Mijn zoon heeft ptss, hechtingsproblematiek en sinds een paar weken NAH erbij. Vertoont eigenlijk redelijk hetzelfde gedrag al jij beschrijft. Wat ik je mee wil geven is pas op met de stappen die je zet op onderwijs gebied. Hier besloten we in februari dat het niet meer lukte op school en hij thuis bleef. De beslissing was dat hij naar speciaal onderwijs moest. Niet wetende dat daar enorme wachtlijst is en onze zoon nu dus vanaf februari al thuis zit en helemaal geen onderwijs meer volgt. Dus ruil geen oude schoenen in voor je nieuwe hebt. Onze zoon moet straks na misschien wel 1.5 jaar of langer thuis zitten reintergreren, lastige klus vrees ik) Wat passend is? Dat weet men hier ook niet dus "probeer maar cluster 4" Ik weet zelf ook niet of dat de oplossing is, ken dezelfde angsten als jij (word zijn gedrag niet erger, kwijnt hij niet weg etc etc) Ik weet alleen wel dat regulier geen optie meer is. En ze zeggen ook heel eerlijk speciaal onderwijs kan kinderen maken of breken, dat weet je niet vooraf. Heel veel sterkte, het valt niet mee zulke zorgenkindjes in huis te hebben
Pfff wat zwaar hè sidmick... Totdat hier alles geregeld is is de bedoeling dat hij nog wel op school blijft eigenlijk. Hij weet het zelf nog niet namelijk. En ik ga dat inderdaad pas vertellen wanneer alles zeker en rond is! Wellicht inderdaad dat we de psycholoog laten komen als we het gaan vertellen. Zat al in ons idee. Verder blijft het gewoon heel erg zwaar.. Veel hoop dat de andere school HET is,maar inderdaad ook de vraag of dat goed blijft gaan.. niemand heeft iets aan verder denken aan wat nog niet is,maar helaas is het feit van een zorgenkindje wel wat dat veroorzaakt en dat doemdenken stop je ook niet zomaar helaas... De tip om een gesprek op de nieuwe school aan te gaan was inderdaad al gegeven door huidige school. Dat ga ik dus zeker doen! Vandaag heeft de juf alle dossiers naar het samenwerkingsverband gestuurd,dus hopelijk komt er zo wat schot in. Afgelopen week was super gegaan op school. Tot vandaag... Het ene akkefietje naar de andere.. zoveel kindjes pijn gedaan.. en waarom? Hij denkt zelf dat ie zo erg zijn best probeert te doen dat het ergens klapt... Ik denk dat er een bepaald stukje bewustzijn hem frustreert. Hij heeft nog een zusje van 4,die fijnloos opmerkte gisteren dat hij boos was.. en dat vond hij erg moeilijk 'hoezo kan zij dat gewoon zien?' en het feit dat hij steeds meer beperkingen voelt in zijn motoriek.. eigenlijk gewoon erg verdrietig.
Dat is wel overwogen maar SBO is toch vnml gericht op kinderen met een wat lager leer tempo terwijl onze zoon juist extra veel uitdaging qua lesstof nodig heeft
Dat is verschillend per sbo! Wat ik begreep is dat een kind op een sbo een eigen leerlijn volgt. Dus niet klassikaal allemaal hetzelfde niveau. De één loopt met rekenen erg voor en met taal juist niet etc. Ik zou gewoon eens wat informatie vragen op school en op sbo scholen.
En SO is hier vol dus in ons geval betekend het gewoon thuiszitten met slle gevolgen van dien ( gemis aan sociale contacten en leerstof, ik mijn werk moeten opzeggen want kan moeilijk mijn kind alleen laten, dochter die steeds boos is dat broertje thuis “mag” blijven en ga zo nog maar door)
@sidmick , is je zoontje uitgeschreven bij de vorige school? Anders hebben zij de zorgplicht dat hij op een plek komt waar hij wel naar toe kan.
Nee daar is hij niet uitgeschreven. Zij hebben idd zorgplicht maar het is heel simpel volgens hen, zij kunnen geen plekken creeeren die er niet zijn. Die zorgplicht stelt helaas weinig voor
Wat balen! Ook niet iets verder weg? Hier idd een SBO waar juist kinderen op zitten die cognitief goed meekomen, soms zelfs meer uitdaging nodig hebben maar qua gedrag niet passen op een reguliere school..
Zo makkelijk mogen ze zich daar echt niet vanaf maken hoor. Ik heb ook in de situatie gezeten dat we geen school konden vinden voor mijn dochter en toen heeft uiteindelijk het samenwerkingsverband heel veel energie gestoken in het vinden naar een oplossing. Ik heb toen wel ervaren dat je er heel erg achteraan moet zitten en je je echt moet laten horen om er wat te laten gebeuren. Gaat het met je dochter wel beter nu? Zij heeft het ook heel lastig gehad op school toch?
Ik zou inderdaad contact opnemen met het samenwerkingsverband en de school en het swv flink achter de broek aan zitten. Zulke rot situaties dit.
Geloof me we laten ons meer dan horen maar het is echt simpel, vol is vol. Er is hier in de gehele randstad veel meer vraag dan aanbod. We hebben zelfs een onderwijs advocaat. Het samenwerkingsverband is heel bereidwillig maar nogmaald, alles hier is overvol en heeft wacgtlijsten. Het proces vertraagd nu ook doordat mijn zoon recent een aantal herseninfarcten heeft gehad en nu helemaal de vraag is wat voor onderwijs hij nodig heeft. Maar het gevecht lijkt oneindig. Ja mijn dochter zit helemaal op haar plek, is een half jaar behandeld voor haar ptss en dat gaat nu weg goed
Wat heftig zeg! Zo lijkt er echt geen einde aan het gevecht te komen inderdaad . Gelukkig dat het met je dochter nu wel weer goed gaat!
Sommige dingen zijn echt zo klote van het onderwijssysteem... Was voor passend onderwijs ook, maar het lijkt er niet beter op te worden... Wij hebben de mazzel dat we afgelopen schooljaar 'eindelijk' een passende school voor onze dochter hebben gevonden, anders hadden we ook een probleem gehad... Die onzekerheid moet ook vreselijk zijn, sidmick, mbt de school, maar ook meer algemeen.
Ik hoop dat het hier wat opschiet.. gisteren en vandaag waren weer drama op school.. werd vanmiddag alweer gebeld... Eenmaal daar een jochie wat boos op zijn mouwen en aan zijn haar stond te trekken.. had alles weer overhoop gegooid in de klas.. wat een onmacht