Emetofobie en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Stresskip123, 4 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Goedenavond allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en dit is dus ook mijn eerste berichtje.

    Bijna twee geleden zijn we erachter gekomen dat ik zwanger ben! Ik ben nu een kleine 6 weken zwanger.
    Vorige week een echo gehad, maar die was helaas nog te vroeg waardoor we bijna niets zagen. Volgende week hebben we de tweede echo.

    Nu is het zo dat ik de hele dag en nacht best wel misselijk ben. Soms rond het einde van de middag tot de avond gaat het redelijk. Zodra ik weer naar bed ga, komt het weer opzetten.
    Ik heb daarbij een mega slijm gevoel in m’n keel. Is dit voor iemand herkenbaar? Want daardoor voel ik me misselijker.

    Daarnaast heb ik Emefobie, een angst om over te geven. Deze periode is dus best stressvol/angstig voor mij. Hierdoor slaap ik ook heel slecht.

    Ik hoop hier lotgenoten te kunnen vinden en even lekker te kunnen praten.

    Groetjes
     
  2. Slowly

    Slowly Fanatiek lid

    1 mei 2020
    1.125
    734
    113
    Vrouw
    Allereerst welkom en gefeliciteerd! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij @Nina Sanders wel.
     
    Stresskip123 vindt dit leuk.
  3. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je berichtje!
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja klopt. Ik heb héél erg emetofobie. Echt al jaren en in perioden van stress of onzekerheid komt het weer meer om de hoek kijken en heb ik er meer last van. Angst om de controle te verliezen. Wat wil je precies weten?
    Ik mag van geluk spreken dat ik tijdens de zwangerschappen en bevallingen nog nooit misselijk of ziek ben geweest overigens. :)
    Mijn man is een keer ziek geweest toen de oudste nog baby was. Die heb ik vervolgens uit huis gezet en die is bij zijn ouders gaan slapen (wonen om de hoek). Just saying..
     
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Hi, ik heb ook emetofobie dus herken wat je zegt. Ik ben naar de huisarts gegaan en heb preventief pillen tegen braken voorgeschreven gekregen. Dit heeft mij enorm geholpen de eerste weken. Ik was gelukkig niet zo misselijk als bij de eerste dus het kan ook meevallen. Bij de eerste was ik dus wel continue misselijk, maar niet hoeven overgeven.
     
  6. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Controleverlies inderdaad, dat heb ik ook. Ik heb wel zetpillen van de huisarts gekregen, maar ik blijf alsnog misselijk.
     
  7. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Dat heb ik ook gedaan inderdaad. Ik heb emesafene zetpillen gekregen. Echter ben ik nog steeds misselijk na inname..
    Ik had eerder al primperan zetpillen (voordat ik zwanger was), maar deze wil mijn huisarts niet voorschrijven. Terwijl ik overal lees dat ze veilig gebruikt mogen worden..
    Ik ben best misselijk en heb vaak zo’n slijm gevoel in m’n keel. Wat me vooral misselijk maakt..
    Herken jij dat?
     
  8. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Heeft er iemand ook ervaring met seabands?
     
  9. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Zetpillen werkte bij mij gek genoeg ook niet, heb nu dus gewoon normale pillen en die lijken wel te helpen. Geen idee waarom. Seabands heb ik ook om gehad, hielp niet echt, maar misschien zat het tussen mijn oren waardoor ik iets leek te kalmeren.

    Slijm herken ik niet, ik had wel een vieze smaak dus opzoek naar dingen om te eten steeds om die smaak te verminderen.

    Accupunctuur hield ik achter de hand om te proberen bij hevige misselijkheid. Kan het ook verlichten..
     
  10. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Welke pillen heb je? En hoelang ben je zwanger?
    Ik ga straks de seabands eens halen.
     
  11. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Emesafene ook maar dan oraal, dus geen zetpil. Ik ben nu 19 weken zwanger, maar ik ben deze zwangerschap niet zo misselijk geweest als bij de eerste. Toen voelde ik me na 16 weken weer beter, met 20 weken normaal.
     
  12. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Oke, dat kan ik ook nog overwegen. Ik heb wel suprimal ook trouwens, daar zit hetzelfde in volgens mij als emesafene.
    Ik was m’n eerste zwangerschap ook heel erg misselijk. Ik had de fobie alleen toen nog niet.
    En nu heb ik ook zoveel slijm in m’n keel waar ik misselijk van wordt.
     
  13. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Dus is het iets wat is ontstaan de laatste jaren? Interessant. Misschien kun je EMDR proberen om de fobie te overwinnen. Ik kan me niet eens herinneren wanneer het bij mij is ontstaan, het zit er al zolang ik op deze wereld ben. Als jij je nog een leven kan herinneren zonder deze angst, dan weet je dus dat het ook anders kan zijn zonder fobie. Ik wil er in ieder geval dolgraag vanaf.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Ik was er altijd wel panisch voor, maar niet zo zeer dat ik er dagelijks mee bezig was. Nu sinds zo’n 2,5 jaar dus wel..
    Ik heb weer therapie sinds kort en krijg daar 3 EMDR sessies bij, daar start ik donderdag mee!
    Ik wil er ook zo graag vanaf en ik gun het iedereen om zonder deze angst te kunnen leven.
     
  15. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Heb sinds vanmiddag de seabands. Precies wat je zegt inderdaad.
    Nou had ik tijdens het avondeten best trek en goed gegeten. Maar merk nu dat ik erg opgeblazen ben, pijn in m’n maag heb en weer misselijk wordt.
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    En hoeveel emefasene neem je? Hoe vaak en wanneer?

    Je moet ze echt regelmatig innemen. Strikt om de zoveel tijd zodat je een spiegel opbouwt in je bloed. Deze spiegel moet stabiel blijven. Dus niet een pil innemen wanneer je misselijk wordt. Dat helpt niet of niet goed.

    Proberen regelmatig te eten zodat er altijd wat in je maag zit. Hoe moeilijk het ook is. Al is het een halve cracker.
    Coca cola zonder prik hielp me ook goed. Wordt ook vaak aan kankerpatiënten gegeven die misselijk zijn van de chemo.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  17. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Ik nam het ‘s morgens en ‘s avonds, maar het nam die heftige misselijkheid gewoon niet weg. Nu heb ik nog maar één primperan.. en weet niet of ik ze nog krijg van de huisarts.
    Ik ben echt van ‘s morgens tot ergens in de middag misselijk. Dan gaat het even en ‘s avonds voordat ik naar bed wil gaan komt het weer. En met dat vervelende slijm in m’n keel
     
  18. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    En weer de zoveelste nacht dat ik wakker ben geworden en gewoon niet meer in slaap kan komen. Het breekt echt op
     
  19. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    2 hielpen bij mij niet. Ik mocht er 3 tot 4 per dag. En strikt om de zoveel uur, ook al was ik niet misselijk. En ik moest het echt minimaal een aantal dagen zo uitproberen
    2 en dan ochtend en avond is veel te weinig. Er zit veel te veel tijd tussen en je kan zo geen spiegel opbouwen.
     
  20. Stresskip123

    3 jul 2021
    23
    3
    3
    Vrouw
    Nu ook ‘s middags genomen, maar nog geen verschil. Heb primperan tabletten gekregen, 3 maal daags 1 tablet..
     

Deel Deze Pagina