Emigreren.

Discussie in 'De lounge' gestart door MommyLife, 20 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Ik weet niet goed waar ik deze onder kan zetten en of ik deze wel op de site mag zetten maar ik heb wat vraagjes over emigreren.
    Wij zijn van plan om te gaan emigreren naar Canada, ik heb er heel erg veel zin in en het kan al dat we volgend jaar gaan.
    Maar nu begint de onzekerheid een beetje toe te slaan, we hebben een dochter van 3,5jaar en ze heeft een taal- en spraakachterstand. Ze zit op een speciale school en zal over een halfjaartje naar een speciaal onderwijs gaan. Ik maak mij daar een beetje zorgen om of ze de taal wel goed zal oppakken. We zijn zoiezo van plan haar eerst op een internationale school te zetten. Wij zijn beide van nederlandse afkomst zijn maar opzich niks hebben wat ons hier houdt zelfs onze ouders niet. Aan de ene kant ben ik bang dat ik mij daar niet ga thuis voelen maar aan de andere kant heb ik zin in een nieuwe start en lijkt het me heerlijk om daar te gaan wonen.
    Wie had hier nog meer last van? Hoort dit erbij dat je je zoveel zorgen maakt om alles?

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Hoort erbij, en als je daar bent dan wordt het voor een tijdje nog erger. Maar na een tijd begin je te wennen en heb je het redelijk naar je zin :)

Dit is mijn ervaring over emigreren. Iedereen gaat er natuurlijk anders mee om. Ik ben zelf best nuchter, maar toch is het moeilijker dan ik dacht.

Pluspunt: het is een ervaring om nooit te vergeten! Het vergroot je wereld en kennis! Je kunt jezelf volledig herontdekken en nieuwe start maken.

Het is een grote stap, of eigenlijk een zeer grote stap!
    Het is moeilijk, zwaar en een hoop gedoe en geregel. Maar als je weet wat je ervoor terug krijgt (in mijn geval de liefde van mijn leven) dan is dat het allemaal waard.
    Een nieuwe taal, een nieuwe cultuur, nieuw ritme, nieuwe mensen, nieuwe wetten en regels, nieuwe leefomgeving.

Betreft kinderen heb ik geen ervaring.

Tip: Lees je goed in! Doe je huiswerk! Regel (als het kan) alles in Nederland!

Mag ik vragen waarom jullie willen emigreren? :)

3. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Het lijkt mij ook echt de best ervaring die ik ooit zou kunnen meemaken en ik wil later geen spijt ervan hebben en denken had ik het toch maar gedaan.
    Wij hebben contact met een bureau die alles helpt regelen en we moeten daar binnenkort naar toe om meer info te krijgen over hoe en wat want wij weten ook niet wat we allemaal moeten doen haha.

Nou wij hebben het eigenlijk een beetje gehad met Nederland. Wij hebben niet het gevoel dat Nederland ons "gelukkiger" zal maken. We willen ook allebei graag een hele nieuwe start maken ergens anders. We dromen er al van sinds we jonger waren en elkaar nog niet eens kenden en sinds een paar maanden zijn we er eigenlijk een beetje van elkaar achtergekomen.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Emigreren naar Canada? Volgens mij is dat heel lastig, zo niet onmogelijk, als je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet mbt werk wat je doet c.q. wil gaan doen in Canada. Ik ben heel nieuwsgierig, gewoon uit interesse, niet op een negatieve manier, op basis waarvan jullie denken te kunnen emigreren naar Canada.

Verder... Mijn dochter heeft een hele grote spraak- en taalachterstand en ik denk dat emigreren naar een land waar een andere taal wordt gesproken voor haar het slechtse is wat we zouden kunnen doen. Maar goed, ik kan dat natuurlijk niet voor jullie dochter bepalen. Maar hoe zie je het naar school gaan dan voor je, als ze hier naar s.o. zou gaan en je haar daar op regulier onderwijs wil doen?

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Waar in Canada willen jullie gaan wonen? Ik zou dan eerst in de desbetreffende regio een 'special needs school' gaan zoeken die goed aansluit bij de behoeftes van jullie dochtertje. Sterker nog, misschien beter eerst een geschikte school gaan zoeken en dan besluiten waar jullie precies zouden willen gaan wonen.

Weet je wel zeker dat jullie überhaupt in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning in Canada? De eisen zijn nl. ontzettend streng dus het zou zonde zijn om jezelf nu al blij te maken terwijl jullie straks van een koude kermis thuiskomen als jullie bij 'dat bureau' zijn geweest....:)

6. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Mijn vriend kan in december/januari waarschijnlijk beginnen bij een bedrijf, we hebben een visumcheck laten doen en we komen ervoor in aanmerking. We hebben ook contact met een bedrijf die ons hierin doet begeleiden en ook hun zeiden dat we goede "kandidaten" zouden zijn.

Dat heeft onze dochter ook, we zijn al een beetje begonnen met engels tegen haar te praten maar dat is echt iets wat we moeten gaan uitzoeken nu.
    Wij willen haar absoluut niet voor de leeuwen gaan gooien en moeten ook hier goed overnadenken of er genoeg mogelijkheden zijn voor der. Ik verwacht van wel want ook in dat soort landen zijn er kinderen die s.o. zullen nodig hebben.

7. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Ik heb geen ervaring op het gebied van kinderen met taalachterstand maar wel met emigreren!
    Het is het engste wat ik ooit heb gedaan maar ik woon nu 1,5 jaar in een land in zuid europa en hoewel ik het soms best zwaar heb met alle verschillen, papieren en moeilijkheden is het het zo ontzettend waard! Verschil met jou is dat mijn vriend hier al woonde dus was de stap iets kleiner omdat ik niet bij 0 ben begonnen maar ik zou het zeker proberen als het een droom is want anders krijg je later misschien spijt..
    Wat je kindje betreft.. ALS je gaat emigreren lijkt dit me het juiste moment omdat je kindje nu nog niet naar school gaat. Het lijkt me lastiger naarmate ze ouder worden en al een aantal jaar les krijgen in een bepaalde taal, om dan ineens om te schakelen..

8. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Waar precies weten we nog niet, we willen het liefste de kant van British Colombia op, en heb net al een beetje zitten kijken en in die provincie hebben ze wel zulke scholen. Bedankt voor de tip want wist zelf nog niet hoe het precies heette.

We hebben een visumcheck laten doen en we komen ervoor in aanmerking. We hebben ook contact met een bedrijf die ons hierin doet begeleiden en ook hun zeiden dat we goede "kandidaten" zouden zijn.

9. Amethist

Ongetwijfeld dat er in Canada ook kinderen s.o. nodig hebben. Zou ze in NL naar een cluster 2 school gaan, of een cluster 3? Zoals ik al zei, ik weet niet hoe de achterstand van jullie dochter is (kan ze helemaal niet, of bijna niet, praten?) maar ben je niet bang dat het voor haar teveel gevraagd is om zich een 2e taal machtig te maken als ze haar moedertaal al niet eens goed machtig is?

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik hoop dat die baan voor je vriend die hij eventueel zou kunnen krijgen geen valse hoopt geeft. Ik wil jullie droom niet de grond in boren maar ik weet hoe lastig het is om in 'gewilde' landen als emigrant binnen te komen als je niet vanuit je werkgever als expat wordt uitgezonden. Het bedrijf in Canada waar jij het over hebt zal heel overtuigend moeten kunnen aantonen dat die functie niet door een Canadees vervuld kan worden, je vriend zal dus een hele bijzondere 'skill' of expertise moeten hebben anders kun je het wel vergeten. Laat je geen geld afhandig maken door dat bureau in elk geval! ;)

Wat betreft je dochtertje zou ik mij geen zorgen gaan maken. Mits één van jullie de Engelse taal vloeiend spreekt vanaf nu gewoon consequent Engels met haar spreken via de OPOL methode. Als jullie Engels zelf matig is dit trouwens niet doen want dan leert ze de taal helemaal verkeerd aan! Canada is ver vooruit op het gebied van 'special needs' dus er zou voldoende aanbod aan geschikte scholen moeten zijn, althans in de grotere steden. Houd wèl rekening met een eventueel hele lange wachtlijst!

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Nee, dit hoeft geen probleem te zijn mits ze vanaf nu consequent in het Engels gaan spreken met haar. Of in elk geval één van de twee ouders. Mijn oudste was net vier toen wij emigreerden, ook met achterstand, maar spreekt nu twee hele moeilijke talen vloeiend. Moet er wel bij zeggen dat we geen Nederlands meer spreken thuis....drie/vier talen werd iets teveel.

12. Amethist

Het is natuurlijk afhankelijk van de mate van de achterstand. Mijn dochter wordt in april 4 en begint net pas met kleine zinnetjes maken. Onbekenden hebben geen idee wat ze zegt. Haar uitspraak is belabberd en veel letters kan ze niet goed uitspreken. Ik weet dus zeker dat het voor haar een heel slecht idee zou zijn. Maar zoals ik ook zei, ik heb geen idee van het hoe en wat van de achterstand van het kind van TS, dus eigenlijk is het onmogelijk om iets te zeggen over hoe de emigratie daar invloed op zou hebben.

13. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Ik heb geen idee wat clusters zijn, maar ze zit vanaf september op een vroegbehandeling en gaat fulltime naar school toe. Sinds toen is ze ook begonnen met praten en ze praat nu zelfs al 4/5 woord zinnetjes dus ze doet het erg goed.
    Ik denk dat het wel goed komt maar wil het er zoiezo nog eens met haar school over hebben.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Als jullie Engels zelf niet 'native speaker' niveau benaderd ga dan alsjeblieft geen Engels met haar spreken! Dan wordt het wèl ontzettend lastig voor haar om straks eventueel alles weer opnieuw en correct aan te leren. Dan beter wachten tot jullie daar daadwerkelijk zijn en haar het Engels gaandeweg op school laten leren.

Maar nogmaals, ik weet niet precies wat je vriend doet, maar ik ben nogal sceptisch of hij wel daadwerkelijk aan de verschrikkelijk strenge eisen zal voldoen om daar aan net werk te mogen. Zóveel Canadezen die om werk staan te trappelen dat je wel heel erg moet uitblinken in een bepaald zeer gewild vak wil je in aanmerking komen voor het vereiste visum! ;)

15. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Qua kinderen kan ik niks zeggen, ook niet hoe het gaat als je samen emigreert, want ik ging alleen. Nou ja, alleen, met m'n hond haha!
    Dat je samen gaat betekend iig dat je mekaar al hebt. Ik had letterlijk niemand omdat ik ook nog eens naar een stadje ging waar ik daarvoor 1 keer was geweest voor mijn toelatings interview bij het college. Ik wilde het altijd al, sinds jongs af aan zei ik al, dat ik naar Engeland zou trekken. :D
    Het eerste jaar is het moeilijkste denk ik, want je weet zeggen en schrijven niet precies waar alles is etc. Maar zodra je die door bent is/wordt het makkelijker. Ik had veel aan de hond, want daardoor moet je eruit en zien mensen je heel de tijd. Gezien jullie met een kindje gaan, zal dat niet anders zijn. Zo leg je toch sneller contacten etc. Kan het bureau eventueel wat adviseren ook qua scholen? Waar in de buurt van je man zijn baan evt een goede school is voor jullie dochter?
    Het is een grote stap, maar als het iets is wat jullie zo trekt, dan zou ik het idd tenminste proberen allemaal. Want anders zit je straks idd geheid op je oude stoel van...hoe zou dat geweest zijn als...
    Veel succes met alles en hopelijk vinden jullie daar een goede school verder voor jullie dochtertje!

16. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Mijn vriend spreekt vloeiend Engels dus dat is geen probleem voor ons. We willen iemand ook gaan inhuren die haar Engels kan gaan leren.

Mijn vriend zit in de metaalsector en kan er heel goed werk mee vinden daar.
    Op de emigratiebeurs paar weken terug zochten ze heel veel mensen om daar te komen omdat ze te weinig mensen hebben dus er is wel degelijk genoeg werk.

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ah super! Dan zou ik je vriend vanaf nu gewoon uitsluitend Engels met haar laat spreke, consequent volhouden anders werkt het niet. Google maar op OPOL method. En dus op zoek naar een goede special needs school en van daaruit naar huisvesting gaan zoeken! Ik hoop dat het allemaal lukt, heel veel succes! :)

18. MommyLife

MommyLife Actief lid

19 dec 2013
    139
    0
    16
    Limboland
    Dan ga ik daar eens wat meer info over opzoeken en gaan we daar zeker aan beginnen!
    Dankjewel, zal wel lukken! :)

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    De OPOL methode werkt vanuit de basis van moedertaalsprekers. Als Engels niet je moedertaal is, zelfs al spreek je het vloeiend, hou je dan vast aan je eerdere idee en huur een native speaker in.

Ik ben verhuisd naar Saoedie Arabie voor mijn mans werk. Mijn oudste is 5 en gaat naar de internationale school. Mijn jongste is 3 en start in augustus. Op een internationale school worden over het algemeen geen voorzieningen voor s.o getroffen. Ik denk dat je daarvoor echt een speciale school voor nodig hebt.

Succes en sterkte met de voorbereidingen!

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Klopt Chebu. Ik ging er voor het gemak vanuit dat TS met vloeiend ook bedoelde dat Engels de moedertaal is van haar vriend. Anders idd niet aan beginnen en een native speaker inhuren nu al, of dus wachten tot jullie daar daadwerkelijk wonen.

Deel Deze Pagina