Zijn er mama's waarbij hun kind moeite heeft om hun emoties te reguleren? Mijn zoon heeft in het vrije spel voornamelijk op school moeite om zijn emoties te reguleren. Hij zoekt de drukke kinderen op en gaat dan clownesk gedrag vertonen. Er zijn ook momenten dat hij explosief kan reageren en daar ook even in blijft hangen. Als moeder zie ik een onzeker jochie dat door het clownesk gedrag leuk gevonden wil worden. Echter wordt het vaker als vervelend/storend gezien. Zowel op school als thuis (komt wel veel minder voor) corrigeren we hem dan ook. Zijn er moeders die dit herkennen en een bepaalde training oid hebben gevolgt? Ik ben een beetje aan het Googlen geweest en dan zie ik een Rots en Water training voorbij komen. Ik moet nog met de IB-er om tafel, maar wil me vooraf wel een beetje verdiepen in zaken. Het gaat puur om het vrije spel buiten. Hij vindt het moeilijk om te benoemen waar het dan vandaan komt. We hebben het boekje van draakje vurig (tip van iemand van zp) waarin een soort graadmeter zit waarin de draak van kleur veranderd, groen, oranje, rood. Hij geeft zelf aan als hij met kindje X speelt oranje/rood wordt maar hij zoekt wel keer op keer dit kindje op. Speelt hij met kind Y dan voelt hij dit niet zo en is hij groen, zoals hij zelf zegt.
Hoi, onze oudste heeft dit ook gehad. Op een bepaalde manier aandacht vragen van andere kinderen, wat vaak als irritant bestempeld werd. Hij heeft hier geen speciale training voor gehad, maar wij merken dat nu hij ouder wordt dit gedrag minder voorkomt. Hij heeft overigens wel add, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Heeft L. dit gedrag voor de schoolwissel ook vertoond? Zo nee, dan vermoed ik dat het te maken heeft zijn plek veroveren in de groep. En in dat geval zou je mogen verwachten dat het na de zomervakantie beter zou moeten worden.
Ja, ook op de oude school speelde dit. Op de andere school valt hij tijdens het vrije spel op. Verder gaat het erg goed met hem. Het is puur het vrije spel met andere kinderen. Hij blijft de drukke kinderen op zoeken en gaat dan clownesk gedrag vertonen, mogelijk door onzekerheid. Feit blijft dat we er echt wel actie mee moeten ondernemen. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar advies rondom emotie regulatie.