Zoontje weigert om te plassen op een potje op de wc. Hij vind het eng en houdt het net zo lang op totdat hij er weer af is, ookal zit hij er een uur op met mij ernaast terwijl je merkt dat hij echt nodig moet. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd! Belonen werkt niet want hij begrijpt dat niet. Als je hem iets beloofd wilt hij het NU anders snapt hij het niet. Zoon wordt onderzocht voor autisme. Maar ik weet gewoon niet hoe ik dit nu moet gaan doen. Hij is inmiddels 3 geweest, drinkt veel en gaat dwars door de luiers heen. Hij is er gewoon echt uitgegroeid. We lezen boekjes over potjes en wc met hem. We zingen er liedjes over. Niks stimuleerd hem. Wie heeft tips.
Toch even geen druk op zetten. Minder laten drinken als hij zoveel drinkt. Heeft hij luierbroekjes of nog luiers? Zindelijk worden kan je naar mijn mening niet afdwingen. Doe je dat wel kan hij het als pressiemiddel gebruiken en wordt het een machtsstrijd. Hij gaat het echt wel een keer doen op de wc.
Maar inmiddels zit wel iedereen bij mij de druk te leggen dat hij toch wel zindelijk moet worden. Hij drinkt voor mijn doen veel. Dochter drinkt veel te weinig en zoon drinkt ruim voldoende. Maar niet zooveel dat minder geven een optie is voor mij. Hij draagt gewone luiers. Verschonen is een waar drama en met luierbroekjes al helemaal omdat hij dan ook nog schoentjes en broek helemaal uit moet. Staand verschonen doen we al bij plasluiers.
Wie is iedereen en waarom zou jij dat dan ook moeten doen? Ik snap je wel, maar daar doe je jezelf en je zoontje geen plezier mee. En zeker als je zoontje ook echt autistisch blijkt te zijn raakt hij nog meer gestrest door de druk om iets te doen waar hij niet aan toe is.
Ach meis leg dat gezeur naast je neer hier was het ook hoor en met 3 jaar en een maand in eens helemaal zindelijk dag EN nacht. Als ze er aan toe zijn komt het wel
Cb, KA en dan heb ik het nog niet over de omgeving. Maar het zou voor zoon ook zoveel fijner zijn als hij eenmaal durft. Juist omdat verschonen zo'n drama is elke keer.
Het is een heel lastige situatie. Ik begrijp heel goed dat het in het belang van je zoontje is dat hij snel zindelijk is, maar ik ben wel van mening dat dat niet gaat onder druk. Sterker nog, ik denk dat het daardoor alleen maar vervelender wordt. Probeer het een tijd los te laten en vertel hem dat je het fijn voor hem zou vinden als hij op de wc plast en dat je er een tijdje geen druk op zet.
Ik probeer er al zo min mogelijk druk op te leggen omdat ik niet wil dat het erger wordt. Vandaag dan weer op de wc geweest en hij blijft het ophouden. Raakt niet in paniek ofzo maar weigert gewoon. Dus ik dacht misschien helpt het als we samen op de laptop een potje uitzoeken in zijn gewenste kleur. Hij weet goed wat het is en wijst aan wat hij leuk vindt, maar wordt niet enthausiast. Als ik vraag of ik die voor hem moet kopen (in de vorm van 'wil je die hebben') dan komt er al geen reactie meer. We hebben een potje, een witte, daar doet hij ook niks op. Wat ik vooral wil is hem enthausiast krijgen. Dan maakt het mij nog niet eens uit of het gelijk lukt of niet, maar als ik maar iets vind waar ik hem enthousiast mee kan krijgen. Dan kan ik ook positief gaan stimuleren.
Kinderen worden niet enthousiast als ze er geen interesse in hebben. Bovendien weet hij nu dondersgoed dat jij hem probeert te paaien met leuke dingen, daar trapt hij echt niet in. Als je toch wil blijven proberen is het misschien een idee om wel leuke potjes te kijken, maar niets op hem te betrekken, dus niet vragen of hij hem wil hebben. Alleen maar kijken. Boekjes lezen prima, maar ga het ook hier weer niet over je zoontje hebben enz. Zo ben je er wel mee bezig, maar leg je je zoon zo min mogelijk druk op.
ik zou ook even wachten ermee, als je hem dwingt lukt het helemaal niet. ik ben ook lang bezig geweest met mijn zoontje toen hij 2-3 jaar was. maar hij had er ook geen zin in. uiteindelijk ook mee gestopt en een paar maanden later weer geprobeert en toen ging het ineens wel goed. hij was toen 3 jaar en 9 maanden. en 2 weken daarna was hij ook snachts droog dus het kan ook opeens heel snel gaan.
Laat het eerst. Onze zoon weigerde ook, combinatie met zijn faalangst denk ik. Hield het hele dagen op zonder luier en dat deed hem natuurlijk zeer. Hij weigerde overigens om op het potje of wc te gaan zitten. Besloten niet meer de pushen. Wel met hem blijven bespreken dat papa en mama het niet erg vonden als het mislukte. En hem wat leuks in het vooruitzicht gesteld, namelikk een dagje Plopsaland. En daar bleef hij het over hebben. Hem de keus gegeven: niet plassen op de wc is niet erg, maar wel plassen wordt natuurlijk een feestje! Uiteindelijk heeft hij op een dag besloten dat hij wel op de wc wilde plassen. En wat vond hij het spannend, hij zat te shaken op het potje. Maar zo'n opluchting voor hem toen hij eenmaal klaar was! Hij was bijna 3.5 jaar. Dag erna ging hij helemaal zelfstandig naar de wc en eigenlijk nooit ongelukjes gehad. Hij kon het dus prima, hij was alleen bang dat 'het ernaast ging' zoals hij zelf noemde...
Ook hier alles geprobeerd vanaf een jaar of twee. Toen een half jaar geleden besloten (hij was toen drie) het zo te laten en drie weken geleden opeens zindelijk! Uit zichzelf wilde hij s ochtends geen luier om. MEt hem besproken wat dan de consequenties zouden zijn (potje, wc of natte broek) en dat vond hij prima. Heeft mss 2 x een ongelukje gehad en dit kwam nog door mij want ik zat te bellen en hij kreeg zijn broek niet uit, stomme mama verder is hij helemaal droog Zou het dus even laten, komt echt vanzelf
Ik zou het even helemaal los laten. De druk weg laten en misschien wat minder laten drinken. Te veel drinken is ook niet goed he..! En dan over een paar weken weer gaan lezen en een inleidend verhaaltje houden dat de luier binnenkort af gaat. En dat dan ook doen. Samen de laatste luier weg gooien, samen mooie onderbroeken kopen (vooraf natuurlijk). En veel onderbroeken en (joggings)broeken klaar leggen. Niet boos worden als het mis gaat, gewoon samen opruimen en weer door. De nacht wel een luier om. En hopelijk is hij er met een dag of 2/3 door en kan hij het!
Hij zei net uit zichzelf dat hij een potje wilt. Die we nu hebben vind ik ronduit lastig dus toch maar even een nieuwe bestellen. Deze laat ik gewoon staan en laat aan hem de keus of hij er eens op wilt of niet.