Ik vraag me dan gelijk af "waarom godin van de jacht"? Diana is natuurlijk hetzelfde, maar als je zo expliciet voor de Griekse versie kiest ben ik heel benieuwd naar het verhaal erachter
Hoi MarianneLE! Geheel toevallig kwam ik terecht bij dit topic/jouw vraag. Laat ik beginnen met het feit dat ik speciaal voor deze reactie een account heb aangemaakt Kies alsjeblieft niet voor Artemis. Zelf heb ik ook zo'n - volgens mijn ouders - 'bijzondere' naam en geloof mij: deze naam is bij uitstek geschikt voor pesterijen. Woordgrapjes zoals Artemis Kattepis, Altijd Mis etcetc., de afkorting 'Art' en het feit dat zowel naam als afkorting in het Nederlands doen overkomen als naam voor een jongen en waarschijnlijk iedereen het verkeerd uitspreekt. (Voorbeeld: ik vond de naam 'Magali' altijd fantastisch, tot ik in de IKEA was en er keihard werd omgeroepen dat 'MAH-GAAHLIEEE' uit de ballenbak wilde...) Wellicht is mijn reactie erg recht voor zijn raap, sorry daarvoor. Maar je vroeg om meningen en onderbouwing. Zelf heb ik mijn 'bijzondere' naam jaren geleden officieel laten veranderen naar mijn tweede naam; liever wat meer mensen met dezelfde naam, dan een naam waar ik mij eigenlijk voor schaam. Emily - daarentegen - een prachtige naam! Zelf zou ik dan wel voor de Franse spelling 'Amélie' gaan, maar helaas heeft mijn nichtje die naam al gejat, haha! Veel geluk en gezondheid gewenst!
Artemis is voor mij een naam voor een jongen. Komt omdat ik op de basisschool een jongen in de klas had die zo heet.
Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb ook een zeer weinig voorkomende naam. Maar ik ben heel blij met mijn naam. Hij komt uit de literatuur (Max Havelaar) en ook het verhaal van hoe ik mijn naam heb gekregen vind ik een mooie anekdote. Daarbij zat ik vroeger in de klas met 3 Marieke’s en 4 Martijns. Prima namen, maar het leek mij echt heel vervelend om zo’n (in die tijd) populaire naam te hebben. Ik ben juist altijd heel trots geweest op mijn naam en het feit dat dat unieker was dan de namen in mijn omgeving. En als kinderen willen rijmen dan doen ze dat natuurlijk ook op veelvoorkomende namen. Mijn naam rijmt op Linda, dus er werd weleens gerijmd met pinda. Maar ik twijfel er niet aan dat de veelvoorkomende Linda’s dat ook weleens hebben meegemaakt. @ts Het is een smaak kwestie. Ik vind Artemis echt helemaal niks, en vind het daarbij ook mannelijk klinken. Wat op zich niet zo heel erg is, want misschien wordt het wel een hele stoere meid. Ik vind het wel grappig dat tegenover zo’n stevige, stoere naam, je Emily zet, wat imo juist heel liefelijk en meisjesachtig is. Ik ben zelf niet zo voor namen die al zo’n duidelijk voorgevoel geven voor hoe een kind zal zijn, maar dus niet hoeft te zijn. Zo had ik een collega die kreeg een zoon, Bink, en dat was een huilbaby. En ik had op het VO een klasgenootje, Lieve, en dat was een enorm kreng. En Joy, die altijd chagrijnig was, etc. Dus dat zijn dan weer dingen die ik enigszins heb meegewogen toen mijn kinderen hun naam kregen. Maar als ik moet kiezen, zou ik voor Emily gaan.
Emily!! Super mooi Mijn 2 meisjes hebben een naam die ook wel in die categorie past. Bij de andere naam moet ik gelijk aan de dierentuin Artis denken. Sorry.. Ps:als je de namen van mijn meisjes wilt weten dan mag je me gerust een pb sturen hoor. Privé wil ik ze best zeggen maar ivm evt herkenning hier op het forum schrijf ik ze nooit in het openbaar
Emily Artemis vind ik niet als een naam klinken. Vind het klinken als artis en kermis samen gevoegd ofzo
Overduidelijk Emily dus. Ik vind Emily ook een hele mooie naam. Mijn man is Amerikaan en wij wonen beide in Nederland en Amerika dus ik vind het belangrijk dat het voor beide landen past. Artemis is een naam die mijn man als sinds zijn jeugd erg mooi vindt. Ik vind het ook een mooie naam. Maar als het grote deel van de mensen het niks vindt ben ik bang dat dat naar zal zijn voor mijn dochter. Aan de andere kant lijkt het me best leuk een unieke naam te hebben. Best lastig.
Artemis klinkt een beetje als artritis.... Denk dat het ook zo'n naam is dat als iemand vraagt: "Hoe heet je"? Artemis. "Hoe?!". En je het moet spellen. Emily vind ik dan een stuk beter.
Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat het zo moeilijk kan zijn om een unieke naam te hebben. We gaan nu ook voor Emily. Ik wil namelijk liever niet een naam waar veel mensen een negatieve associatie mee hebben. Wel denk ik dat er in Nederland minder plaats is voor ''anders'' dat vind ik wel heel jammer. Mijn eerste naam (is niet Marianne) is een heel klassieke naam. Heb zelf nooit problemen gehad met mijn naam. Emily is een soort gelijke naam. Ik ben wel blij dat je de moeite hebt genomen om je ervaring te vertellen.
Ik vind Artemis fantastisch ♡, echter vind ik het zelf een jongensnaam. Dus dan Emily. Wel twee compleet andere type namen .
Goede keuze, Emily. Ik hou wel van aparte namen, mijn kinderen hebben ook geen alledaagse namen, maar Artemis vind ik best wel een tongbreker en hard klinken.
Emily. Om de één of andere reden had ik onmiddellijk het gevoel dat Artemis een jongensnaam is, ondanks dat het om een Griekse godin gaat. Geen idee waarom? En ik hou wel van af en toe eens zeer klassieke naam, dus daar gaat het niet aan liggen