Hoi allemaal, Door een icsi behandeling zijn wij super dankbaar dat wij 2 gezonde zoontjes op de wereld hebben mogen zetten. Inmiddels zijn onze jongens 2 en 4 jaar. Gister kregen wij ineens een brief thuis gestuurd over onze overgebleven embryo's. (We hebben er nog 4 in de vriezer zitten). In de brief stond dat de 5 jaar om ze te bewaren om is. We moeten binnen 30 dagen reageren en anders gaan ze zoals afgesproken naar de wetenschap. We gaan niet meer voor nog een kindje. We zijn super gelukkig met twee gezonde kindjes. Maar phoe merk echt dat ik hier ook wel moeite mee heb. Maar sta net als mijn partner 100% achter onze keus. Onze 4 overgebleven embryo's gaan dus naar de wetenschap. Voor ons gevoel hebben we dit gekozen zodat ze niet voor niks er zijn geweest. De gedachte dat hun 4 nooit kindjes zullen worden doet pijn. Maar om ze bij een ander stel te laten plaatsen wilden we ook niet. Het spijt ons echt 4 embryo's. Maar twee kindjes is voor ons echt goed zo. Meer mensen hier moeite mee? Of moeite mee gehad?
Waarom geef je ze niet ter donatie? Mocht je er zo'n moeite mee hebben met deze keuze? Zou mijzelf juist fantastisch lijken, dat hetgeen wat mij gegund is ook een ander te gunnen. Prachtig als er uit de 4 embryo's nog de grootste wens van iemand vervuld kan worden...?
Heel herkenbaar, wij hadden 8 cryo's maar altijd nog de wens gehad voor een 3e, waar we nu mee bezig zijn. Nog 2 cryos over.. Vond/vind het ook heel moeilijk om een keus te maken wat te doen met overige embryo's. Vernietigen, donatie en wetenschap is allemaal geen optie voor ons. Mocht er nog een embryo over blijven dan willen we deze meenemen en dan een sieraad/beeldje van laten maken.
Wij hebben ook voor deze keuze gestaan, wij hadden nog 2 cryo's over. Omdat we niet wisten wat we ermee wilden doen hebben we het nog een paar jaar verlengd. Vorig jaar hebben we besloten ze te doneren aan de wetenschap, omdat we dankzij de wetenschap twee prachtige kinderen hebben mogen krijgen. Ik heb een kopie van de brief bewaard.
Een vriendin van mij heeft hier een sieraad laten maken met de cryos die zij overhadden. https://www.solilly.nl/a-61598467/cryo-embryo-sieraden/cryo-embryo-sieraad-pearl-925-sterling-zilver/#description
Ons gezin is compleet en tijdens de zwangerschap hadden we al besloten de cryo's te doneren aan de wetenschap. Toen de brief kwam (op ons verzoek) had ik toch moeite dat hokje aan te kruisen. Ik heb zelfs nog de gynaecoloog gesproken om meer te weten over het proces na een keuze. Het gevoel dat de cryo's meer waren dan alleen een klompje cellen overviel mij. We hebben het toen laten rusten. Een paar maanden later heb ik voor mezelf een soort van afscheid kunnen nemen van de cryo's en hebben we met een goed gevoel ze gedoneerd aan de wetenschap. Wij vinden het een fijn idee dat de cryo's nog iets kunnen betekenen.