13 weken en baarmoeder voelen bij navel??

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mamzie, Sep 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Vanmorgen toch iets raars. Ik dacht : laat ik eens voelen tot waar de baarmoeder nu is. En tot mijn verbazing voelde ik de rand van de baarmoeder bij mijn navel :$
    Dit kan toch helemaal niet?
    Heel laag boven het schaambot voel ik niks. En dan daarboven echt een onderrand en die loopt dan door tot aan mijn navel. Hoog en smal ( zo breed als mijn hand zeg maar )
    Toen ik bleef voelen werd het best pijnlijk en leek het wel of ik een harde buik kreeg.

Maar dit kan toch helemaal niet zo vroeg in de zwangerschap?
    Tenminste kan het me niet herinneren bij mijn eerste.
    Was toen wel dat mijn baarmoeder altijd hoog en smal was zei de verloskundige.
    Maar met 13 weken zat de baarmoeder echt niet tot mijn navel.

Of is het wat anders?

Afgelopen dinsdag is er trouwens nog een echo gemaakt bij de verlos ( ze heeft niet aan mijn buik gevoelt ) en die maakte ze gewoon laag bij mijn onderbuik. Of wil dat niks zeggen?

Ben een beetje in de war nu....:(

Groetjes Mamzie

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
  3. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja maar zij voelde het net boven dr schaambotje. Ik voel het echt al bij mijn navel! Echt die hoogte he

4. Channie

Channie Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,149
    0
    0
    Ja kan hoor meid omdat het je tweede kindje is! Ik kwam bij de verloskundige en daar zei ze:''Je kan zien dat dit je tweede kindje is, je bm ligt al bij je navel''.

Groetjes Channie

5. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Waarschijnlijk voel je daar je middenrif. Het is relatief onmogelijk om bij 13 weken de baarmoeder rand bij de navel te voelen.

Daarintegen is het wel mogelijk als het al je 4e of 5e kindje is.

Ik ben in verwachting van mijn derde, nu 18,5 weken en afgelopen maandag kwam mijn baarmoeder ter hoogte van mijn navel. De gyn verklaarde mij al dat het zo snel groeide omdat het mijn derde is terwijl deze hoogte wordt aangehouden bij ongeveer 20 weken.

als je er echt zeker van bent zou je het eens aan je vk moeten vragen.

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hmm de ene zegt dus dat het kan en de andere zegt dat het onmogelijk is hihihi
    is ook wat.

Mijn middenrif is het niet want het is echt een bal van beneden tot aan mijn navel. Middenrif lijkt me echt geen bal in je buik ;)

7. meidenhuis

Je baarmoeder is op de hoogte van de navel ook geen bal meer in je buik. Het balletje wat vak omschreven wordt is tot de 14 weken, hierna groeit je baarmoeder ook geheel naar de zijkant en is er geen bal meer te bespeuren behalve de baarmoederrand.

Je zou natuurlijk ook je buikspieren kunnen voelen. Daar deze nu ook de zijkant ingroeien kan dit op een bal lijken daar de spieren van elkaar weggroeien. dit verklaard de bal die je voelt omdat door de groei van je baarmoeder je buikspieren ovaal naar de zijkant verder groeien.

Wat betreft je middenrif is dit ook wel degelijk mogelijk ivm opgezette darmen die door jouw baarmoeder omhoog worden geduurd en naar gelang de zwangerschap deze weer achter de baarmoeder nestelt.

Maar zoals ik al zei, als je echt heel zeker bent dat dat je baarmoederrand is zou ik dat eens door de vk laten bevestigen. Wie weet hebben ze een tweede baby over het hoofd gezien bij de echo. Dit is goed mogelijk als de tweede baby zich achter de eerste verschuilt en dan is het logisch verklaarbaar dat je baarmoeder zo hard groeit.

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hmmm dus niks is dus zeker. Het kan van alles zijn.
    Ja vond het zo raar.
    Want het voelt echt als een lijn zeg maar die ik voel bij mijn navel. En vanaf die lijn naar beneden toe naar de onder buik is het hard, een verdikking,Maar, als ik het blijf voelen zeg maar, dan krijg ik echt het harde buiken gevoel en word die verdikking ook harder dan ie al is.
    De 'verdikking' loopt iig tot helemaal aan mijn onderbuik.
    In de onderbuik is geen rand te bespeuren.

Hmmm misschien moet ik toch even de verloskundige bellen?
    of zou dat raar zijn om in het weekend hun te bellen met deze vraag?

9. meidenhuis

Hoi,

Ik zou niet bellen hoor, het is in ieder geval niets om je ongerust over te maken. Ik zou gewoon wachten tot de volgende controle om haar eens mee ta laten voelen/kijken. Ik weet niet wanneer je volgende controle is maar als dit echt je baarmoeder is zul je moet 24 weken de pech hebben de top al bereikt hebben hahaha.

Wellicht kun je haar anders van de week tijdens het spreekuur bellen en vragen om langs te komen.

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    nou, heb toch gebeld en toevallig kreeg ik dezelfde verloskundige die ik al 2 keer heb gehad. En ze zei dat het idd mijn baarmoeder was en dat het maar echt 1 kindje was want ze heeft echt heeeel goed gekeken toen.
    En ze zei ook dat met een tweede kindje de baarmoeder echt ZO hard kan groeien dat het met 13 weken al tot de navel kan komen.
    Ze zei ook dat de groei-echo een indicatie is dus het kan zijn dat ik een week verder ben dan die 13 weken.
    Maar ookal ben ik echt 13 weken zwanger dan is het nog steeds de baarmoeder die ik idd al bij mijn navel voel :)

Nou, weer een bezorgdheid minder hihi

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wat grappig, ik ben een dagje korter zwanger en heb precies hetzelfde! Maar ik denk het niet goed te voelen... dus ik wacht donderdag gewoon af en dan laat ik het hier wel even weten! Dan heeft de verloskundige zelf gevoeld en weet ik het helemaal zeker, want ik geloof het gewoon niet zo ;).
    Ik heb trouwens ook wel eens harde buiken en dan is het hard tot aan mijn navel. Ik dacht eerst dat mijn darmen ook hard werden ofzo (weet ik veel of dat kan), maar kan dus toch echt mijn baarmoeder zijn? Ik ben erg benieuwd! Mijn buik is nu wel zo groot als toen ik 20 weken zwanger was van Eva, maar goed, dat zegt volgens mij ook niet zo veel.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hi!

Vanochtend bij de verloskundige geweest, maar de afgelopen dagen voelde ik al dat mijn baarmoeder niet zo hoog zat als ik eerst dacht. Ik dacht dat ie iets boven halverwege schaambot/navel kwam en dat klopt dus. De keren dat ik iets tot aan mijn navel had gevoeld waren het denk ik toch mijn darmen.

Ik vind het trouwens wel raar dat jouw verloskundige zonder zelf te voelen zegt dat het inderdaad je baarmoeder is. Dat kan ze toch niet zomaar met zekerheid zeggen? Ik dacht dus eerst ook te voelen dat mijn baarmoeder zo hoog zat maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

13. Ondanks wat er soms wordt gezegd, kan het dus wel dat je baarmoeder hoger ligt of voor ligt op groei. Maar dat kan je verloskundige beter zelf voelen. Wellicht hoef je ook helemaal niet vaak te plassen.. (hier ook niet!)
    Mijn baarmoeder lag ook al snel voor op groei, telkens zo'n 5 weken. Met 15 weken nog onder mijn navel maar met 19 weken al erboven. En dit is ook echt mijn 1e kindje. Nu gaat de groei overigens wat langzamer en trekt het wat bij voor de termijn dat ik zwanger ben. Maar het zit al bijna bij mijn maag. Hopelijk groeit het niet heel veel meer :D

14. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    misschien is je baarmoeder niet helemaal hersteld van je vorige zwangerschap?ik bedoel qua grootte. ik weet niet hoe lang het duurt dat de baarmoeder weer klein is na de bevalling.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik geloof ook echt wel dat het bij 13 weken bij een 2e kindje al zo hoog kan zitten. Maar dan is het wel 7 weken voorlopen op groei en dat vind ik toch wel erg veel. Het gekke vind ik dat een verloskundige zonder zelf te voelen bevestigt dat de baarmoeder al zo hoog zit. Als ik de verloskundige had gebeld had ze waarschijnlijk gezegd dat ze dat zo niet kan zeggen. Vandaag zei de verloskundige ook dat het moeilijk te voelen is, toen ik aangaf het een week terug zo hoog te voelen.

Bij Eva zat mijn baarmoeder met bijna 16 weken precies in het midden tussen schaambot en navel. En nu met bijna 14 weken dus net iets erboven. Dus loopt het in verhouding 2 a 3 weken voor.

Na de bevalling is je zwangerschap redelijk snel weer klein hoor, aan het einde van de kraamweek zat die van mij alweer achter mijn schaambot.

Share This Page