Persoonlijk denk ik dat je beter gewoon de stap kunt nemen dan gaan lopen aanmodderen of het wel bevalt of niet. Nee: het is niet makkelijk dat je niet even bij de (schoon) familie langs kunt. Ja: je gaat ook wel ouders pijn doen wanneer je vertrekt. Uit ervaring was de band met mijn ouders 100% beter toen ik niet meer om de hoek woonde, en zeker wanneer je binnen Europa blijft is een dagje reizen ook niets wanneer men je nodig heeft (of vice versa). Maar dat is het hele punt van emigreren: een nieuw leven opbouwen. Het is niet altijd makkelijk, maar wel een leuke uitdaging. Realiseer je trouwens wel dat, tenzij je al een sociale kring hebt opgebouwd in het land van bestemming, je ineens keihard op jezelf/je partner bent aangewezen. En je ook ineens allerlei zaken moet gaan regelen, telefonisch, in die andere taal. Waarvan je (niet jij persoonlijk) denkt dat je hem wel machtig bent, maar de persoon aan de andere kant van de lijn dan nét een tandje sneller in dialect gaat praten om je tóch maar die extra verzekering aan te smeren. Je moet best sterk in je schoenen staan om daarmee om te gaan. Er verhuizen niet voor niets zoveel mensen uiteindelijk toch weer terug naar het land van herkomst...
De meeste emigranten die ik ken zijn hun eigen onderneming begonnen in het land waar ze naartoe zijn gegaan. Of ze werken als digital nomad o.i.d. Enkelen werken ook wel voor een werkgever.
Hi, had gereageerd, maar dan bedacht ik me dat de post niet relevant was dus maar verwijderd . Al is een gelijkaardige reactie erna ook gekomen (ivm kind ter plekke school te laten volgen, maar dacht dat dat niet zou kunnen tijdens een evt "proefperiode" in het buitenland"). Verder; als het jullie droom is??? Kennisen van ons zijn vorig jaar naar Zuid-Frankrijk getrokken om een B&B op te starten. Kinderen (toen 9 en 6) kregen in de periode voor hun vertrek al op een speelse manier Franse les. Voor het begin van het schooljaar zijn ze op de school daar al eens gaan kennismaken met de juffen en de omgeving. Ondertussen zijn ze allen perfect ingeburgerd en loopt hun B&B als een trein.