Emigreren... wie?

Discussie in 'De lounge' gestart door valhalla, 11 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou je willen emigreren?

1. Ja, naar Belgie of Duitsland...

2. Ja, lekker ver weg, Thailand of Mexico, een heel nieuw bestaan opbouwen

3. Ja, maar wel binnen Europa (Spanje, Zweden, Roemenie whatever...)

4. Nee, want....

5. Nee, want Nederland is geweldig!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nee, ik zou hier niet wegwillen...

Nou moet ik zeggen, dat voor mijn gevoel ik al geemigreerd ben haha, van Lelystad naar Haarlem. Ik heb daar al heel erg aan moeten wennen, zo ver weg van mn familie en mn vrienden. Ieder hoekje, putdeksel en straatje die je kent. En hier in nederland kan ik lekker gewoon mn eigen taaltje spreken.

2. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

14 dec 2007
    235
    1
    0
    Ik ben al geëmigreerd.
    Tien jaar geleden kwam ik voor een stage vanuit Zwitserland naar Nederland en ben (door de liefde) nooit meer weg gegaan.
    Ik mis Zwitserland nog steeds een paar keer per week maar ik heb het hier best naar mijn zin. Onze 'oude dag' willen mijn partner en ik wel graag in Zwitserland doorbrengen.

3. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Ik ben best verknocht aan Nederland maar als ik zie hoe er hier met misdadigers word omgegaan enzo zou ik best willen emigreren. We dachten zelf aan Ijsland ;) Canada lijkt me ook heel mooi,lekker de ruimte nog want hier in de drukte word ik gek. oh ja ook een optie: Oostenrijk! zo mooi land en geen stress en prestatiegericht land zoals NL.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

waarom denk je dat wij daar een huis hebben? het is daar zo mooi ik ga er er minimaal 4x perjaar naart toe

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ow, ik ben mij er zeker van bewust dat niet alles "poster picture" is zeg maar. Iedere locatie en ieder land heeft zijn voors en tegens.
    Zowel ik als mijn hubbie zijn geen vreemden als het gaat om wonen in het buitenland (ik Spanje, hubbie Engeland).

Echter ik vind dat Nederland ook niet meer een geweldig scholensysteem heeft (als PABO studenten moeite hebben met rekenen, ga ik mij afvragen wat die toekomstige leraren mijn kinderen moeten leren ...) Ik vind het al een wereld van verschil tussen Belgie en Nederland. Een simpel iets vind ik dat je je leraren met meester "en dan achternaam" aanspreekt en niet zoals hier gebeurd met de voornaam. Maar dat is een persoonlijke reden. Of dat managers maar een bepaald salaris mogen verdienen. Wat is dat voor idioterie. Waarom? Zodat alle grote bedrijven, die de Nederlandse economie echt draaiende houden, wegrennen uit Nederland? Who cares dat sommige mensen salarissen krijgen die in de miljoenen loopt? Ik zit er niet mee. Het is uiteindelijk ook hun nek op het blok als het fout gaat met een bedrijf. Om over het Nederlandse rechtstelsel nog maar niet te spreken ... Nee hoor, ik ben wel klaar met dit land hoor ...

Daarnaast met alle kosten die we betalen, en die ik alleen maar hoger zie worden, werk ik zo ondertussen om te kunnen leven, en dat gaat me meer en meer tegenstaan. Minder werken is hier geen optie en als je het al doet, moet je zo ontzettend veel inleveren dat ik me afvraag waar ik het dan allemaal voor gedaan heb dan de afgelopen 19 jaar.

Ik ga niet verhuizen om vervolgens in hetzelfde patroon te belanden. Dan kan ik namelijk net zo niet verhuizen, alles hetzelfde, alleen in een ander land. Dus een ander leven, andere carriere, alles anders is waar we naar kijken. Een huis kunnen bezitten waarvoor je hier eerst de staatsloterij moet winnen. Ik kan daar voor hetzelfde bedrag waarvoor ik hier een tussenwoning met 4 slaapkamers en een kleine tuin heb, een vrijstaande 4 slaapkamer bugalow met een lel van een tuin, rust, ruimte en wellicht een zwembad. Zon (afhankelijk waar je zit, NZ is wat dat betreft iets grilliger).

Dit is iets waar mijn hubbie nog veel langer van droomt misschien dan ik, maar hoe meer ik hier inzit, hoe meer ik zie dat dit iets is wat ik wil. Maar ik denk ook dat het goed is voor mijn hubbie. Hij heeft vroeger altijd eigen bedrijven gehad, maar is er voor hele lange tijd uitgeweest omdat hij een major burn out had. Nu dat hij dolgraag wil werken, maar dan niet voor zichzelf, is het gewoon zo ontzettend moeilijk om een baan te vinden met zijn CV en het gat wat erin zit. Maar hier in Nederland het roer omgooien is moeilijk te bevatten voor potentiele werkgevers en dat geeft ieder keer weer een negatieve uitslag.

Ben ik er wel eens geweest? Nee, maar ik heb voldoende gesprekken met mijn oom gehad om mijzelf een beeld te kunnen vormen. Daarnaast is het zo dat nu de plannen iets concreter worden, we ook begin volgend jaar (februari/maart) daar naartoe zouden willen (vooropgestel dat ik geen dikke buik heb dan, want dan gaat die trip niet door ... prioriteiten he).

Echter mocht die trip niet doorgaan, zou ik alsnog daar naartoe gaan. Ik denk namelijk dat emigreren behalve lef en moed, ook een goed aanpassingsvermogen vereist. Als je naar een land gaat in je achterhoofd houdend dat het allemaal hetzelfde zal zijn als in NL, dan ga je het daar idd niet redden. Als je te hoge verwachtingen hebt dan gaat het niet lukken, zelfs al ben je er geweest. En ik kan mij enorm goed aanpassen aan situaties, dus daar ben ik helemaal niet bang voor.

Er is in ieder land wel iets aan te merken ...

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee, ik moet er niet aan denken om buiten NL te gaan wonen. I (L) Nederland!
    Heb al heimwee als ik 2 weken in het buitenland op vakantie ben :)

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Je hebt je idd goed "voorbereid! Ik wilde er ook alleen maar mee zeggen, dat ik weet dat nieuw zeeland heel aantrekkelijk is voor o.a nederlanders, maar dat je het daar niet echt beter krijgt.
    Alleen als je complete zekerheid hebt wat een inkomen betreft. Daar heb je niet zulke "mooie" vangnetten zoals in NL. De sociale voorzieningen laten sterk te wensen over, dat je je dat gewoon beseft.

Ik mis NZ enorm, maar ik denk wel 3 keer na voor ik terugga (ik kon namelijk niet rekenen en ben niet doorgegaan naar het tweede jaar van de Pabo :p, gelukkig maar dan want dan kan ik tenminste ook geen les geven :) ) dus een stabiel inkomen zit er nog niet in voor mij.

Wel spannend! alleen op vakantie erheen is al érg leuk! Alleen zo duuuuuuuuuur!

8. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik wil niet emigreren,ik woon in Maastricht ;)

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Owkee, dat was iets té generaliserend ... :oops: ;) excuses

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ahh geeft niet hoor, zie de humor er wel van in :p

Ok, mijn lijstje, naar te emigreren landen : (3) Nieuw Zeeland, (2) Australie, (1) Sint Maarten!

11. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Effe een vraagje? Waarom wil iedereen zo graag weg uit Nederland? Nederland is een prachtig land, lekker veilig en geordend en goed onderwijs! Wij wonen zelf in Peru en ik mis Nederland soms echt heel erg!

12. sjors75

sjors75 Niet meer actief

Wij zijn bijna 3 jaar geleden geemigreerd naar Portugal. We hebben hier een eigen melkveebedrijf opgestart en we willen absoluut niet meer terug naar Nederland . Het bevalt ons hier veels te goed!

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wij wonen alweer drie jaar in duitsland.

Kwebbel

14. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    laat dat lekker veilig maar weg, ik durf nergens meer normaal over straat te gaan in de avond/nacht en ook niet in nederland.
    En goed onderwijs? nou ik vindt het onderwijs in nederland schrikbarend slecht, vooral de hogere scholen.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Had een mooi verhaal bij elkaar getyped waarom ik weg wil uit NL ... gaat er iets fout met mijn laptop ... :( :( :(

goed, lang verhaal kort, NL is niet veilig, onderwijs vind ik net als Mila, slecht geworden en het wordt peperduur in de nabije toekomst, met name beroeps- en universitair onderwijs.

Je betaalt je blauw aan allerlei belastingen zoals verpakkingstax, vliegtax, slurptax, hogere BTW, hogere premie voor ziektekosten en steeds magerder dekking, boodschappen is gewoon niet grappig meer, ik schrik iedere keer weer als ik zaterdag's bij de Jumbo sta af te rekenen.

De nederlandse metaliteit begint me meer en meer de keel uit te hangen. Als je je hoofd boven het maaiveld steekt, wordt ie rucksichlos eraf gehakt, kinderen die hun ouders uitschelden omdat ze iets niet krijgen, een werkmetaliteit van lik-me-vestje, daarbij opmerkend dat die generatie mijn AOW bij elkaar moet gaan werken ... Ik wordt een beetje moe van de Nederlandse calvinistische instelling ...

Nee, ik ben er wel klaar mee hoor ...

16. valhalla

valhalla Niet meer actief

Prachtig? Ja. Alleen moet je op bijna alle mooie plekken geen kwartiertje lopen of naar links of rechts kijken, want dan sta je weer op een industrieterrein.

Lekker veilig? Hele wijken zijn ghetto's geworden, zelfs hier vlakbij (Zaamslag) worden mensen doodgeschopt, in elkaar gehakt (Roosendaal) of beroofd (krant, elke dag).

Geordend? Hoe bedoel je dat? Was pasgeleden in Tjechie, heerlijk zo'n nog (relatief) 'ongeordend' land! Nog geen overheid of al te overheerstend Europa dat alles vast wil leggen, van hoe lang je borstvoeding moet geven tot hoe breed je deurposten mogen zijn!

Goed onderwijs? Ja natuurlijk in vergelijking met andere landen kan het altijd slechter. Aan de andere kant, straks moeten kinderen hier met 2 jaar verplicht naar school, krijgen ze test na test na test, wordt er geen flikker gedaan tegen pesten, kan de gemiddelde pabostudent nog niet uitleggen waarom het 'ik vind' in plaats van 'ik vindt' is enzovoort.

Ik zie in Noorwegen niet een of ander paradijs, maar zou het wel erg fijn vinden als mijn kind kan opgroeien in een land met echte natuur, zonder al te veel nadruk op status of bezit zoals hier. Dat ze leert fikkie stoken in de natuur :D De belastingen zijn er hoger (BTW = 25% bijvoorbeeld) maar veel dingen zijn beter en minder nodeloos ingewikkeld geregeld dan in NL.
    Zo gaan ze in NO bijvoorbeeld met de klas skien of paddestoelen plukken, zijn de klassen vaak zo'n 12 kindjes ipv 30 en zijn de noren net als mijn man en ik.. komt het vandaag niet, dan misschien wel morgen... of overmorgen :D

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier ben ik het helemaal mee eens.

ik zie ook in oostenrijk geen paradijs maar ik zie wel een kans op rust hier in nederland durf ik niet na 10 uur de hond hier uit te laten.en dan woon ik in een dorp nee je word hier voor niets overhoop geschopt of gestoken.er worden zelf brandweermannen ambulancebroeder politiemensen worden in elkaar getrapt om dat ze hun werk doen.

oosterijk is voor mij echte natuur normale mensen.echt goed onderwijs ja qua btw die ligt hoger maar de producten zijn goedkoper dus ben je ook goedkoperuit.nee ik wil hier graag weg liever gister als vandaag

18. usMommy

usMommy Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.273
    1
    0
    Herndon VA USA
    Ik woon nu al 5 jaar in de US maar wil graag terug naar Nederland, het weer een de omgeving is hier prachtig (Virginia) maar ik mis nu met de kleine heel erg de sociale contacten en familie.

19. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    nou tjechie is nog behoorlijk corrupt en onderdrukt......schoonouders hebben daar een huisje en als we daar zijn worden we geregeld aan de kant gezet voor niks door politie ....en verzinnen ze een smakelijke boete ......waar wij naderhand dan wel weer om kunnen lachen omdaqt het dan bijv om een bedrag van 17,50 gaat maar de manier waaropm valt mij erg zwaar :(

20. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Het meeste waar ik tegenop zou zien is dat al je familie en vrieden achter blijven, je moet dus weer een nieuwe vriendenkring opbouwen.
    Ik zou dan Italie kiezen, ik vind het land geweldig en ook de taal erg mooi.
    Een bed en brackfast lijkt me erg leuk.

Deel Deze Pagina