Embryoselectie bij erfelijke kanker aanvaardbaar

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Elmo, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Tja ze kunnen de embryo selectie in Nederland nog wel niet uitvoeren (maar na vanuit mijn woonplaats gezien een klein half uur rijden) zit je in Belgie, daar selecteren ze al een tijdje op erfelijke vormen van kanker. \

En dat vind ik prima, het gaat hier om borst en darmkanker 2 zeer agressieve vormen waarbij weinig kans op genezing is en de gevolgen van de ziekte enorm zijn.
    Vrouwen die uit voorzorg met hun 25 jaar oud, de baarmoeder, eierstokken en borsten laten verwijderen omdat ze bang zijn vroeg te overlijden net als hun moeder, oma, tantes.
    Kinderenwensen die daarmee meteen sneuvelen nog voor ze daar aan toe zijn als gevolg.

Darmkanker is slecht te behandelen, operaties erg veel risico's ivm infecties en de prognoses zijn altijd slecht.
    We hebben het dus niet over selecteren op blauwe ogen en blond haar.

Ik las net over taaislijmziekte, hier mag bv in Nederland niet op geselecteerd worden, echter in Duitsland wel.
    Dus deze vrouwen gaan allemaal nu naar het buitenland om toch hun kinderwens te kunnen vervullen.
    En dat is toch niet wat we willen dat we straks voor deze ernstige zaken naar het buitenland moeten uitwijken.

Want zelfs nu nog gaan er velen stellen per jaar richting Belgie of Duitsland omdat er hier in Nederland een grens aan de bijvoorbeeld de leeftijd van de ouders zit, en die is in vele landen een stuk hoger.

En de een roept zo moet het blijven en de ander neemt daar geen genoegen meer mee want het gaat wel om hun leven en dat van hun toekomstige kinderen.

En zo hobbelen we straks allemaal voor behandeling naar het buitenland en dat is niet iets waar wij als Nederlanders trots op moeten zijn, ik denk dat je het dan beter zelf in de hand kan houden en een aantal ziektes toe te staan, om zo er ook nog enigszins vat er op te kunnen houden.

2. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik kan dit vergelijken met de erfelijke stofwisselingsziekte van mijn zoontje. In het verleden kon deze ziekte dodelijk zijn of je kind kon na in coma te hebben gelegen zwaar gehandicapt raken. Nu zit Mcadd in de hielprik, en als je het weet dan is er met de ziekte goed te leven. Het enige dat Finn moet doen is regelmatig eten, en als hij ziek is en niet wil/kan eten ligt hij in het ziekenhuis. (er zitten nog wel andere dingen aan maar das te veel om uit te leggen)

Mocht ik een 2de kindje willen (en dat wil ik graag) kan ik bij een volgende zwangerschap tests laten doen om te kijken of dat kindje ook Mcadd heeft. En ik mag het ook laten weghalen als het idd de ziekte heeft... Als ik mocht kiezen tussen een gezond kindje of een een kindje met Mcadd, dan koos ik een gezond kindje. Niet voor mij, maar voor het kindje zelf. Maar eenmaal zwanger zal ik niet gauw een kindje laten weghalen! Dus tja, als ik met embryo selectie kon voorkomen dat een kindje deze ziekte heeft, dan deed ik dat 10 x liever dan het laten weghalen. Voor mij is het toch anders...

Kortom, ik vind het een vooruitgang, zolang er niet geselecteerd word op uiterlijk (ook niet met een klopvoetje of hazenlip) of geslacht.

Deel Deze Pagina