Graag feedback op mijn sollicitatiebrief.

Discussion in 'De lounge' started by Sukke, Feb 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    #1 Sukke, Feb 21, 2012
    Last edited: Feb 21, 2012
    Ik heb vanmiddag al gepost dat de vacature die ik had gezien en waar ik erg enthousiast over ben, plots was gesloten omdat er al 100 :$ reacties op waren.
    Ik ga toch de stoute schoenen aan trekken en alsnog mijn brief versturen. Ik heb echter wat anders dan anders gemaakt omdat ik natuurlijk wel moet opvallen nu tussen alle andere brieven. Hij is alleen zo anders dan ik gewent ben dat ik even feedback wil! ;)
    Het gaat trouwens om een vacature als pedagogisch medewerker op een kinderafdeling in het zkh.

Middels het schrijven van deze sollicitatie laat ik mijn enorme interesse zien in de vacature “pedagogisch medewerker”.

Mijn naam is Sukke, 24 jaar, getrouwd en moeder van een zoon van 14 maanden, woonachtig in Sukkeland en op dit moment werkzaam bij blabla als sociotherapeut.

Ik kan u natuurlijk een hele brief schrijven over waarom u mij uit “moet” nodigen voor een gesprek op 7 maart. Ik doe het echter anders. Ik, Sukke, ben de aangewezen persoon voor deze functie omdat;

Ik affiniteit heb met de doelgroep.
    Ik beschik over goede sociale vaardigheden.
    Ik breed geschoold ben en mijn beide opleidingen van pas komen bij het werken als pedagogisch medewerker.
    Ik als moeder zijnde goed in staat ben om problemen en oplossingen in de ontwikkeling en opvoeding te analyseren en/ of voorkomen.
    Ik een positieve bijdrage kan leveren aan kinderen en hun ouders die met zo’n ingrijpende situatie, als een ziekenhuisopname, te maken hebben.
    Ik erg flexibel en professioneel ben.
    Ik over een groot signalerend en analytisch vermogen beschik.
    En tot slot, omdat ik bereid ben om mezelf te ontplooien tot een goede medewerker en ik een aanvulling zal zijn voor de kinderafdeling.

Ik hoop u hiermee te hebben geënthousiasmeerd naar mij en ik zou graag mijn brief mondeling willen toelichten.

Is het niet té arrogant oid?

2. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik vind het erg grappig ern een goed initiatief om het anders aan te pakken met je brief, maar ik zou wel oppassen met al die Ik's in je brief....mij is altijd geleerd om zo min mogelijk Ik te vermelden in de brief, zeker als de zin daar mee begint.

3. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0

Ja daar val ik zelf dus ook over, ga is even puzzelen hoe ik die kan weg laten.

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik val ook over die "Ik's"

5. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Lastig hoor, ben zelf ook aan het solliciteren en in redelijk dezelfde sector, en ben ook elke keer niet tevreden over mijn brief, en inderdaad, er reageren zoveel mensen op 1 functie dat je er wel uit moet springen! Maar weet niet of dat gaat lukken met al die Ikkes!

6. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

Dec 21, 2009
    4,971
    432
    83
    Nederland
    Nooit op het einde zeggen..Ik hoop dat ik wordt uitgenodigd..het woord 'hoop' maakt dat je wat 'wanhopig' kan overkomen.

Beter zou zijn: "Gaarne zou ik deze brief in een persoonlijk gesprek willen toelichten".

Ik zou overigens zo'n brief nooit versturen, maaaaaar...vind het gedurfd en 'niet geschoten is altijd mis'. Gezien je niets te verliezen hebt en er zo veel brieven zijn, moet je iets doen om op te vallen. Dit kan positief, maar ook negatief uitpakken.

7. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,029
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Ik (;)) val juist niet over al die ikkes.

Door die ikkes valt de brief op. Je weet al dat er meer dan 100 concurrenten zijn, je brief moet dus opvallen.

Natuurlijk, het kan zijn dat ze de brief op de ikkes afkeuren, maar een standaard brief, daar hebben ze er nu juist al heel veel van.

8. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Even een paar 'ikken' wegwerken :)

Ik kan u natuurlijk een hele brief schrijven over waarom u mij uit “moet” nodigen voor een gesprek op 7 maart. Ik doe het echter anders. Ik, Sukke, ben de aangewezen persoon voor deze functie omdat ik:

- affiniteit heb met de doelgroep.
    - beschik over goede sociale vaardigheden.
    - breed geschoold ben en mijn beide opleidingen van pas komen bij het werken als pedagogisch medewerker.
    - als moeder zijnde goed in staat ben om problemen en oplossingen in de ontwikkeling en opvoeding te analyseren en/ of voorkomen.
    - een positieve bijdrage kan leveren aan kinderen en hun ouders die met zo’n ingrijpende situatie, als een ziekenhuisopname, te maken hebben.
    - erg flexibel en professioneel ben.
    - over een groot signalerend en analytisch vermogen beschik.

En tot slot, omdat ik bereid ben om mezelf te ontplooien tot een goede medewerker en ik een aanvulling zal zijn voor de kinderafdeling.

Ik hoop u hiermee te hebben geënthousiasmeerd naar mij en ik zou graag mijn brief mondeling willen toelichten.

9. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

Sep 18, 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    Ik vind de brief erg leuk geschreven! Zoals hierboven ook al werd gezegd; het kan of positief of negatief in de smaak vallen, ik hoop voor jou natuurlijk positief:D
    Aan de ene kant val ik ook over de 'ikkes', maar aan de andere kant vind ik het ook wel bij deze brief passen!:)

Zelf vind ik het ook erg lastig om al die 'ikkes' te vermijden in een brief, ik :)P) kan er gewoon bijna nooit wat anders voor verzinnen!

10. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Voor de rest een leuke brief! Misschien een beetje arrogant, maar ja: als jij geen vertrouwen hebt in je vaardigheden, wie dan wel? ;)

11. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    Duh, hoe makkelijk kan het zijn! :D

Thanks, ik zat al die zinnen al om te buigen! Haha!:)

12. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik :)D) denk dat (jaja...daar is ie weer!) ik hem zo al stukken beter vind klinken!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik hou niet van dit soort brieven. Het IK gehalte is mij te groot. Je wlt bij het bedrijf komen werken en daar wil je aansluiting zoeken. Welke eigenschappen vragen zij, sluit hierop aan. Je moederschap KAN een positieve eigenschap zijn maar reken hier niet teveel op!

Het is prima om zelfverzekerd te zijn maar dit roept bij mij irritatie op en dat betekent.. zijn er mensen van eenzelfde kaliber.. dan val jij af. Jammer nergens voor nodig.

Als je wilt opvallen. gebruik dan een kleurtje in je brief (maak een klein logo of print je eigen adres in kleur in een "header"). Opvallen is leuk maar moet wel positief zijn.

In jouw geval zou ik het een beetje anders doen. Hoewel de reactietermijn al gesloten is wil ik uw mijn CV en motivatie niet onthouden, tenslotte bent u op zoek naar de beste kandidaat.
    Mijn naam is...
    Daarna eigenschappen aangeven waarom geschikt (aansluiten bij tekst advertentie) en aangeven waarom dat bedrijf.
    Slot. Gaarna ben ik bereid mijn sollicitatie en CV toe te lichten in een persoonlijk gesprek en ben ik afwachting van uw positieve reactie.

succes!

PS: heb zelf in mijn leven nog nooit een sollicitatiebrief (altijd dezelfde basis) gestuurd en NIET uitgenodigd! :D Daarnaast lees ik jaarlijk ongeveer 50 - 150 sollicitaties (die al voorgeselecteerd zijn door P&O..., dus de allerslechtste krijg ik niet eens te zien)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De tweede variant is beter maar probeer nog wel aan te sluiten op het bedrijf!

15. Sukke

Sukke VIP lid

Jan 14, 2010
    5,538
    1
    0
    @Cygnet: Bedankt voor je reactie en tips. Een aantal van de eigenschappen die ik in mijn brief heb vernoemd zijn ook eigenschappen die ze vragen.
    Pff, ik vind het zo lastig om een goede brief te schrijven.

16. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    heel veel succes. Ik vind de brief met aanpassingen er wel uit springen, is inderdaad anders dan anders.

17. e1987

e1987 Actief lid

Jan 19, 2011
    456
    0
    0
    Brabant
    Misschien kan je nog ingaan op de visie van de werkgever bijvoorbeeld, als je die kan vinden?
    Ik vind het wel een leuke brief!

18. Rihana23

Rihana23 Actief lid

Oct 19, 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe je de brief begint is echt heel anders en pakkend dus dat zit goed, en nu de "ik" is weggewerkt ziet het er iets beter uit alleen zoals iemand zei is het laatste dan net niet datgene wat je moet schrijven...

Verder zou ik de belangrijkste eigenschappen die ze zoeken als eerste doen.
    En het woord professioneel weglaten want zoiets ben je toch wel als je en werkervaring en diploma's hebt.

En dan deze als tot slot gebruiken: positieve bijdrage kan leveren aan kinderen en hun ouders die met zo’n ingrijpende situatie, als een ziekenhuisopname, te maken hebben.

En deze echt weglaten:

Beetje to mutch.....ik zou dan liever deze zin ervoor gebruiken:

19. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    2,273
    0
    0
    ik vind deze zinnen slordig ik zou t als volgt doen

-ahaahjaakkl
    hiejekanekrt

hmm dat pakt ie dus niet maar bedoel ermee streepje en dan de letters onderelkaar laten vallen

dus netjes onderelkaar

20. Locusta

Locusta Niet meer actief

Middels bestaat niet --> door middel van :)

Verder denk ik ook dat het twee kanten op kan gaan met je brief. Spannend! Wel goed dat je het tóch probeert!

Share This Page