 hebt. Ik ben eraan gewend, dat moet je wel.
Om een kindje te laten dopen heb je niet noodzakelijk meerdere namen nodig hoor! Als jij 1 naam/roepnaam wil geven is dat ook prima.... maar jam vind ik eerlijk gezegd niet zo erg.... ook heel opvallend als het kindje straks gaat solliciteren! en dat bedoel ik niet kinderachtig, je hoeft maar op te vallen.... zelf heb ik ook drie doopnamen en een roepnaam. naar de doopnamen wordt alleen bij officiele gelegenheden gevraagd. Je doorsnee vrienden kennen ze vaak niet eens, dus zo'n punt lijkt het mij niet. Mijn roepnaam en doopnaam beginnen overigens wel met dezelfde letter. is het een optie om het kind te vernoemen naar de tweede naam van betreffende opa? hebben wij ook gedaan. Dat geeft misschien een andere combinatie, waarmee je wel vrede kunt hebben. opa was even vereerd, want het was toch zijn naam, ook al was het niet zijn roepnaam.
Bij onze dochter kwam de roepnaam op de tweede plaats. Wij hebben niet zo'n volgorde, bij mijn ega staat de roepnaam achteraan. Evenals bij al haar zussen. Maar dat komt door de opbouw van de Vietnamese naam.
Volgens mij hoeft een roepnaam niet in de voornamen, maar vaak is het wel een afgeleide. Waarom doen jullie dan niet A.M.J? Ik denk dat het zonde is om hier zoveel ruzie over te maken, ik hoop dat dit een 'uitzondering' is en dat het kennelijk komt omdat het een héél gevoelig onderwerp is voor je man. Ik zou hem op een rustig moment wel duidelijk maken dat je het écht niet leuk vindt dat hij het met zijn ouders heeft besproken...! Succes!
Jeetje. Ik vind echt dat hij onredelijk doet! Het ergste is nog dat je er niet met elkaar over kan praten. Hij moet die dingen niet met zn ouders bespreken (zonder jou medeweten en zonder dat jullie zelf er zelf nog zo over in gesprek zijn). Ik zou het het gevoel hebben dat hij zegt dat zijn vader belangrijker is dan jouw vader. Dat lijkt me pijnlijk. ik hoop dat jullie er ondertussen over kunnen praten en dat de ergste lading er vanaf is. Mijn man kwam met de praktische oplossing om nog een derde doopnaam te nemen dus bijv JAMV. Dan heb je het probleem ook niet meer. ben benieuwd hoe het gaat. Succes
Oh... wat vervelend voor je zeg... Ik zou er moeite mee hebben om door deze ruzie de schrijfwijze van de roepnaam te veranderen. Je wordt dan elke keer bij het schrijven van de naam herinnert aan deze situatie... Maar een oplossing moet er natuurlijk ook komen, ik zou me echt niet storen aan J.A.M. Je kan natuurlijk ook nog gaan voor A.M.J dan zijn alle partijen waarschijnlijk tevreden, want dan staat opa A toch nog vooraan (hoe 'kinderachtig' ik het ook vind..) De voorletter van mijn dochter is trouwens een J. (1e letter doopnaam), terwijl haar roepnaam met een A begint. Haar roepnaam is afgeleid van haar doopnaam, dus ik stoor me er absoluut niet aan. Ik hoop dat jullie er samen toch uit komen, ik wens je heel veel sterkte!
Daar had ik eigenlijk ook nog helemaal niet aan gedacht, maar je slaat een spijker wel op zijn kop. Nu is het alleen afwachten, of die spijker belangrijk is. Hoe je de volgorde zal doen, het zal tijd herinneren, aan ''deze ruzie'' Nou ja, altijd, wel heel lang en daarna nog regelmatig. Pas later naar af en toe. Het duurt heel lang voordat je het vergeet en het zal toch ook af en toe terugkomen. Je zou je je nu moeten afvragen, of de namen J. A. M wel de juiste namen zijn. Waarom de vaders en niet de moeders? En waarom moet ie zijn achternaam dragen? Of is het kind niet de oudste?
Ik vind J.A.M. ook niet zo storend, maar dat is natuurlijk persoonlijk. (Jam is toch best lekker, hihi.) Op post komt wel J.A.M. + achternaam te staan en geen Jouri A.M. + achternaam. Fijn dat je erover hebt kunnen praten en dat jullie de schrijfwijze van de roepnaam kunnen wijzigen. Officiëel is het met vernoemen van oorsprong in sommige streken zo dat de oudste zoon als eerste de naam krijgt van de vader van vaders kant, misschien dat je man en zijn ouders het daarom zo belangrijk vinden? Maar ik vind het wel kinderachtig om te zeuren over de volgorde omdat jouw stiefvader niet je biologische vader is. Dat zou helemaal geen verschil moeten maken omdat jij je stiefvader als je vader ziet. Hopelijk kom je er een beetje uit!