Te trage schildklier; moeilijker zwanger worden en sneller kans op miskraam?!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door natascha01, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    zuilichem
    hallo,

hier even mijn verhaal:
    In november wilde mijn gyno dat ik zou starten met thyrax aangezien mijn FT4 net 12 was en dit vond hij te laag. Gestart met thyrax 0,25mg en begin januari weer opnieuw bloed laten prikken om opnieuw de waardes te bepalen. Toen was mijn FT4 14 en mijn TSH 4,0 Omdat mijn gyno graag wilde dat de FT4 rond de 18 zou liggen en de TSH rond de 1-1,5 is de thyrax verhoogd naar 0,50mg.
    Nu had ik afgelopen week weer bloed laten prikken en nu wrd ik tot mijn grote schrik vanmiddag al gebeld door de assistente dat mijn waardes erg afweken en dat ik op het spreekluur moet komen. Mijn waardes zijn nu TSH 0,6 en de FT$ 31,5!! Veel te laag en veel te hoog dus. aangezien ik 3 weken geleden een miskraam heb gehad blijft het toch door mijn hoofd spoken dat dit misschien wel hieraan gelegen heeft...
    Wat zijn de ervaring van andere, zowel om zwanger te worden als zwanger te blijven??

liefs
    natascha

2. Jojoba27

Jojoba27 Niet meer actief

Hoi Natascha,

Ik heb eind 2008 ook 2 vroege miskramen gehad. Na de tweede miskraam kwam eruit dat mijn FT4 ook wat aan de trage kant was, deze zat eerst op 14 en een maand later op 13, dus hij werd trager. Werd toen 2 maanden later aan de Thyrax gezet, 0,025 mg en mijn FT4 blijft nu stabiel hangen op 15. Volgens de huisarts is dit goed. Mijn gyn bleef echter ontkennen dat hierdoor de miskraam op gang is gekomen, terwijl je er toch veel over leest op internet en in boeken.

Als ik zwanger wordt (hopelijk ooit nog een keertje) dan wil ik meteen de eerste dag dat ik het weet bloedprikken. Mijn huisarts vond dat onzin, maar ik voel me daar prettig bij en wil dan goed onder controle blijven. Bij mijn nieuwe gyn krijg ik dat wel voor elkaar hoop ik.

Je kunt wel zwanger worden/blijven met een trage schildklier, maar je moet de eerste tijd wel regelmatig bloedprikken volgens mij om te kijken of je waardes niet zakken.

Succes meid, hopelijk wordt je vlug blijvend zwanger en zijn je waardes weer normaal.

Liefs Jojoba

3. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    Ik heb zelf geen schildklier, Congenitale hypothyreoïdie (cht) zo ben ik geboren, 6 weken in het ziekenhuis gelegen als baby en streng in de gaten gehouden mijn hele jeugd en nu nog 1x in het jaar bij de internist.

Je kan aan de huisarts een verwijzing vragen naar de internist, ik raad dat je aan. De internist is veeeeeel bekwamer in de zaken van de schildklier en kan je dus veel meer vertellen. Tijdens de zwangerschappen van de jongens nam de gyn het over van de internist maar alles werd wel besproken met hem. Mijn schildklier waardes zijn nu al heel lang stabiel. Ik heb er tijdens mn zwangerschappen dus geen last van gehad. Maar geen schildklier is anders dan een trage (zie ik van mensen in mn omgeving ook) ik raad je dus aan, vraag (of eis!!) een verwijzing naar een internist. Laat die voortaan je bloed checken, hij weet er veel meer vanaf.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier er in januari achter gekomen dat m'n schildklier te traag was.. En dat omdat we al in de MMM (zijn 18 maand bezig geweest in totaal) liepen, en onze FA m'n schildklierwaardes een keer extra heeft laten prikken..

In september zaten m'n waardes op TSH 4,6 FT4 11,4
    In december (18e) zaten m'n waardes op TSH 15,37 en FT4 11,8!
    En dat kreeg ik 8 januari te horen..

14 januari weer bloed laten prikken voor de HA (uitslagen van vorige keren waren ze in 't ZH vergeten mee te geven). Toen was m'n TSH 6,06 en FT4 12.. Het wisselde dus nogal!
    15 januari begonnen met 25mcg, 28 januari weer prikken. TSH was gestegen naar 8,71; FT4 was ook gestegen naar 14.
    Begin maart was m'n TSH ongeveer hetzelfde, FT4 was nog iets gestegen naar 14,5... Terwijl ik in tussentijd ben opgehoogd naar 50mcg, 75mcg en nu al een paar weken op 100mcg zit..

Morgen laat ik weer bloedprikken, dus dan kan ik vrijdag als het goed is bellen naar de HA. Waarschijnlijk wordt het dan wel weer opgehoogd. M'n HA vertelde dat m'n TSH naar 1-1,5 moest, maar dat het geen gevolgen heeft voor m'n zwangerschap. Waarschijnlijk is het wel de reden dat ik tijdens m'n zwangerschap bij de gyn onder controle moet blijven.. Maar dat hoor ik vrijdag wel..

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je bent op dit moment hyper.
    Maar dit kan ook komen juist door de zwangerschap.
    Hierdoor gaat je schildklier sneller werken.
    De miskramen kunnen komen door je schildklier, maar ook door andere dingen, dit is niet uit te zoeken.
    Maar wat je wel kunt doen is je kinderwens on hold zetten en eerst je schildklier in orde krijgen.
    Een slecht werkende schildklier kan er ook voor zorgen dat je kindje een groeiachterstand krijgt en andere ernstige dingen.
    Laat je doorsturen naar een internist, die hebben er meer verstand van.
    Sterkte!

6. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb 7 miskramen gehad de afgelopen twee jaar en een schildklier die net op het randje functioneerde. Tijdens deze zwangerschap is mijn schildklier trouwens geheel ontspoord en is het door alle hormonen lastig om het goed in te stellen met medicatie. Ik heb eergisteren gehoord dat mijn waardes eindelijk goed zijn en dat neemt wel weer wat stress weg. Ik gebruik nu 50mcg euthyrox en daar voel ik me goed bij.
    Ook maak ik antistoffen aan tegen mijn schildklier (TPO-antistoffen) en deze worden geassocieerd met een 3x hogere kans op een miskraam. Ben je weleens getest op antistoffen tegen je schildklier?

Met een goed ingestelde schildklier kun je zeker een gezonde zwangerschap krijgen, maar het is wel belangrijk om te blijven prikken en op tijd je medicatie bij te stellen. Ik sluit me aan bij Dreamer dat je eerst moet zorgen dat je schildklier goed is ingesteld en dat je later tijdens een zwangerschap onder controle staat bij een internist of eventueel een gynaecoloog die continue overleg hierover heeft met de internist. Succes ermee!

7. natascha01

natascha01 Bekend lid

13 sep 2008
    797
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    zuilichem
    Heb even gereld bij de huisarts vandaag want was toch wel erg pissig dat ze me gewoon vor drie maanden naar huis hadden gestuurd om daarna pas weer bloed te prikken. Maar....ik heb mijn doorverwijzing voor de internist alhoewel mijn huisarts lauwtjes reageerde. Maakt niet uit; op naar de internist!!

8. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Super dat je voor jezelf opgekomen bent!
    Ik hoop dat de internist je beter gaat helpen en je schildklier snel weer in orde is.
    Sterkte met alles!

9. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    laat die huisarts van je maar lauwtjes reageren jij hebt je verwijzing! heb je al een afspraak gemaakt?
    Hoop dat je gauw terecht kan en wat betreft je schildklier snel wat meer duidelijkheid hebt. Succes

10. Trees

Trees Niet meer actief

Fijn dat je een verwijzing hebt en veel succes!

11. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ik ben zelf onder controle van HA en internist, tijdens de zwangerschap werd ik helemaal streng in de gaten gehouden
    medicatie elke keer bijgesteld ect

12. 123

123 Niet meer actief

Hey meiden mag ik wat vragen?
    Ik heb ook bloed geprikt en de FSH de LSH waren normaal, de schildklier was goed alleen de TSH moest 4,0 zijn en was 4,3. Snap er niet veel van maar de FA gaat nu met de gyn overleggen of dit behandeld moet worden.
    Is dit verstandig om te doen?
    Bij ons is het overduidelijk dat het aan het zaad van mijn man ligt en ik word netjes ongesteld iedere maand. Maar wat moet ik nu met die TSH waarde? Ik dnek zelf dat ze alles willen uitsluiten maar de FA zei zelf al dat ze tegenwoordig alles wel willen behandelen..

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hier nog een schildklierpatiënt.

@123: Dat jij elke maand netjes ongesteld wordt, zegt niets. Ook als je temperatuurt en duidelijk een eisprong hebt en/of als de ovulatietests positief zijn, zegt niet veel. Het zegt namelijk niets over de kwaliteit van het eitje dat vrijkomt. Dat kan wellicht ietsje minder zijn met een verhoogde TSH. De TSH moet trouwens 4 of minder zijn, niet precies 4. Ik zou als ik jou was, ook de FT4 laten bepalen. Dat zegt meer dan de TSH alleen.

Een onbehandeld schildklierprobleem kan meer kwaad, dan een behandeling die evt. niet nodig was. De medicatie voor een trage schildklier is namelijk gewoon.... schildklierhormoon, een lichaamseigen stof. Je mag blij zijn dat ze behandeling overwegen, want dat kan je kansen toch wel vergroten, al ligt het (ook) aan je man.

14. blijmeisje

blijmeisje Fanatiek lid

16 jan 2009
    2.188
    0
    0
    Hoge Noorden
    Hoi Natascha,

Ik heb ook een te langzaam werkende schildklier (vroeger te snel). Wat je gyn zegt over de wenselijke waardes kan ik beamen. Dat is precies wat mijn endocrinoloog zegt. Mijn schildklier is de laatste jaren goed onder controle en ik ben (op dat gebied) zonder problemen zwanger geworden en gebleven.
    Ik moest wel direct bloedprikken zodra ik wist dat ik zwanger was en daarna werd mijn thyrax opgehoogd. Je ziet dan namelijk vaak dat je TSH stijgt als waarschuwing dat je schildklier te langzaam gaat werken. De hele zwangerschap ben ik om de 6 weken geprikt om te kijken of ik nog goed zat. Bij mij bleef het de hele tijd hetzelfde. Daarbij moest een aantal keer de antistoffen worden geprikt, maar dat heeft met je oorspronkelijke 'ziekte' te maken. In mijn geval Graves. Ik moest ook mijn hele zwangerschap bij de gyn ipv vk en de baby kreeg een uitgebreide checkup na de bevalling en in de kraamweek. Was allemaal niks aan de hand, maar voor de zekerheid. Die laatste dingen waren bij mij zo omdat ik een ziekte met antistoffen heb, dat is dus niet bij iedereen zo.

Ik weet niet of die afwijkende waarden dus door je mk kunnen komen. Ik dacht dat de TSH dan meestal verhoogd en de T4 verlaagd was. Succes!

15. 123

123 Niet meer actief

Oke, dank je wel voor je advies. Ik twijfelde zelf namelijk of ik aan de medicatie moest gaan of niet omdat ik niet precies weet wat het allemaal inhoudt. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
    Dank je wel!

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland

Deel Deze Pagina