Even een vraag om informatie aan forumleden met vier kinderen. Hoe hebben jullie de overgang van drie naar vier ervaren? Viel het mee/tegen? Hoe gaat het financieel en hebben jullie veel praktische aanpassingen moeten doen? Hoe ging de zwangerschap icm met drie kinderen om je heen? Alvast bedankt!
Hoi, Hier hebben we er inmiddels 5 maar ook ervaring met krijgen van een vierde. Ik vond de overgang van 3 naar 4 weinig verschil maken. Het ligt vast ook aan hoe het kind is (zij was/is een makkelijk kind). Mij viel het enorm mee (zwangerschap was niet per se gepland, wel gewensd, waardoor de zwangerschap op momenten best pittig was. Lichamelijk ging het super. Oudste twee zaten op school, dat scheelde ook wel. De eerste tijd met haar erbij ging buitengewoon. Maar de lockdown speelde daar ook een grote rol bij. Weinig visite, weinig weg hoeven. Praktische aanpassingen hadden we wel ja. We hebben extra slaapkamers gerealiseerd. Hadden er 3 en nu 5. Daarnaast een 7-zitter (auto) ipv 5-persoons. Ik vond de zwangerschap en babytijd van de vijfde verreweg veel pittiger. Maar hij is ook een wat minder makkelijke slaper bv. Dus het zal ook echt aan je kind liggen hoe die is.
Ik vond de overgang van 3 naar 4 heel relaxt. Veel makkelijker dan van 2 naar 3. Zwangerschap heb ik ook niet als heel zwaar ervaren. De kinderen hebben een tijdje een kamer moeten delen, maar de jongste had een eigen kamer. Nu zijn we net verhuisd en kunnen ze allemaal een eigen kamer krijgen, maar omdat ze graag een speelkamer willen, delen de 2e en de jongste een kamer (de 2e houdt er niet van om alleen te slapen). Qua auto hebben wij nog steeds onze 5 zitter, we hebben een multimac besteld. Qua financiën kunnen we het nog prima redden, anders waren we ook niet voor een 5e gegaan.
Wij zijn sinds 8 weken een gelukkig gezin met 4 kinderen! De overgang van 3 naar 4 vond ik echt niks voorstellen in tegenstelling van 1 naar 2 kinderen. 2 naar 3 was makkelijk, en 3 naar 4 ook weer makkelijk. Onze andere kinderen zijn inmiddels iets groter (7, 5, 4) waardoor de zwangerschap veel relaxter was als toen ik zwanger was van nummer 3. Toen waren de andere 2 3 en 1… praktische aanpassingen en daarmee gelijk financieel de grootste uitgave was voor ons een nieuwe auto kopen. Er moest natuurlijk een auto komen waar we met 6 inpaste. Maar goed, dat is natuurlijk ook iets, kun je zo duur en goedkoop maken als wat jezelf wilt. Ze hebben hier allemaal een eigen slaapkamer, dat vinden wij gewoon belangrijk. Toen ik zwanger was van de vierde zeiden we beide, dit is de laatste. Maar dat staat inmiddels al op wankele schroeven. Het gaat allemaal zo relaxt. Echt puur genieten! Wij hebben ook heel lang getwijfeld of we voor een vierde zouden gaan. En zo zo zo onwijs blij dat we de stap hebben durven maken!
De overgang van 3 naar 4 merk je niet zo (aandacht moet je toch al verdelen), maar ik vond nr4 gewoon pittig De eerste 3 maanden wilde hij niet weg/neergelegd worden, dus ook s nachts ‘sliep’ ik rechtop. Dat was gewoon heftig. Zeker na nr 3 die de meest relaxte baby ever was. Inderdaad de grootste aanpassing was een andere auto. We hebben het nog even geprobeerd met 2 auto’s, maar vond het toch niet fijn om op te delen als gezin. En wij zijn verhuisd naar een huis met 5 slaapkamers ipv 3. De eerste jaren vond ik dat niet zo belangrijk, maar nu de oudste 2 pubers zijn is het wel fijn dat ze een eigen plekje hebben . Financieel, ja wij redden het goed. Merk wel dat als ze ouder worden (middelbare school) ze flink meer gaan kosten. Groeispurten (schoenen ) laptop, fiets, schoolgeld ipv 50 euro basisschool naar bijna 500 euro per jaar. En straks misschien studeren… Ook worden ze nu bijna overal als volwassene meegeteld met uitjes/eten (al zijn uitjes niet noodzakelijk natuurlijk)
@Eppo82 dat wordt dus wel beter vanuit jouw ervaring met je jongste, dat slapen ed? Hier nl herkenning in wat je schrijft. De 4e was onze meest relaxte baby. En dit vind ik best pittig..met veel nachten nog in de weer en idd dat rechtop slapen hier ook gehad.
Ja gelukkig wel, rond een jaar ofzo werd het een stuk beter ineens. Hij slaapt in ieder geval alweer een aantal jaar het klokje rond . maar inderdaad heftig hè…Ik hoop dat het bij jullie ook snel verbetert
Ik vond het pittig. Ongeplande zwangerschap. Net veranderd van fulltime aan boord (dus samen) naar schoolweken thuis met de kinderen. Bekkenklachten waardoor zoveel-mogelijk-plat-advies. Baby die heel veel huilde en spuugde. Maar zoals je ziet heeff het me niet weerhouden van een vijfde
Ik vond de zwangerschap behoorlijk tegen vallen. Na 3 relaxte zwangerschappen was deze toch wel pittig. Ik was enorm misselijk, kon bijna niks eten en had enorm veel last van krampen in mijn benen. Zij is als enige spontaan geboren , dat was wel fijn maar ze was een moeilijke baby. En dat viel enorm tegen na de 3e die mega relaxt was en amper huilde. Uiteindelijk kwamen we er na 8 maanden achter dat ze last had van verstoppingen, maar ik heb echt tegen een depressie aangezeten. Het slaapgebrek brak me op, mijn man was de hele week van huis dus ik moest het zelf allemaal oplossen. En nu? Ze is een enorme eigenwijze dreumes, waarbij ik echt ogen en handen te kort kom. Maar ze is zo lief, ze slaapt nu goed en we hebben sinds kort eindelijk een ritme. Mag ook wel na bijna 16 maanden
Qua zwangerschap was het vooral aan het eind erg pittig lichamelijk. De laatste twee zitten kort op elkaar en mijn ischias was daar alles behalve blij mee. Maar goed wel minder misselijk geweest in het begin. En eigenlijk heb ik alleen niet veel last gehad van die ischias bij nr 2.. Ik vind zelf de overgang naar een kindje meer steeds makkelijker worden. Van 0 naar 1 vond ik zwaar. Was ook een pittige baby. Baby 2 was makkelijk, dus van 1 naar 2 vond ik eitje. Nr 3 was weer een pittige baby, in coronatijd/lockdown dus dat was wel weer zwaarder. Maar omdat je het allemaal al eens gedaan hebt vond ik het toch wel weer makkelijker dan bij de 1e. Nr 4 was niet zo intens dus ook helemaal prima te doen! Ik vind het vooral zo leuk om ze samen te zien.
Ik ben zwanger van de vierde. En dat vind ik wel pittig. Maar dat ligt niet perse aan de 4de maar meer aan de leeftijd van de andere. (mijn jongste is nu bijna 15 maanden en is dus precies 1,5 als de baby komt, hem moet ik nog veel tillen en dat is zwaar!). Mijn kinderen zijn nu 5, 3 en net 1 dus. Ik ben echt heel erg moe, want de jongste is nog regelmatig wakker s nachts. Ik vond van 0-1 heel heftig, maar ook wel makkelijk. Mijn 2de was en is enorm pittig, dus de overgang van 1-2 vond ik heftig. Van 2-3 merk ik nauwelijks, maar nu is nr ook een makkelijk kind. Dus ik denk hoe de overgang van 3-4 gaat, heel afhankelijk is van de baby. We hebben al een 7zitter en genoeg kamers, dus praktisch gaat er voor ons niks veranderen.
Ik lees mee. Ik heb 2 zoons van bijna 7 en 5. Na de 2e heb ik 4 jaar lang gezegd dat het goed was zo. De oudste is er 1 met flinke handleiding. Maar toen de 2e naar school ging, kwam er rust en tot mijn grote verbazing gelijk ook weer een kinderwens. Afgelopen november is onze dochter geboren. Ik denk nu serieus na over een 4e kindje. De oudsten schelen 16 maanden en trekken veel met elkaar op. Ik gun ons kleine meisje ook zo'n maatje. Maar het hoeft natuurlijk niet dat nr 3 en 4 wel matchen. Dilemma... En nog een ding; manlief moet niet aan een 4e denken, zegt hij nu. Ik vraag me ook af of 4 kinderen te doen is, niet te druk. Uit jullie reacties trek ik de conclusie dat niet het aantal kinderen maar het kind zelf van invloed is. Tja, dat heb je niet voor het kiezen en geen invloed op. Hoe matchen jullie kinderen met elkaar, qua geslacht en leeftijd? Wie kan goed met wie of juist niet?
Ik twijfel ook over een 4e. Ik heb nu 2 jongens van bijna 7 en 5 en een meisje van bijna 3 maanden. Mijn jongens trekken veel samen op. Zij schelen 16 maanden. Ik gun ons meisje ook een maatje, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te matchen. Hoe matchen jullie kinderen qua geslacht en leeftijd?
Hmm, ik dacht dat mijn bericht niet gepost was. Daarom kort nog een keer gedaan. Toen zag ik dat ie toch wel gepost was
kan gebeuren. Als je onder je eigen bericht op 'tools' klikt kun je binnen een half uur je bericht nog aanpassen. Je had dus jouw tweede bericht weg kunnen halen en daar kunnen zetten dat je dubbel gepost hebt. Maar dit is ook geen probleem hoor
De oudste 2 schelen 18,5 maand. Meisje-jongen. Kunnen goed met elkaar, uiteraard botsen ze ook (als elke broer en zus) maar hebben heel veel aan elkaar. De 3e kwam 3,5 jaar na de 2e. De 4e kwam er weer 18 maand na. Die twee (meisjes) zijn ook echt heel leuk samen. Soms lijken ze net een tweeling van verschillende leeftijd.
Ah, bedankt voor de tip! Ik heb idd wel gekeken of ik het bericht nog kon verwijderen. Maar zo moet dat dus
Jouw gezinssamenstelling lijkt dan wat op de mijne, mocht hier een 4e komen. Alleen bij mij zit tussen kind2 en kind3 ruim 5 jaar. De kans dat de nr 3 aansluiting vindt bij haar broers, zal daardoor niet zo groot zijn verwacht ik