als eerste begrijp me goed, ik ben dolblij dat ik zwanger ben van mn derde kindje en dat we dit geluk mogen hebben. maar lieve meiden wat ben ik weer ziek bij de eerste was ik gewoon normaal af en toe misselijk. maar bij de tweede had ik al extreme misselijkheid. ben heel de zwangerschap ziek geweest. en nu helaas bij de derde weer ik ben zoooo ziek. meerdere malen kotsen op een dag ( gemiddeld 8x) blijft haast niets binnen, zo ontzettend moe, moe moe moe. heel de dag door dat misselijke gevoel. gister weer naar de ha geweest. ze kan niets meer doen als emasefene geven die geen bal helpt helaas. ze heeft mn urine nagekeken op ketonen maar dat was niet het geval. moet nu maandag weer urine inleveren. ik heb ook nog een angststoornis waardoor ik beperkt naar buiten kan en mijn man zit op dit moment tot half januari in een zeer drukke periode met zijn werk ( we hebben een eigen zaak) waarin we het nu moeten verdienen. ik sta er dus veel alleen voor met twee kleintjes. ik wil niet klagen maar pffffffffff af en toe weet ik het niet meer. moet er ook niet aan denken dat ik echt een keer aan het infuus moet want mn man kan dus nu echt niet thuis gaan zitten. hij zegt dat er dan ook wel weer een oplossing komt maar ik zou dan niet weten welke mijn moeder kan gelukkig wel oppassen maar heeft ook elke ochtend dr werk. schoonouders zijn al ouder en leuk voor een uur op te passen maar verder niet. verdere familie heb ik niet die op kan passen. ben even helemaal op. dit van me afschrijven lucht iig al op.
Wat vervelend! Ik weet er alles van, gelukkig is het nu wel redelijk weg bij mij. Maar ik ben wel opgenomen in het ziekenhuis, mijn huisarts heeft niet eerst mijn urine gecontroleerd. Die heeft toen ik terug kwam dan ik overgaf zelfs met Emesafene meteen de gynaecoloog gebeld in het ziekenhuis en die zei meteen doorsturen! En toen was het pas 48 uur aan de gang dat ik zoveel overgaf. Ik hield ook niks binnen nog geen glaasje water.
Ik heb hier al vaker gelezen dat er ook andere middelen tegen de misselijkheid zijn als emesafene niet meer werkt. Primperan heb ik wel eens gehoord maar er zijn er meer. Ik zou ivm je HG sowieso een afspraak met een gynaecoloog maken en het niet aan de huisarts en de verloskundige overlaten. Ik ben ook met 33 weken nog steeds misselijk maar niet zo erg als jij. Ook bij mij werkt de emesafene niet meer maar aangezien ik het niet zo extreem heb dat ik niks meer binnenhoud laat ik het maar zo. En als je opgenomen moet worden dan moet dat helaas gebeuren in het belang van jouzelf en je baby. Je zult zien dat als de nood aan de man is dat de (schoon)familie en anderen in je omgeving, je andere 2 kinderen opvangen. Ik wens je ontzettend veel sterkte en ik hoop dat je een ander medicijn vindt zodat je zelf voor je gezin kan zorgen.. dat is toch het fijnste!
brigitte@maar ik kan toch niet zomaar een gynecaloog raadplegen? moet toch altijd via de huisarts? en idd als de nood echt ana de man is komt er altijd een oplossing, zegt mn man ook en dat weet ik wel maar pfff kan me kindjes echt niet missen hoor... zeker de jongste. is nog maar 6 maanden. dank je wel voor je lieve woorden
Je kunt een doorverwijzing vragen aan je ha. In principe is dat ook het protocol wat de ha moet volgen, bij ernstige misselijkheidsklachten moeten ze verwijzen naar de gyn. Dit staat op deze site: Zwangerschap en kraamperiode De ha mag dus ook cyclizine voorschrijven ipv emesafene! Dit is dus wat er staat in het protocol: Misselijkheid en braken (emesis gravidarum) treden vooral in de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap op en kunnen dan meestal als fysiologisch worden beschouwd. Bij langer aanhoudende klachten of bij klachten die later in de zwangerschap ontstaan, moet men bedacht zijn op andere oorzaken en is nader onderzoek geïndiceerd.43) Bij fysiologische vormen van misselijkheid en zwangerschapsbraken is de beste benadering de zwangere zelf te laten ontdekken welke voeding zij het beste verdraagt. Soms helpen frequente kleine maaltijden. Meestal blijven de problemen beperkt en gaan ze vanzelf over. Bij ernstige hinder kan medicatie wenselijk zijn. In aanmerking komen cyclizine 50 mg 's avonds 1 tablet, op geleide van de klachten eventueel te verhogen tot 3 dd 1 tablet, ofwel meclozine 25 mg 's avonds 1 tablet, op geleide van de klachten eventueel te verhogen tot 3 dd 2 tabletten.44) Als het braken zodanig ernstig is dat 'er geen drinken of eten in blijft', er dehydratie dreigt en er ketonen in de urine verschijnen, spreekt men van hyperemesis gravidarum en is verwijzing geïndiceerd.
Oh meid toch, echt verschrikkelijk is het he, die misselijkheid Ik heb het bij de eerste de hele zwangerschap gehad en ook 2 keer opgenomen, bij deze zwangerschap begon het feest opnieuw en ben 2 keer opgenomen, maar nu, met 22 weken, heb ik 'sochtends nog een beetje een rotgevoel maar ik spuug nu dus niet meer. Hou hoop, wie weet gaat het bij jou toch nog voorbij ondanks je eerdere ervaringen. Bij mij hielp primperan trouwens veel beter dan emesafene. Misschien kan je daar nog eens om vragen. Heel veel sterkte!
Ja in het ziekenhuis had ik wel ketonen in mijn urine, maar het level aan ketonen is al die tijd hetzelfde gebleven zelfs toen ik naar huis mocht.
ok. ik had ze gelukkig nog niet pfff ontbijt is er ook weer uit trouwens. zal ook eens vragen naar die andere medicijnen
Hey Eefke84, Wat vervelend.. zeker met nog 2 kids erbij! Ik heb ook heel veel overgegeven tot 16 weken ik was doodziek en uitgemergeld. Vanaf 16 weken ben ik me steeds beter gaan voelen. En ik moet zeggen dat ik tot 41+4 weken heb rondgelopen alsof ik helemaal niet eens zwanger was. Ik was in topconditie en super happy! Ik hoop dus voor jou dat dit ook helemaal goed gaat komen. Vestig daar maar nu je gedachte op, het word straks zeer waarschijnlijk echt beter. Dikke knuffel!
Ja hoor je kunt gewoon een afspraak maken met een gynaecoloog in een ziekenhuis van je keuze. Daar heb je geen doorverwijziging voor nodig. Ik niet tenminste destijds. Misschien dat een doorverwijziging of een extra telefoontje van je huisarts e.e.a. wel kan bespoedigen natuurlijk. Als zij/hij niets anders mag/wil voorschrijven dan emesafene dan zal zij/hij heel snel met een oplossing moeten komen mijn inziens. Misschien is het wel een idee om alvast ketonenstrips bij de apotheek te halen. Zo kun je je urine alvast in de gaten houden. Als je urine goed is word je zelf misschien ook weer een beetje relaxt. Kijk voor meer info ook even op: Steunpunt Hyperemesis Gravidarum (HG) - Extreme Zwangerschapsmisselijkheid Heel veel sterkte!!