HELP: lange wachttijd voor curettage

Discussie in 'Miskraam' gestart door Sonja1978, 10 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sonja1978

Sonja1978 Nieuw lid

10 mei 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vorige week woensdag hebben we bij de eerste echo (ruim 8 weken) gehoord dat het vruchtje bij 6 weken gestopt is met groeien. Echt een klap! In eerste instantie wilde ik een week afwachten of de miskraam via de natuurlijke weg zou plaatsvinden, maar al snel kwam ik op deze beslissing terug, omdat ik nog steeds behoorlijk zware zwangerschapsverschijnselen heb (supermisselijk, braken en totaal geen eetlust) en daardoor nul energie heb. Ik heb de kracht niet om af te wachten. Bovendien zou ik dan 3 weken met een dood vruchtje lopen (of in mijn geval: voornamelijk liggen L) en dat vind ik ook een eng idee.

De volgende dag werd er een afspraak gemaakt met het ziekenhuis, waar ik de dag daarna al terecht kon. Ik kreeg weer een echo en inderdaad het vruchtje was waarschijnlijk rond de 6 weken. Deze verloskundige gaf echter aan dat het voor de rest er ‘normaal’ uitzag en adviseerde om toch een week te wachten. Misschien was er ergens een miscalculatie (ben ik inderdaad pas 6 weken zwanger) en is er toch een kans dat het hartje gaat kloppen. Anyway, ineens is er weer een sprankje hoop!

Hoewel het ziekenhuis, mijn vriend en ik weten dat de kans klein is dat het toch goed nieuws is (ik heb bijvoorbeeld al zeker 4 weken zwangerschapsverschijnselen), neem ik de week afwachten uiteraard graag voor lief. Maar omdat ik mij nog steeds zo ziek voel, vroeg ik wel aan de verloskundige of ik eventueel bij slecht nieuws meteen een afspraak kan maken voor een curettage. Ik zie een miskraam met pillen door mijn zwakke lichamelijke toestand absoluut niet zitten. Daarop zei ze dat het waarschijnlijk wel twee weken kan duren voordat ik voor deze ingreep in aanmerking kom, omdat er in het ziekenhuis een wachtlijst is…

Normaal wil ik niet op de zaken vooruit lopen, maar de kans is zo klein dat ik vrijdag goed nieuws krijg, dat ik ook een plan B wil maken. Ik wil bij slecht nieuws eigenlijk z.s.m. een curettage. Ik dacht dat deze ingreep vaak ‘tussendoor’ werd gepland, maar in dit ziekenhuis dus niet. Ik moet er niet aan denken dat ik straks nóg twee weken moet wachten, terwijl mijn lichaam nog steeds denkt dat ze zwanger is (inclusief die verschrikkelijke misselijkheid). De zwangerschapskwalen lijken namelijk niet minder te worden, integendeel…

Wat zijn mijn opties als het een levenloos vruchtje is en de miskraam komt zelf niet op gang? Kan ik eventueel naar een ander ziekenhuis voor een curettage? Ik zat zelfs te denken aan een abortuskliniek. Daar word je immers sneller geholpen. Nogmaals, we zouden door de dolle zijn als we vrijdag een hartslag horen, maar zo niet, dan wil ik dit afsluiten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!!

2. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ten eerste heel veel sterkte! Ik hoop voor jullie toch nog positief uitpakt maar ben helaas bang dat het geen goed nieuws is!

Ik heb twee weken terug een missed abortion gehad. Bij ons had het hartje al geklopt en is later weer gestopt dus wij wisten dat er ook geen hoop meer was. Ik moest na de slechte echo ook naar huis en kon 5 dagen later terug. Toen voor de zekerheid nog 1x een echo en echt geen hartactie meer. Onze gyn heeft toen geregeld dat ik direct de dag daarna een curettage kon krijgen. Hopelijk is dat voor jou ook mogelijk. Afwachten kon maanden duren en de cyotec werd mij afgeraden omdat het slecht werkt en de kans groot is dat je als nog een curettage moet krijgen.

Sterkte!

3. Teapot

Teapot Actief lid

3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hey Sonja,

Wat naar dat je dit mee moet maken :( Om eerlijk te zijn vind ik het ook niet heel positief klinken, maar ik hoop van harte met je mee dat het toch goed is!

Mocht het niet goed zijn en de wachttijd is inderdaad zo lang, dan kun je ook gewoon naar een ander ziekenhuis. Mij hebben ze destijds wel op een 'spoedplekje' ingepland. Ik kon op de derde dag na het consult bij de gynaecoloog terecht. Als je naar een ander ziekenhuis wilt zul je waarschijnlijk daar ook nog een consult moeten hebben want zij willen zelf ook een echo maken voordat ze een curettage uitvoeren. Mijn verloskundige heeft met destijds geholpen om te kijken of ik nog eerder ergens terecht kon. Misschien kan je verloskundige dat ook voor jou doen? Zij hebben vaak contacten bij een aantal ziekenhuizen.

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Eerst en vooral veel sterkte/succes.

Een andere optie is vast de curettage inplannen, dan scheelt dat een week wachttijd. Als het wel goed zit kan de curettage gewoon geannuleerd worden natuurlijk.

Bij mij is het zo gegaan, ik werd ingeroosterd voor een curettage en wilde in tussentijd een 2de keer met pillen proberen. Dat lukte en dus hoefde de curettage niet meer. Dat was voor hen geen probleem, zelfs al was het een dag van tevoren. Die plekken vullen ze makkelijk op, zeker als het zo'n lange wachttijd is!

Deel Deze Pagina