Emmer ijswater voor het goede doel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Skyscrapper, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meral

Meral Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.105
    606
    113
    Hier een moeder met ALS en ik ben ontzettend blij met deze wereldwijde actie, het is een ziekte die zeker wel aandacht nodig heeft. Mijn moeder kan haar laatste woorden niet meer spreken, niet meer bewegen, ze leeft als een kasplantje, gevangen in haar eigen lichaam en er is niets tegen te doen. Geen kuur die haar nog eventueel redden kan. Ze is ten dode opgeschreven en dit heeft ALS zeker onder de aandacht gebracht en ik juich het toe.

Ik weet dat mijn zus mij vanmiddag gaat nomineren, normaal ben ik er niet van, maar voor mijn moeder en alle andere ALS patiënten die deze vreselijke dood tegemoet gaan doe ik het.

2. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik vind het een goed initiatief, mijn schoonvader heeft als en deze actie heeft echt al veel geld opgehaald.

Alleen vind ik het jammer dat nu door veel mensen het doel voorbij gegaan wordt (beetje kromme zin xD)

Die mensen nomineren alleen maar andere en er wordt niks meer gezegd over als.

Don't nominate if you don't donate!

Ik ben zelf niet genomineerd maar wij sponsoren mijn zwager die meedoet met de Amsterdam city swim.

Ik kan wel een beetje boos worden op mensen die dit doel niet goed genoeg vinden en daarom er niks aan willen geven, het is echt wel een heftige ziekte die nog veels te onbekend is bij mensen en daarom is dit initiatief juist wel heel goed!

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vind het goed dat dit gebeurd. Wij hebben het gisteren ook gedaan en doneren ook. In sommige gevallen zal het ongetwijfeld kudde gedrag zijn, maar wat dan nog. Als er van de 10 genomineerde toch 5 zijn die een bedrag overboeken dan is dat toch geweldig.

Mijn broer was genomineerd, en had een heel emotioneel filmpje geplaatst. Die zelfde ochtend had hij namelijk gehoord dat een goede vriend van hem ALS heeft. Een jonge papa, waarvan zijn leven op de kop staat. Voor deze mensen is dit zo belangrijk!! Een oud collega van mij haar vader is hier aan overleden, en ze is enorm blij hiermee. Voor haar en de familie is het te laat maar hoopt op deze manier dat andere families wel worden geholpen.

En dat geneuzel over zonde voor het water. Kom op zeg, wij Nederlanders gooiers zoveel dingen weg. Dus ik vind het onzin dat mensen hier over beginnen. Die mensen die hierover zeuren, douchen ook meerdere keren per week lijkt mij.

4. Ja klopt, op het jeugdjournaal was ook een klas waarin ze het deden, met inderdaad deze achterliggende gedachte.

Bij mij op facebook komen trouwens alleen maar filmpjes voorbij waarin er wél over ALS wordt gesproken. Ik heb er nog niet één voorbij zien komen die 'gewoon voor de leuk' was en waarin er niets over gezegd werd.. Maar goed.. Misschien heb ik alleen maar hele degelijke facebookvrienden :D

En, ik heb niet het hele topic gelezen, maar zitten hier nu ook al van die zeikerds die het over waterverspilling hebben? Mijn hemel :') Ga de stad in om doggybags te promoten, ofzo.

5. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ben toevallig gister genomineerd. Doe nooit mee aan dat soort dingen maar vind wel dat er wat meer aandacht aan besteed mag worden. En daar komt bij dat ik liever een emmer water over me heen gooi dan doneer aan eenofandere stichting. Hoe goed het doel ook is, 90% van mijn gedoneerde bedrag word voor andere doeleindes gebruikt dan voor onderzoek. Nee hoor ik doneer nooit een rotcent aan stichtingen. Ik help graag zelf mensen waar ik kan.

6. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Hahahahahahahahaha omg ik zie het al helemaal voor me!

Hier nog niet genomineerd en ga er ook niet aan mee doen. Ik doneer wanneer het mij uitkomt en ik hoef niet in de belangstelling te staan als ik een donatie doe. Het initiatief vind ik wél erg goed!

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

Niet genomineerd (iemand wilde dit wel doen) ik doe het toch niet, niemand die me dwingen kan. Als ik geld wil geven doe ik dit wel wanneer en hoe ik zelf wil, daar hoeft niemand zich mee te bemoeien, en op dit moment helaas niks over voor goede doelen. die tijd komt wel weer.

8. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Vandaag al 2 artikels/berichten op fb gezien die mij echt enorm geraakt hebben en waar ik al de hele dag verdrietig van ben.
    Mijn man heeft een spierziekte verwant aan ALS, het is eigenlijk hetzelfde alleen is de prognose niet zo heftig.
    Bij hem is alleen zijn onderlijf aangedaan ( wat hopelijk ook zo blijft), zal het bij hem erg langzaam gaan en zal hij er niet aan overlijden. Maar oorzaak is hetzelfde als ALS, alleen zit het bij hem dus laag in zijn ruggewervel en bij ALS dus al in de hersenen.

Dat mensen tegen de actie zijn, dat mag en kan, ieder zijn ding.
    Maar nu gaan er berichten rond, dat ALS maar een ziekte is waar zo weinig mensen aan overlijden, dat het die aandacht niet verdiend?!? Nee kanker en HIV etc die zijn veel groter, dus die verdienen meer aandacht?
    Met andere woorden, ga maar lekker dood aan ALS en laad mij met rust.....dus mijn man verdiend geen middel waardoor de achteruit gang gestopt wordt? Hij verdiend t niet om nog lang hand in hand met zijn kinderen te kunnen lopen? Hij verdiend het om in een rolstoel te belanden en uiteindelijk geen trap meer te lopen?
    Mensen met ALS verdienen het niet om te leven????
    Gaan we dat nou echt zeggen?

De tranen staan al de hele dag in mijn ogen.......

9. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik heb helaas ook al dat soort berichten voorbij zien komen en snap het ook echt niet dat mensen zulke dingen kunnen zeggen. En zeker in jullie geval snap ik helemaal dat het pijnlijk moet zijn om zulke dingen te lezen.
    Net wat je zegt, mensen hoeven de challenge niks te vinden, maar zeggen dat je beter geld kan geven aan andere doelen slaat echt helemaal nergens op.

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

Schandalig om te zeggen dat je beter je geld kan geven aan andere doelen! Dat vind ik echt veel en veel te hard en kortzichtig!

11. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63

Vreselijke uitspraken hè, ik kan me je verdriet goed voorstellen. Schaam me er bijna voor dat er zulke mensen ook onderdeel uit maken van de maatschappij.
    Dikke knuffel voor jou!

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik doe ook niet mee aan dit soort acties. Dat andere dat wel willen doen mag iedereen zelf weten.
    En ik ben inderdaad zo'n zeikerd die het verspilling van water vind. Als men zo goed wil doen zou je de emmer water wat je anders over je heen giet kunnen doneren EN doneren aan ALS.

Als is ergens voor wil doneren doe ik dat op eigen initiatief en hoef er dus niet voor genomineerd te worden.

13. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

:( bah meid kan me voorstellen dat je daar verdrietig over bent.

Vond dat ook wel treffend in het filmpje over de jongen met als. Hij had her er over dat er mensen zijn die vinden dat het geld beter ergens anders naar toe kan gaan omdat er weinig mensen met ALS zijn. Pff het zal maar over je gezegd worden bahbahbah

14. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Ik ben wel genomineerd, maar nee ik doe niet mee. Waarom?
    Ik heb helaas het stukje erfelijke hartklachten meegepikt van 1 deel van mijn ouders. De schok van zulk koud water kan voor stevige klachten zorgen.

Daarentegen, was dat niet het geval, dat alsnog had ik er niet aan mee gedaan. Simpelweg, omdat nu ALS toevallig erg in de kijker staat. Maar, en het spijt me, als dat mogelijk heel cru klinkt, er zijn ontelbaar veel goede doelen, voor vreselijke ziektes. Waar houd het dan op?
    Doneren doe ik ook niet voor ieder goed doel. Simpelweg omdat we het geld niet kunnen missen.

15. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Dat vind ik inderdaad cru klinken, nu is het even ALS dat in de kijker staat. Volgende week is het weer kanker en zo gaat het door? Zolang deze vreselijke ziektes nog steeds bestaan verdienen ze aandacht!

En de een niet meer of minder dan de ander maar we kunnen ook niet voor honderd doelen tegelijk aandacht vragen ;)

16. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Ik vind het echt een goede actie dit, vooral om een ziekte als dit weer even in de belangstelling te brengen. Het is gewoon niet een zoveel voorkomende ziekte als bv kanker dus het is logisch dat het minder bekend is dan, maar dat maakt het zkeer niet minder belangrijk. Ik vind het alleen jammer dat sommige mensen volgens mij lijken te vergeten waarom dit gedaan wordt en dat dus niet iedereen maar een emmer ijswater over zichzelf heen gooit om maar niet te doneren, mij lijkt het doneren beter.

Dus als ik word genomineerd dan doneer ik (en wellicht anders ook wel gewoon), maar ga geen emmer ijswater over mezelf heen gooien ;)

17. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    #97 famke89, 29 aug 2014
    Laatst bewerkt: 29 aug 2014
    Ik vind dat het zijn doel voorbij begint te schieten..

Naar mijn mening proberen mensen op het moment het filmpje zo grappig mogelijk te maken ipv bij de ernst van de ziekte te blijven..
    Volgens mij weet de helft niet eens waar ze het voor doen..maar vinden ze het gewoon lollig om een bak (ijs)koud over zich heen te gooien! En als het dan nog mis gaat is het nog grappiger.. want de filmpjes waarin het niet gaat zoals het waarschijnlijk moest duiken ook steeds vaker op!

Jammer... 'gewoon' doneren heeft de stichting veel meer aan dan miljoenen filmpjes..

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Buiten het ALS verhaal ( vreselijke ziekte...verdient het zeker om veel geld te krijgen...net als alle andere goede doelen....)

Over de handeling met de ice bucket:

Ik vind het eng om te zien hoe mensen heel snel zich als kudde dier gaan gedragen. Nu is het voor iets positiefs...maar dit gebeurt dus ook als het voor iets negatiefs wordt gebruikt...

Doet me denken aan de film The Wave (TV Movie 1981) - IMDb

Het spijt me...maar ik vind het te ver gaan dit...

Staat los van het goede doel ( laat ik dat nog even benadrukken)

19. Ja, maar weet je wat het ook is.. Dóór de grappige filmpjes, klikken mensen elke keer weer op 'afspelen'. Ik vind wel dat de filmpjes waarin er met geen woord over ALS gesproken wordt, niets meer te maken hebben met het hele doel, maar dat mensen er iets grappigs proberen te maken, daar heb ik niets op tegen..

De jongen van dat vreselijk emotionele filmpje, die zélf ALS heeft, ligt in het begin van het filmpje ook in een bikini op de motorkap van een auto.. Ik denk dat dat onder andere één van de redenen is waarom dat filmpje al miljoenen keren bekeken is..

En of een stichting meer heeft aan mensen die 'gewoon doneren', ik denk het niet. Als je kijkt naar al de miljoenen die door deze actie gedoneerd zijn.. Dat was zonder deze filmpjes nooit gebeurd. Dus ja, vervelend dat er mensen zijn die het doel niet meer zien en voor de lol met water spelen, maar wel heel erg fijn dat er ook mensen zijn die filmpjes hebben geplaatst, en nog steeds plaatsen, waarin er wél aandacht aan ALS wordt besteed..

20. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Wow en dat om een emmer water. Ik werk met a.l.s patiënten. Letterlijk tot aan hun dood. En de weg daar naar toe echt een hel!! Wat kan er nu erg zijn aan naambekendheid voor deze ziekte en een bijdrage. Nu is het voor A.L.S. volgend jaar kwf en jaar daarop huntington. What ever. Wat geeft jullie het recht om te zeuren hierover. Leef je leven zoals je wil maar begin niet over al die anderen......

ALS niets meer vanzelfsprekend is
    ALS iedere dag voelt als een gemis
    ALS je in je bewegingen belemmerd bent
    ALS je geen zelfstandigheid meer kent
    ALS fysiek alles je is ontnomen
    ALS dan je tijd om afscheid nemen is gekomen
    ALS je je eindelijk overgeeft
    A.L.S. De strijd gewonnen heeft

Deel Deze Pagina