emefasene

Discussion in 'Gezondheid' started by Damay77, Dec 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Graag advies van dames die ervaring hebben met dit middel. Of met een ander middel tegen misselijkheid.
    Gisteren heb ik van de HA emefasene gekregen. 2 tot 3 x daags een tablet. Mag de eerste 3 dagen zowiezo geen autorijden met dit spul. Daarna moet ik kijken hoe ik reageer op het spul. HA zei dat ik zelf een beetje mocht spelen met de dosering. Maar ja, wat is beter? Eerst de 1e 3 dagen toch maar gewoon 2 tot 3 x daags zo'n pil nemen om een spiegel aan te maken in je bloed, ook al voel je je niet misselijk? Met als doel ook je lichaam eraan te laten wennen? En daarna spelen met de dosering en alleen een pil innemen wanneer je misselijk wordt?
    Of nu al gaan spelen met de dosering. Maar wel met het risico dat mn lichaam niet goed went aan hogere doseringen.
    Ik vindt het moeilijk. Heb 3 dagen vrij gekregen van mn werk om het uit te proberen.ben u niet misselijk, beetje vreemd gevoel in mn maaag maar ik weet dus niet of het nog de uitwerking is van de pil van gisterenavond laat of dat ik nu gewoon echt niet misselijk ben.....

2. MWB

MWB Bekend lid

Dec 7, 2011
    907
    0
    16
    Ik heb het destijds ook gekregen en ik heb er maar af en toe eentje gepakt. Bij mij hielp het om de ergste misselijkheid onder controle te krijgen... Ik heb ze zelfs niet eens ieder dag gebruikt, maar had ze wel altijd bij me, mocht ik het nodig hebben. Bij mij leek het dan ook heel snel te werken. Ik heb overigens nergens last van gehad qua autorijden, maar ik ben wel begonnen in het weekend... Ik hoefde ook nergens naartoe en anders reed VL. Sterkte!

3. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,715
    0
    36
    Hier hielpen ze niet. Maar je mag de pilletjes ook maar 10 dagen achter elkaar slikken he ;) en ik mocht er maar 1 en max 2 per dag. Voor het slapen gaan innemen en indien ernstige misselijkheid 's morgens nog eentje..

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat is dus zo vreemd.
    Ik heb ze ook voorgeschreven gekregen.
    Dosering 4 x dd. en mag ze gewoon gebruiken. Kreeg ook een recept voor een maand mee.

Overigens gebruik ik ze niet meer omdat het niet helpt.

@Droebeltje... in het begin zou ik zeker gewoon 's morgens en 's avonds een tablet nemen om de spiegel in stand te houden. Dat is gewoon meer effectief.
    Ik weet niet wat je bedoelt... dat je lichaam anders niet went aan de hogere dosering?

Je kunt altijd nog opbouwen als blijkt dat de misselijkheid niet onder controle te houden is met 2 tabletten per dag.

5. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Vanaf week 7 heb ik er 2 per dag ingenomen en vanaf week 23 1 per dag;)

6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    10 dagen is standaard. Na 10 dagen zou in de meeste gevallen de miiselijkheid over zijn. Maar dit geld meer voor misselijkheid na narcose of chemo. Ik mocht ze tijdens vorige zwangerschap nemen zolang als nodig. 2 tot 3 per dag.
    Ze werken gemiddeld 8 uur per pil dus 3x8 is 24 uur. Met 3 pillen zou je dus de hele dag goed moeten zitten.

7. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik gebruik de Emesafene zetpillen nu sinds week 9, 2x per dag. Ik merk weinig van de werking, zowel niet positief (ben nog steeds misselijk, hoefde al niet over te geven) noch negatief (ben totaal niet duf oid). Ik blijf ze echter wel gebruiken: wie weet wordt het nog erger zonder..
    Ik irriteer me af en toe aan hoe 'zwaar' er over dit middel wordt gedaan, dit wordt al sinds de jaren '90 voorgeschreven en het is keer op keer aangetoond dat het echt geen kwaad kan voor het kindje. In mijn optiek is het ook een redelijk 'slap' middel, ik heb er iig weinig aan..

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat is niet waar, je kunt ze indien nodig de hele zwangerschap nemen...

Emesafene werkt gewoon het beste als je ze erg regelmatig neemt, dus de dosis die je voorgeschreven hebt gekregen netjes verdelen over de dag. En het werkt ook beter als je er genoeg bij drinkt (soms lastig als je misselijk bent).

Overigens als emesafene niet werkt, dan kan de huisarts conform het protocol van de NHG primperan voorschrijven!

9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    In mn 1e zwangerschap hielpen 2 in eerste instantie ook niet. Heb toen een paar dagen op 3 en zelfs 4 x per dag gezeten. Misselijkheid was toen helemaal weg. Hierna langzaam afgebouwd naar 3 en 2 en toen ( volgens mij) wanneer nodig . Kan zijn dat er met 2 zetpillen per dag de spiegel in het bloed niet hoog genoeg is of blijft. Met 3 a 4 pillen houd je die in stand en gaat die niet schommelen. Als spiegel te laag is of schommelt dan werkt het niet of nauwelijks. Eigenlijk hetzelfde als met paracetamol en andere medicijnen.
    Ik merk dat ik er wel duf van wordt. Vooral de eerste dagen. Ben moeier en heb moeite met concentreren. Dus voor mij is het absoluut geen slap spul.

10. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik vrees dat bij sommige mensen gewoon niets werkt, en dat ik bij die 'gelukkigen' hoor. Ik heb het op een gegeven moment 3 tot 4 keer per dag gebruikt, maar merkte geen verschil. Ook Primperan doet bij mij helaas niets..

11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ben je nu nog steeds erg misselijk met overgeven? Dan is het misschien de moeite waard om eens bij de gyn langs te gaan en te kijken of je zofran kunt krijgen. Dit medicijn wordt ook vaak bij hyperemesis gravidarum gebruikt en heeft wat beter resultaat dan de medicatie van de huisarts. Eventueel kan de gyn ook medicijnen combineren voor beter resultaat.

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik ben idd nog steeds enorm misselijk, maar ik hoef niet over te geven. De verloskundige maakte me duidelijk dat als ik ook maar iets binnen wist te houden, dat ik het maar gewoon uit moet zitten...

13. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat een naar advies, zij is niet zo van de medicatie begrijp ik?

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

mooi niet mee akkoord gaan laat je eigen doorverwijzen naar de gynn desnoods door de ha maar loop er niet te lang mee door hoor je ben al 13 weken een het afzien.

emesafene moet je echt op vaste tijdstippen innemen wil het goed werken. maargoed het werkte het dus niet
    Primperan/metoclopramide heeft bij mij niet echt een gunstig effect gehad.
    nu heb ik zofran en dat gaat super. ik ben nog wel misselijk en vooral als ik niet op tijd ben met mijn medicijnen maar het is goed te houden en ik wil echt niet weer in het ziekenhuis komen te liggen door het gekots dus dan maar deze meds

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Ik heb het nu sinds ik een week of 22 zwanger ben. Ervoor continu misselijk en overgeven.

Het advies van mijn huisarts was; eerste week 2x per dag en indien nodig max 4 per dag.
    Ik ben begonnen met 2x per dag en dat hielp voldoende om te kunnen eten en drinken. Na een stop kwam de misselijkheid weer terug en toen merkte ik pas na een flink aantal uur iets verschil. Nu mag ik er gewoon 2 per dag blijven gebruiken.
    2 per dag mag je voor een langere periode gebruiken, 3-4 mag maar voor een kortere periode is mij verteld.

Ik blijf overigens elke dag vlagen van misselijkheid houden, maar pas mijn eet en drink schema hierop aan ;) die misselijkheid staat niet in verhouding met wat het was.

Sterkte en hopelijk werkt het!

16. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    1,125
    0
    0
    Ik heb het ook weken lang gebruikt. 2 keer per dag.
    Ik was dan wel nogsteeds misselijk, maar het wat net wat beter te doen...en ik hoefde ook niet meer over te geven.

17. Kleinewonderr

Kleinewonderr Actief lid

Dec 2, 2012
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag de vk dit ook voorschrijven of moet je dan weer langs bij je huisarts? Of kan je de ha ook gewoon even bellen? Ik hoef ook niet over te geven (wel constant het gevoel en kokhalzen) maar ben zo onpasselijk, lijkt wel of ik zeeziek ben....

18. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Nee, verloskundige kan dit niet voorschrijven. Huisarts idd wel.

19. Jade12

Jade12 Niet meer actief

Ik heb de zetpillen een aantal weken gebruikt (tabletten spuugde ik uit). Ik weet dus niet of dit hetzelfde werkt. De tablet 's avonds en 's ochtends nam ik altijd in! Die van 's avonds moest er voor zorgen dat ik dan van 's ochtends in kon nemen zonder spugen.

Ik kreeg vreselijk last van mijn darmen en werd er heeeel sloom van! Ik bleef overgeven, dus na 4 weken ben ik met de emesafene gestopt.

Ik hoop dat je er baadt bij hebt!

20. Jade12

Jade12 Niet meer actief

huisartsen schrijven het meestal pas voor als je bijna niets meer binnen houdt! Het is namelijk beter om niets te gebruiken!

Share This Page