Emotie's

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ohmydarling, 17 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ohmydarling

ohmydarling Actief lid

15 jan 2015
    175
    6
    18
    NULL
    NULL
    Hey hallo.

Wij hebben een heerlijk zoontje van vier jaar. Een vrolijk, stoer, gevoelig, fantasievol, veeleisend, creatief mannetje.

We zien een stoer mannetje met een super klein hartje en die het nog steeds lastig vindt om met veel prikkels om te gaan. Hij huilt nog steeds best veel. Wanneer iets niet lukt, wanneer hij zijn zin niet krijgt, wanneer hij iets anders in zijn hoofd heeft - vooral wanneer hij iets anders in zijn hoofd heeft.

Maar ook bij afscheid. Hij komt net thuis en heeft met een vriendinnetje gespeeld. Helemaal verdrietig was hij toen hij weg moest en roept dat hij haar zo zal missen.
    Dat stukje afscheid is elke keer zo. Hij zal haar morgen weer zien maar toch blijft hij er zo in hangen. Dat heeft hij ook bij de opa's en oma's en andere lieve mensen om ons heen.

Herkent iemand dit? Ik vind het zo zielig dat hij alles zo zwaar ervaart i.p.v dat hij het leuke ervan meeneemt.
    Heeft iemand ook tips? We willen hem (en zijn gevoelens) in zijn waarde laten maar soms schaam ik of erger ik me ook aan zijn manier van emotie uiten. Want of hij nou boos, geërgerd, verdrietig, moe e.d. is het uit zich allemaal in tranen. En ik zou graag willen zien dat hij meer geniet en de positieve kant van dingen ziet.

Ik hoor het graag. :)

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Zijn de positieve emoties ook zo intens? Ik herken dit wel van mijn middelste (hooggevoelig). Als ze blij is, is ze heel blij, als ze verdrietig is, is ze heel verdrietig, als ze boos is, heel boos. Het zijn allemaal (emotionele) pieken en dalen en zeker toen ze klein was betekende dat ook veel tranen. Ik werd er soms helemaal kriegel van dat ze dan alweer stond te janken :oops:... (te meer omdat ze bij overprikkeling ook ging huilen :confused: en toch best makkelijk overprikkeld was...)

Ik vond het een verademing toen ik voor eerst iets las over hooggevoeligheid, bijna verbaasd dat mijn dochter niet de enige was (toen was overigens al 6 jaar :rolleyes:, ging een wereld voor me open). Belangrijkste 'lessen' die ik er uit geleerd heb, dat haar gevoel er is en mag zijn en dat ik het wellicht overdreven mag vinden, zij ervaart het op dat moment nu eenmaal zo. Voor haar is het 'groots'. Relativeren is iets wat ze echt nog moeten leren... Ik probeer meestal het gevoel te erkennen (het mag er zijn) en benoemen (ik zie het), maar er verder neutraal in te staan en niet te veel aandacht aan te besteden. Niet te veel in meegaan, maar ook niet tegenspreken. En dan probeer ik de focus op het positieve te krijgen.

'Wat jammer dat het spelen met je vriendinnetje nu voorbij is, ik zie dat je heel jammer vind en dat het je verdrietig maakt. Want spelen is erg leuk, he? Dan is het ook jammer dat het afgelopen is. Wat vond je het leukste dat jullie samen hebben gedaan vandaag, vertel eens!'

Inmiddels is mijn dochter bijna 10 jaar en zo gestaag is het huilen een heel stuk minder geworden ;), ze kan nu beter relativeren en ook beter met haar emoties omgaan. Daarnaast is ze zich in toenemende mate bewust dat ze echt niet wil gaan huilen waar andere kinderen bij zijn :rolleyes: en dat ze zich dus groot kan houden tot ze weer in veilige omgeving (thuis) is.

Mijn jongste is nu 5 jaar, ook (hoog)gevoelig, alleen in plaats van huilen, wordt zij meestal boos... :confused: Word ik soms ook een beetje kriegel van :p, maar ik ga er vanuit dat ook zij wel zal 'rijpen' :thumup:

birds86 en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. ohmydarling

ohmydarling Actief lid

15 jan 2015
    175
    6
    18
    NULL
    NULL
    Dank je wel, voor je uitgebreide antwoord :)

Ik heb over hooggevoeligheid gelezen. Ik herken mijn zoon niet in alles maar wel degelijk in wat punten.

Ik merk gewoon vooral dat hij eg slecht met prikkels kan omgaan. Hij wil wel. Stort zicht met vol overgave ergens in.

Zo waren we laatst in een speeltuin met een vriendinnetje. Hij wil zo graag spelen maar je ziet - het is vrijdagmiddag, moe - de tranen komen steeds sneller op elkaar maar hij gaat door. Want hij vindt het zo gezellig maar god wat is hij overprikkeld.
    Als baby af aan sliep hij alleen in zijn bedje en wanneer er geen prikkels meer waren.

Vanochtend weer drama. Hij werd voor de wekker wakker dus wilde lekker met zijn lego spelen. Prima. Maar binnen een minuut of twee is er volop frustratie wamt het lukt niet. Vervolgens moeten we aankleden. Zijn joggingbroeken lagen allemaal in de was dus toen huilen omdat hij een broek aanmoet met een knoop. Vervolgens is zijn pap bestrooit met kokossuiker en niet met witte suiker en was hij daardoor weer van slag. En als laatste wilde hij een kaarsje aansteken en in het donker naar buiten maar toen was het al licht. Pff. Goed uiteindelijk zijn pap lekker opgegeten omdat we er een leuk spelletje van maakte en daarna nog flink geknuffeld voor hij naar school ging. Maar pff al zoveel drama in de ochtend. En het is niet dat hij zijn zin krijgt als hij zo doet. Juist niet. En ik denk ook niet dat hij het daarom doet. Maar lastig vind ik het wel.

Negeren heeft absoluut geen zin. Erkennen een beetje alhoewel hij dan nog harder gaat huilen. Afleiden en knuffels werken nog het beste maar het vergt wel het meest van ons geduld.

Ik hoop echt voor hem dat hij het ooit zal leren. :)

4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Precies wat @Kache zegt. Mijn oudste is ook hooggevoelig en zijn emoties slaan soms de pan uit. Positief en negatief.

Het boekje draakje vurig heeft hem geholpen en mijn normen en waarden aan de kant gezet. Niet allemaal natuurlijk.

Maar met spullen gooien was vroeger naar de gang voor mij. Dat werkt bij hem écht niet. Word die nog bozer van en dan heb ik en hij veel meer last van zijn onmachf. Dus een knuffel en ik zie dat je boos bent enz dat helpt veel beter.

Gaat die dan nog door dan is bij mijn zoon negeren ook een manier. Hij vind t verschrikkelijk als ik dat doe. Dan benoem ik het wel. Ik laat jou nou even met rust want ik vind het vervelend dat je schreeuwt slaat enz. Daar word ik verdrietig van. Als jij niet meer boos bent kunnen we weer beter praten want zo hoor ik je niet.

Even snel getypt want nu is die verdrietig omdat zijn poppetje niet blijft staan en zijn kleine broer hem zit te etteren.

5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Komt op mij gewoon over alsof je zoontje moe is. Als hij net wakker is en al snel gefrustreerd over dingen, dan is dat misschien een uitong dat hij wat te kort heeft geslapen. Hij is vier, dus gaat net naar school begrijp ik? Mijn dochter was toen ook snel moe van alles. Zoals je zelf al zei, op vrijdagmiddag wil hij graag naar de speeltuin, maar is eigenlijk moe. Logisch dat hij dan snel emotioneel is toch? In zo’n geval beslis ik als ouder of ik dan überhaupt wel een uitje zal doen. Gaat hij verder nog naar opvang of oppas na schooltijd ?
    Ik zou me er verder niet al te veel over verbazen of aan storen, maar wel op inspelen, door op het moment dat je ziet dat hij snel van slag is naar huis gaan of rustig aan doen.

Vogelmeisje vindt dit leuk.
  6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit is (als je het mij vraagt) een oververmoeide en overprikkelde kleuter, dan is het lontje super kort en de geringste teleurstelling mondt uit in een drama. Zijn tranen zijn dan een teken dat hij het allemaal niet meer trekt (hoe graag hij het ook zou willen! Vooral mijn jongste is er een ster in om zichzelf niet genoeg rust te gunnen en maar te willen doorgaan, terwijl ze het eigenlijk niet aankan). Het gaat niet serieus om die kokossuiker of die broek.

Het enige wat helpt is hem helpen weer tot rust te komen door ervoor te zorgen dat hij weinig prikkels te verwerken heeft en voldoende ontspannende activiteiten (geen uitjes, geen bezoekjes aan winkels oid, geen speelafspraakjes en eventueel ook eens een dagje geen school) tot hij weer meer in balans is (1 dag? 2 dagen? 3 dagen? Je merkt het vaak vanzelf aan je kind). Daarnaast zelf ook geen hoge verwachtingen hebben, de lat laag leggen, een beetje extra vertroetelen en/of helpen.

Als je kind maar 'blijft doorgaan', moet je als ouder op tijd aan de rem trekken en ze tegen zichzelf in bescherming nemen. Je kunt ook vooraf in je planning dit al meenemen, door bijvoorbeeld maar maximaal 1 uitje of speelafspraakje per week te plannen, de week voor een schoolvakantie misschien helemaal niets (want dan zijn ze gemiddeld genomen meer moe en aan vakantie toe) etc.

(mijn jongste hield het de eerste 3 maanden op school niet eens vol om alle dagen te gaan, was echt te intensief en vermoeiend voor haar met als gevolg heel veel drama thuis)

7. ohmydarling

ohmydarling Actief lid

15 jan 2015
    175
    6
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie berichten.

Hij gaat vier dagen naar school tot 13 uur, slaapt altijd 12 uur en verder heeft hij geen verplichtingen en houden we heel erg rekening met hem. Die vrijdag in de speeltuin was echt een uitzondering want normaal houden we de dagen rustig en plannen we juist schoolvrije dagen in en gaat hij daarom nog niet op zwemles. Dus wat ons betreft leggen we de lat al heel laag maar zien nog steeds een kind met een boel emotie.

@birds86 leuk het boekje; draakje vurig. Ik ga deze bekijken.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Onze knul is ook 4 en is hooggevoelig maar hoogstwaarschijnlijk ook hoogbegaafd, emoties die zijn er ook echt, boos is ook BOOS, blij is echt heel erg druk en enthousiast, verdrietig is ook echt intense verdriet.

Verdriet mag er zijn maar wil niet zeggen dat ik er niet af en toe echt kriegelig van kan worden. Het helpt wel dat als je ziet dat de emmer bijna vol is echt even naar me toe haal en hij ook echt even komt knuffelen en soms gaat hij ook echt even uithuilen.

Een vast ritme helpt heel erg en na schooltijd zoeken we de rust en gaat hij nog niet spelen. 1 dag in de week gaat hij naar judo en dat helpt hem ook ontzettend.

9. ohmydarling

ohmydarling Actief lid

15 jan 2015
    175
    6
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Owly,

Wat grappig. Dit doen wij dus ook. Hij speelt nog niet. Op zaterdag naar judo en vooral die rust en regelmaat. En toch is hij snel moe, overprikkelt en huilerig. Hij wordt in januari 5 en dan moet hij vijf dagen naar school. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor hij wat meer kan hebben.

Deel Deze Pagina