Dagopvang wordt 30% duurder in 2009

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mirella28, 28 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Het kabinet is volgens mij de weg kwijt.

Hoorde ik vanmorgen weer dat de kinderdagopvang volgend jaar 30% duurder wordt omdat de regering weer de regeling subsidie terug gaat draaien.

Ik heb al zitten rekeken en dat betekent voor ons al gauw 200 euro extra per maand voor die 2 dagen per week opvang.... :rolleyes:

Ik hou straks helemaal niks meer over.... :(

2. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Yep,zo gaat dat hier in Nederland...
    Ze maken je eerst lekker zodat je kan gaan werken zodat je rond kan komen en als die vrouwen aan het werk zijn wordt zo`n regeling gewoon weer afgeschaft omdat ze geld tekort komen.
    Er zitten toch een stel leeghoofden in onze regering...
    Denk maar niet dat ze defensie korten op het geld,want die oorlog is toch zoooo belangrijk...

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    gemiddeld gaan we 1400 extra per jaar betalen en de mensen die meer dan 1.5 modaal verdiende gingen er het meest op achteruit.

waarom nog studeren vraag ik mezelf af je houdt minder over met je goed betaalde baan dan met een baantje in de supermarkt.

4. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik dacht dat het uitgesteld was tot 2011?
    En dat ze zouden beginnen met het weg halen van de opa/oma toeslagen?
    Zou mij benieuwen allemaal, want dit gaat ook betekenen:
    - Er zullen vele onslag nemingen zijn, want ouders kunnen de opvang niet meer betalen
    - De kinderdagcentra's zullen teruglopen, die nu inene als paddenstoele uit de grond komen..
    - Economi gaat weer in zijn achteruit, want er komt een personeels tekort.
    - Er komen meer uitkereing, al die mensen die hun baantje bij het kdv kwijtraken(hahaha, jaja ik werk bij een kdv, dus deze moest ik ff kwijt!)

Waar het waarschijnlijk uiteindelijk op neer zal komen is dat men minder % vergoed krijgt. En die 30% zal wel de gemiddelde zijn. Dus de opa/oma toeslag, de hoge verdieners...

Wat ik trouwens aso vind en wat ze aan moeten pakken..die gastouderbureaus die zo belachelijk veel geld vragen!
    Ik betaal maandelijks 67 euries aan hun, terwijl ze een ander oppast! En dit alleen omdat de overheid een tussenpersoon wilt. Ze moeten die regeling veranderen. Geen gastouderbureaus, maar de bemiddeling rechtstreeks tussen vraag en gastouders. En dan gewoon jaarlijkse steekproef bezoekjes brengen bij de gastouders. Zal vele euro's schelen!

Maar mooi dat ik maandag met mijn nieuwe job ga beginnen! Voor ons zal het uiteindelijk niet zo extreem zijn. werk 20 uur en heb 14 uur opvang, dat scheelt al, en mocht het met 30% dalen dan nog houd ik 3/4 van me salaris over..gelukkig maar!

grrrr...rot overheid!

kus miek

5. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Het gaat niet 30% maar 11% omhoog.

6. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Das een heel verschil! Das toch wel te overzien?
    Nog is het niet leuk hoor, maar dat valt wel mee dan. tenminste hier wel, kan niet in ander mand portomonee kijken natuurlijk.

kus miek

7. Eppie25

Eppie25 Fanatiek lid

28 apr 2008
    1.039
    0
    0
    Brabant!
    Jeetje daar zit je als (aankomende) ouders toch ook weer niet op te wachten. Kun je al je zuurverdiende geld weer wegdragen. Weer stof tot nadenken. Ga ik de BSO (Buiten Schoolse Oma) maar lief aan kijken als het zo ver is dan!

X Esther

8. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Nu betalen we 19% aan de kosten mee, straks wordt dat 30%. Maar omgerekend komt dit er op neer dat je per maand voor 1 kind zo'n 100 euro meer gaat betalen... en dat vind ik erg veel geld!

De regeling geldt vanaf 1.5x modaal, dat is een bruto jaarsalaris van 46000. Als tweeverdiener kom je al snel in die groep terecht en dan rijst idd de vraag 'loont het nog wel om te werken?'. Als ik 1 dag minder zou gaan werken, waardoor wij in de lagere inkomensklasse vallen, hou ik per saldo misschien net zo veel en misschien nog meer over dan wanneer ik mijn huidige werkweek handhaaf. Dat is toch harstikke krom?

Ik ben eerlijk gezegd spinnijdig, want wederom zijn het de middeninkomens die door dit kabinet aan alle kanten worden genaaid (excusez-le-mot).

Bos riep tijdens de verkiezingen nog dat kinderopvang voor maximaal 3 dagen gratis toegankelijk moest zijn voor iedereen en nu lijkt de huidige regeling, waarbij ouders nog steeds zelf bijdragen, de dupe te worden van het eigen succes. Voor de duidelijkheid: het hoeft van mij niet gratis, maar een stijging van 1400 euro per jaar is voor ons gezin een hoop geld en ik denk dat dat voor velen geldt.

Het zou nog te rijmen zijn, maar juist dit kabinet roept om het hardst dat vrouwen juist meer uren moeten gaan werken (Sociale Zaken heeft daarvoor de Taskforce Deeltijd Plus opgericht.. nou, die kunnen ze nu dus ook wel gaan opdoeken) !

Even terzijde, maar ik vind het overigens extra zuur dat de overheid een miljoenenverslindend project als de OV-chipkaart, waar fout op fout wordt gestapeld en waarvan nog maar de vraag is of er ooit een betrouwbaar exemplaar komt, voorrang geeft boven de opvang van onze kinderen.

Daarnaast lijkt het wel alsof onze regering ons in niets tegemoet wil komen, maar wel een hoop van ons vrouwen verwacht:
    - we moeten meer uren buitenshuis gaan werken (Aboutaleb)
    - we moeten meer kinderen krijgen (Rouvout)
    - we moeten minstens 6 maanden borstvoeding geven (Klink)
    maar tegelijkertijd weigert men fatsoenlijke regelingen te treffen die het bovenstaande ook daadwerkelijk mogen maken (langer bevallingsverlof, betaalbare kinderopvang, vaderschapsverlof).

Alle papa's en mama's zouden voor de grap eens 1 dag moeten gaan staken... Wellicht dat we dan eens worden gewaardeerd en niet steeds in de hoek worden gedruk waar de financiële klappen vallen.

Goed, ik dwaal af :D Ik heb in ieder geval wel de petitie op http://binnenhof.groenlinks.nl/kinderopvang/ getekend, die tegen hogere kosten van de kinderopvang is.

9. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Belachelijk dat het weer duurder gaat worden, nu gaan vrouwen weer meer werken omdat er opvang is en je word het 2de jaar dat je bent gaan werken direct gestraft dat je niet thuis blijft. werken loont straks gewoon niet meer dus zullen veel vrouwen hun ervaring en kennis weer links laten liggen en full time voor de kinderen gaan zorgen en daar is niets mis mee als je daar bewust voor kiest! Het ene is niet beter als het andere en ik wijs niet met de vinger naar thuisblijvende mama's! Doe wat je wilt is mijn insteek ;)
    Maar voor sommige moeders is werk een leuke afleiding en voegt het wat toe en werd dat juist door deze regeling weer mogelijk gemaakt omdat het voorheen gewoon te duur was hun kind naar de opvang te brengen.

Maar waar ik wel problemen mee heb en wat ik toch steeds vaker hoor is dat vrouwen bv 2 dagen werken maar hun kind 3 dagen naar de opvang brengen, en dat schiet me dan in het verkeerde keelsgat.
    Want we betalen dat als belastingbetaler allemaal mee.
    Dat daar controle op zou komen en dat die dagen dan niet vergoed zouden worden lijkt mij een meer dan PRIMA zaak.

10. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    @ Lia

Lia, ik ben het helemaal met je eens. Voor ons is 100 euro ook veel. Daarbij moet je ook bedenken dat alles alleen maar duurder lijkt te worden - van brood tot luiers, benzine tot gemeentebelastingen.

Ik ga ook de petitie tekenen.

11. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    100 euro per maand meer is veel geld, helemaal mee eens. Maar het rekensommetje geld ook andersom: 19% meebetalen houdt in dat er 81% voor je betaald wordt. en straks is dat nog steeds 70% wat voor je betaald wordt.

Een gemiddeld bruto-uurtarief van een creche zit rond de 6,50 --> wat je dus zelf per uur betaalt is dus "maar" 1,95 euro (pas vanaf ca 1,5 x modaal). En dat is voor je meest kostbare bezit, je kind. Natuurlijk verwacht je voor die kleine 2 euro per uur de allerbeste zorg door geschoold personeel.

Misschien bekijk ik het naïef hoor, ik heb niet het hele bericht gezien, maar wat verandert er voor de mensen die niet 1,5 x modaal verdienen? Zoals de meeste mensen in Nederland?

Groetjes van Kiki

12. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Kiki, ik denk dat er meer mensen 1,5x modaal of meer verdienen dan je denkt. En die mensen hebben het helemaal niet zo breed als je zou verwachten!

Wij zitten ook boven deze grens, en ik vraag me serieus af hoe wij dit gaan aanpakken dalijk. (Overigens verdienen wij dus helemaal niet zo heel erg veel, maar je zit gewoon snel aan deze grens!)

13. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Klopt, wij zitten ook net boven die 1,5x modaal grens en in de Randstad heb je dat eigenlijk ook wel nodig.

We wonen in een gewoon rijtjeshuis, rijden 1 auto en gaan 1 x per jaar op vakantie (en dan echt geen hele dure vakanties ofzo). Begrijp me niet verkeerd, we hebben het absoluut niet slecht, maar ineens 100 euro per maand meer uit moeten geven aan kinderopvang is voor ons toch een hoop geld.

Het is ook gewoon hartstikke krom; wellicht als ik of mijn partner een dag of halve dag per week minder zou gaan werken, vallen we wel onder 1,5 x modaal en houden we wellicht met alle toeslagen e.d. net zo veel of misschien net iets minder over dan dat we nu hebben... in een periode waarop juist die overheid roept dat we juist meer moeten gaan werken, klopt dat toch niet? Werken zou toch juist lonend moeten zijn?

Overigens is het zo dat het Rijk niet die overige 80% voor haar rekening neemt; de werkgever is sinds 2006 (?) ook verplicht mee te betalen en die neemt ook 1/3 van de kosten voor haar rekening.

Daarnaast bestaat het risico dat de reguliere kinderdagverblijven door het afschaffen van de gastouderregeling overbelast gaan worden, waardoor het niet alleen onbetaalbaar maar ook onbereikbaar dreigt te gaan worden door de enorme toename van wachtlijsten. En dan? Staan ze dan toe dat er in plaats van 8 baby's 10 of 11 baby's in een groep komen om de wachtlijsten het hoofd te kunnen bieden? Dat lijkt me de veiligheid van de kinderen ook niet echt ten goede komen, want de leidsters in het kdv hebben het al druk zat.

14. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Precies wat ik wilde zeggen. Ze lopen elkaar zo ontiegelijk tegen te spreken...snap niet dat ze zichzelf nog geloofwaardig achten!
    Onze regering wil graag mee met t buitenland waar dat wel allemaal geregeld is (en goed ook) maar wil er feitelijk zelf niks aan doen om dit zo te laten gebeuren. Ik ben dan thuisblijf moeder maar volg dit onzinnige gedoe ook omdat veel van mn vrienden en kennisen ook deeltijd werken.
    Zo al 2 gezinnen van mn vrienden kring waarbij de vrouw zoiets heeft van...ik weet niet of het dan nog wel nut heeft voor mij om te gaan werken... Een er van zij dat ze dan liever gewoon thuis was en haar kinderen zelf opving ipv die paar honderd meer te vangen en daar voor allerlei kunst en vliegwerk uit te halen om kinderen optijd de deur uit te hebben zodat ze zelf optijd op dr werk was.
    Nog n leuke...vriendin die nog een kindje bij dr 2 kinderen wilde...kreeg n tweeling...en prompt hoort ze op t nieuws deze terugdraai van opvang tegemoetkoming... Die heeft straks dus 4 kindjes in de opvang!
    Het loont nog net geloof ik. Maar niet van harte.
    Draaikonten regering...zal ze erg gelieft maken voor de volgende verkiezingen.

15. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ben ik even blij dat die van ons straks maar 1 dag naar de kdv gaat

16. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Het begrip betekent letterlijk het 'meest voorkomende inkomen', niet het gemiddelde inkomen. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek.

In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de maximum premie-inkomensgrens voor de zorgverzekeringswet (ZVW). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2007 € 30.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer € 2.500,- (bruto). Het brutoloon exclusief vakantietoeslag is € 2.315,- bruto per maand. In 2006 was het € 29.500 en voor 2008 wordt het op € 30.500 geschat.

bron: wikipedia

het is dus meer bijzonder als je meer dan 1,5x modaal verdient, omdat modaal staat voor het meest voorkomende salaris.
    Als je meer krijgt, of meer nodig hebt, staat daar los van.

Mijn mening blijft wel dat kinderopvang voor nog geen 2 euro per uur eigenlijk een koopje is. Het meisje wat op zaterdagavonden oppast, op slapende kids met cola en chips erbij wil al meer per uur hebben...

Groetjes van Kiki

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    tja willen ze het ene jaar dat er meer werkende moeders komen, nu zijn die er omdat het allemaal te betalen is, en hoppa een jaar later draaien we het toch weer lekker terug naar het oude, althans bijna dan.
    Ik denk dat veel gezinnen niet rond kunnen komen van alleen het salaris van hun partner en dus wel moeten werken, het gevolg van duurdere kinderopvang is dat er dus veel minder over blijft om te besteden iedere maand , dus volgend jaar hebben we weer het probleem dat het minder gaat met de economie.

ik kan het wel snappen dat mensen die drie dagen werken en voor 4 dagen opvang vergoedt krijgen dat die er op achteruit gaan. daar kan ik me enigzins nog wel in vinden.
    voor ons persoonlijk valt het denk ik reuze mee, wij verdienen niet anderhalf keer modaal, en onze boef gaat maar 1 dag in de week.
    maar je zal 2 of bv 3 kindjes 2 dagen in de week wegbrengen , ppfff, dat zel ff slikken worden denk ik.

hopelijk valt het allemaal mee!

joyce

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    1,5 modaal is wel met z'n tweetjes he? Dus als je allebei modaal verdient, en een gaat de helft van de week werken, wordt je nog steeds benadeeld in de nieuwe regeling.

Ik vind het echt schandalig. Natuurlijk is 2 euro per uur een koopje, maar je moet het inderdaad in het perspectief bekijken van een overheid die maar blijft roepen dat we meer kinderen moeten baren en beter voor onze kinderen moeten zorgen. En dan eerst een regeling instellen en die twee jaar later terugdraaien? Draaikonterij is het. Onbetrouwbaar. (En dat zeg ik terwijl het gvd mijn vakgebied is. Ik schaam me oprecht voor dit soort maatregelen.)

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het gaat mij niet eens zozeer om het geld, maar waar denken ze dat al die kinderen dadelijk naar toe gaan als ze de opvang bij opa en oma niet meer kunnen betalen? Juist, naar het kdv. En dan krijg je daar ellenlange wachtlijsten (als die er al niet zijn) en dan zit je daar weer mee.

Een beetje wal en sloot idee, zeg maar. Er is nu al niet genoeg personeel, en de kwaliteit is ook niet altijd even goed (dat laatste baseer ik even op wat ik hier lees)

En het is voor ons nog niet zo'n probleem, Jelle gaat maar 1 dag per week en wij kunnen het wel betalen, maar er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen. Moeten die dan allemaal maar thuisblijfmoeder/vader worden? Ik zou gillend gek worden. Ik zit nu al 3 weken thuis met die MRSA, (zie ander topic), en het gaat nog zeker 3 weken duren. Pffft... Niks voor mij hoor! :)

Deel Deze Pagina