Ik lees overal op internet duizendenéén manieren om je kindje vast voedsel te leren eten. Persoonlijk raak ik hier nogal van in de stress en probeer ik elke keer weer wat nieuws. Alles klaarmaken en in blokjes in de vriezer bewaren, ons eten zonder zout pureren met de staafmixer en mee laten eten, wat los op een bordje en uit het vuistje, prakken, uit een potje (omdat ik toen op visite was). Nu zit ik te denken een babycook aan te schaffen of een stoommandje en het vervolgens te pureren met de staafmixer. Ondertussen zit ik met me handen in het haar en heb nog geen lekkere draai erin gevonden en een manier waarbij ik me helemaal prettig voel. Verder staat er overal op interner allerlei recepten die je aan je kind mag proeven, nou ben ik helaas niet zo een exclusief keukenprinsesje en eten wij niet elke dag of elke week iets unieks! Is het wel verstandig om dit wel voor mijn zoontje te doen zodat hij aan alle smaken went. Hoe doen jullie dit? En wat gaven jullie? Of ervaren moeders: hoe hebben jullie je kindje laten wennen aan het vaste voedsel?
wij wisselen potjes af met vers. Voornamelijk nog potjes, maar vers is wel iets wat we meer willen gaan geven, omdat de structuur en smaak toch heel anders is. Wat ik laatst gedaan heb is blokjes aardappel en wortel gekookt en dat geprakt (en een beetje dunner gemaakt met wat kookvocht). Vond hij erg lekker en is maar 1 extra pannetje op het fornuis. Maar als hij straks wat meer en gevarieerder gaat eten, dan koken we gewoon wat meer van hetgeen wij eten en dat dan prakken. Ik vries het overigens in wat grotere porties in, omdat hij wel wat meer eet dan 1 of 2 blokjes.. Wat hij voornamelijk erg lekker vindt is wortel (+ of - aardappel), bruine bonen in combi met appel, venkel (was geloof ik ook een combi met aardappel en wortel) en bloemkool. Zelf ben ik absoluut geen voorstander van dat geknoei met stukjes in de hand geven... maar ik kan me ook voorstellen dat mensen dat wel willen. Ons mannetje eet erg goed van een lepeltje en dat scheelt een hoop geknoei (vooralsnog ).
Ik wou ook zelf eten maken maar vind het nogal een gedoe, potjes zijn wel wat duurder in verhouding tot zelf maken maar ik kies nu nog voor het gemak zeker omdat wij vaker pasta's en salades eten. Eten we groente en aardappels dan maak ik voor Tim ook een prakje. Ik weet dan alleen niet zo goed hoeveel hij moet hebben dus die potjes vind ik nu ideaal!!! met fruit rasp of prak ik wel wat voor hem maar heb ik ook potjes omdat hij dan veel meer soorten fruit binnen krijgt. En heb ook wel eens zo een stukje in z'n handjes gegeven maar dat vind hij maar niks en ik eigenlijk ook niet echt.