EMDR ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door MeFlower, 2 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

Geen idee of dit topic hier hoort, dus op voorhand mijn excuses maar als ik weer iemand hierin teleurstel,

wie heeft ervaring met prikangst en EMDR en eventueel vertrouwde adressen hiervoor.

2. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    werkt perfect is mijn ervaring.
    op emdr.nl kan je namen en adressen vinden!

3. MeFlower

ja die heb ik wel gevonden.. maar er zullen goede, en minder goede zijn. en als mensen ergens zijn geweest met een positief resultaat of contact dan is dat fijn als referentie :)

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb positieve ervaringen met EMDR therapie. Mijn therapeut zit in Amstelveen, was tevreden met haar.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Misschien wel handig als je de regio vermeldt, twee uur rijden voor een sessie van een uur is misschien een tikje overdreven:D.

6. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Voor de verzekering heb je een verwijzing nodig van de huisarts. Deze kan je misschien ook wel tippen met wie hij/ zij goede ervaring heeft? In principe is een gz-psycholoog of klinisch psycholoog met een EMDR aantekening betrouwbaar. Om de uitgebreide EMDR cursus te mogen volgen moet je minimaal gz-psycholoog zijn of in opleiding tot gz-psycholoog.

Bij een prikfobie kan overigens een exposure therapie gegeven door een psycholoog ook heel goed werken. Een goede psycholoog zal de eerste afspraak met jou bepalen, welke behandeling het beste bij je zal werken. Een prikfobie is trouwens heel goed te behandelen. Succes!

7. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb vooral ervaring met EMDR bij jonge kinderen. Zoek een goede GZ psycholoog met ervaring op het gebied van angsten en EMDR. Al bestaan er voor de behandeling van angsten ook heel goede andere therapien. EMDR zou ik je niet aanraden tijdens je zwangerschal in ieder geval.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb momenteel emdr therapie voor mijn angststoornis en uit eigen ervaring helpt het echt!
    ik zou het zoals eerder aangegeven dan door een gz psycholoog laten doen.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb EMDR gehad omdat ik een fobie voor politieagenten heb, mn voor hun machtsvertoon. Ik had EMDR met zo'n koptelefoon met piepjes, omdat ik van zo'n bewegend stokje hoofdpijn kreeg haha

Helaas heeft het bij mij helemaal niet geholpen. Nu moet ik wel vermelden dat ik door mijn ADHD me erg moeilijk kon concentreren. Plus ik geloofde er niet echt in, vond het te zweverig.
    In eerste instantie dacht ik dat het hielp, maar ik ga nog steeds hyperen als ik agenten zie. Trillen, stotteren, zweten enz.

10. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Om andere reden als jou gehad maar verder sluit ik me bij je aan. Vond het ook te zweverig en kon me ook niet concentreren.

11. Koon

Koon Niet meer actief

Zweverig? Dan ben ik heel benieuwd.
    Ik ken het alleen voor het behandelen van trauma's bij kinderen en dat is puur feitelijk. Niks zweverigs aan.
    De therapeut vertelt tijdens het tikken (of piepjes) de negatieve ervaringen die het kind heeft meegemaakt. Hierdoor worden ze ergens anders in de hersenen opgeslagen. De herinneringen zijn er dan nog wel, maar je hebt er geen last meer van in het dagelinks functioneren.
    EMDR is natuurlijk niet heilig en zal niet voor iedereen even goed werken.

12. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

EMDR met piepjes wordt inmiddels ook afgeraden, omdat dit veel minder goed werkt dan het volgen van vingerbewegingen, tikken of een speciale EMDR lampje met eventueel een trileitje in je handen.

Overigens is het niet zweverig. Je hoeft er ook niet in te geloven om het te laten werken. Je hersenen doen dat wel voor je ;). Concentratie is inderdaad wel belangrijk, maar een goede therapeut zou hierop moeten anticiperen door bijv. het tempo van de vingerbewegingen aan te passen. Wat er waarschijnlijk bij EMDR gebeurt, is dat je je werkgeheugen tijdelijk overbelast. Op deze site wordt het uitgelegd Werkgeheugentheorie | EMDR . Dit overbelasten gebeurt te weinig als je gebruik maakt van piepjes, vandaar dat dit inmiddels wordt afgeraden. Ik snap trouwens wel dat het zweverig kan overkomen als de behandelaar niet goed uitlegt wat er in je hersenen gebeurt tijdens de behandeling.

13. MeFlower

zuid holland. Noord Holland richting Hilversum kan ook.

14. MeFlower

Helaas had mijn huisarts ook geen ervaring, en kon ook slechts zoeken op de emdr website.

Exposure gaat voor mij niet werken. Is al geprobeerd... dus zoekende naar een alternatief.

Had nu iemand gevonden maar die heeft ruim 3 weken wachttijd.. en die tijd.. die is er niet :(

15. MeFlower

vandaag een sessie EMDR gehad. IK weet in alle eerlijkheid, nog niet wat ik er echt van moet vinden. werd erg draaierig om de vingers te volgen. Of het al iets van effect heeft geen idee ( voor nu), ben er wel doodmoe vandaan gekomen..

Deel Deze Pagina