EMDR wie heeft er ervaring mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door jaja23, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jaja23

jaja23 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.740
    0
    0
    hallo.

heeft er iemand ervaring met emdr?

om het even kort te omschrijven.
    afgelopen zomer hebben mijn man en ik een zwaar auto-ongeluk gehad in frankrijk.
    In de loop der maanden kreeg ik steeds meer angst om in de auto te rijden.
    inmiddels is het al zover dat ik de snelweg niet meer op durf.
    afgelopen weekend heb ik het toch geprobeerd maar ik krijg gewoon paniekaanvallen in de auto (mijn kind zat niet bij ons in de auto en gaat ook niet met mij mee de snelweg op)
    nu wil de ha dat ik bij de psycholoog een emdr training ga volgen.

heb wel hier en daar er wat over gelezen maar was benieuwd of er hier meiden waten die er echt ervaring mee hebben!

vrijdag ben ik aan de beurt ben ook nog nooit eerder bij een psycholoog geweest dus best spannend!

veel liefs jaja

2. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel veel sterkte wensen. Ik kan me goed voorstellen dat je er erg angstig van bent geworden... (Ik had zelfs al mini-paniekaanvallen op de snelweg tijdens de rijlessen en zonder nare ervaringen vooraf.) Het is echt belangrijk om hier aan te gaan werken, en de eerste stap is gezet! Zet 'm op!!

3. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik heb het ook gehad en bij mij hielp het niet, maar mijn moeder heeft het gehad na een ernstig auto-ongeluk vorig jaar en die heeft er wel zeker baat bij gehad. dus het proberen waard denk ik

4. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Ik heb het ook gehad maar dan voor een andere oorzaak dan wat jij heb gehad.
    Bij mij heeft het goed geholpen na 5 á 6 sesies hoefde ik er niet meer heen.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb het ook gehad, 4 sessies - maar ook voor andere angsten. Hier hielp het met name om de angst om flauw te vallen te blokkeren als het ware en verder kon ik al misselijk worden bij de gedachten aan een bepaalde herinnering en dát is ook 'verholpen' als het ware.

Ik had echter ook last van 'onbestemde' angsten - dus zonder een directe herinnering als oorzaak en daar hielp het niet tegen. Uiteindelijk bleek dáár de oorzaak een postnatale depressie van te zijn. Dus inmiddels slik daar anti depressiva tegen. Maar ik sta wel positief nog tegenover de EMDR.
    Bij mij werd het trouwens gedaan dmv tikjes op de zijkant van de knie. Er zijn meerdere opties wat dat betreft (piepjes, hand voor het gezicht langs bewegen o.a.)

succes in elk geval, ik hoop dat het je gaat helpen!

6. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Ook ik heb dit gehad!! Het heeft mij enorm goed geholpen.... Ik heb een traumatische bevalling gehad en nu durf ik weer een zwangerschap aan. De scherpe kantjes zijn er als het ware van af!!

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ja, ik heb ervaring maar dan op zwangerschapsgebied.
    Heel erg veel baat bij gehad.

Voor meer info mag je PB sturen.

8. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Ook ik heb ervaring met emdr. Ik heb er ontzettend veel baat bij gehad.
    Weet je al een beetje hoe het in zijn werk gaat?

Heel veel succes en hopelijk heeft het voor jou ook een positief effect.

9. jaja23

jaja23 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.740
    0
    0
    bedankt voor alle reactie.

heb wel op internet het 1en ander gelezen.
    en de ha heeft wat uitgelegt en zij dat er veel mensen baat bij hebben.
    zelf heb ik het idee dat het auto ongeluk de druppel was voor mij.
    we hebben namelijk een heel moeilijk 1ste jaar met ons mannetje gehad en ophoping van problemen en na dat auto-ongeluk kwamen er angsten en emoties naar buiten die ik eerder niet kon en wilde tonen.

dus denk ook dat dit een goede stap is.

10. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik heb er ervaring mee. Heb ptss en het heeft mij geholpen om de lichamelijke stress uitingen te verminderen.

Voor meer info mag je me pb'en hoor.

Succes!

11. Alita

Alita Niet meer actief

Heb pas geleden zo`n therapie gevolgd.....het is best intens...

Het heeft wel geholpen....maar ben toch nog bang in de auto.
    Bij mij gaat het meer om vertrouwen van andere mensen. Ik heb een ongeval gehad waarbij de ander niet oplette en nu ben ik altijd erg bang dat andere niet goed opletten in het verkeer.

12. Within

Within Niet meer actief

Ik heb het ook gehad, voor traumatische gebeurtenissen in mijn jeugd. Het is ontzettend heftig en je trekt eerst een beerput open voor de therapie echt begint, maar het helpt wel.
    Ik heb nu geleerd om dingen los te koppelen van elkaar waardoor mijn jeugd mijn functioneren niet meer in de weg staat.
    Je mag altijd PMen :)

13. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Het is zeker intenst. De dag van de sessie en de dag erna kon ik vrij weinig. Zo afmattend vond ik het. Elke keer maar die momenten herbeleven.

Ik heb nog steeds last van angsten, maar echt de lichamelijke stress klachten (zweten, trillen, herbelevingen, misselijk etc) die zijn bij mij echt super veel afgenomen, waardoor ik nu wel redelijk kan functioneren.

Maar nodig me niet uit om op koopavond of op een zaterdag de stad in te gaan. Dat trek ik echt niet, die mensenmassa's.

14. Alita

Alita Niet meer actief

Ja het is psychisch heel erh zwaar he:(
    Hier heeft het ook wel geholpen maar alles wegnemen kan ook niet denk ik. Ik denk dat je het zelf ook moet doen...er anders mee omgaan.

Ook vondt ik het bijzonder om erachter te komen wat nu precies de punten waren waar ik moeite mee had.

15. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ja, het is heel zwaar.
    Ik was idd ook in therapie (vandaar dat ik doorgestuurd ben voor EMDR) dus ik volgde er 2. Zij hebben me wel geholpen om mijn gedachtenpatroon te doorbreken.

Ik wist wel wat de punten waren waar ik moeite mee had. Lijkt me erg lastig om daar nog achter te moeten komen. Hoe is dat gegaan als ik vragen mag?
    Bij de EMDR die ik had ging ik gelijk al naar de meest traumatische ervaring toe. Dat zal in jouw geval dan anders geweest zijn.

Ik had trouwens EMDR met de vinger die ik moest volgen.

16. Alita

Alita Niet meer actief

Ik had eerst met de koptelefoon en klikjes en naderhand de vinger.
    Voor mij was het soms moeilijk om erin te komen en me te concentreren. Te veel aan mijn hoofd;)
    IK moest uitzoeken waarom ik nu precies moeite had met in de auto rijden. Ik had wel een bepaald tijdstip van het ongeval waar ik moeite mee had maar er kwam steeds meer bij waar ik achter kwam waar ik dan ook moeite mee had.

Ik heb wel 6 sessies gehad.....

17. Ik vond het echt een ramptherapie, bij mij is het er destijds alleen maar erger door geworden. Maar over het algemeen zijn de reacties positief, geloof ik ;)

18. Alita

Alita Niet meer actief

is ook niet voor iedereen geschikt;)

19. Dat is wel gebleken ja! Ik vond het alleen zo stom om te zeggen 'Je kunt het altijd proberen', want als het er daadwerkelijk alleen maar erger door wordt.. Nouja, je snapt mn punt vast :p

Wil TS ook niet ontmoedigen natuurlijk, hoop dat zij er wel iets aan heeft!

20. Alita

Alita Niet meer actief

Het heeft hier ook niet helemaal geholpen dus ik snap je wel;)
    Ts heeft meer aan eerlijke antwoorden dus is toch goed dat jij ook je mening geeft;)

Deel Deze Pagina