Emmi Pikler speelruimte

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lichtroze, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Is iemand bekend met de Emmi Pikler speelruimte? Dat zijn speeluurtjes die worden georganiseerd onder leiding van een pedagoge, gebaseerd op het gedachte goed van Emmi Pikler (ook pedagoge). Ik overweeg met mijn dochtertje hierheen te gaan, maar omdat het best prijzig is, ben ik op zoek naar ervaringen.

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik ben niet bekend met de speeluurtjes maar ik werk met de pikler methode op het werk, kdv.
    Bij pikler gaat het in het algemeen erover dat je het kind vrij laat/zelfstandig in de ontwikkeling. Geen stoeltjes maar eten op schoot. Geen wipstoelen maar los op de grond. Spelen met speelgoed waar geen geluidjes inzitten. Zelf laten ontdekken. Aankondigen wat je gaat doen en dan kijken naar de reactie van t kind. Bijv. Naam; ik ga je nu oppakken om een schone luier aan te doen. Dan wacht je totdat het kind reageert...ook met baby's totdat ze naar je kijken...en dan pak je het kind pas op. En zo nog veel meer wat er gebruikt word in die methode. Wat ze gaan doen in t speeluurtje kan ik je dus niet vertellen. Maar ook bij de grote kinderen gaat het erom dat ze zelf ontdekken...niet direct ernaar toe gaan als ze vallen, als ze ruzie hebben eerst zelf oplossen, ik vergeet vast en zeker heel veel want het is een methode met veel wegen.

Kan je niet eerst een gaan kijken zonder je meisje om een beetje te proeven maar niet mee te doen? Zou zonde zijn als t niet jou methode us en je hebt er veel geld voor neergelegd. Niet alle kindjes zijn pikler kindjes.

3. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! Ik ga inderdaad eens vragen of er een proefles/open dag of iets dergelijks is. Wat voor kindjes zouden niet zo passen in de Pikler aanpak?

4. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze kinderopvang werkt met elementen van Pikler, vooral wat betreft speelgoed en communicatie richting de kinderen.

Vanuit praktisch oogpunt worden er wel kinderstoelen gebruikt.

Ook laten ze de kinderen veel ervaringen opdoen met diverse materialen. Voelen, ruiken, proeven etc. Zelfs bij de kleine kindjes doen ze dit, echt heel leuk.

Omdat het hier deel uitmaakt van de dagelijkse routine kunnen kinderen zelf bepalen waar ze aan mee doen. Dat is misschien wat anders met een speeluurtje. Als je kindje dan net geen zin heeft in een activiteit is het wel zonde van je geld.

Deel Deze Pagina