Wij overwegen een poesje als onze dochter iets ouder is (nu bijna 2). Ik heb nog nooit een kat gehad, man ook niet. Wie heeft ervaring met poesjes en kleine kindjes? Liever een pup of iets ouder poesje uit bijv asiel? Waar het beste te halen? Chippen? We wonen op 3 kamer flat 2e verdieping in een groot dorp.
Als ze samen opgroeien gaat het vaak heel goed. Ik zou in dit geval dus gaan voor een kitten of een puppy. Let je wel op dat een kitten minimaal 8 weken bij mamma is geweest en het liefst 12. Dan hebben ze al een stuk beter geleerd dat ze niet moeten bijten en krabbelen. Mamma poes straft dat gedrag namelijk goed af over het algemeen. Kittens hebben ze bij het asiel ook vaak. Ga gewoon eens kijken ze kunnen je daar vast goed adviseren.
zeker gaat dit goed.. bijna zeker dat het de beste vriendjes worden! een kitten idd het liefst 12 weken bij de moeder laten (wij hebben een die met 6 weken al weg was, en een die met 12 weken weg ging... echt duidelijk een wereld van verschil) maar er zijn ook genoeg oudere katten in het asiel die ook perfect zijn voor een gezin met kindjes.. misschien eerst daar kijken en als je het toch niet aandurft kun je altijd nog opzoek gaan naar een kitten (of 2 kittens het liefst) en gratis kittens op marktplaats niet doen! er komen dan nog alle kosten bij.. inenten, chippen, laten castreren als je bij het asiel een kitten koopt betaal je wel ineens ong 100/120 euro.. maar daar zit al alles bij.. ingeënt, gechipt en je krijgt meestal een bon mee waarmee je ze kan laten helpen (gratis dan) als ze oud genoeg zijn.. uiteindelijk ben je dan goedkoper uit
Hier hebben wij zelf nog geen kinderen, maar wel de kinderen van vriendinnen de op visite komen. En 2 honden en 3 katten. Gaat harstikke goed samen. Wij verwachten ook geen problemen met onze kinderen later Betreft waar je het diertje weg moet halen. Tja, 2 van mij komen van marktplaats, gratis en heb ik dus alles nog bij moeten betalen. Mijn 3e kat heb ik gered, anders werd hij nouja.. dan was hij er nu niet meer. Hier heb ik ook alle kosten voor gedragen. Beide geslachten zou ik laten helpen als je er geen nestje mee wil. Poezen worden krols en lopen vaak weg als ze gedekt willen worden. Katers beginnen soms met sproeien en lopen ook weg als ze een lekker vrouwtje ruiken. In het voorjar hebben dierenartsen vaak aanbiedingen, dan is een castratie van een kater rond de 40 euro en een sterilisatie(eigenlijk ook castratie, maar sterilisatie is zo ingebakken, dan snap je wat ik bedoel) kost dan rond de 80 euro. Enten zou ik vooral als kitten wel even doen. En chippen ook. Ookal komt de kat niet buiten, ze kan per ongeluk weglopen en dan is het lastig om te identificeren of de kat van jou is. Daarbij natuurlijk nog kosten van het ontvlooien en ontwormen. Maar dit is in prijs verchillend afhankelijk of ze naar buiten gaat of niet.. Katten van het asiel zijn vaak al geholpen en hebben sowieso een chip. Hier betaal je dus bij aanschaf meer voor, maar is vaak goedkoper dan wanneer je dit allemaal zelf moet doen. Persoonlijk zou ik dan wel een kitten halen, die kan dan volldig opgroeien met jou kindje vooral omdat jullie nog niet eerder en kat hebben gehad. Als je een oudere kat neemt weet je niet exact wat het karakter is en wat ze gewend zijn
Het gaat bijna altijd goed, ongeacht de leeftijd van de poes of van het kind, of dat ze samen opgroeien of niet. Het ligt gewoon aan de poes, het karakter van de poes. Ook aan het kind, of hij/zij lief is tegen de poes. Ik zie wel eens filmpjes van kinderen die zo naar doen tegen de kat en dan een klap krijgen, dan denk ik "verdiende loon!". Bij ons waren er altijd poezen in huis. Toen ik net geboren was vonden de poezen mij en mijn bedje zo interessant dat ze elke dag even kwamen kijken, soms kwam er een kat bij me in het bedje slapen. Verwacht niet dat kind en kat samen lekker gaan spelen of ravotten. Een kat houdt van ruimte en komt alleen even bij je wanneer hij/zij zin heeft aangehaald te worden.
Wij wonen ook in een flat met kat. Ik kan je adviseren geen lapjes te nemen. Die zijn erg speels eN over het algemeen meer buiten katten. Dierenarts gaf dat aan toen we onze lap hadden. Vrouwtje lap zijn de meest ondernemende en ondeugende katten. Ik heb er een van mp. Niet gratis maar tegen een kleine vergoeding. Geheel ingeënt en dergelijke. Geen problemen mee. Wij hebben haar wel laten chippen. Je weet maar nooit. Kat in combi met kinderen gaat vaak wel goed. Zo lang je maar duidelijke afspraken maakt. Niet aaien als de kat eet, etc. En nooit een dier met een kind alleen laten.
Je weet niet of het goed gaat. Sommige katten houden absoluut niet van het getrek en gesjouw door mensen/kinderen. Anderen vinden het heerlijk.
Ik zou iig voor een katertje gaan. Die zijn vaak nog een stuk liever dan poezen en dan ook gaan voor een kitten. Alhoewel er natuurlijk ook zat oudere katten in het asiel zitten die misschien ook hartstikke goed bij kleine kinderen kunnen. Voordeel van een kitten (idd min 12 weken oud) is dat ze idd samen op kunnen groeien. Ik heb zelf 2 oudere katten en ben heel benieuwd hoe dat gaat als ik een kindje krijg.
Wij hebben 3 katten, 2 ex katers en een geholpen lapjes poesje. Zij is het meest aanhankelijke poesje wat ik ken, liever binnen dan buiten en Thirza kan er alles mee. Vriendin van mij heeft ook een lapjes poes gehad ook dat was een scheetje. Ligt dus puur aan het karakter van de kat, niet welke kleur/tekening of je moet een raskat hebben, maar elk dier heeft natuurlijk zijn/haar karaktertje.
Vanaf de geboorte hebben mijn katten mijn dochter nooit wat aangedaan. Ze negeren haar compleet, zij is nu diegene die hun terroriseert. Als ze nog pasgeboren zijn zal ik er wel erg voorzichtig mee zijn. Je geeft aan dat je dochter al bijna 2 is dus dan is het helemaal geen probleem. Het zal juist heel leuk voor haar zijn!
Mijn ervaring is dat katten echt liever zijn naar kinderen (uit het gezin) dan volwassenen en vreemde kinderen. Ik heb een kat die echt naar iedereen blaast en miauwt, maar mijn zoon kan er alles mee doen. Ze doet nooit iets terug en als ze het beu is loopt ze gewoon weg. Zij was 3 jaar toen mijn zoon geboren werd.
Ik zou eerst heel veel informatie inwinnen. Fora over poezen, asiel, google. Dan kijken wat je wilt. Ik zou ook kiezen voor een kitten denk ik. Zoals al beschreven, het kitten moet minimaal 8 weken bij de moeder geweest zijn. Bij raskatten is het zelfs vaak 12/13 weken, vast niet voor niets... Wat wij hadden met onze drie poezen is een smalle hoge krabpaal, twee krabplanken, mandjes, kattenbakken, voerbakjes, reismandje. Chippen zou ik zeker wel doen. Mannetjes zijn vaker wat aanhankelijker, al waren onze twee vrouwtjes ook lief hoor. Castreren van een mannetje zou ik voor 6 maanden doen ivm sproeien. Castreren van een vrouwtje is vaak na de eerste krolsheid geloof ik. En zoveel mogelijk je best doen om het beestje op te voeden. Katten kunnen erg hardleers zijn en wanneer je er niet bent gooien ze vaak alle regels over boord. Maar je kunt ze echt wel een beetje opvoeden. Verder zou ik veel lezen over hoe je een kitten (of oudere poes) goed laat wennen in zijn nieuwe huis. Veel plezier!
Ik zou geen poes uit het asiel halen - alleen eventueel een kitten vanuit het asiel. Reden hiervoor is vaak zijn ze mishandeld en kan je niet zeker weten hoe ze reageren op babies/kinderen/situaties. Kittens kun je zelf leren. Ik heb ook een meisje van 4 en een baby van 8 maanden.
Het nemen van een kitten moet je niet onderschatten. Ze klimmen over al in en hebben vlijmscherpe nagels en tandjes. Vind ik wel even een dingetje voor bij een twee jarige
Wij hebben twee katten van 8 en 7 jaar oud. De ene is op 4 jarige leeftijd bij ons gekomen, daarna is zoontje geboren. En de andere hebben nu een half jaar. Die heeft in het begin even moeite gehad met onze zoon. Hij is geen kinderen gewent, dus verstopte zich overdag en kwam 's avonds te voor schijn. Maar inmiddels is hij gewent aan onze zoon. Onze zoon probeert wel eens achter ze aan te rennen, om ze te knuffelen, maar dan vliegen ze meestal naar boven of buiten. De oudste blijft meestal wel liggen en laat het gebeuren tot hij er zat van is en sjokt dan weg.
Bedankt iedereen voor de fijne tips! Ik ga eerst info inwinnen, ook de dierenarts is hier om de hoek. Fijn zo'n forum
Hoi Hier ook meisje van bijna 2 en kitten van 11 weken.En gaat echt goed hoor gisteren ging hij in haar poppenbuggy liggen en zij rijden ermee haha.Moet er wel bij zeggen dat kitten in huis zat met 3 kleine kinderen dus hij is wel wat gewend.Succes met je keuze.