Emo-eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Blijdorp, 23 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hi,

Ik ben een echte emo-eter: Verveeld? crackers. Verdrietig: chocola. Blij: gebakje of koekje. Vermoeid: chips. Oké niet letterlijk altijd dit, maar om een beeld te geven.

Wie herkent dit en nog fijner wie heeft dé tip om ervanaf te komen?

Angel1980 vindt dit leuk.
  2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Het niet in huis hebben van chips, snoep, koek enzo helpt mij al goed. Verder 3x per dag normaal gezond en vullende maaltijd en 2x tussendoor eten, voorkomt bij mij het snaaien. Ik heb altijd zo rond 16u zo’n onwijze dip, dan eet ik vaak wat extra’s nog een cracker kaas ipv een handje chips.
    Het is super moeilijk, ook ik ben een emo eter, en zeker ook in bepaalde periodes van de maand heb ik veel meer trek ik chocolade ofzo. Tegenwoordig koop ik dan een klein stuk chocolade of een klein zakje chips. En ik heb geleerd als ik er de smaak van heb gehad en het voor me gevoel zo goed genoeg is, ik de rest van de zak of reep gewoon weg mag gooien ipv opeten.
    Misschien kan het je helpen, succes!

3. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Emotie eten is een van mijn weinige talenten helaas :$

Tegenwoordig probeer ik het gewoon niet meer in huis te halen. Maar zodra ik ergens koffie bestel staat er vaak toch ineens een taartje naast :rolleyes: Ik ben hopeloos wat dat betreft..

Marchella, Paardenbloem, Blijdorp en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Er zijn niet echt specifieke tips voor zo 1 2 3. Meestal komt er meer bij kijken en is het een kwestie van een hele mindset verandering. Emo eten komt ergens vandaan en is vaak al op jonge leeftijd ergens begonnen.
    Dit komt heel vaak aan de orde ook in mijn praktijk.
    Tuurlijk zijn er een hoop tips maar de achterliggende gedachte en oorzaak moet eigenlijk eerst worden aangepakt, anders val je helaas toch weer vaak terug in je oude patroon.

5. Sprankeltje

Sprankeltje Actief lid

20 sep 2015
    216
    71
    28
    NULL
    NULL
    Je bent niet de enige. Op dit moment grijp ik elk excuus aan om toch gewoon teveel te blijven eten en een goede tip heb ik dan ook niet. Denk dat bewustwording al belangrijk is en dat dit mogelijkheden bied toch verandering. Een stap tegelijk en niet bij een misstap de hele dag als verloren zien.

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Herken het heel sterk (helaas). Wat hier soms werkt is een vervanging voor het eten zoeken. Bij mij zijn verveling en stress de sterkste redenen om te eten en dit gebeurt dan ook vaak op werk. Ik zorg daarom dat ik altijd thee heb staan, zodat ik in ieder geval iets in mn mond kan doen en dit werkt best goed. Zolang ik maar door kan bljiven drinken, is de behoefte om te eten veel minder sterk. Nadeel is dat ik elk uur naar de wc moet ;). In plaats van drinken zet ik ook wel eens eten op mn bureau dat lastig naar binnen te proppen is, zoals zonnebloem pitten of wortels ofzo. Ik eet dan wel steeds kleine beetjes, maar al met al wel minder calorieeen.

Verder mag ik vanzelf in de ochtend binnen een bepaald tijdsframe wel lekker zoetigheid naar binnenproppen en dat doe ik dan ook altijd. Dit maakt ook dat ik de rest van de dag er minder behoefte aan heb.

Maar het blijft lastig...

7. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

soms wou ik dat ik dat had... als ik emo buien heb krijg ik geen hap naar binnen en knal ik meteen onder gezond gewicht. Dus het tegenover gestelde is ook niet fijn!

Vitamientjuh en Ysabella vinden dit leuk.
  8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier helpt momenteel maar 1 ding...niet kopen. Het is ook mijn valkuil. Onze kasten zijn zeer saai ;)
    Ik koop vaak wat op vrijdagmiddag waar ik dan eerst 3 dagen over na denk. Hartig,zoet,of toch hartig. Uiteindelijk maak ik 1 keuze die ik het voor dat weekend waard vind met mn punten.

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Dat heb ik dus ook. Ik kan dan in 1 dag tijd 1,5 kilo kwijt zijn. :eek:

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Blijdorp

@TinaTeenslipper heb je een idee hoe die achterliggende reden aangepakt kan worden? Het is idd van kinds af aan al. Mijn moeder viert alles met eten, maar goed die wordt ook echt nooit zwaarder dan 65kg bij 1.72m.

@mamameer @Tuttebella en @paula1984 in huis halen doe ik niet met de boodschappen. Maar ga iedere dag wel wandelen met mn dochter en dan loop ik zo de supermarkt in (er zitten er serieus 6 binnen loopafstand). Dus dan is het alsnog in huis :(

@humptydumpty die zonnebloempitten en het drinken ga ik proberen. Misschien helpt thee idd wel.

@Sprankeltje ik was heel goed gestopt met chips en chocola en had dat vervangen door crackers. Maar denk dat 20 crackers uiteindelijk ook niet goed zijn :oops: Gister en vandaag zoooo moe en lastige dagen met mn dochter dat ik net B&J heb gehaald :cry:

@Ysabella en @nan1984 Ik wilde juist dat ik dat had, maar kan me voorstellen dat onder gezond gewicht ook niet prettig is. Ik kom al aan als ik naar eten kijk dus voor mij zou niet eten door stress heerlijk zijn.

11. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Herkenbaar.. En ik ben het eens met Tina Teenslipper, het ontstaat vaak in de vroege jeugd.

Ik ben opgegroeid in een tijd waar men anders tegen eten aankeek (tweede generatie WOII). Eten stond gelijk aan gezond zijn en welvaart. Dus ondanks dat we 'arm' waren, er was altijd eten! En eten werd ook lekker klaargemaakt. Klontje boter door de groenten en altijd koekjes en lekkernijen etc in huis... Nee zeggen kon mijn moeder niet, dus een vrijbrief voor ons om te pas en te onpas te eten.

Later ontwikkel je natuurlijk ook je eigen en nieuwe eetpatroon, maar de basis is helaas al gelegd.

Ik ben nu begonnen met Weight Watchers, voor mij geen dieet maar bewust leren omgaan met eten. Maar 's avonds heb ik het vaak zwaar (dan at ik vaak ongezonde dingen :cool:). Ik kwijl dan net zo veel als de hond van Pavlov :D

12. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Heel herkenbaar. Heb jaren een eetstoornis gehad en daar ook ruim anderhalf jaar voor in therapie gezeten.
    Boos/ onrustig /gefrustreerd gevoel? ----> knagen ----> chips, nootjes en nog meer hartige dingen.
    Verdrietig, zelfmedelijden? ----> zoetigheid ------> troostvoedsel.

Ga kijken wat voor bui het eten opwekt en ga daar mee aan de slag. Probeer het om te buigen, ga praten en zoek afleiding. Succes.
    Ik weet dat het moeilijk is maar het komt goed

13. Blijdorp

Denk je dat er altijd therapie nodig is of is het ook zelf op te lossen?

Je verdeling van eten bij stemming klinkt heel bekend :oops:

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113

Dit is heel herkenbaar, voor mij voelt het dan als ‘verdiend’ omdat ik me niet lekker voel/kids vervelend etc.
    Vandaag ook: ik ziek en een drukke dag voor de boeg: 3 crackers met chocopasta ipv kipfilet.. :rolleyes:Maar ja uiteindelijk word je er niet gelukkiger van. Ja nou, heel even :roflmao:

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Sorry ging even niet goed met de quote..

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113

17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Het eten uit verveling herken ik wel. Bij alle andere emoties en stress heb ik juist totaal geen eetlust meer. Dan moet ik echt bewust maar wat naar binnen proppen. Anders ben ik misselijk van het niet-eten.

Dus voor mij is het afleiding zoeken, iets gaan doen, gezonde alternatieven eten zoals worteltjes, tomaatjes, komkommer, rijstwafels etc.

18. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier heb ik ook last van.

Deel Deze Pagina