Misschien een stomme vraag hoor...Ik heb namelijk helemaal geen verstand van politiek enzo. Je kan het al aan t onderwerp zien: Bezuinigingen. Weten jullie of dit maar iets tijdelijks is voor een paar jaar ofzo? Of zal dit nu voor altijd zo verder gaan? Wordt het ooit weer hoe het eerst was? Ik heb echt het idee dat als dit zo doorgaat dat mensen met een lager inkomen strax in kartonnen dozen wonen ofzo:x Ik maak me er echt zorgen om.
Nou ja, beetje overdreven lijkt me. Maar nee, bezuinigingen zijn niet voor altijd. Maar bepaalde regelingen die overeind blijven zijn er in principe ook niet voor altijd. Ieder jaar veranderen er dingen, er wordt altijd geschoven met geld. En tijdens recessies wordt er meer bezuinigd om vervolgens tijdens hoogtepunten weer meer geld uit te geven. Ik denk wel dat deze recessie langer gaat duren dan de paar hiervoor, maar de economie heeft altijd gefluctueerd. Dat is een normaal verschijnsel. En ook onze ouders hebben vroeger met bezuinigingen moeten dealen, vraag het ze maar.
Meestal is het maar voor een paar jaar. Ook het verschuiven van rechts naar links en andersom geeft vaak bezuinigingen. Ik denk zeker niet dat mensen met lagere inkomens net als in Amerika in kartonnen dozen moeten leven in de toekomst. De overheid heeft veel te veel belang bij een gezonde samenleving. En als er een grote groep niet tevreden is dan is dat slecht voor heel het land. Voor welke bezuinigingen ben je bang?
Ben bang voor bezuinigingen voor gezonheidszorg en onderwijs. Mijn zoontje is nu nog maar 1,5. Ik denk misschien wel erg ver vooruit haha maarja weet niet hoe het er tegen die tijd zal uitzien. Misschien valt het dan wel mee. Ik vind de bezuinigingen in de zorg heel raar. Krijgt veel niet vergoed. Heb laatst alleen maar neusspray en tabletjes tegen hooikoorts gehaald. Nou daar mocht ik een behoorlijk bedrag voor neerleggen omdat het niet meer vergoed wordt.
Zorg en onderwijs zijn juist 2 punten waar ik me niet zoveel zorgen om maak. Nu heb ik sowieso lichamelijk vrij weinig, dus dat zal daarmee te maken hebben. Maar ik studeer nog en de geplande bezuinigingen in het onderwijs vind ik ook niet zo dramatisch. Ik vind de eisen namelijk zeer reeel (1 jaar uitloop) en die ene jaar studiefinanciering die zal missen vind ik ook niet zorgwekkend.
Is dat niet gewoon je eigen risico dan? Bij mij wordt alles gewoon vergoed, omdat ik door mn eigen risico heen ben..
Aan de éne kant maak ik me ook zorgen om de bezuinigingen. Niet omdat ik zelf echt wordt getroffen, maar voor mijn gevoel worden momenteel juist de zwakste groepen in de samenleving getroffen. Naar mijn idee wordt de zorg, gehandicapten en het onderwijs extra hard getroffen. Aan de andere kant, de meeste mensen hebben voor de bezuinigingen gestemd. Ik mag dan wel op een andere partij hebben gestemd, maar democratie is wat de meerderheid beslist. De meerderheid heeft gestemd op de partijen die gingen bezuinigingen en mijn gevoel zegt dat een aantal mensen dat protesteert tegen de bezuinigingen dus ook op die partijen hebben gestemd.
Het wordt nooit meer zoals het was, dat is eigenlijk altijd wel een gegeven. Er verdwijnen regelingen, er komen andere voor in de plaats. Het ene moment heeft deze groep er voordeel van, het andere moment de andere. Wat er nu wordt gekort op bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag of PGB is in principe voor altijd. Totdat er een andere regering komt die weer iets anders bedenkt. Maar ook die zullen niet de oude regelingen volledig terugbrengen, dat gebeurt eigenlijk nooit. Ze verzinnen liever weer iets nieuws of beetje anders. Ik maak me wel zorgen over de bezuinigingen op de gezondheidszorg. Zie toch wel meer en meer mensen tussen wal en schip terecht komen. En dan heb ik het niet over zoiets als medicijnen voor een relatief simpele aandoening, maar meer over de langdurige zorg voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Dus denk aan PGB en AWBZ.
Maak mij ook wel zorgen om de bezuinigingen binnen het onderwijs. Ik werk als docente/leerlingbegeleider op een mbo, en het geld lijkt nu toch echt wel op. Vacaturestop, niveau 1 en 2 leerlingen krijgen steeds minder kansen, meer doen voor minder tijd en geld en de komende paar jaar is het voor veel studenten erg lastig werk te vinden in hun afstudeerrichting. De bezuinigingen zelf zijn misschien nog niet het ergste, maar wel de ontbrekende of niet passende oplossingen. En idd, de zwakkere in onze samenleving zijn het meest de dupe.
ik vind bezuinigingen op zorg dramatisch.. we betalen inmiddels al veel en voor steeds minder zorg.. zorg word op gegeven moment gewoon onbetaalbaar voor de normale inkomens. en dat wat ze nu bezuinigen word echt niet meer teruggedraaid.. ze nemen nu een kwartje.. en over paar jaar krijg je 5 cent terug.. je ziet het bij alles, niet alleen bij de overheid. kijk naar energiemaatschappijen.. als ze duurder worden gaat het met de centen tegelijkertijd.. maar dan komt de aankondiging dat het goedkoper word.. en dan word het 0,001 cent goedkoper? dat is 10 kwh om 1 cent goedkoper te zijn..
Ja dat heb ik ook wel, en dan niet dingen die onder eigen risico vallen idd, maar meer dik gedrukte. Hoewel het eigen risico ook steeds hoger wordt en voor mensen met de lagere inkomens ook dat soort dingen er (uiteindelijk) in kunnen hakken.