Hallo Mijn zoontje heb ik 2 jaar geleden gekregen via IUI. 4e poging. Deze 2e zwangerschap is met ivf tot stand gekomen. Eerste poging gelukkig. RAAK Er waren 13 eicellen gevonden en er viel steeds meer af. Uiteindelijk 1 goede teruggeplaatst en 1 ingevroren. Ik zelf vond ivf erg meevallen Qua pijn maar geestelijk is het toch wel een ding. Maar ik heb verder makkelijk praten want 1e poging. Gelukt ! Nu denk ik ook vaak aan de ingevroren embryo. Eigenlijk weten we dat we dalijk met 2 kinderen compleet zijn. Ben Bijna 42. Maar soms droom ik dat ik net na de bevalling meteen door wil gaan en de ingevroren embryo alsnog zo snel mogelijk te laten in plaatsen zodat hij niet vernietigd hoeft te worden. Kijken wat t nog doet en zo niet ook prima dan is dat maar zo. Ja ik had van tevoren kunnen kiezen voor 2 terugplaatsen Maar erg risicovol. Dat dit beter was van niet. (Misschien als ik wist dat er 1 overbleef ik t wel had gedaan maar mag blij zijn dat de zwangerschap tot nu toe goed verloopt. Hebben meer vrouwen dit ? Je bent heel blij met de zwangerschap maar denkt alweer een stap verder. Die Embryo die nog over is. Hadden jullie veel embryo's over ? In begin hoopte ik op veel goede embryo's maar achteraf heb ik maar 1 goede nodig gehad. Iemand zei me maar een embryo/cryo is nog geen kindje. Het heeft jouw lichaam nodig om t te worden. Maar ik zie dat soms helaas anders. Ik moet ook heel blij zijn dat t 2x tot nu toe zo goed is gegaan. Ik weet dat je ook kunt doneren in sommige gevallen maar vind ik ook niet zo . Zijn de kansen bij een verse terugplaatsing veel hoger dan een ingevroren embryo ? Hebben jullie hier ervaringen in ? Het is een prachtige methode ivf maar älles wat je over hebt lijkt me erg lastig. Hoe hebben jullie dit ervaren ? Ik ben echt blij dat Ivf bestaat maar de keuze wat doe je met de overgebleven embryo's vind ik nog wel lastig. Graag hoor ik hoe andere hiermee om zijn gegaan.
Wat fijn dat het gelukt is! Hier dezelfde situatie. Ik heb net een tweede kindje mogen krijgen via ivf/icsi. We hebben nog 1 cryo van goede kwaliteit. Voor mij zijn twee kinderen genoeg (mijn man zou nog wel een derde willen), maar het voelt niet goed om het te laten vernietigen of doneren oid. Dus wij gaan de cryo wel laten terugplaatsen over een tijdje en dan zien we wel.. beide uitkomsten zijn goed. Ik ben er ook best veel mee bezig geweest, al tijdens de zwangerschap. Gelukkig is het er maar 1
Voordat ik zwanger raakte van de eerste had ik absoluut geen moeite met het idee van cryo's. We hebben ook aangegeven dat ze gebruikt mogen worden voor onderzoek. Nu de 2e is geboren hebben we nog 4 cryo's over. En nu, nu vind ik het lastig. De kans is groot dat we ze niet gaan gebruiken. Van deze laatste poging hadden we 7 cryo's, geen verse tp. En hebben we er 3 in totaal terug geplaatst (de 1e was een dubbele). De jongste was in 1 keer raak. Het was niet de eerste keer dat we cryo's hadden en ik ben super blij met deze methode, maar het voelt in eens zo raar om ze voor onderzoek te doneren of te vernietigen. Rationeel weet ik dat het een klompje cellen, maar gevoelsmatig is dat het niet. Mijn 2 kinderen waren ooit cryo's en vreemd genoeg voelen de 4 over gebleven cryo's ook als kinderen. Zoals ik al eerder schreef, de kans is groot dat we ze nooit gaan gebruiken. Op dit moment is 2 kinderen genoeg. En dan hoop ik dat de cryo's voor onderzoek gebruikt gaan worden, puur om andere stellen te helpen. Er zijn zoveel stellen mij voor gegaan en daardoor hebben de artsen kennis op kunnen doen zodat het bij ons ook kon lukken, toch weten ze nog zoveel niet en als ik daar mijn steentje aan kan bijdragen voelt dat oké, niet goed, maar oké. (Overigens is een derde niet uitgesloten, jongste is nu bijna 4 maanden, maar voor nu is het goed zo)
Interessante vraag. Ik denk hier ook wel eens over na al. 1e ook via iui, 2e nu 19 weken zwanger na ivf. Nog 5 cryo’s over (zwanger nu van de 10e tp, we hadden in totaal 15 cryo’s). Qua leeftijd ga ik denk ik ook niet voor nog een cryo. En stel dat ik het wel zou doen en bij wijze van bij de 1e zwanger zou zijn, wat doe ik dan met de 4 die overblijven? En als we daar wel voor zouden gaan, dan zit ik automatisch ook weer met alle spanning en teleurstellingen. Ik denk niet dat ik dat nog een keer wil. het wordt denk ik toch vernietigen hier of gebruik voor wetenschap. denk je dat je, je er echt bij neer zou kunnen leggen als die ene dan niet lukt? Dat is denk ik de grote vraag
Dit hoorde ik onlangs meer.. dat mensen niet nog eens het traject opnieuw ingaan maar in ieder geval de cryo's opmaken. En zich dan laten verassen. Ik denk dat ik dat zou accepteren. Maar misschien voel ik na de bevalling. Het is goed zo. We zijn compleet. Een klompje idd dat is het maar voelt toch anders soms.....
Heel herkenbaar! Wij hadden nog 1 cryo in de vriezer en hebben die laten terugplaatsen onder het mom van: we zien het wel. En nu is er een zusje voor onze 2 jongens onderweg
Met 1 cryo zou ik dat ook overwegen, maar wij hebben er nog 4. Ik zit niet te wachten op nog 4 kinderen (stel dat alle tv's lukken ).
Wij hebben onze jongste ook middels ivf mogen krijgen, 2e cryo was raak. Wij hebben nog 12 in de vriezer, nu denken we wel aan nog een kindje (voorlopig nog niet). Als we geen cryo's over hadden, hadden we ook niet nagedacht over nog een kindje.. puur omdat ik nooit meer ivf wil ondergaan. Als we dus beginnen aan de cryo's over een paar jaar, en t lukt niet, hebben we er ook zeker vrede mee
Ja zo denk ik ook. Zou het niet opnieuw doen. Het traject.. Snap nu ook waarom er toch nog grote gezinnen ontstaan van 3 of 4 kinderen. Ik dacht toen ik voor de 1e ging met iui iemand gaat zo niet 3x opnieuw dit traject in.(het blijft dan vaak bij 1 of 2 ) Maar met ivf worden in feite de cryos bewaard.... met geluk doe je t traject 1x en heb je bij 1 poging alle goede eicellen tot embryo in de vriezer. Daar ben ik dus soms benieuwd naar of er veel mensen zijn die 3 of meer kinderen op deze manier hebben gekregen. Het blijft wonder wat ze kunnen.
Ik heb voor de eerste 1x icsi punctie gehad, met cryos, voor de 2de mislukte die allemaal en weer opnieuw een icsi punctie , met cryos , voor de derde mislukte die ook allemaal en toen 2x icsi punctie nodig gehad. Totaal dus 4x het traject door. Ken best wat mensen die voor voor een tweede of derde toch opnieuw het traject doen. Maar ken ook iemand die uit 1 punctie 3 kinderen heeft gekregen. Ik zou m'n cryos altijd proberen denk ik. Heb er nu nog 3 , en ga die nog wel weer proberen en hopelijk dat het nog eens lukt zonder traject.
Ja idd, ik hoop nog een kindje te mogen krijgen via de cryo's zal nog wel even duren haha. 3 is voor mij ook echt genoeg
Als je alleen de cryos wilt opmaken wat moet je dan anders doen dan bij T ivf traject ? Bloed prikken? Echo 1x ? /ovulatietest en toch utrogestan ofzo? Maar niet meer hormonen en spuiten toch ? En pregnyl? En uiteraard geen punctie meer. Alleen de terugplaatsing?
Bloedprikken hoefde wij niet eens. En afhankelijk hoe een cryo cyclus is kan het bij ons: Aanmelden + intake Ovulatie test en daarop cryo plannen Of echo(s) en trigger en cryo plannen Of kunstmatige cyclus: (estradiol + utro) en 1x echo en cryo plannen.
Wij hebben er nog 16 in de vriezer Ik denk dat wij klaar zijn, doneren is geen optie voor mij. Wetende dat er ergens een kind van ons rondloopt maar we niet weten bij wie, waar, hoe het met het kindje gaat. Nee.
Wow 16, wij 12.. wij willen misschien nkg 1 kindje, stel er blijven dan 11 over zitten we dus voor t zelfde dilemma als jij nu.. lastig
Wow zoveel noemen ze dat overstimulatie ? Ik hoopte ook op veel dacht dan heb je uiteraard meer kans. Dan hoef je niet snel naar pogingen 2 en 3 maar bij mij was t echt 1 goede nodig en raak.
Maar is het zo dat je van ingevroren embryo net wat minder kans hebt dan bij een verse? Het blijft natuurlijk geluk. En diegene die er 12 of 16 hebben is daar dan al veel van afgevallen? Ik had er bijv 13 maar er viel steeds wat af. Uiteindelijk 1 verse en 1 ingevroren over.