Iemand ervaring met te vroeg beginnen met Utrogestan en uitblijven menstruatie??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MammaBS, 10 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MammaBS

MammaBS Actief lid

29 jan 2015
    290
    8
    18
    Hey meiden,

In februari zijn we weer met de 1e IUI gestart. Aangezien ik na het spuiten met fostimon 2 goede eicellen had, heeft gyn A aangegeven dat ik voor de zekerheid utrogestan moest gebruiken. De IUI zelf is vervolgens door gyn B gedaan. Toen ik om het utrogestan recept vroeg, vond zij dat niet meteen noodzakelijk. Maar omdat de andere gyn dat had gezegd, vond ze het geen probleem om het recept uit te schrijven. Dus ben ik de dag van de IUI met de utrogestan begonnen.

Omdat ons niet was verteld hoe lang we precies met de utrogestan door moesten gaan, heb ik contact met het ziekenhuis gezocht. Daar zij de secretaresse doodleuk dat utrogestan vanaf de 3e dag na de IUI tot aan de menstruatie moet worden gebruikt. De 3e dag na de IUI??? We hadden toch echt van gyn B begrepen dat we meteen moesten beginnen... De secretaresse heeft dit bij dezelfde gyn B nagevraagd, die vervolgens aangaf dat het geen kwaad kon om eerder te beginnen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij.

De IUI is ook niet gelukt :(. De 15e en 16e dag na de IUI heb ik 2 keer negatief getest, waarna ik met de bolletjes gestopt ben. Nu is het 5 dagen laten en ben ik nog niet ongesteld. Heeft iemand ervaring met te vroeg beginnen met utrogestan na een IUI? Ben je wel gewoon ongesteld geworden? Duurde het lang voordat je ongesteld werd?

Ik ben een beetje ongerust dat mijn cyclus dadelijk niet meer vanzelf op gang komt (kan dat?).

Groetjes,

MammaBS

2. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Meestal begin je de dag van eisprong met utrogestan, in jou geval zou dat dus de dag van de iui zijn.
    heb je pregnyl gespoten? Dan kan het zijn dat daarom dag 3 geadviseerd wordt omdat je ook nog pregnyl in je lijf heb zitten.
    Teveel progesteron lijkt me geen reden waarom een iui niet zou lukken.

hier wordt ik 3 tot 7 dagen na het stoppen met utrogestan ongesteld dus ik zou nog even wachten en anders de arts bellen

het is onwaarschijnlijk dat wanneer je baarmoederslijmvlies heb opgebouwd, en een eisprong heb gehad dat je niet vanzelf gaat menstrueren

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier werd ook altijd op de dag van de IUI/punctie met Utrogestan begonnen, maar dan wel pas 's avonds. Als je het voor de eisprong neemt, kan het de eisprong tegenhouden.

Op dezelfde dag beginnen is hier standaard, niet pas op de derde dag. Want als je progesteron echt te laag is, begint je baarmoederslijmvlies meteen na de eisprong al af te breken. Het is dus belangrijk dat je zorgt dat er geen tekort ontstaat en je de progesteron meteen aanvult als de eisprong geweest is. Het kan bij jou dus totaal geen kwaad dat je op de dag van de IUI begonnen bent in plaats van op dag drie, tenzij je het al voor de eisprong genomen hebt.

Als je stopt met Utrogestan kan het een poos duren voordat je ongesteld wordt, soms wel een week. Je zit dus nog binnen de normen, nog even afwachten. Na hormoongebruik kan je cyclus van slag zijn, vaak duurt het dan allemaal wat langer dan normaal.

Succes!

4. MammaBS

MammaBS Actief lid

29 jan 2015
    290
    8
    18
    Staffie84 en Jippie, dank jullie voor jullie reacties!

Wat fijn jullie uitleg! Voor mij is utrogestan echt nieuw. Ik gebruik inderdaad pregnyl. Misschien dat dat inderdaad de reden is dat ik eigenlijk later had moeten starten. Maar ook goed om te lezen dat het geen kwaad kan om meteen te beginnen, zo lang je tenminste na de eisprong begint.

De menstruatie lijkt zich intussen ook aan te kondigen. Dat is wel erg fijn! Ik heb me echt ongerust gemaakt dat die niet op gang kwam.

Groetjes,

MammaBS

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je ook Pregnyl gespoten hebt, dan kun je er wel vanuit gaan dat je een eisprong hebt gehad. Ik denk dat één dosis Utrogestan vlak voor de eisprong het dan niet meer tegenhoudt.

Ook bij het gebruik van Pregnyl begin je op de avond van de eisprong/punctie. Dus dan moet niks uitmaken. Hoe eerder je na de eisprong begint met de Utrogestan, hoe beter het is. Dus eerder beginnen dan je gyn aangaf, heeft geen enkel nadelig effect. Mits je voor de eisprong begint, wat je volgens mij niet gedaan hebt.

Succes!

Deel Deze Pagina