Wat zeg je tegen je kleuter als je IVF moet doen voor brusje?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Opzoek, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik moet binnenkort voor een IVF/pgd behandeling naar het buitenland. Ik zal alleen gaan en 2 weken wegblijven.

Ik ben nooit weg van huis en altijd bij de kinderen. Ik weet zeker dat onze oudste van 4 (die nogal voorloopt) vragen gaat stellen waarom ik weg ga. Ik wil niet zeggen dat ik op vakantie ga want dat voelt voor mij niet prettig want ik weet ook zeker dat hij dan mee wil en dat kan niet.

Nu wil ik eigenlijk gewoon open tegen hem zijn en zeggen dat we voor een brusje gaan maar wat als het nu niet lukt?

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Hebben jullie gewoon over IVF verteld? Wat als het niet gelukt was?

Ik hoor graag jullie meningen en oplossingen!

2. Flo72

Flo72 Bekend lid

9 apr 2013
    552
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat een jong kind deze info nog niet kan verwerken. Ik zou wel voor de optie vakantie gaan. Later als het is gelukt kan je het dan uitleggen.

3. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    hallo

wat een moeilijk dilemma. ik zou zeker zou zeker niet voor de optie vakantie gaan. inderdaad kind zal er alleen maar meer vragen door krijgen. als het nou twee dagen waren is dat nog te doen maar twee weken. vragen als ben ik niet lief mama gaat weg waarom (eventueel) mogen papa en ik niet mee. nee zou mij geen lekker gevoel geven.

er valt toch best zoiets te vertellen op kinderlijke manier??
    zo van mama wil heel graag een broertje of een zusje voor jou. heel misschien lukt dat maar dan moet de dokter uit een ziekenhuis helpen.

weet niet of jullie wel eens op vakantie gaan maar leg bijv uit van weetje nog toen we op vakantie gingen zo ver gaat mama dan ook weer weg. dokter gaat in mama der buik kijken. misschien kan de dokter jou dan een broertje of zusje geven.

ik zou het op een kinderlijke manier toch proberen te vertellen.
    vind trouwens knap dat je zoiets ziet zitten, twee weken zonder en dat allemaal alleen.

hoop dat je er wat mee kan

4. Mijn antwoord heb je inmiddels in je andere topic gekregen ;) Mijn ervaring is juist dat je niet vaag moet doen of moet liegen.

5. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Kan je niet zeggen dat je voor werk gaat?

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik zou ook zeggen dat je voor werk gaat of iets in die richting.

Als je toch iets meer wil vertellen over de behandeling, zou ik zeggen;
    Mama en papa willen graag een broertje of zusje voor jou. Die kunnen groeien in de buik van mama maar dat is wel moeilijk. Mama gaat een paar weekjes weg omdat een lieve meneer/mevrouw gaat helpen met het maken van een broertje/zusje.

7. Anne1977

Anne1977 Bekend lid

4 dec 2012
    709
    0
    0
    Ik zou ook gewoon voor de waarheid gaan... kinderen zijn slimmer dan je denkt.. En dan natuurlijk wel op kleuter niveau uitleggen.
    Als het straks niet lukt kan je ook weer beter uitleggen waarom je verdrietig bent..

8. Opzoek

Opzoek Lid

31 mrt 2013
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Née ik kan helaas niet zeggen dat het voor werk is omdat ik een thuisblijfmoeder ben.

Tja en vakantie dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen want dan wil hij zeker weten mee vooral omdat we al eens daar zijn geweest op vakantie.

Hij is hoogbegaafd dus het proces uitleggen is voor mij niet zozeer het probleem dan dat zal hij wel begrijpen maar meer de angst dat het niet lukt en dat hij teleurgesteld zal zijn. Dat hij te hoge verwachtingen zal hebben. Ik wil hem niet teleurgestellen namelijk......

Het liefst wil ik eerlijk zijn zodat ik ook kan uitleggen mocht ik verdrietig zijn of als hij spanningen voelt.....

Dank voor het meedenken!

9. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    nou als hij zo een gevoelig persoon is zou ik juist voor je waarheid gaan en dan kun je hem van te voren en nadien mocht het mislukken toch ook uitleggen dat het niet gelukt is. misschien ken je iemand waar je naar kunt 'wijzen' of kun je uitleggen dat sommige mensen helemaal geen kindjes krijgen en wij hebben er al ......zoveel.
    veel succes.

Deel Deze Pagina