En dan, autisme?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hobbelpaardje, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. s82

s82 Actief lid

10 mei 2011
    451
    18
    18
    Na de voorjaarsvakantie pas? Is er een MDO geweest en wordt er nu een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd?

2. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ja dat wordt nu ongeveer aangevraagd. Ik begreep dat de dossiers nu doorgestuurd waren maar ga het vandeweek even navragen hoe en wat.
    Ze gaven aan dat dat best lang duurde voordat alles rond zou zijn? Straks natuurlijk ook kerst etc ertussen...

3. s82

s82 Actief lid

10 mei 2011
    451
    18
    18
    Ok als het goed is heeft de IB ongeveer 2 weken nodig en de commissie van t samenwerkingsverband ook? Na een maand zou je toch wel een TLV moeten hebben?

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Op zich zou het kunnen lukken, wij kregen op 24 nov te horen dat het op het reguliere onderwijs niet meer ging met onze zoon en dat ze zichzelf handelsonbekwaam hadden verklaard. Maar nu had ik het geluk dat het reguliere onderwijs erg wilde meewerken en ook zijn nieuwe so school. Vanuit beiden werd er druk uitgevoerd waardoor er een extra vergadering bij het samenwerkingsverband is ingelast (die vergadering was op 22 nov voor het laatst geweest en zou pas in januari weer bij elkaar komen). Alle koppen stonden bij ons de goede kant op waardoor onze zoon na de kerstvakantie kon beginnen op zijn nieuwe school.

5. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Het wordt steeds problematischer met mijn zoon op school en hij wordt elke dag ongelukkiger.. wat ze op school ook zien, ik joop echt dat ze er wat vaart achter zetten want het is jiinb niet te doen.. breekt mijn hart.. :cry:

6. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Zou het een optie zijn als hij voor nu tijdelijk thuis blijft?

7. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Dat krijg je helaas niet zomaar voor elkaar.. of ze moeten hem schorsen maar liever niet. De overstap zal al problematisch worden dus we willen het wel zo goed mogelijk afsluiten het liefst..

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Je kunt je kind ook (langdurig) ziek melden, hoor! Hij is tenslotte ook echt ziek, psychisch en dan kun je net zo goed niet in staat zijn om aan het onderwijs deel te nemen. Net zoals een medewerker overspannen thuis kan komen te zitten van zijn werk...

Mijn zoon is dus al 2 keer overspannen geweest van school en ik heb hem dus (op mijn initiatief) ook thuisgehouden (volledig en deeltijd, wisselend). Ik heb echt nog nooit problemen gehad met leerplicht, hij was gewoon ziek gemeld. Aangezien we konden aantonen dat we (met school/SWV) bezig waren naar het zoeken naar oplossing waarbij hij wel weer volledig naar school zou kunnen, vond leerplichtambtenaar het allemaal goed.

Gaat je kind dit nog weken/maanden trekken? Zo te horen niet... en dan is thuisblijven echt wel een optie.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    De grootste spijt die ik nu heb (achteraf) is dat ik onze zoon van nov tot de kerstvakantie gewoon naar school heb gestuurd. Ik was bang dat we hem anders nooit meer naar school zouden krijgen of met heel veel moeite. Nu zou ik het anders aan pakken , hem ziek melden en in gesprek gaan met school over de mogelijkheid om hem halve dagen te laten gaan zodat hij toch wel het ritme van school zou houden maar ook wat ontzien zou worden in het gedeelte waarin hij overprikkeld werd.

Ik liet hem dus gewoon hele dagen gaan, die dagen zat hij het meeste van de tijd met een stagiaire op de gang te werken omdat het in de klas niet wilde en haalde ik hem overprikkeld uit school. Vaak wilde hij niet eens naar huis en bleef halverwege steken in een meltdown en accepteerde hij mijn aanwezigheid niet. Ben mijn buurman nog altijd dankbaar dat hij tussen de middag rondjes bleef fietsen om hem zo in de gaten te houden terwijl ik met de baby (zusje) dan maar naar huis liep. Uiteindelijk kwam mijn zoon altijd zelf naar huis als de bui over was.

10. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ohh pfff wat vreselijk zeg.. hoe vond je zoon jet om gedeeltelijk thuis te zijn?
    Mijn zoont wil dus alleen maar naar school.. hij wil niet anders dan anders zijn.. als ik gebeld wordt dat het niet meer gaat wordt ie nog bozer omdat ie dan dus mee naar huis moet,vandaar dat (gedeeltelijk) thuis houden me net zo problematisch lijkt.. zusje gaat wel gewoon naar school en vrees dat hem weer mee naar huis nemen dan drama wordt.. zo moeilijk!
    In de kleuterklas is hij wel hele lange tijd maar twee dagen per week naar school gegaan.. maar toen zat school nog niet zo verweven in zijn systeem en zat zusje er natuurlijk ook nog niet..

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Hij is dus uiteindelijk nooit gedeeltelijk thuis geweest. Werd wel vaak gebeld om hem eerder op te halen maar dan was hij al zo overprikkeld dat hij (als hij eenmaal thuis was) maar 1 ding wilde en dat was onder de douche staan. Kind heeft in die tijd uren onder de douche door gebracht en daarna was hij eigenlijk te moe om nog te registeren dat hij eventueel die middag nog naar school toe moest ( hier hebben ze op de reguliere school nog geen continu rooster)

12. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Hier inderdaad ook alleen ochtenden,thuis eten en smiddags weer naar school.
    Zwaar is dat he? Heb jij ook dat gevoel zo gehad dat je eigenlijk niks anders meer kon doen dan thuis wachten tot ze je weer belden?
    Ik vind dat zo naar...

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Ja, kon gelukkig nog wel naar de supermarkt want die was vlak bij school maar voor de rest was ik gewoon thuis voor het geval dat.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Heel herkenbaar. Als de telefoon ging zakte lood in mijn schoenen. En ook brengen en halen deed ik in razend tempo want ik wilde niet tussen die ouders op het schoolplein in angst dat weer iemand me zou aanspreken over wat er nu weer gebeurd was

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Dat laatste had ik gelukkig niet, hij richtte zijn woede/paniek aanvallen ook nooit op klasgenoten (was altijd ik die de pisang was), daarbij was hij niet de enige die een ass diagnose had in de klas op dat moment. Ze waren met zijn drieën en er zaten 2 kinderen met een adhd diagnose, een klasgenoot met downsyndroom en een klasgenoot met een stofwisselingsziekte (en dan 24 kinderen die als "normaal" werden bestempeld.) De juf heeft het goed gedaan hoor alleen ging het gewoon niet meer (ondanks alle hulpmiddelen etc) De klas was simpelweg te groot, te veel prikkels gecombineerd met een lage verwerkingssnelheid , een verbaal iq van 127 (waardoor hij erg wijs kan overkomen) en een performaal iq van 77 (waardoor hij totaal niet kan plannen en dingen overzien) was gewoon te veel voor hem.

2 jaar geleden was hij heel verdrietig en wilde graag weer terug naar het reguliere onderwijs. Toen ik dit op zijn oude (huidige school van dochter) vertelde en hij toevallig een vrije studie dag had, mocht hij die dag meedraaien in zijn oude klas. Hij heeft het 2 uur vol gehouden (ik was ook gewoon aanwezig op school), we zijn naar huis gegaan, daar heeft hij 3 uur op de bank gelegen met zijn mobiel en toen kwam de verzuchting dat zijn so school toch zoveel fijner was.

16. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Oh jeetje wat een herkenbaarheid zeg!
    En niemand die je begrijpt.. dat doet nog het zeerste.. dat ik mijn leven gewoon moet leiden.. tja.. dat werkt echt ff niet zo simpel :cry:

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Het is een eenzame tocht.
    Mijn zoon zit nu bijna een jaar thuis en hoe vaak ik al niet gehoord heb “ dan ga je toch gewoon bij die en die school praten voor een plek”
    Alsof ik al die opties nog niet bedacht heb. Mijn kind moet naar SO en dat is vol, tis niet zo dat die scholen voor het oprapen liggen

18. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Och ja dat ja.. Alsof alles zo maakbaar is.. en de goedbedoelde adviezen wat je allemaal kan doen zodat je kind weer 'beter' functioneerd.. pffff zo eenzaam inderdaad!

19. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Waarom kan je zoontje na de voorjaarsvakantie pas beginnen. Is er dan pas plek op de sbo school? Anders vind ik het vreemd. Bij ons is eind nov de keuze gemaakt dat onze dochter naar sbo mocht. Na de kerst vakantie is ze begonnen. Dit is natuurlijk heel kort, normaal staat er 6 weken voor maar bij ins heeft iedereen er gelukkig vaart achter gezet. Nu bijna een jaar later zo blij met deze overgang.

20. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ze zeggen dat het heel lang duurt? Bepaalde commissies enzo? Weet er het fijne niet van eigenlijk.. geloof dat er dossiers ergens heen moeten, die moeten iets verklaren en toekennen etc?

Deel Deze Pagina