Zwanger na maagverkleining

Discussie in 'Gezondheid' gestart door biancs, 8 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb in 2010 een maagverkleining (gbp) gehad en ben er veel gewicht mee verloren (60kg). Sinds juni 2011 ben ik stabiel en heb in november van de arts goedkeuring gekregen om vanaf dit jaar zwanger te mogen worden. Wat ik mij alleen afvraag is of dat hier nog andere meiden zijn die in dit zelfde schuitje zitten omdat ik nieuwschierig ben naar het verloop qua gewicht, multivitamine supplementen, eten en ontwikkeling van de baby.

Ik weet verder niet zo goed of ik dit in het goede onderwerp plaats, anders hoor ik het graag ;):)

2. xylina

xylina Fanatiek lid

20 dec 2011
    1.678
    0
    0
    ik werk in de gehandicapte zorg voornamelijk nacht
    zuid holland
    hoi hoi, ik kan je helaas niet helpen.
    maar vroeg me af of je al iets hebt gevonden er over..
    verder wens ik je een heel vruchtbaar 2012 toe:D

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Sorry, ik kan je ook niet helpen.....Wel super dat je zoveel gewicht kwijt bent en hopelijk ben je snel zwanger, nu het licht op groen staat!

4. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Op dit forum kom ik er niet echt iets over tegen. Lees wel verhalen over mensen die het nog moeten ondergaan na zwangerschap ;). Ik was voorheen te vinden op een forum met mensen die de operatie al hadden gehad, maar daar word ik ook niets wijzer van. Nou misschien dat iemand nog reageerd.. dan hoor ik het graag via pb.

5. Miran77

Miran77 Nieuw lid

7 okt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Hoi,

Ik heb in nov 2010 een GBP gehad en ben nu 27 weken zwanger!
    Voorheen lukte zwanger worden niet en nu was ik binnen 2 maanden zwanger.
    Op zich gaat alles goed. Heb wel wat lichamelijke klachten zoals zwangerschaps hernia en regelmatig misselijk wel wat minder dan de 1e 3 maanden.
    Heb wel vit D tekort en eiwit te kort.
    Gebruik extra vit d en eiwitpoeder.
    Met het kindje gaat het allemaal prima. Het groeit goed en ik voel het veel heeel veel bewegen.
    Ben sinds de zwangerschap een kilo of 7-8 afgevallen (totaal na operatie 49 kilo).
    Kan geen kwaad dat ik afval. heb genoeg reserves en het kindje heeft daar geen last van.
    Ben benieuwd hoe het jou vergaat met zwanger worden.
    Als je nog meer wilt weten, vraag je het maar.

Groetjes Miranda

6. Remember

Remember Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.140
    0
    0
    Hallo,

Hier ook iemand met een GBP, ben maart 2011 geopereerd en mocht vanaf begin dit jaar zwanger worden, gisteren een posi test dus nu ook benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Ik heb vandaag besloten te stoppen met mijn Nexium omdat dit niet mag tijdens de zwangerschap, ben alleen wel benieuwd hoe het zal gaan met mijn maagje, heb namelijk nog wel eens last...:(

@Mirand,.....wat is een zwangerschapshernia???? (edit: gevonden)
    Is dit jouw eerste zwangerschap? Dit is namelijk mijn 4e, maar wel 1e na mijn GBP.

En ik vraag mij af of jullie ook wel eens last hebben gehad van een strekkend gevoel aan/in de buik?? Kan het het beste omschrijven alsof er weefsel aan elkaar vast zit en het voelt alsof het los scheurt bij een rare beweging, het lijkt ook soort van "heet" te worden......ben bang dat het misschien nu problemen gaat geven als mijn buik gaat groeien:(

7. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    #7 biancs, 1 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
    Wat fijn dat er nog mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

@miran77 gefeliciteerd! Wat balen van je rug. Heb je er super veel last van in het dagelijkse functioneren of valt het mee? Ik heb sinds 2010 ook een hernia, maar die ging over na het afvallen en kwam dacht ik terug eind vorig jaar. Na onderzoeken in het zkh kwamen ze erachter dat mijn tussenwervelschijven op zijn onder in de rug en door het afvallen mis ik nu "versteviging" waardoor er toch nog een uitpuiling zit naar de zenuw. Heb goede fysio gehad en het is vooralsnog "over". Ben wel benieuwd wat het weer met een zwangerschap gaat doen, waarschijnlijk komt het dan weer terug. Dat van de eiwitten zijn herkenbaar, maar ik kan niet tegen eiwitpoeders en melk/yoghurt.. Dan maar meer zuivel proberen te eten (lees vooral kaas en vlees).
    Hoe is het nu met je gewicht? Blijf je nogsteeds afvallen

@ remember: wat spannend! hopen dat het allemaal goed gaat. Kun je geen andere maagbeschermer slikken? Pantopazol ofzo? ik heb de maagbeschermers zeker 1,5 jaar doorgeslikt, daarna afgebouwd. Maar wanneer ik er afentoe last van krijg slik ik ze weer even door. Wat dat trekkende gevoel betreft: ik herken het niet. Ik herken het wel van mijn vader, waarbij de gehele maag was verwijderd. Soort van gevoel alsof je maag aan je darmen trekt. Hij kon ook niet goed meer rechtop zitten. Maar dat is net weer wat anders dan bij ons. Als je het niet vertrouwd, dan kun je het beste ff contact opnemen met het zkh en ff laten checken. Geldt ook voor die maagbeschermers, want die zijn voor ons best belangrijk, ook voor het voorkomen van maagzweertjes.

Ik ben inmiddels behoorlijk bijgelezen op fora in amerika met zwangerschappen. Over het algemeen verloopt dat redelijk normaal. Ik ben nu sinds begin dit jaar overgeschakeld naar de zwangerschaps multi;s voor zwanger (wordenden) en moet nog wel even het zkh bellen voor bloedcheck. Zit niet echt op te korten te wachten, maar wil wel graag weten of dat de omschakeling al negatief effect heeft of niet. GEwone multi's (2 per dag) werden prima opgenomen en had geen tekorten. Het zkh gaf aan dat ik altijd mag bellen voor een bloed onderzoek. Mijn huisarts doet dit namelijk niet zomaar.

8. Remember

Remember Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.140
    0
    0
    Nou ik mag geen andere maagbeschermers uit "deze groep" en daar valt pantoprazol ook onder....
    Alleen bij klachten zal ik Omeprazol gaan slikken, deze is wel "toegestaan" maar geeft een stuk minder effect. (werk in apotheek dus alles al nagekeken ;))

Wat betreft de vitamientjes, ik slik nog gewoon Dav. totaal, 3 per dag misschien dat ik vandaag even zwanger vitamientjes ga halen, maar heeft niet zo een haast voor mij. Vitamientjes krijg ik iig binnen.
    Maar ook het eiwit gedeelte is hier ook altijd een heikelpunt, zeker nu ik zwanger ben....Ik at namelijk zeer regelmatig Carpaccio en gerookte zalm om het lekker opte krikken, maar deze mogen dus niet meer......word voor mij meer zuivelproducten dus.

Fijn dat je op andere fora antwoorden heb kunnen krijgen op je vragen, hoop dat je snel zwanger mag zijn en alles zelf kan ervaren ;)

Enne ben ook erg benieuwd naar het antwoord van Bianca.

Fijne dag vandaag

9. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Oh echt waar? Dat wist ik niet. Mag je sowieso geen pantopazol als je zwanger bent? Of heeft dat bij jou een ander reden? omeprazol kun je toch op krikken naar een hogere dosis? Of mag dat ook weer niet? Wat een gedoe zeg:(. Ik zou zeker overschakelen met multi's, anders krijg je straks nog te veel vit. A binnen en dat is niet goed voor je beebje. Ik gebruik gewone zwangerschapsmultis van de kruidvat (groen glazen potje). Die zijn ook niet zo duur (€ 4,- per potje met 90st.)

10. Remember

Remember Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.140
    0
    0
    Pantoprazol ma sowieso niet tijdens zwangerschap....
    Omeprazol is het veiligst iig.
    Ik ben vandaag vrij dus zal als ik boodschapjes ga doen wel even kijken voor zw.vita's kijken, normaal haal ik alles op mijn werk, maar daar is het natuurlijk nog niet bekend :D

11. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    @remeber en sucralfaat ?
    En inderdaad gelijk over gaan op zwangerschapsvitamines de normale zijn schadelijk voro de baby.

12. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    @remember: thanks, dan zal ik dat ook in mijn achterhoofd houden met die maagbeschermers. Is het nog gelukt met de multi's?

@miran77: ik vroeg mij nog af of dat je gewoon bij de verloskundige loopt, of bij de gyn en/ of internist, en bij dietist?

13. Remember

Remember Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.140
    0
    0
    @pompeltje,......ik slik momenteel niets meer voor mijn maag, dus ik kijk het even aan. Zal sulfraat even nakijken of dat wel kan.

@Bianca,....ja bedankt was het vergeten van die vitamine A, dus heb net als jij nu de m.v van kruitvat in het groen glazen potje ;)

14. Miran77

Miran77 Nieuw lid

7 okt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

@ remember: Gefeliciteerd met je 4e zwangerschap!

@ remember en Biancs: Voor mij is het de 1e zwangerschap.
    Zwangerschapshernia houdt in dat de bekken een spier beknelt waardoor ik last van mijn rug, bil en been heb.
    Dit moet na de bevalling weer over zijn.

Verder slik ik geen maag beschermers meer. Hier ben ik een half jaar na de operatie mee gestopt en dat gaat verder goed.
    Ik ben wel veel meer misselijk als ik eet. Waarschijnlijk zitten mijn maag/darmen een beetje in de knoop. Dus nog kleinere porties eten.

Ik heb de 1e 4 maanden zowel bij een gyn als vk gelopen. Nu loop ik alleen nog bij de vk want het kindje doet het gewoon goed.
    Omdat ik een eiwit tekort had, loop ik wel bij een dietist maar inmiddels is deze waarde ook weer goed.

Ik val nog steeds af maar dat gaat echt om een paar 100 gr per 2 weken.

Slikken jullie ook calcium tabletten?

15. Remember

Remember Fanatiek lid

18 aug 2006
    1.140
    0
    0
    Bedankt :D,....
    Is weer erg spannend allemaal, vind alleen de eerste 10 weken "weinig" aan...nog geen echo's, vk, buikje of van de daken schreeuwen, dus ben blij als ik bij de 10 weken ben....dan gaat het allemaal lekker rollen allemaal..

Ik slik geen calcium, al mijn waarder zijn goed...:D
    Ik merk alleen dat mijn eetlust minimaal is momenteel en dus bijna niets binnen krijg.
    Bij mijn vorige zwangerschappen kon ik dat nog wel hebben, maar nu vind ik het toch een beetje raar, woog 2 weken geledennog 88 en vanmorgen nog geen 86........en ik wilde eigenlijk niet onder de 85 gaan, maar dat zal nu zeker wel gebeuren.
    Maar ach, is maar relatief en voor een erg goed doel...:p

Ik ga komende week even bellen met de vk en dan kijken wat zei zegt, misschien ook de eerste weken/maanden bij de gyn.....

16. Miran77

Miran77 Nieuw lid

7 okt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg bij 8 weken al mijn 1e echo omdat ik een GBP heb gehad.
    Dus ik zou gewoon bellen wie weet kun jij dan ook al eerder.
    Is toch fijn om te weten dat alles goed gaat met het kindje.

Hoef jij nooit calcium te slikken dan? Ik moet zo wie zo 1500 mg per dag slikken mijn hele leven lang.

Kans is groot dat je nog meer af zult vallen. Ik heb er mijn hele zwangerschap al last van dat eten me niet smaakt.
    Het liefst eet ik appels en yoghurt maar ik zet me er wel toe om ook andere dingen te eten.

morgen krijgen we een pretecho ben zooo benieuwd!

17. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Ik slik ook nog steeds calcium. Helaas een levenslange noodzaak. Ik gebruik 2x perdag calci chew, daar zit ook vit. d in. Krijg dit vergoed via de zorgverzekering. Het gaat er niet om of dat nu je bloed goed is of niet, maar op het moment dat je tekorten ontwikkeld is het vaak al te laat. Vooral ex-obesen hebben grotere kans op bot ontkalking. Had volgens mij te maken met het feit dat je lijf jaren lang dat zware gewicht heeft mee gesleept en dat je brozere botten kunt krijgen. Je bot-dichtheid kan afnemen door het afvallen. Heb zelf vorig jaar een gebroken enkel opgelopen, had alleen eerst een enkel licht verzwikt, zonder dat ik tekorten heb.

Ik ben erg benieuwd naar mijn gewicht. Sta al bijna een jaar op 71kg. Schommel zo nu en dan richting de 73kg.

18. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Blij dat er al een onderwerp is met meiden die ook zwanger zijn met een gbp

Wij hebben gister positief getest en dit word het eerste kindje terwijl ik de gbp heb

Hoe vergaat het jullie als jullie zo misselijk zijn en moeten overgeven???
    En het afvallen??
    Je hoort toch juist bij te komen??

19. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kom ook gezellig hier mee kletsen als jullie het goed vinden.

Ben 9 maanden na me gastric bypass nu zwanger geraakt. :) En we verwachten ons 3e kindje.

Calcium hoef ik overigens niet te slikken, ik krijg alleen B12 injecties omdat deze de laatste keer bloedprikken veelste laag was. Verder zijn alle waardes tot nu toe steeds perfect :)

20. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Natuurlijk zijn jullie van harte welkom! En gefeliciteerd met de zwangerschappen. Ik ben er alleen maar blij mee. Ik had jouw pb gelezen, gooischemama, maar helemaal vergeten te beantwoorden *schaam*. Ik hoop ook volgende week wat meer te weten want dan is mijn nod... spannend! Ik hou het nu ff kort. Ben nu onderweg naar huis.

Deel Deze Pagina