Emigreren... wie?

Discussie in 'De lounge' gestart door valhalla, 11 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou je willen emigreren?

1. Ja, naar Belgie of Duitsland...

2. Ja, lekker ver weg, Thailand of Mexico, een heel nieuw bestaan opbouwen

3. Ja, maar wel binnen Europa (Spanje, Zweden, Roemenie whatever...)

4. Nee, want....

5. Nee, want Nederland is geweldig!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    zoo even alles door gelezen en wat ik dan lees zit gewoon schuddend nee te denken over dat t onderwijs niet goed is in nederland en te gevaarlijk etc.. nou ik woon nu 3.5 jaa rin de usa.. hier izjn de scholen echt verschrikkelijk slecht! hier kijken ze niet wta ze kunnen en blijven zitten dat kennen ze niet eens... ookal kan je kind niet mee in die klas je gaat gewoon naar het volgende en wat heeft je kind daar aan..

ovre straat nou mij niet gezien ja waar we nu wonen in een betere buurt en er is mee rpolitie dus overdag ga ik nu wel.. maar toch hoor je de naarste dingen en veilig voel ik me helemaal niet... maargoed

ook is t duur hier kinderbijslag kennen ze niet, niet werken is geen geld (ik bedoel dus net als kerst of ziek zijn) en nog meer van die dingen

ik heb hier nu 3.5 jaar gewoot en over 1 maand verhuizen we juist terug naar nederland... voor de RUST EN VEILIGHEID.... en je hebt vind ik in nl meer sociale contacten.. het leven is helemaal niet druk tegenover hier zoals ik iedereen hoor en die files.. in nl :( moet je hier es komen kijken :p

kortom geef mij maar nl voorlopig is t beste voor mijn kinderen :)

plus dr is een lijst uit gekomen waar kinderen het gelukkigst op groeien en zijn... raad is waar dat is

NEDERLAND :D

2. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Tja Christel, USA is nou eenmaal groot en jij zit nu eenmaal in een drukke hoek ;) Ik heb zelf ook een jaar in USA gewoond, in Washington State en kom daar nog elke 2 jaar terug zo'n beetje. En daar zou ik nou t liefste willen wonen.

Qua school, dat is in USA dus heel verschillend heb ik al gemerkt, soms zelfs per school en niet alleen per staat. Ik heb daar een jaar high school gedaan, nadat ik mn havo al af had en iedereen zei dat het dan vrijheid blijheid zou zijn omdat het niveau zoveel lager zou liggen. Nou niks van gemerkt hoor, moest flink aanpoten. Het was ook een vrij strenge school en behoorlijk gericht op academics en niet alleen op sport zoals op veel amerikaanse scholen. En de meesten waren veel gemotiveerder dan hier, dat viel me nog het meeste op. Als iemand hier een 10 haalt dan wordt je raar aangekeken en ben je een nerd, daar kreeg je juist complimenten van je klasgenoten, nice job!

Ach, ieder heeft zo zn eigen voorkeuren en bepaalde situaties kun je niet met elkaar vergelijken. Wij verhuizen straks niet naar Vancouver of Toronto, dan kan ik net zo goed hier blijven natuurlijk. Maar er zijn nou eenmaal nog delen van Canada waar de spits/file inhoudt dat je 4 mensen voor je hebt bij t stoplicht :)

3. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nederland oerlelijk? Denk dat je ook moet kijken waar.

Ik woon bijna in de binnenstad van haarlem, vind het er geweldig! Allemaal oude huisjes en grachtenpanden. Straalt gewoon sfeer uit. Ik durf hier savonds best nog wel over straat hoor.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Tja... na vele jaren in het buitenland te hebben gewoond kan ik echt stellen dat nederland lelijk is.

Verder vind ik NL ideaal hoor. Je krijg hier kinderbijslag (voor kinderen die je zélf wilde) er bestaat ww, aow en weet ik wat nog meer, de verzekeringen zijn goed geregeld. We hebben hier goede ziekenhuizen, hygienische huisartspraktijken en tandartsen.
    De scholen zijn best goed, er valt áltijd wat te verbeteren, maar waar niet?
    Denk je dat het hier onveilig is *proest* , weleens in een ECHTE ghetto geweest?
    Je hebt hier mooie, hygienische, aan allerlei eisen te voldoen social huurwoningen, ja, zonder kakkerlakken, of vage huurbazen die de boel laten verrotten (ja uitzonderingen daargelaten).

Je kan hier aftsoenlijk (en voldoende) eten.

Consultatie buro's (nou heeft ieder daar zijn mening over, maar ze zijn er wél, voor íedereen dus niet alleen de "rijken").

Er zijn hier opvangtehuizen voor mishandelde vrouwen, voorzieningen voor gehandicapte mensen. Ik moet er niet aan denken dat ik met mijn autistische dochter in een of ander land zou wonen waar weinig tot geen fatsoenlijke hulp voor je is.

Je krijgt in NL PGB, chronisch ziekentoeslag, huurtoeslag, zorgtoeslag, overal krijg je wat financiele potjes voor, zie dat maar eens te krijgen in NZ bijvoorbeeld.

Als je arbeidsongeschikt raakt vreet je hier geen droog brood met je kinderen van ellende. Als je hier als vrouw er alleen voor komt te staan met je gezin, word je opgevangen. Zelfs voor junks, daklozen hebben ze hier allemaal vangnetten

Het zal wel aan mij liggen, maar NL is zo slecht nog helemaal niet hoor, trust me.

Zoals ik al eerder zei, ik zou wel weg willen maar dan niet met de illusie dat ik ergens anders een "beter leven" zal krijgen, want zo gauw krijg je dat namelijk helemaal niet. Ik wil weg omdat ik mijn kinderen liever in een mooiere, vrijere omgeving zie opgroeien, in de natuur, en GEEN extreem koude winters en vieze natte "zomer"vakanties meer!

5. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik heb niet echt een reden waarom ik uit NL weg wil ....wil gewoon weg omdat ik oostenrijk mooier vind , rustiger , schoner , vriendelijk .......
    ben er pas 1 keer geweest .....maar als ik hoor dat iemand er op vakantie naar toe gaat of als ik het opt v zie biggelen de tranen over mijn wangen ......

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon nu met mijn Russische man in het midden van Duitsland. Hiervoor woonde ik in Oost Duitsland (Leipzig, geweldige stad!) en in Belgie. En ik dank god op mijn knietjes op de dag dat we naar Nederland gaan.

Ik ben geen grensarbeider, dus kan niet even regelmatig naar Nederland hoppen. Belasting is hier meer dan in Nederland. Regeltjes wat wel en niet mag ook. Duitsers hebben momenteel een mentaliteit waar ik spuugziek van wordt (alles is te duur, alles wordt te duur, we houden niks meer over, we zijn arm, het lachertje van Europa etc), het onderwijs is hier slechter. Ja je opleiding mag dan wel door het rijk betaald worden maar ik heb hier gestudeerd en overvolle collegezalen, overvollen leszalen, gefrustreerde professors, luie studenten (ja want het wordt betaald dus mag je gerust 18 semesters over je studie doen) zijn geen pretje. Ook basisonderwijs is hier slechter. Duitsers staan weinig open voor buitenlanders. De arbeidsmarkt is een puinhoop, de bureaucratische molen een drama, het is hier zo kindonvriendlijke (in de grote stad) als wat....

Enige goede? Zwangerschapsverlofregeling en 'Mutterschutz". Nou ja, ik zit vanwege manlief nog een tijdje aan Duitsland vast. We maken er maar het beste van.

En er zijn ook best wel leuke dingen. Maar ik kan er nu even niet op komen. Kom ook net terug van een geweldig weekje Nederland. Misschien dat ik volgende week wat objectiever kijk.

7. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Ja! Wij wonen in het zuid-westen van Duitsland en heb het er erg naar mijn zin en ga hier ook hopelijk nooit meer weg, maar je weet maar nooit (Canada etc).
    Natuurlijk zitten er nadelen aan het wonen in Duitsland maar dat zit geloof ik aan elk land wel toch ;)

Het voordeel vind ik gewoon dat mijn dochter (kinderen) in de vrije natuur opgroeien en hier wel kindvriendelijk, woon in het bos en dat is echt prachtig.

Nee voor mij geen NL meer, mis af en toe wel bepaalde dingen van NL maar dat hou je toch wel omdat je er toch vandaan komt.

Maar dan gaan we een weekendje naar NL en als we dan weer terug rijden en we gaan de grens weer over Duitsland in dan denk ik altijd ' he fijn lekker weer thuis'!

Liefs Esther

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Madelief, volgens mij staat het Zuiden van Duitsland ook beter bekend. Ik woon hier gewoon in een industriestad.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113

Opvang? Wachttijden zul je bedoelen ... en dan nog moet je aan 100.000 regeltjes voldoen om de juiste zorg en opvang te krijgen, anders is het daaaaggg met je handje.

Toeslagen? Nou niet voor mij hoor. Ik grijp met 1 inkomen net boven modaal compleet naast alle toeslagen hoor. Voor mij geen zorgtoeslag, huurtoeslag en noem maar op. Ik kreeg zelfs geen toeslag voor mantelzorg voor mijn schoonvader omdat ik niet voldeed aan alle regeltjes. Ik hoor bij die groep die echt overal de hoofdprijs voor staat te af te rekenen... de middeninkomens.

Als je hier arbeidsongeschikt raakt krijg je een uitkering en moeten veel mensen naar een voedselbank om niet dat droge brood te vreten. Junks en daklozen worden hier veelal opgevangen door het Leger des Heils / Salvation Army en dat is wereldwijd.

Nederland is zo gek nog niet, maar niet te vergelijken met andere landen zoals Canada, NZ of Australie. Ja, je wordt hier verzorgd van de wieg tot het graf, en er zijn maar een paar landen in de wereld waar dat ook zo is.
    Desalniettemin kan ik bijzonder tevreden zijn met minder geld, maar meer andere niet-materiele zaken om van te genieten. En juist dat is in NL niet mogelijk ...

10. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    ik denk echt dat nederladn goed land is... ja je hebt buurten waar t minder is maar dat is echt in elk land zo.. ik heb zelf 2.5 jaar in de ghetto gewoont en geloof me dat is geen pretje elke dag dat je levend door komt ben je blij om..

in nl als je onder ene bepaald inkomen zit krijg je idd toeslagen als je er boven zit heb je t denk ik ook minde rnodig... tenzijn je natuurlijk meer hypotheek ofzo betaald maargoed...
    hie rkrijg je 0.0 zelf als je ziek bent... hier is alles oko veel matrialistischer dan in nederland.. hier rijden mensen gewoon een 2e hands auto en zijn dr blij mee.. hier moeten mensen gewoon een neiuwe auto hebben.. ook zit je hie rmakkelijk in de schulden.. ik zeg niet dat dat in nederland niet zo is... maar niet zo makkelijk.. ik zelf heb bijv 3 creditcards van verschillende winkels nu betaal ik die gewoon elke maand met wat ik die maadn heb uitgegeven .. maar norml koopt iedereen tot de limiet is bereikt en proberen het dan af te betalen...

ik ben e rnog steedsvan over tuigd dt nederland een goed land is om in te wonen... en ja opvang beter te lang wachten dan een opvang waar je je kind niet wil laten blijven :( je weet namelijk maar nooit hier in de states

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat is nu echt wat iedereen denkt en wat dus echt NIET zo is. Ik betaal aan van alles en nog wat maar ik durf te stellen dat als je allerlei toeslagen krijgt, je netto meer overhoudt dan ik met mijn net-iets-boven-modaal salaris. En ja, ik heb een hypotheek en dat is maar goed ook, want wat ik netto aan hypotheek betaal (nog 2 jaar) is niet tegenaan te huren tegenwoordig. Daarna vervalt het contracttarief en wordt het meer.

Ik vind het he-le-maal geen probleem om daar zelf voor te zorgen. Maar dan kan ik daar dus ook zelf over beschikken later.

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik wist heus wel dat iemand over al mijn punten wat te zegen had als weerwoord, maar dat is zo met élk land, ik zal ook niet zeggen dat NL hét land is ofzo, ik ga ook liever.
    Maar waar ik niet zo goed tegen kan is mensen die altijd wat te zeuren hebben, daar ging het mij om.
    Opvang? JA! opvang, ik had binnen een maand opvang, hele dagen voor alle 5 mijn kinderen toen ik aan mijn studie begon.
    Nu ik gestopt ben met mijn studie en inmiddels alleenstaand ben en nog niet gelijk weer aan de slag wil, omdat ik "op" ben van alles ontvang ik tijdelijk een uitkering, ik hoef niet naar de voedselbank hoor, dus ik weet niet hoe het kan dat anderen dat wel moeten... (schulden? niet verstandig met geld? verslavingen?)

Genieten van niet-materiele zaken, dat kan hier ook best volgensmij, of in wat voor zin bedoel je dat dan?

13. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Hmm ik weet zo net niet wat je zegt. Ik zit in de WAO,800 euro per maand,krijg dus huurtoeslag,rioolrechten worden kwijtgescholden etc maar ik hou echt bijna niets over en vakantie is er meestal ook niet bij.

14. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

nee maar goed mijn vader verdiende vroeger ook altijd net iets meer dan het modaal dus kregen wij ook nix maar net als ziekenfonds enzo was ook altijd duurder.

maar goed dit topic gaat over emigreren zullen we het daar dan ook bij houden.

ik heb wel dromen om te verhuizen naar spanje en alles heerlijk achter me te laten lijkt me echt super.

15. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    vakantie zou er voor ons ook nooit inzitten t is dat mn vader of mn schoonougers dat betalen...

wij hadden voorheen 1250 dollar per maand gaat 975 huur vanaf 30 electriciteit en 40 internet en tel.. heben we nog geen eens kabel de rest is benzine en eten..

dus zo slecht is nl nog niet dab.. en dan werkte mn man fulltime

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het gras is altijd groener aan de overkant. Zoals mensen misschien niet snappen hoe ik mij schijnbaar blind kan staren op een land down under, zo snap ik niet dat mensen snakken naar Nederland. Ik zit hier gewoon niet goed in mijn vel, kan mijn ding niet doen hier. Want ik wil dolgraag minder werken en meer genieten van mijn omgeving, hopelijk binnenkort kinderen, en mij met zaken bezighouden die mijn persoonlijk blij maken.
    Hier in Nederland wordt je met dergelijke wensen bijkans met de nek aangekeken en is het financieel niet haalbaar gewoon, zo simpel is het.

Want dat betekent mijn huis verkopen. Daar zou ik niet mee zitten eigenlijk, maar dan ... huur dan maar eens iets. Drie-hoog-achter misschien? Via de woningstichtingen? Natuurlijk, met 4 jaar wachtlijsten en geen urgentie want ik kies er toch voor? De auto verkopen? Tja, dan maar de benenwagen of de fiets. Moet dan wel een andere baan zoeken, want daar waar ik nu werk, komen geen bussen of treinen. Niet onoverkomelijk. Maar het leven gaat dan niet opeens minder kosten als ik besluit om minder te gaan werken.

Het gevolg is dat ik dan in de stress moet zit hoe we de eindjes aan elkaar moeten knopen. En dat is nu juist wat ik niet meer wil. Nogmaals, ik hoef niet de hoofdprijs te verdienen, ik ben tevreden als ik zorgeloos kan rondkomen, op welke manier dan ook.

Mijn man zoekt al een hele lange tijd naar een baan, maar helaas valt dat altijd negatief uit. Met zijn verleden (eigen bedrijf, burn out, lange tijd uit het arbeidsproces) is er geen werkgever die hem aanneemt. En dat is triest voor iemand van zijn kaliber. Het nederlandse calvinisme ten top ... "neeeejjj, daar branden wij onze handen niet aan, een herintredende voormalige eigen-baas - hij zou eens een mening kunnen hebben" ... In het buitenland daarentegen speelt dat minder een rol, is een omscholing makkelijker te verkopen dan hier in NL.

Weet je, sinds ik met dat hele verhuisgedoe bezig ben, ben ik er steeds feller in geworden. Daarvoor was het altijd latent aanwezig, kon ik me opwinden als er weer eens een regeltje werd geintroduceerd, kosten weer hoger werden etc. Maar nu, pffeew ... laat maar.

Ik denk gewoon dat we elkaar in de waarde moeten laten hierin. Ik staar mij (heel erg nuchter) blind op een ander leven, en ik moet ook niet geirriteerd worden op die mensen die Nederland verkiezen. Ieder z'n keuze.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik ook niet hoor ... ik hou niets over ... en ik ga toevallig dit jaar op vakantie vanwege een leuk erfenisje, maar anders zit dat er ook niet in bij mij hoor ...

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij kunnen wel meerdere keren per jaar op vakantie (of familiebezoek hoe je het noemn wil) maar dat komt omdat wij geen eigen huis, geen auto en inderdaad 3-hoog (letterlijk) achter op een tweekamerwoning wonen. Lonen in dit deel van Duitsland liggen toch wel laag (en dat vergeleken bij het oosten waar ik ook heb gewoond ze weer hoog zijn)

Maar goed, het gras is overal groener en als je in het buitenland woont is het gras in Nederland soms groener dan je eigen woonplaats.

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik bedoel hethelemaal niet aanvallend, maar heb er 10 jaar gewoond, that's all, spreek uit eigen ervaring.

Je hebt alle recht om weg te willen, alleen waarom dan nederland zo afkraken, dat vind ik zo jammer, dat is helemaal niet nodig. Dánkzij dit (stomme) land kan je nu wel we van hier, doe dat maar eens als je geboren bent in een sloppenwijk ergens... snap je? Be thankfull!

20. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Dat laatste ben ik helemaal met je eens Mamadeluxe. Ik ben blij dat ik in Nederland geboren en opgegroeid ben, want daarom zit ik nu in de positie dat ik een keuze heb. Ik kan kiezen tussen in NL blijven of naar een ander land vertrekken. Dus daar ben ik zeker wel dankbaar voor hoor.

Ik zal NL ook nooit afkraken, ik vind Nederland nog steeds een goed land, met veel regelingen etc. Maar ik vind het wel steeds meer achteruit gaan. Maar ik ga zeker niet weg omdat ik het hier zo slecht zou hebben ofzo. Sterker nog, als ik het hier zo slecht zou hebben, dan zou ik niet eens weg kúnnen gaan, want jee, dat kost me een paar centen zeg, emigreren en opnieuw beginnen. Financieel zullen we er ook zeker op achteruit gaan, maar dat vind ik niet belangrijk. En hoe het uiteindelijk gaat lopen? Dat weet niemand, misschien zit ik over 10 jaar wel weer in Nederland of misschien zit ik dan wel in een heel ander buitenland. Maar ik kan het alleen maar weten als ik het probeer he...dus dat gaan we doen.

En ach, met de huidige wachttijden voor een visum voor Canada, ben je zo 3 jaar verder, dus zat tijd om je gedegen voor te bereiden en alles uit te zoeken, want dat vind ík wel belangrijk.

Deel Deze Pagina