wat vinden jullie van deze schildklierwaarden?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door boboke, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boboke

boboke Fanatiek lid

1 feb 2013
    1.540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi meiden

ik heb een vraagje voor de experts. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik weer een miskraam ga krijgen. Nu zijn mijn schildklierwaardes altijd een grensgeval geweest, maar ik heb geen medicijnen omdat dat volgens de endocrinoloog, gyn en fa niet nodig is. Met 2 miskramen in een half jaar tijd ga ik nu toch twijfelen of dit wel goed zit.
    Gisteren gemeten:
    TSH 2,1
    FT4 11
    FT3 4,4
    Wat vinden jullie van deze waardes?

Ik heb trouwens geen anti-stoffen, ben ik al eerder op getest.

Alvast bedankt!

2. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Hoi!

Wat een naar bericht voor je en ik snap heel goed dat je naar verklaringen zoekt. Jammer genoeg heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt.

Ik heb net zelf een MA gehad, bij een TSH van 3, terwijl ik al levaxine tabletten innam tegen subklinisch hypothyreoïdie en herhaaldelijk had gevraagd of ze mijn bloed wilde checken, omdat ik me totaal lusteloos voelde, ijskoud was en depressief-achtig. Pas in week 11 kreeg ik toen te horen dat ik mijn dosering moest verdubbelen....
    Men streeft naar TSH van 1, dus bij jou was het ook te hoog. sinds kort houdt men als ondergrens voor 'echte'/klinische hypothyreoidie 3 aan (ipv 4 of zelfs 4.5).
    Je andere waardes lijken ook normaal te zijn:
    FT3: normaal tussen 3.5 en 7.8
    FT4: normaal tussen 9 en 25

Zeer recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het erg belangrijk is om terwijl tussen week 6 en week 10 TSH te meten en indien mogelijk medicatie aan te passen. Bij mij is dat dus te laat gebeurd en mogelijk een factor die een rol heeft gespeeld bij mijn MA.
    Zie ook deze website: Schildklier en Zwangerschap / Schildklier Organsaties Nederland
    Daar staat nadrukkelijk dat je deze info mee moet nemen naar de verloskundige, aangezien de richtlijnen pas onlangs zijn aangepast.

Bij een volgende zwangerschap zal ik daarom nog assertiever zijn.
    veel sterkte!

3. boboke

boboke Fanatiek lid

1 feb 2013
    1.540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ettol ten eerste wat verdrietig dat jij ook net een ma heb gehad :(. En wat vreemd dat je artsen helemaal niet inspelen op je schildklierproblemen, zeker als je dat zelf zo goed aanvoelt en aangeeft! Heb je nog cryo's of moet je weer helemaal opnieuw beginnen?

Heel erg bedankt voor al je info, echt super! Ik zal t zeker meenemen, want ik kreeg nu al de reactie dat 2 een prima waarde was ;). De vraag is alleen of ze er iets mee doen?

Voor mijn volgende poging ga ik naar DD en volgens mij staan ze daar meer open voor schildklierproblematiek en vruchtbaarheidsproblemen.

Voor jou ook heel veel sterkte!

4. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Hoi!

'Als soort van beroepsdeformatie heb ik tijdens mijn zwangerschap ieder detail lopen uitzoeken en daarom ben ik errrug blij dat ik er iemand mee van dienst kan zijn! Ik ben zelf werkzaam in de medische sector (als wetenschapper).

Bij mijn controles wilde ik alleen niet wijsneuzerig doen, dus daar heb ik me wat stil gehouden. Artsen hebben geen tijd om op de hoogte te blijven van de laatste onderzoeken, dus ik neem het hen niet kwalijk. Echter door zo een extra folder van schildkliervereniging voel ik me wel gesterkt en denk ik ook wel dat ze ons zullen geloven :)!

Wij hebben slechts 2 cryo's. Nu eerst maar eens afwachten hoe mijn cyclus gaat verlopen...Jij bent ook al heel ver in het proces! Zo dapper dat je gewoon weer doorgaat na die teleurstellingen. Daar ben ik op dit moment nog niet aan toe, vrees ik.

Nog iets om op te letten is trouwens dat je levaxine tabletten niet tegelijkertijd met ijzer-houdende tabletten kunt innemen (dan sluiten ze elkaars werking uit). Daarom mocht je toch tabletten gaan slikken, neem levaxine in de morgen en vitaminepil in de middag.

Duimen op goed nieuws in de nabije toekomst!

5. shushi82

shushi82 Actief lid

14 nov 2011
    392
    0
    0
    Pedagogisch Medewerker
    Gem. Haarlemmermeer
    Je TSH is goed, moet tussen 1-2 zijn, volgens mij... Ikzelf zit wel aan de Euthyrox 125mg. Mijn schildklier was zwaaaar op hol! Kan ook verklaren waarom ik een miskraam heb gehad, en zwangerschap al zo lang is uitgebleven. Nu is hij eindelijk weer onder controle!

6. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    zie trouwens ook: Hypothyroid Mom

een vrouw die zich hard maakt voor meer bekendheid voor risico's van schildklierproblemen.

7. boboke

boboke Fanatiek lid

1 feb 2013
    1.540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ettol persoonlijk vind ik dat de artsen wel op de hoogte horen te zijn van de laatste onderzoeken. Zeker als het gaat om een nieuw leven! En dan maar wijsneuzerig zijn, het gaat wel om jullie kindje!
    Ik geloof niet dat ik medicatie zal krijgen, maar als t wel zo is zal ik je tip opvolgen.

Het heeft bij mijn eerste miskraam ook even geduurd voor ik weer verder wilde, maar helaas heb ik een vrij lange nasleep gehad met een baarmoeder die niet schoon wilde en een ziekenhuis dat niet wil curreteren, dus na ruim 2 maanden was ik er wel weer klaar voor. Daarbij ben ik al 36 en heb een amh van 0,39 dus al te veel tijd heb ik niet meer...

Shushi bedankt voor je reactie. Fijn dat bij jou nu alles onder controle is en je zit ook nog in een spannende tijd zie ik aan je handtekening! Hopelijk snel positief nieuws!

8. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Sterkte met het verlies:(

Je waarden zijn niet schrikbarend, maar het kan zeker beter.

TSH rond de 1 is optimaal, maar onder de 2,5 moet goed genoeg zijn voor een doorlopende zwangerschap.
    Je Ft4 is aan de normaal-lage kant, die mag wel wat hoger.

Gister heb ik weer de uitslag van mn bloed gehad, mijm TSH was nu 1,1! Eindelijk! Na ruim een jaar kan ik zeggen dat ik goed ben ingesteld. Ik slik momenteel 0,75mg thyrax.

9. dievine

dievine Actief lid

17 okt 2011
    191
    0
    0
    noord brabant
    Wat een nare ervaring en je schildklier moet zeker goed nagekeken worden, zeker tijdens de zwangerschap. Zodra je zwanger bent word aangeraden om een blauwe pil meer in te nemen, omdat het vruchtje van je echte schildklier afneemt. Ik heb in goed overleg met de internist besloten een halve week na de terugplaatsing al te starten hiermee en te stoppen wanneer ik niet zwanger zou zijn.

Het is vreemd om dit niet extra in de gaten te houden, zeker omdat dit echt invloed heeft op je zwangerschap en je kleine. Het is goed op op www.schildklier.nl informatie op te zoeken over zwangerschap. Je kan ze ook een vraag mailen voor meer informatie of een folder aanvragen. Daarin staat veel informatie.

10. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Op de dag dat ik mijn miskraam had moest ik ook bloed prikken en bleek mijn TSH 0,4 zijn. Hartstikke prima zei de internist. Maar je kan dus het beste rond de 1 zitten?

11. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bobo: Ook langs dit topic wil ik je heel veel sterkte wensen met je MA!

Je TSH lijkt mij prima hoor. Die waarde van 1 hanteert men voor vrouwen die bekend zijn met schildklierproblemen en een zwangerschapswens hebben/ zwanger zijn. Maar normaal gesproken valt zo'n beetje alles tussen de 0,5 en 4,5 onder normaal. Ik heb Hashimoto, dus wel anti-stoffen, en moet daarom rond de 1 zitten. Je T4 kon wel eens wat aan de lage kant zijn, maar het is de vraag of die veel omhoog gaat als je je TSH met medicatie omlaag probeert te krijgen. Ik heb ook een tijdje op het forum van hypomaarniethappy geschreven en volgens mij zijn daar ook wel meiden die een lage T4 hebben, maar waarbij de TSH wel goed is. En het is m.n. de TSH die men gebruikt om te bepalen of het goed zit.

12. boboke

boboke Fanatiek lid

1 feb 2013
    1.540
    0
    36
    NULL
    NULL
    Flora dank je wel voor je reactie. Bij vorige metingen lag mijn tsh net onder de 2, en mijn ft4 meestal onder de 10. Dit valt allemaal net binnen de grenzen of net niet, maar niet drastisch genoeg dat ik medicijnen krijg. Helaas moet ik er zelf altijd op aandringen dat het nagekeken wordt.
    Wat fijn dat bij jou nu eindelijk een goede waarde is bereikt! Ga je nu ook binnenkort weer voor een behandeling?

Dievine ook jij bedankt voor je reactie en gefeliciteerd met je zwangerschap! Was dit je eerste tp?
    Er valt voor mij alleen geen extra pil te slikken aangezien ik nu niks slik, aangezien mijn internist (die ik trouwens 1x gezien heb) hier geen reden toe ziet.

Shally ik geloof dat gewenst is tussen 0,4 en 1, maar ik ben nog vrij onbekend in het wereldje van de schildklier :)

Pien ook hier dank je wel :). Bij 2 ma in een half jaar tijd ga je toch zoeken naar oorzaken, maar ik ben wel blij te horen dat mijn waardes volgens alle meiden hier in ieder geval niet drastisch afwijken. Wel iets om in de gaten te houden, maar waarschijnlijk niet de oorzaak. Maar wat dan wel?? Of gewoon domme pech??

Deel Deze Pagina