Emigreren of niet

Discussion in 'De lounge' started by Mirella80, Jan 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Emigreren is een grote stap. Je laat alles achter en begint vaak, helemaal alleen, helemaal opnieuw. Dat moet je kunnen en durven.
    Wij hebben zeker ook onze twijfels gehad met betrekking tot familie etc. Maar als je wacht tot je ouders niet meer leven ben je vaak zelf ook te "oud" of is er wel een andere reden om het niet te doen.
    Je leeft maar één keer. Ga ervoor!!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Dank je :D

3. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    wij hebben het ok gedaan en geen sec spijt van. we zitten iets verder over de grens maar toch is ned in 20 min te doen dus doe er ook nog verschillende boodschappen. en ook ben ik net met fitnes begonnen in ned was handiger en goedkoper dan hier in de buurt.

nu wonen mijn eigen ouders ook hier in het dorp dus dat scheelt wel. maar souders niet. en mijn sma heeft geen rijbewijs dus is le eens lastig maar de trein komt dichtbij en dan kan ik dr zo in ned ff ophalen. geen probleem. ook een uurtje rijden vanaf hier.

als je gaat ben ik dus ook wel voor het intregreren. dus niet alleen de voordelen. gewoon je kindjes in dld op school en duits leren en meedoen je neit afzonderen in een nederlandse kolonie dat werkt niet. veel hiervan gaan ook weer trug. omdat ze zich niet gewenst voelen. wat ook logishc is want ze klieke dus heel erg samen . daar ben ik dus echt niet voor. hier in het dorp wonen ook wel nederlanders ken ze ook wel. mar goed het is een dorp en ik ken meer duitsers dan nederlanders zeg maar.

toevallig staat huis van mijn buurman te koop LOL ;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Anderhalf uur verderop verhuizen noem ik niet echt emigreren hoor! Maar ik denk wel dat je het alleen moet doen als je ook echt je toekomst in Duitsland ziet zitten. Ook al is de afstand klein, de erschillen kunnen best groot zijn!

Wij wonen zo'n 14500 km van mijn ouders vandaan, dat is best lastig koffiedrinken :)

5. Mirella80

Mirella80 Bekend lid

May 25, 2011
    554
    0
    0
    Amersfoort (Netherlands)
    Haha okee waar woon je dan?

6. Mirella80

Mirella80 Bekend lid

May 25, 2011
    554
    0
    0
    Amersfoort (Netherlands)
    Ja dat is pas echt emigreren zo ver weg pfff.

@Alle anderen, mijn kinderen zullen daar dan zeker naar school toe gaan, dan krijgen ze makkelijker vriendjes en ze leren de taal ook sneller, en ik zal dan ook gewoon onder de mensen komen en de taal leren, ik ken echt geen Duits;)

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bunde is een echte grensgemeente, heeft in principe van alles, maar je moet er niet uitgebreid willen shoppen :D
    De voorzieningen zijn goed hoor, sportverenigingen, sporthal/tennishal, overdekt zwembad, basisscholen, kinderopvang, winkels/supermarkten, goede aansluitingen qua wegen.... maar geen treinstation. Dan moet je of op Bad Nieuwschans (NL) uitstappen of in Weener (D) Ieder dorp heeft zo;n beetje zn eigen brandweergarage... kom daar maar eens om in NL :cool:

Grote plaatsen in de buurt: Leer en Papenburg en op een uur heb je Oldenburg en richting zuiden Meppen.

Hahaha enne mensen die zeuren over je hondje heb je ook best wel in Duitsland hoor ;)

Tip: je geeft aan dat je geen Duits spreekt... ga dan alvast een cursus Duits converseren doen oid. Dat scheelt je een hoop stress. Uiteraard verstaat men in de grensstreek inmiddels ook een aardig mondje Nederlands.... maar je moet echt je taal wel spreken hoor om je staande te houden, zeker in het bureaucratische stukje.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Haha en toch is het echt wel emigreren hoor... al die papieren rompslomp....
    Maar ik snap je punt hoor:D

9. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon ook in Duitsland, maar niet aan de grens. Ergens in het midden (zwaai, alle Duitsers, heb jullie verwaarloosd, sorry daarvoor!!). Wij wonen ongeveer op 6 uur rijden van mijn ouders en op 7 uur vliegen van mijn schoonouders. En ik vind het best wel eens moeilijk dat ik echt overal alleen voorsta. Mijn man heeft een drukke baan en is vaak weg op conferenties enzo en dan zit ik wel eens een week thuis alleen met de kids. Dat is best heel zwaar vind ik. Soms komt mijn vader me ophalen en dan vlucht ik met de kids naar Nederland.

En qua taal: ik heb Duits gestudeerd, maar soms kom ik bureaucratische dingen tegen waar ik echt he-le-maal niks van snap:$

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh, daar noem je een serie leuke plaatsen! Ben op vakantie geweest in Leer en Oldenburg, dat beviel me prima. Het is er veel minder leeg en saai als aan de Nederlandse kant van de grens vond ik. Al is de vesting Bourtange natuurlijk een grote omweg waard!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    hahahah Dirksmama, daar in heb je wel gelijk. De vesting is errug leuk!

12. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    ts, wij zitten in de omg die je dus noemde maar dan een stukkie verder ;).

@chebu slechte zaak...... haha kom in april wel ff bij je langs hahaha.

over het duits spreken trouwens. ik kon dr oo kecht helemaal niks van. maar nu na 7 jaar spreek ik toch een aaridg stukkie over de grens al zijn dr soms nog uitspraken die ik dan moet navragen of z het ff uitleggen hahaha. ben hier met 6 md zwangerschap gekome en ook meteen kontroles en bevalling hier gedaan. dat was wel ff heftig als je neit weet hoe alles heet. aar had de mazzel dat mijn hebamme (verloskundige) in enschede had gewerkt en ze vond het dus wle fijn dat ze dr ned ff kon opwaarderen hihihi. het is gelukkig geen chinees ;) gaat vrij snel als je ervoor openstaat

Share This Page