Embryo ontdooiing overleefd maar niet door gedeeld

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Mees17, Jul 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mees17

Mees17 Actief lid

Jun 30, 2014
    297
    0
    0
    Mijn partner en ik zouden vrijdag een terugplaatsing hebben maar werden donderdag gebeld dat de embryo zich niet verder had gedeeld...
    Het embryo had het ontdooiingsproces dus wel overleefd.
    Iemand hier ervaring mee?
    Dit zou onze tweede poging worden. Eerste poging was vers in kunstmatige cyclus, niet gelukt. Deze keer zou cryo in natuurlijke cyclus zijn...

2. Roosje voor J

Jun 29, 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mees, wat vervelend dat de plaatsing niet doorgegaan is. Het doet mij wel nadenken over onze situatie. Wij hebben afgelopen week een cryo terugplaatsten gehad. De cryo was goed ontdooid maar de vraag of deze ook goed deelde konden ze niet beantwoorden. Ze zeiden dat ze dat niet wisten omdat ze dat nog niet konden zien.
    Ik lees dus even met je mee.

3. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Wat superrot meis...

Weet je ook met hoeveel cellen ze hem hebben ingevroren? Ik heb me de afgelopen weken helemaal suf gelezen omdat ik er zelf nu net mee te maken heb, dus ik weet er wel een klein beetje van.
    De ideale fase van een embryo is de blastocyst-fase. Dat is een dusdanig doorgedeelde embryo (5 a 6 dagen) waarbij de embryo al minimaal uit 60, en vaak al meer dan 100 cellen bestaat.
    Ik heb geleerd dat slechts 1 op de 5 bevruchte eicellen zich doordeelt tot die bewuste fase. Wordt een embryo dus bijv ingevroren met 8 cellen (meestal na 3 dagen), dan is het nog helemaal niet zeker dat hij hoort bij de embryo's die uiteindelijk uitgroeit tot een blastoycyst. Het kan dus zijn dat jij zo'n embryo had.
    In mijn geval had ik op dag 1 10 bevruchte eicellen, op dag 2 nog 7 embryo's, op dag 3 nog 5, en uiteindelijk hebben 3 dag 6 gehaald en zijn ingevroren als blastocysten.

Heb je nog meer cryo's in de vriezer?

4. Mees17

Mees17 Actief lid

Jun 30, 2014
    297
    0
    0
    Lees gerust mee, hoop op reacties.
    We zouden eigenlijk de tp donderdag hebben, maar omdat ik aangegeven had dat dat qua werk heel moeilijk uit kwam, stelde de arts vrijdag voor. Ik heb nog expliciet gevraagd of dit verschil maakte (anders zou ik echt wel wat proberen te regelen op het werk) maar de arts zei van niet. De embryo was dus vrijdag 3 dagen oud. Ze hebben ons donderdagmiddag gebeld dat de embryo zich niet door deelde. Ik vraag me dan af of als we de tp gewoon donderdag hadden gehad ze dan wel hadden teruggeplaatst, aangezien de tp donderdagochtend zou hebben plaats gevonden. Ik ga nu aan alles twijfelen... misschien is de kwaliteit van onze embryo's niet goed? We hebben met onze eerste poging 3 embryo's 5 dagen lang laten door delen, daar is uiteindelijk 1 blastocyste van teruggeplaatst, niet gelukt en die andere 2 waren niet goed genoeg om in te vriezen. We zijn nu dus 4 embryo's kwijt. Hebben er gelukkig nog 5, maar wat als die kwalitatief ook niet goed zijn?

5. Mees17

Mees17 Actief lid

Jun 30, 2014
    297
    0
    0
    Hoi Betty Barclay,

Lees net je reactie. Bedankt!
    Bij onze eerste poging hebben ze vers teruggeplaatst in kunstmatige cyclus en gewacht tot de embryo 5 dagen oud was, dit was inderdaad een blastocyste en zag er volgens de arts perfect uit. Helaas heeft hij niet gepakt.
    Van de 13 eitjes waren er 9 goed genoeg om te bevruchten.
    Van de 9 embryo's zijn er 3 niet ingevroren en gebruikt voor de eerste poging. Die andere 2 waren schijnbaar niet goed genoeg om in te vriezen..?
    Die andere 5 zijn direct ingevroren, hebben dus nog niet gedeeld neem ik aan. Nu wordt er elke maand eentje ontdooit en volgens mij standaard na 2 a 3 dagen teruggeplaatst. Volgens de arts moeten ze dan sterk genoeg zijn omdat ze het ontdooiingsproces al overleefd hebben... nou mooi niet dus...
    Pfff, ik vind het zo ingewikkeld allemaal, en je moet maar vertrouwen hebben in wat de artsen je vertellen.

6. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Oke, ik snap hem. Ze zijn dus ingevroren met waarschijnlijk 2 of 4 cellen, en ze willen ze nog 2 a 3 dagen laten doordelen NA het ontdooien.
    Helaas is dat dus elke maand een gok, omdat je niet weet of je een embryo ontdooit die zich nog verder deelt of niet.

Ik vermoed dat je jezelf niks aan kunt rekenen met die extra dag. Een embryo deelt zich goed of niet. Daar kan een eerdere terugplaatsing niks aan veranderen, behalve het feit dat je dan nu 2 weken voor niks in extreme spanning had gezeten...
    Zoals ik net al zei: mijn arts vertelde dat slechts 1 op de 5 uitgroeit tot een blastocyst. Er zit dus vast nog een fantastische embryo bij die 5 in de vriezer, en misschien wel 2 of 3 met een beetje geluk.

7. Mees17

Mees17 Actief lid

Jun 30, 2014
    297
    0
    0
    Bedankt voor je reactie, dat maakt het e.e.a. duidelijk.
    Ik besef me ook dat we pas net begonnen zijn dus dat ik nog niet heel veel redenen heb om te mokken, maar desondanks is het toch een teleurstelling. Elke poging geeft hoop!
    Ik lees dat jij ook al heel wat achter de rug hebt? Heel veel succes iig! En nogmaals bedankt voor de moeite.

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo allemaal.
    Ik breek even in met een vraag. Scheelt het misschien per ziekenhuis/kliniek met welke kwaliteit/aantal cellen ze een embryo invriezen? Wij doen ivf met embryoselectie in Maastricht en zijn bezig met poging 2. Ik heb gisteren tp gehad van een 14-cellig embryo. Er waren nog vier gezonde embryo's maar deze waren volgens de arts niet van voldoende kwaliteit om in te vriezen omdat ze hiervoor echt heel goed moeten zijn. Ze waren wel goed genoeg voor een gewone terugplaatsing maar ze gingen niet eens proberen om ze in te vriezen. Best jammer. Wat denken jullie?

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

#9 JJ1980, Jul 6, 2014
    Last edited by a moderator: Jul 6, 2014
    Ik heb 2 cryo's gehad. De eerste was 12 cellig, niet zwanger van geworden. De tweede was 5 cellig. Na ontdooiing nog maar 4 cellig, een dag later nog steeds 4 cellig. Wel vitaal, dus arts plaatste toch terug. Daar ben ik nu zwanger van.

Bij ons eindgesprek bleek de kans op zwangerschap met die cryo maar 2%. De ivf-arts melde toen dat ze aan een onderzoek bezig waren of ze 5 celligen wel of niet in moesten vriezen, ivm lage slaagkans.
    Ik heb dus geluk gehad :)

Het ligt ontzettend aan het protocol van het ziekenhuis waar je loopt. In het lumc worden alle goede (waarschijnlijk dus vanaf 5 cellig, zonder fragmentatie) ingevroren op dag 3. Het slagingspercentage is in dit ziekenhuis best goed, dacht 33%.

10. Mees17

Mees17 Actief lid

Jun 30, 2014
    297
    0
    0
    Hallo dames,

Dat is dus stof om over na te denken. Als het idd zo is dat je toch nog een kans hebt op zwangerschap met een 4 cellige embryo dan hadden ze onze laatste embryo dus gerust kunnen terugplaatsen. Ondanks de kans maar klein zou zijn.
    De vorige poging hebben ze 3 embryo's 5dagen in de gaten gehouden, waren nog niet ingevroren geweest. Op dag 3 belde ze nog: "tja mevrouw, de embryo's zijn erg traag, delen zich niet goed" ze waren toen geloof ik 4 cellig, "we hebben er geen goed gevoel over maar zullen kijken wat ze morgen doen"
    Dag erna 1 blastocyst en die 2 andere 8cellig. Ze hadden dus een enorme inhaal spurt gemaakt.
    Uiteindelijk de blastocyst teruggeplaatst, niks meer vernomen over die andere twee, totdat we erna vroegen en toen zeiden ze dat ze het niet overleefd hadden.... Oke, dat zullen we maar aannemen dan..?
    Bij ons wordt alles standaard op dag 1 ingevroren (buiten die 3 voor de verse poging) Ze gaan verder pas kijken hoe en wat na het ontdooien.
    Novastar; dat lijkt me zeker jammer, ik denk nu ook, aangezien die 3 van ons zo traag waren maar uiteindelijk wel goed genoeg, had deze misschien toch ook nog een kansje moeten krijgen, want wie weet...?
    Wat dat betreft moeten we maar "gewoon" vertrouwen hebben in de artsen/ziekenhuizen, vind dat best moeilijk hoor!

11. KateK

KateK VIP lid

Dec 26, 2008
    5,185
    0
    36
    Drenthe
    Bij ons plaatsen ze verse altijd na 2-3 dagen terug, die zijn dus 4 cellen. Ben nu net zwanger van een verse 4-cellige embryo. Onze dochter is van een cryo tp. De cryo was ingevroren met (geloof ik 6-8 cellen) na ontdooien was het aantal cellen wat afgenomen maar de cryo was wel actief. (Weet het medische woord daar niet voor) fragmentatie ofzo. Dat is belangrijker dan het aantal cellen.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dank voor de reacties. Ik heb er wel gemengde gevoelens over omdat ze zeiden dat de embryo's wel goed genoeg waren om terug te plaatsen. Maar ze zeiden ook dat ze dat eigenlijk altijd doen. Je moet inderdaad de arts gewoon vertrouwen, wat ik ook wel doe. Ik merk wel dat ze in Maastricht erg streng zijn met bepaalde dingen. Ze geven je niet graag valse hoop, wat ook wel weer goed is. En misschien speelt het nog mee dat bij embryoselectie al een bioptie heeft plaatsgevonden. Er is al aan het embryo geklooid zeg maar. Hopen maar dat de teruggeplaatste topper blijft zitten!

Share This Page