Dochter heeft geen tweede naam, dit kindje wel?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Dyson, 8 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Bij onze dochter had ik wat meer zeggenschap over haar naam en mijn man had volledige zeggenschap over de tweede naam. Hij heeft ervoor gekozen om haar geen tweede naam te geven, vond ik erg jammer. Binnen een week na de geboorte had hij daar al spijt van toen er een terminale diagnose werd gesteld bij een familielid dat hij achteraf dan toch had willen vernoemen.

Dit keer heeft hij eigenlijk al een jongensnaam bedacht en mag ik kiezen of er een tweede naam komt. Ik vind het zelf toch wel heel leuk om een tweede naam te geven maar is het stom dat mijn dochter dat niet heeft en haar broertje of zusje wel? Wat vinden jullie?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat hebben wij ook. Bij de eerste niet zo bij stil gestaan, de tweede heeft wel een tweede naam.
    Mijn oudste is soms een beetje jaloers hoor, zegt dan dat ze ook een tweede naam wil. Verder, tja, het zij zo.

3. MamaFemsie

MamaFemsie Actief lid

5 nov 2012
    120
    0
    0
    Persoonlijk zou ik het niet doen........

4. Blie

Blie Actief lid

24 jun 2014
    281
    0
    0
    Mijn jongste broer heeft als enige een tweede naam van ons 3en thuis. Nooit raar gevonden of een probleem of iets. Geen idee ook waarom hij die naam heeft :')
    Ik zou me er dus niet te druk om maken, denk niet dat jullie kinderen er ooit mee zullen zitten ;)

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Maakt toch niks uit? Binnen ons gezin hebben sommigen 2 en de anderen 3 voornamen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zusje heeft er 3, en ik heb er eentje.. Komt door vernoeming en mijn ouders hebben gekozen om allebei de volledige naam van de vernoemde te geven..

Ik geloof dat mijn zusje vaker jaloers was op die enkele naam, dan dat ze er mee pronkte. ook nog omdat haar roepnaam de verkorting was van de 1e naam, en dus ook nogal eens verkeerd werd uitgesproken.

Bij mij was het simpel, ik was wat er op papier stond ;)

7. vuurvlinder

vuurvlinder Actief lid

7 feb 2014
    362
    19
    18
    Gewoon doen :)

8. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik heb het er ook over met mijn vriend. Hij heeft een eerste naam in gedachten met dezelfde letter als de naam van mijn zoontje. Dan zou er dus een tweede naam moeten komen, omdat 2 kindjes anders dezelfde voorletters hebben en dat lijkt me niet handig.

Maar ik vind het persoonlijk gek als 1 kind 2 namen heeft en dan ander maar 1. Overigens is dat bij mijn vriend en zijn zusje ook zo en hij heeft er zelf geen problemen mee.

9. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.053
    941
    113
    Vrouw
    Lastig, ik snap je dilemma. Ik denk dat ik het bij 1 naam zou houden. Al zijn wij thuis met zijn 4en en ik en mijn zussen hebben allemaal 2 namen en mijn broertje 3 en dat is nooit een dingetje geweest. Mijn broertje zijn namen beginnen met de letters van onze namen dus N (van oudste zus) J (middeltste zus) K (van mij). Vind dat dan wel weer heel mooi verzonnen.

10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Ik zou het bij 1 naam houden..

11. Purplebee

Purplebee Actief lid

4 dec 2013
    455
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik vraag me stiekem af waarom jullie hier geen duidelijke afspraken over gemaakt hebben bij de eerste. Mijn man en ik zitten nog niet helemaal op een lijn, mijn man, zijn zus en zelfs zijn ouders hebben maar 1 naam, dus van hem hoeft het geven van een tweede naam niet zo. Ik en mijn twee zussen hebben ieder twee namen, mijn ouders hebben zelfs ieder vier namen. Het is dus maar net wat je gewend bent... Ik zou ons kindje graag twee namen geven, en een eventuele volgende ook. Het is inderdaad ook makkelijk met vernoemingen.

Aan de andere kant maakt het eigenlijk niet zoveel uit dat er eventueel een verschil ontstaat tussen kinderen... Maar als ik dan toch mag kiezen, dan liever allemaal gelijk.

12. leutjj

leutjj Niet meer actief

Waarom niet twee doen?!
    Ik heb zelf 1 naam en mijn broertje 2 (tweede heeft betekenis).
    Vind het zeg niet erg. Heb alleen wel eens gevraagd waarom ik maar 1 heb.
    Onzedochter heeft er ook maar 1.
    Maar als er wat met ouders gebeuren of iets en we verwachten een tweede dan misschien ook twee namen.

13. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Wij hebben allemaal 2 namen. Ik zou het wel vreemd vinden als 1 broer of zus geen tweede naam heeft.

14. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf helemaal niet van het vernoemen en dubbele namen.
    Maar ons kindje krijgt wel 2 namen.

De vader van mijn vriend is een aantal jaren geleden overleden en wij vinden (ja ik ook) het erg mooi om hem er toch in te betrekken door zijn naam door te geven.

Ik laat het aan mijn vriend over wat de 2e naam gaat worden, de echte naam van zijn vader is nl net iets anders dan dat hij doorgaans werdt genoemd.

Ik denk dat eventueel volgende kindjes gewoon 1 naam gaan krijgen.

15. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Als je dan nog een derde kindje krijgt, doe je die drie namen. Lijkt het net of je het allemaal diep doordacht hebt :-D

Mijn schoonmoeder en haar oudste zus hebben allebei maar 1 naam, al is hun roepnaam dan weer anders. Het jongste zusje heeft wel 2 namen, maar haar eerste naam is ook haar roepnaam. Ik ben een mens dat haar hele stamboom uitpluist en vind dit ook wel een beetje gek staan in het stamboomoverzicht, maar het gaat niet om wat anderen vinden. Wat wil je zelf? Wil je toch die tweede naam doen? je weet zelf, als je het niet doet, kan je het er niet zomaar meer bij aan plakken. Denk dus goed na voor je beslist.

16. misa

misa Niet meer actief

Ik hou er niet van om dat zo te doen. Beide wel of beide niet vind ik. Mijn man en zijn broer hebben ook twee namen, maar hun jongste zusje niet. Vind zij raar en heeft ze ook moeite mee.
    Het verschil tussen 2 of 3 namen vind ik anders dan wel of niet.

17. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Bedankt voor jullie reacties, ik ga er nog over nadenken, heb gelukkig nog wel even de tijd.

@Purplebee, ik heb bij de eerste direct al aangegeven dat ik heel graag een tweede naam wilde. Maar mijn man zag dat op dat moment totaal niet zitten. Ik heb zijn mening hierin op dat moment gerespecteerd.

@NiHeJa, dat vind ik ook een goede, ieder volgend kindje een naam meer (en dan wellicht de beginletter van de naam van de oudere kinderen gebruiken zoals bij Kaatt).

Jullie hebben me in ieder geval genoeg stof tot nadenken gegeven!

18. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    lastig zeg!

Ik vind het wel kunnen, maar ook een beetje raar. Tenzij nu bijvoorbeeld wanneer er iemand dichtbij net gestorven is (wat volgens mij niet zo is en ik ook niet hoop). Dan heb je een hele goede reden voor de vernoeming.

Aan de andere kant heb ik een tweede en een derde naam. Allebei vernoemingen. Mijn broertje en zusje heb hebben alleen een tweede naam. En dat zijn allebei gewoon hippe namen zonder vernoeming. Daar hebben wij allemaal nooit moeilijk over gedaan.

19. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Onze eerste heeft !4! namen. Roepnaam / Vernoemd opa/ Vernoemd andere opa/ Vernoemd papa

Toen de 2e kwam besloten we deze te vernoemen naar de oma's. Die heeft dan ook 3 namen gekregen
    Helaas is hij maar 2 dagen oud geworden. Inmiddels is dus iedereen vernoemd.

Daarom krijgt ons 3e kindje maar 2 namen.

20. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Er is een familielid dat ongeveer een week na de geboorte van onze dochter te horen heeft gekregen terminaal ziek te zijn, die persoon willen we graag gaan vernoemen, we hopen dat ze deze geboorte ook nog mee mag maken. Als we een jongetje krijgen zal hij in de roepnaam worden vernoemd, bij een meisje weten we het nog niet. Sowieso weten we echt totaal geen leuke meisjesnamen te verzinnen (net als vorige keer).

Deel Deze Pagina