embryoselectie vanwege erfelijke ziekte

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 10 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    dit.

ik ben dus ook voor. de mogelijkheid om het uit te sluiten is er. dus waarom in bepaalde 'gevallen' geen gebruik van maken.

ik vind het wel moeilijk om te zeggen welke wel en welke niet maar gelukkig is dat ook niet aan mij ;)

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Wat voor de een ernstig is hoeft dit niet voor de ander te zijn. Ik zie van dichtbij wat het erfelijke borstkanker gen kan doen. Over 4 jaar wordt mijn vriendin 35 en laat dan haar borsten een baarmoeder verwijderen. Zij heeft gezien hoe haar moeder 2x heeft moeten vechten tegen kanker en uiteindelijk alsnog is gestorven op haar 40ste. Ze heeft nu een zoon en hoopt nog een zoon te krijgen. Ze gaat niet voor embryo selectie omdat de wachtlijsten lang zijn en het een lang traject is met hormonen etc. Als ze een meisje gaat krijgen zal dit even slikken zijn en kan alleen maar hopen dat haar dit bespaart blijft. Ze laat alles verwijderen om optimaal en hopelijk langer van haar gezin te kunnen genieten dan haar moeder kon.

Zo zijn er nog veel meer aandoeningen en afwijkingen die erfelijk zijn maar niet persee dodelijk of pijnlijk. Toch kan het nadelen hebben en als ouder moet je zelf beslissen of je het erg genoeg vind om de ziekte uit te sluiten ja of nee.

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    nou ik vind dat je dan over leven dood en het lot beslist....

technisch gezien is er bevruchting als je zaadcel en eicel bij elkaar brengt.... en die zou ik dus niet willen vernietigen.

Ik zou er zelf dan voor kiezen om uit te zoeken of ik drager ben... ik heb een vriendin met huntington in de familie..... en als je zelf geen drager bent weet je volgens mij zeker dat je kind niet aactief ziek word, kan wel drager zijn....

als ik dan toch drager zou zijn zou ik mijn lot accepteren en geen kinderen nemen.... dan beslis ook natuurlijk ook over het lot.....maar hoef niet de keuze te maken om een bevruchtte eicel te vernietigen....

4. sita90

sita90 Niet meer actief

Ik snap dat er mensen zijn die denken dat dit te ver gaat.
    Maar zo blijft een hoop leed bespaart.
    Ik ben zelf iemand die daar voor in aanmerking komt en wij hebben dinsdag ons eerste gesprek.
    Nu is het zo dat het voor ons ook moeilijk blijkt zwanger te raken, reden; onverklaard verminderd vruchtbaar. Maar ik ben draagster van een translocatie, hierdoor heb ik een flink verhoogde kans op miskramen. Ook is er een kans dat het kindje met een fout chromosoom doorgroeit, en dus niet levensvatbaar is buiten de buik, of zodanig gehandicapt is dat het een kasplantje word.
    Ik vind persoonlijk dat je niet kan oordelen als je zelf niet voor deze keuze staat.
    Ik wil het risico niet lopen dat ik straks mijn zwangerschap moet afbreken na de 20 weken of nog verder. Of dat het kindje een kasplantje word. Dit bespaart het kind ook een hoop ellende.
    Bovendien gaan een hoop miskramen ook niet in de koude kleren zitten.
    Ze selecteren echt niet op kleur van ogen, haar, etc. Geen perfect kind, gewoon het juiste embryootje dat de translocatie/ziekte niet heeft of alleen bij zich draagt zoals ik (want dat kunnen ze niet uitsluiten).

Evenlien69, jij hebt wel erg makkelijk praten, dan maar geen kinderen. Sorry, ik denk niet dat je weet hoe zoiets is en dus kun dit ook niet zeggen. Als je een grote kinderwens hebt zeg je niet zo maar; ''oh ik ben draagster van een ziekte, nah dan maar geen kinderen''.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben van mening dat je hier pas over mee kan praten als je er zelf mee te maken heb.
    Mijn moeder heeft 2 zoons verloren aan een zeer ernstige erfelijke ziekte.Dit zijn dus 2 broers van mij.Je wilt niet weten wat voor impact dit op ons leven heeft gehad en nog steeds heeft.Toen wij kinderwens hadden ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd ivm draagsterschap.Omdat het een ziekte is die weinig voorkomt kwamen wij niet in aanmerking(ruim 10 jaar geleden)voor embryo selectie.De wijze waarop overerving gaat is nog steeds wazig.Kan namelijk op meerdere manieren.Wij hebben nu 3 kinderen waarvan de oudste een 10 jarige jongen maar de angst dat hij deze ziekte zal krijgen blijft altijd aanwezig omdat het zeer waarschijnlijk geslachtsgebonden is.Dmv therapie kan ik op een leefbare manier met deze angsten omgaan maar krijgt hij een keer een spontane bloedneus dan kan ik compleet in paniek raken ook al is het onschuldig.Mochten mijn kinderen ooit vragen gaan stellen en willen zij zich laten onderzoeken dan zal ik ze daarin steunen.Natuurlijk kan je kind een andere ziekte krijgen maar wanneer je weet dat je kind hetzelfde lot staat te wachten als dat mijn broers hebben doorstaan dan denk je wel iets verder.Zo'n proces en ervaring maakt je kapot en dat komt nooit meer goed want de scherpe randjes zullen verdwijnen maar het blijft altijd vreten en etteren.
    Ik ben voor want ik weet wat het mentaal en psychisch met een mens doet en daar ben ik het levende voorbeeld van.

6. sita90

sita90 Niet meer actief

+1
    Wat vreselijk van je broers:(

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Sterkte meid!!
    Ik voel helemaal met je mee.

Liefs.

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik snap dat.... ik zeg alleen wat ik zou doen, heb eerder al gezegt dat ik andere keuzes begrijp en niet veroordeel.

Ik heb bij de eerste ook 5 jaar ruim moeten wachten voordat ik zwanger raakte, en toen hadden mijn man en ik het standpunt van als een zwangerschap niet komt dan heeft dat zo moeten zijn en daan is het zo.... wij zijn dus ook niet de mmm ingegaan.... niet dat ik daar wat op tegen heb hoor, maar dat wilden wij niet... ik praat gewoon puur vanuit mezelf en ook niet even makkelijk.... want die 5 jaar waren best moeilijk.
    Maar iedereen moet gewoon zijn eigen keus maken....en die is goed.
    ik reageerde op shamoo die vroeg wat mijn geloof er over zei.....

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik sluit me aan dat het bij dodelijke ziektes mogelijk moet zijn. Zelf chronisch schildklier patient, heel vervelend heeft veel impact op mijn leven maar tegenover kanker of iets anders vreselijks is het natuurlijk niks. Dus ik ben voor deze selectie!

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is ook vreselijk.
    Nu zoveel jaren later kan het mij nog steeds aangrijpen en naar de keel vliegen.
    Mijn moeder is nooit meer de vrouw geworden die ze ooit was.
    Iemand die mijn moeder niet kent en haar ontmoet voor de 1ste keer ziet direct hoeveel pijn deze vrouw heeft doorstaan en nog steeds dagelijks heeft.Om je 2 zoons zo kapot te moeten zien gaan is onvoorstelbaar en niet te bevatten.

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Sita, ik wil je ook veel s6 en sterkte wensen voor het traject waar je in gaat. Hopelijk mag jij het ook ervaren om een goed zwangerschap en een gezond kindje te krijgen!

12. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ja, maar dit is jou mening (Waar je recht op hebt, don't get me wrong :) )
    Maar mijn vraag was, wat zegt je geloof daarover?

13. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik geloof .... dat je niet mag beslissen over leven en dood..... ben niet iemand die met teksten gaat lopen smijten... en weet ook niet of die er letterlijk te vinden zijn..... erg bijbelvaste mensen lukt het vast....

Maar je mag het ook een interpretatie van mijn geloof noemen, want ik denk dat er ook gelovige mensen zijn die er wel achter kunnen staan.

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Maar goed al te diep moeten we hier niet op ingaan anders krijgen we een slotje en dat is niet mijn bedoeling......

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik kan hier alleen maar positief tegen over staan.

Als je je diepste verlangen niet uit kan laten komen omdat je drager bent van een erfelijk gen, dan is dat toch verschrikkelijk oneerlijk?
    Ze kunnen je dan wel zeggen, leer er maar mee leven, maar om je heen zie je iedereen moeder worden. Hoe erg is dat?

16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Ik ben voor! Maar heb dan ook gedeeltelijk in het proces gezeten. Het broertje van mijn man is met 9 maanden overleden aan SMA 1, een dodelijke spierziekte waarbij kindjes maximaal 2 jaar oud worden, en helaas erfelijk.
    Mijn man bleek drager te zijn, dus wij kregen direct embryoselectie aangeboden als ik ook drager zou blijken te zijn. Die kans was redelijk groot, 1 op de 37 mensen is drager van deze ziekte. Wij hebben dan ook alle informatie over embryoselectie gehad, en als het nodig zou zijn zouden wij er ook direct voor gaan. Bewust zwanger worden met de kans van 1 op 2 dat ons kindje ziek zou zijn en overlijden? Sorry maar dat voelt voor mij als een soort kindermishandeling met voorbedachte raden. Hoe kan je een kindje nou bewust zijn/haar halve leven ziekenhuis aandoen? Dan zou ik liever zelf naar het ziekenhuis doen en met hormoon behandelingen voor ivf en embryoselectie gaan. Ik denk dat elk moeder toch wel de pijn voor haar kindje zou willen overnemen?
    Daarnaast heb ik het nog niet gehad over het feit wat een ziek kind met jezelf een eventueel je relatie kan doen...
    Gelukkig bleek het niet nodig te zijn want ik ben geen drager! :D Wel is er een kans van 25% dat onze kinderen wel drager zijn van deze ziekte. Hun wil ik later dan ook adviseren om zich met hun partners te laten onderzoeken.

Wat betreft niet dodelijke erfelijke ziektes, tja dat hangt er vanaf. Mijn man heeft ook familiaire hypercholesterolemie (erfelijk te hoog cholesterol), maar hiermee valt met een dieet of eventueel pillen prima te leven.

Crohn is wat mij betreft wel een indicatie voor embryoselectie. Zelf heb ik colitis ulcerosa, broertje ervan en ik denk niet dat mensen weten wat het inhoud. Om de 5 minuten naar de wc rennen en dat er dan niet eens meer diarree uit komt maar alleen maar bloed? Nog ergere buikkrampen dan weeen en dat een paar weken lang? Zo zwaar vermoeid zijn dat je 16 uur per dag slaapt en niets met je kinderen kan doen? En dan heb ik het nog geen eens over infusen met medicatie of eventueel een stoma.

Ik denk dus dat elke ouder het lekker zelf moet beslissen en dat je als buitenstaander wel een mening kan vormen, maar het pas echt weet als je er zelf in zit.

17. sita90

sita90 Niet meer actief

Heel erg, en heel pijnlijk.

18. frommel

frommel Fanatiek lid

26 apr 2010
    1.042
    0
    0
    Moeten we alles voorkomen omdat we het kunnen?

Nee, ik denk van niet. Ik geloof niet, maar mijn gevoel zegt wel dat het niet zo bedoeld is.. Ik vind het niet aan ons om te beslissen wie er recht op leven hebben. Wie er geboren mogen worden en wie niet. Ziekte, de dood, het zijn onderdelen van het leven die we allemaal willen voorkomen en liever niet mee te maken krijgen. Maar het hoort bij het leven, en ik geloof niet dat je daar zo ver in mag gaan om het op deze wijze te beinvloeden. Ik geloof toch dat ook de moeilijkere dingen in het midden leven er moeten zijn. Dat het ons iets leert en ons verrijkt.

Maar ik heb er dan ook niet direct mee te maken.
    Wel een vriendin die jong is overleden aan kanker. Nu weet ik niet of dit een erfelijke variant was, maar het idee dat zij er bv niet geweest zou zijn, om haar ziekte te voorkomen, dat vindt ik heel naar. Natuurlijk zit er een enorm leed aan vast, dat zie ik ook, maar ook prachtige mensen, prachtige ervaringen, prachtige levens.

Aan de andere kant.. een zus die meerdere miskramen heeft gehad, die onderzoeke heeft laten doen. Als daaruit gebleken was dat zij met embryo selectie toch een kindje levend op de wereld kon zetten.. tja.. dan had ik daar absoluut niks op tegen..

Sta er dus toch dubbel in. Vind het een heke moeilijke..

19. sita90

sita90 Niet meer actief

Ik had niet in de gaten dat je een vraag beantwoorden over je geloof, excuses daarvoor.
    Dankjewel, ik hoop het ook:)

20. sita90

sita90 Niet meer actief

Dankjewel:)

Wat vreselijk voor je moeder, kan me alleen maar voorstellen hoe zoiets moet zijn.. En natuurlijk ook vreselijk voor jullie!! Bah:(

Deel Deze Pagina