Zijn er meer meiden hier die net als ik zwanger zijn en fibromyalgie hebben? Hebben jullie minder last sinds de zwangerschap? Helaas merk ik nog geen verbetering en nu ik zga geen medicijnen meer neem is de pijn soms echt een hel. Hoop dat het beter gaat worden. Ik hoor graag jullie ervaringen.
He jakkes meid. Ik ben inmiddels bevallen, maar heb vooral in het einde van mijn zwangerschap veel pijn gehad. heb er erg lang mee rond gelopen tot ze besloten om de baby te halen. Ik was toen al helemaal op. Ik raad je aan om het niet zó ver te laten komen. De kraantijd is ook erg pittig. Ik wil jr aanraden om het goed met je vlos of gyn te bespreken en een eventuele inleiding bij 38 weken in je achterhoofd te houden. Ik ben uiteindelijk bevallen bij 41 weken omdat ik persé thuis wilde bevallen. Die koppigheid is me duur komen te staan
Ik hb het ook, bij de eerste was het tijdens de zw best wel erg ging toen elke week naar de masseur en dan met shiatsu erbij, en dat hielp wel redelijk. Tijdens de zw van de 2de is het eigenlijk minder geworden had lang niet zoveel last . maar ven bij beide direct na de bevalling(2dagen later) naar de masseur geweest Nu alleen omdat het buiten zo koud is heb ik weer behoorlijk last. Slik al een tijd geen medicatie meer omdat helaas medicatie bij mij erg snel geen werking meer hadden en steeds maar hoger en meer moest nemen.
mijn moeder heeft fybro, ik dacht het ook te hebben maar ik heb het hypermobiliteits sydroom. Ik heb veel meer klachten in rug/ bekken etc. alles was al soepeler en nu verweekt alles extra erg. wel zeggen ze dat daardoor de bevalling soepeler verloopt
Ik ben al bevallen maar heb ook fibro. Tijdens de zwangerschap heel weinig last, nu wel veel. Mag ik vragen waarom je geen med meer neemt? Ik heb tot ong 30 weken med geslikt.
Hoi meiden Bedankt voor jullie reacties. @frummelk. Je bent een bikkel zeg. Tot 41 weken doorgelopen en dat ondanks de pijn. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan de komende tijd. De kou speelt idd ook parten. Gelukkig gaan we de goede kant op qua weer. Ik heb gelukkig een hele fijne gyn en ze wil het zo prettig mogelijk voor mij maken. Ik heb m'n kinderwens door de stomme fm zo lang uitgesteld. Omdat ik bang was voor de zwangerschap maar ook de tijd erna. Maar die is dus ook echt heftig begrijp ik van jou. Hoop dat je snel minder last hebt meis. @beccie86. Gek he dat het zo kan verschillen per zwangerschap. Gelukkig ging het bij de 2e beter. De kou is idd niet fijn. Gelukkig nu de goede kant op qua temperatuur. Ik ga 1 x pm naar de chiropractor. Dat is wel fijn maar m'n heupen en schouders zijn gewoon nooit pijnvrij. Nu helemaal. Heb jij gewone ontspanningsmassages? Balen dat je lichaam steeds meer medicatie nodig heeft. @kell84. Oehh hms is ook echt niet fijn. De symptomen lijken idd wel op die van fm. Zou wel fijn zijn als het nog iets positiefs teweeg brengt zoals een soepele bevalling. Alleen de pijn op weg daar naartoe is minder. @patrijs1981. Dat hoor je vaak idd dat de zwangerschap redelijk goed verloopt en daarna het in alle hevigheid terug komt. Vooralsnog heb ik nog evenveel klachten. Het enige wat ik de laatste weken niet heb gehad is migraine. Da had ik gem 2 x PW. Maar goed ook want die medicijnen mag ik echt níet nemen. Voor de pijn van de fm slik ik morfine al 5 jaar. Ben van een dosis van 60 mg pd naar 10 mg gegaan voor m'n zwangerschap. Vanaf m'n positieve test heb ik m'n dag dosis geschrapt en neem nu alleen nog 5 mg in de avond want anders verga ik van de pijn en kan ik niet slapen. Morfine is niet echt een fijn medicijn tijdens de zwangerschap. De gyn houdt me goed in de gaten e ik af deze minimale dosis blijven slikken alleen de laatste 3 mnd wil ze liever dat ik het ook niet meer slik als het gaat. Dat is afwachten. Gelukkig is het dan wel zomer en gaat het meestal wel beter. Welke medicijnen heb jij geslikt?
Ah ja morfine.. Nee dat lijkt me niet handig. Ik kreeg amitriptyline. Zou nu wel weer willen, maar geef bv dus het kan niet. Ik loop nu bij de osteopaat, heb namelijk ook nog eens mijn stuit gekneusd tijdens de bevalling en dat wil maar niet overgaan. Neem veel rust! Heel veel rust!! Ook na je bevalling in de kraamweek. Je zult het echt nodig hebben. De laatste 2 welen voor mijn bevalling kwam ik bijna mijn bed niet uit.
Hier ook iemand, inmiddels 25 weken zwanger, Weinig klachten tot nu toe, maar ik neem dan ook erg veel rust en die alles nog meer in stapjes dan ik al deed. wel vanaf 14 weken al last van mn bekken en sneller moe/pijn . Ik moest van de HA stoppen met de amitriptyline, die mis ik wel maar het is behapbaar.
Ooh ja dat kan ik me voorstellen dat je het weer zou willen maar idd met borstvoeding kan dat niet. Heb je veel aan de osteopaat? Auwww een gekneusd stuitje lijkt me ook erg pijnlijk zeg. Dus ook nog een x extra pijn erbij. Heel fijn. Ik ben volledig afgekeurd dus gelukkig kan ik veel rust pakken. Zou anders ook echt niet weten hoe ik het zou trekken. Het huishouden moet ik zelfs in kleine beetjes doen maar dat ben ik al gewend helaas. Balen dat je de laatste 2 weken voor je bevalling ook nog in bed hebt gelegen. Stomme fm ook. . Ik vraag me trouwens nog iets af. Heb jij tijdens de bevalling een ruggeprik gekregen? Als ik naar mezelf kijk nl. Denk ik. Hoe moet ik in vredesnaam lang met m'n benen in de stijgbeugels gaan hangen. Ik kan dat bijna niet. Heb al moeite om zo te liggen tijdens het vrijen en dat is dan maar even. Daar kan je nog crea mee omgaan maar tijdens een bevalling lijkt me dat erg lastig. Hoe doe je het nu eigenlijk nu de kleine er is. Gaat dat goed of heb je aanpassingen ? Geniet iig van je kleintje.
Wat fijn dat je weinig klachten hebt tot nu toe. Hopelijk blijft dat zo. Tja alles in kleine stapjes. Er zit voor ons helaas niks anders op. Kan me voorstellen dat je je medicijnen wel mist. Gelukkig is het nog te behappen. Loop jij bij een vk of gyn?
Jennifer, heb laatst in een voorlichting van ziekenhuis vernomen dat als je chronische rugklachten etc had dat je beter geen ruggenprik kunt nemen. Hierna kunnen je klachten verergeren. Maar de beste opties kun je dan t beste met de anathesist bespreken.
Ik heb geen FM maar MS maar breek even in. Ik gebruikte voor de zwangerschap amitriptyline maar ben gestopt en gebruik het nu nog steeds niet. Echter volgens de gyn, psychiater pop-poli waar ik geinformeerd heb naar amitriptyline-gebruik (gebruikte het al voordat ik zenuwpijnklachten kreeg ivm depressie in het verleden) en de lactatiekundige kan dit middel wel icm met borstvoeding en ook op de medicijnlijst Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicijnen - Overzicht: medicijnen en borstvoeding staat het als L2 (veilig). Uiteraard is zonder meds vaak beter maar als de voordelen van medicijnen voor de moeder opwegen tegen de mogelijke invloed zijn er met borstvoeding wel heel veel mogelijkheden (als je graag borstvoeding wilt geven en er toch medicatie nodig is). Ik mocht van de gyn amitriptyline doorgebruiken in de zwangerschap, gelukkig kon ik wel stoppen voordat we in verwachting raakten en is dat goed gegaan en is de zenuwpijn (ondanks de kou) te behappen. Als ik het had blijven gebruiken moest alleen ons kindje wel 48-72 uur geobserveerd worden en zou ik dus een klinisch kraambed krijgen. Nu was het een klinische bevalling maar mocht ik wel meteen naar huis.
Ik ben pas 2 keer geweest bij de osteopaat, maar ben wel al minder moe! Mijn bekken hebben een flinke klap gehad van de zwangerschap en bevalling. Geen ruggeprik gehad maar morfine pompje laatste half uur. Dit omdat ik persweeen had maar nauwelijks ontsluiting. Ook heb ik niet met mijn benen in beugels gelegen tijdens de bevalling alleen met hechten. Tijdens de bevalling hielpen de vlos en de verpleegster mij met mijn benen. Moet ook zeggen dat er een soort oerkracht naar biven kwam en heb uiteindelijk maar 20min geperst 😀. Met de verzorging van mijn dochter gaat het nu nog goed. Maar vrijdag ga ik weer aan het werk dus ben benieuwd.
Dan is dat het overwegen wel waard. Helemaal omdat ik volgende week weer ga werken. Wij zijn uiteindelijk 24 uur ter observatie gebleven omdat ik met 30 weken al was gestopt ( dus wel tijdens zw gebruikt)
Hier nog een mama met fybro. De eerste zwangerschap bijna nergens last van gehad, heerlijk. Kwam daarna dubbel zo hard terug. Deze zwangerschap gaat het redelijk. Maar wel meer pijn dan de eerste zwangerschap. Ik probeer nu meer mijn rust te nemen en te accepteren dat niet alles tegelijk kan. Ik ga dit keer in de kraamweek ook meer rust nemen. Dan ben ik sneller weer fit. Ik hoop het na de bevalling zonder de amitriptiline te kunnen doen. Ben hier mee gestopt toen we zwanger wilden worden. Klachten zijn op zich gelijk nu, als met de amitriptiline. Maar hoe dat straks gaat en of zonder lukt is afwachten.
Het verschilt dus echt pp en per zwangerschap. Ach we laten het maar over ons heen komen. Veranderen kunnen we het toch niet. Helaas.