Weer terug naar school & minder verdienen

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 1 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    Hoihoi,

Zoals sommige wel weten ben ik al een tijdje op zoek naar ander werk.

Nadat ik een baan bij de Mac heb afgeslagen vanwege het loon, heb ik nu een contract getekend voor een Bbl opleiding in de zorg.:eek:

Ik ga er qua loon het eerste jaar enorm op achteruit, ruim de helft:| het tweede jaar stijg ik weer een stuk en daarna ben ik klaar en krijg ik volgens mij gewoon normaal betaald.

Maar goed; een enorme verandering. Qua werkplek, extra druk vanwege de bijkomende studie, werktijden, de "luxe" die ik nu heb om elke middag vrij te zijn, het salaris en dus de luxe om te doen wat we willen/kopen. Ik merk dat ik ineens enorm veel beren op de weg zie en het contract het liefst weer verscheur en blijf waar ik ben. :| En dan met name vanwege de financiën, het elke middag thuis zijn heb ik pas sinds Januari dus die luxe heb ik daarvoor ook nooit gehad.

Nog meer dames die zo'n verandering hebben doorstaan, hoe heb je dit ervaren? Hebben jullie misschien tips?

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Allereerst: super knap dat je de stap genomen hebt! Als alles opeens rond is dan komen de zenuwen. Dat is heel normaal...

Ik heb dit een half jaar geleden gedaan. Super spannend! Maar het is helemaal goed zo. Ook ik ben erop achteruit gegaan. Maar het is het zo waard! Natuurlijk is het even doorbijten af en toe, maar goed, ook dat hoort erbij.

Ik ben van leerkracht basisonderwijs naar zorg gegaan, als je meer info wil mag je pben.

Ik kan je als tips alleen maar geven: ga ervoor, ook al klinkt het nu erg spannend en nieuw. Daarnaast moet je echt een balans zien te vinden. Dat duurt even, geef het die tijd ook.

3. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Als je er niet achter staat zou ik het niet doen. Met een verandering waar je zelf voor kiest moet je wel het gevoel hebben dat je er, op wat voor manier dan ook, op vooruit gaat.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat gaat ze in de toekomst ook vast wel. Alleen is het nu even investeren.

5. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ik lees niets positiefs in haar openingspost mbt de nieuwe baan.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.108
    113
    Waarom wil je weg?

Bij mij waren het ‘gouden handboeien’. Goed salaris, onder schooltijd werken, heel flexibel en altijd mogelijkheden op korte termijn vrij te vragen.
    Maar ik kreeg het thuis niet goed op de rit en op mijn werk ook niet (werkdruk, door veel ziekzijn van de kinderen). Had het idee nergens 100% te kunnen geven. Werd er niet gelukkiger van.
    Maar ja, overal waar ik keek kreeg ik inderdaad de helft van wat ik verdiende voor werk op ‘onmogelijke’ tijden.

Ik ben toen gestopt met werken. Dat is nu 2,5 jaar geleden. Ja het was financieel even zoeken, maar we hebben het inmiddels gewoon goed.
    Nu ben ik aan het kijken voor cursussen in een ander vakgebied en krijg nu echt de kriebels om weer te beginnen. En, nu is alles wat ik straks ga verdienen weer mooi meegenomen, aangezien ik nu op 0 sta :)

Niet dat ik jou adviseer om te stoppen hoor, maar soms is het gewoon nodig om even een pas op de plaats te maken en genoegen te nemen met iets minder. Dan wordt het ook weer leuk om ergens naar uit te kijken. :)

suus1983 vindt dit leuk.
  7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    Gouden handboeien vind ik wel toepasselijk op mijn baan nu.:) Dit is mijn 1e baan, ik werk hier nu bijna 11 jaar. Er is geen kans om door te groeien voor mij dus ik sta eigenlijk gewoon stil. Al jaren. Het enige voordeel is dat ik werk onder schooltijd, als de kids ziek zijn ik gewoon thuis kan blijven, mijn salaris uiteraard en ik kan altijd vrij krijgen. Maar dat is pas sinds januari, mocht er een nieuwe manager komen is de kans groot dat alls flexibiliteit weg valt.

Ik wil dus weg om mezelf verder te ontwikkelen, werk te doen dat belangrijk is, wat je een goed gevoel geeft en waar je trots op kunt zijn. :) En ik geloof dat ik dat in deze baan allemaal heb. Maar inderdaad zoals iemand aan gaf is het wel investeren, en dat is juist wat ik zo eng vind. We zijn mijn salaris wel nodig dus thuisblijven is helaas geen optie. Wel fijn om te lezen dat het bij jullie goed heeft uitgepakt en je kriebels hebt om iets nieuws te gaan doen.:)

8. Marjo410

Marjo410 Lid

8 jul 2019
    6
    8
    3
    Vrouw
    Ik neem aan dat je al een arbeidsvoorwaardengesprek hebt gehad? Was er nog iets onderhandelbaar aan het loon? Ik denk dat ze jou een leerling salaris hebben aangeboden?
    Ga je voor de VIG opleiding?
    Probeer of ze daarin qua salaris nog iets voor je kunnen betekenen. Er zijn genoeg tekorten in de zorg en ze zijn blij met iedereen in een intrede maakt in de zorg en willen ze liever niet gauw kwijt. Probeer nog even te onderhandelen.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bij mij boden ze ook leerling salaris. Ik heb gezegd dat ik die kloof dan wel erg groot vind. Ze hebben toen besloten om mijn opleiding te betalen, zodat ik elke maand meer kreeg. Prima oplossing.

Daarnaast vind ik het ook waardevol om jezelf te ontwikkelen en om te doen wat je leuk vindt. Je werkt nog erg lang en daar mag je best meer uithalen.

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik begrijp precies hoe je je voelt! Ik ben recent van baan gewisseld met een mooie salarisverhoging maar kan m'n draai nog niet echt vinden. Ik zou zo graag uit het commerciële wereldje willen waar alles alleen maar draait om meer, meer, meer winst en iets doen waarbij je echt wat kunt betekenen voor anderen. Toen ik in het ziekenhuis lag was ik de verpleegsters zo ontzettend dankbaar. Dat ze zo lief voor me waren, hoe ze voor me zorgden.

Maar voor dat vak ben ik compleet ongeschikt en de meeste overheidsbanen kom ik ook niet voor in aanmerking. Ik heb ook zitten kijken naar omscholen maar dan moet ik niet alleen financieel enorm investeren maar ook qua tijd. Ik zie het nog even niet zitten...

Dapper dat jij de stap hebt genomen! Heel veel succes, het komt vast goed!

11. Katelynn

Katelynn Bekend lid

11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    #11 Katelynn, 1 aug 2019
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    Doe wat je hart je ingeeft.

Zelf ben ik in ‘17 een dag minder gaan werken (van 40 naar 32 uur) , heb ik een andere (hogere) functie in ‘18 gekregen voor 32 uur , begin ‘19 ben ik vrijwillig uit de functie gestapt en naar een 0 uur contract gegaan (toen was ik 10 weken zwanger).

Ik heb mezelf echt heel vaak de volgende vraag gesteld ; heb ik liever spijt van iets wat ik nooit gedaan heb , of spijt dat iets wel gedaan / geprobeerd heb ongeacht of het wel of niet goed uitpakt :)....

Voor mij was de keuze makkelijk (al heeft het wel even geduurd om de knoop door te hakken).

Het is misschien niet helemaal vergelijkbaar , omdat ik niet op dezelfde manier een carrière switch maak.

Heel erg veel succes in iedergeval :thumup:

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.687
    113
    Ik lees eigenlijk veel dingen om abosluut niet de zorg in de gaan. Er is 0 flexibiliteit . Vrij te krijgen als je kind ziek is. Avond / dag/ mis wel nachtdiensten. Daarnaast in het weekend werken. Qua salaris zal het ruk blijven vior het werk wat je doet. Extra werken, diensten van collega's opvangen.

Ik wil dolgraag weg uit de zorg want het onregelmatige nekt mij net als de stress romdom een ziek kind, zieke collega's altijd maar sleuren om de diensten romd te krijgen. Levert mij veel stress op.

Zwitsal vindt dit leuk.
  13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    [/QUOTE]
    Ja die heb ik gisteren gehad. Ik krijg betaald als 2e jaars leerling, geloof dat het 1537,- bruto is obv 36u. Dat zou iets onder het minimum zijn en vullen ze dan aan. Na het 1e jaar ga ik 400 euro bruto omhoog obv 36u.

Ik heb een contract voor 24uur, zij betalen die volledige 24u door dus ook mijn schooldag. Lesgeld en boeken worden ook betaald.

Ik denk dat zij genoeg animo hebben, ik was namelijk op vakantie toen mijn 1e gesprek plaats vond en deze kon niet 1 dag verplaatst worden. Ik ben dus eerder van vakantie terug gekomen (1dagje:p)
    Qua onderhandelen ben ik dan weer geen held, denk dat dit nu ook niet meer mogelijk is:D

LolaBloem vindt dit leuk.
  14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

Ik ben het hier totaal mee oneens. Ik vind het juist een verrijking ips altijd maar maandag dinsdag woensdag te werken, dagen van 10 uur te maken en mijn kinderen nooit zien. Ik werk graag in het weekend zodat ik door de weeks thuis ben voor de kids. Het is maar net hoe jenerin staat.

Bailey07 vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.058
    113
    Wat vind je van het werk dat je nu doet en wat je in het vooruitzicht hebt. Schrijf dat naast elkaar op, je moet oppassen dat je je nieuwe baan niet gaat romantiseren (je huidige baan klinkt ideaal), maar als je er klaar mee bent dan is verder kijken heel goed, je moet nog lang genoeg werken. Hoeveel jaar is de opleiding? Heb je je baan al opgezegd? Heb je een bruto/ netto berekening laten maken? Weet je zeker dat het netto daadwerkelijk 50% is wat je nu verdient?

Mijn man heeft zich laten omscholen en begon 4 jaar geleden. Wij hebben een aantal jaar met aanzienlijk lager salaris moeten doen, maar we wisten dat we de vaste lasten konden blijven betalen. Lukt dat bij jullie ook? Het vraagt veel discipline en doorzettingsvermogen, maar hij heeft nu een functie die hij anders nooit had kunnen krijgen en hij heeft het enorm naar zijn zin.

16. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    Ja mijn baan klinkt wel als een top baan zo haha, maar ik werk gewoon op de bakkerij in een supermarkt.:p 3 dagen van 6-13 en 1 dag van 6-15. Ik doe dit nu 11 jaar (in dezelfde supermarkt, met deze werktijden pas sinds Januari) maar er is geen kans om door te groeien. Ik werk er nu 11 jaar en ik heb echt geen zin om hier tot mijn pensioen te blijven.

De opleiding duurt max 2,5 jaar dus dat valt reuze mee. Ik heb gevraagd tijdens het gesprek wat ik netto zou overhouden maar dat kon ze niet zeggen. Heb vandaag nog een mail gestuurd of ze het kunnen uitrekenen maar nog geen reactie op gekregen. Ik gok dat het ruim de helft minder is. Mijn salaris is bedoeld voor boodschappen/tanken/sparen uitjes etc. Vaste lasten betalen we van mijn vriend zijn salaris dus dat zit verder goed. Ik heb gister mondeling opgezegd op het werk, ik moet alleen nog een brief sturen. Ik hoop dat het hier net zo positief uitpakt als bij je man:thumup:

17. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

14 jan 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Vergeet niet dat je naast je brutosalaris ook nog onregelmatigheidstoeslag krijgt he.
    Bij mij met een contract van 24 uur (niveau 4) ongeveer 250-300 euro bruto er bij per maand. :)

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.058
    113
  19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.687
    113
    Dat zeker maar ik ben dan liever 3 dagen weg als de kinderen toch grotendeels op school zitten dan in het weekend en iedereen vrij is. Nu is het nog leuk dior de week vrij maar straks zit mijn dochter op school en zie ik haar stukken minder. Puur ook omdat ik om het weekend werk
    Normaal compenseerde dat doordat ik door de week vrij ben maar straks zit ze dus op school.

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja dat kan, ik was vaker weg toen ik overdag werkte. Vso, tso en bso... nu helemaal niks nodig. Dus echt ideaal! En ik heb vooral slaapdiensten. Ik ben er echt zo blij mee! Eindelijk de regie over mijn leven terug ipv geleefd worden.

En hoe het over een aantal jaren zal zijn, geen idee zie ik dan wel.

Deel Deze Pagina