Lage hartslag, iets mee doen of niet nodig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Soto, 17 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ik heb sinds kort een horloge die ook m`n stappen bij houdt en waarmee ik mijn hartslag kan meten. Ik wist al dat mijn hartslag vrij traag is. In de kraamweek lag deze bijvoorbeeld altijd op 60 a 62 (in rust).
    Nu blijkt m`n hartslag in rust ook wel eens 44 a 45 te zijn, maar ook regelmatig gewoon 60. Moet ik me zorgen maken om die uitschieters naar beneden?
    Ik maakte me er niet druk om, maar toen ik het laatst tegen een collega zei, schrok ze een beetje. Het leek haar verstandig om naar de huisarts te gaan, maar ik twijfel of dat wel nodig is. Ik ben wel vaak moe, maar heb een zware tijd achter de rug (vader plotseling overleden en vlak daarna ingebroken) en ik heb regelmatig een laag ijzergehalte in m`n bloed.
    Wie heeft ervaring met een lage hartslag en/of advies?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Mijn zusje en man hebben in rust een hartslag in de 40. Is beiden bij medisch onderzoek (andere reden) eruit gekomen. Is niet erg, duidt eerder op een goede conditie.

Even snel gegoogled, als je niet zo;n goede conditie hebt, misschien toch even langs de huisarts gaan.

Lage hartslag (bradycardie)

Een lage hartslag (bradycardie) kan normaal zijn. Sporters met een goede conditie hebben vaak een trage hartslag. Het getrainde hart pompt per hartslag meer bloed rond en werkt zo efficiënter. Een lage hartslag kan ook klachten geven zoals duizeligheid, flauwvallen en vermoeidheid.
    De gemiddelde hartslag van een volwassene is 60 tot 70 slagen per minuut. Een andere naam voor een lage hartslag is bradycardie. Bij bradycardie is de hartslag lager dan 50 slagen per minuut.
    Klachten bij lage hartslag

Als de hartslag laag kunnen de hersenen te weinig bloed en zuurstof krijgen. Dan kunnen de volgende klachten voorkomen:
    duizeligheid
    flauwvallen
    vermoeidheid
    concentratiestoornissen
    geheugenstoornissen
    Veel mensen met een lage hartslag hebben helemaal geen klachten.
    Oorzaken lage hartslag

Er zijn verschillende oorzaken voor een lage hartslag (bradycardie):
    de sinusknoop werkt niet goed
    AV-blok
    medicijnen die de hartslag verlagen
    ontsteking van het hart (myocarditis), hartklepproblemen of andere hartaandoeningen
    complicatie na een ingreep aan het hart
    ouderdom of een trage schildklier
    Lage hartslag door sporten

(Top)sporters hebben vaak in rust een lage hartslag. De hartspier is verdikt en/of de linkerhartkamer is vergroot. Dit is voor deze sporters een gunstige aanpassing, want het hart werkt hierdoor veel krachtiger en efficiënter. Per hartslag kan het hart zo meer bloed rondpompen. We noemen dit een sporthart.

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Nee, geen reden voor onderzoek, 60 in rust is volkomen normaal, uitschieters naar beneden ook. Ik zit ook regelmatig op 45-50 en voel me juist sneller hyper bij 70-80 in rust, terwijl dat voor anderen juist weer vrij normaal is.
    Je moeheid en je lage ijzergehalte, daar zou ik dan wel even op inzetten. Goed voor jezelf zorgen na deze heftige tijd en mogelijk toch even een ijzerkuurtje?

4. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Bedankt voor jullie reacties!
    Zo keek ik er ook tegenaan, het was dat m`n collega ongerust was waardoor ik twijfelde.
    Qua conditie ben ik geen topsporter, maar ik heb wel een goede conditie, dus ik denk dat ik me geen zorgen hoef te maken. Binnenkort laat ik nog even bloed prikken, dit doe ik 1 x per jaar om m`n ijzer in de gaten te houden. Misschien dat dit inderdaad weer aan de lage kant is.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb ook een hele lage hartslag in rust, kan geen kwaad. In de kraamweek had ik ineens een hartslag van 120 in volledige rust, voorbode van kraamvrouwenkoorts. Was echt alsof ik in bed de marathon lag te rennen, heel raar gevoel! Bij 70-75 voel ik me idd ook wat hyper.

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Toen ik in rust zo'n lage hartslag (40) had werkte mijn schilklier te langzaam. Toen hij te snel ging was mijn hartslag 110 in rust juist. (Inderdaad de hele tijd hyper, gestresst, niet fijn) Maar ik heb Graves (schildklieraandoening) ik weet niet of dat altijd zo is maar misschien wel iets om te laten checken?

7. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Klinkt niet heel laag. Ik heb zelf ook een lage hartslag van rond de 45 in rust.
    Mijn Moeder kwam er halverwege vorig jaar achter dat haar hartslag maar 25 is in rust. Dat is dus wel veelste laag. Door een andere bijkomende reden heeft ze die week direct ook een pacemaker gekregen.
    Nu met pacemaker zit ze rond de 50 maar volgens de cardioloog hoort dat bij haar een lage hartslag.
    Ik zou zeggen vraag er eens na als je bij de huisarts bent.

8. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Mijn vriend en zijn broers en zussen hebben in rust ook een hartslag rond de 45. Mijn zwager is een keer opgenomen voor zijn blinde darm, hebben toen een hartfilmpje gemaakt omdat ze zo schrokken van zijn lage hartslag. Was niets aan de hand. Maar als je je zorgen maakt kan je natuurlijk even langs de huisarts om je te gerust te stellen.

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Toen ik veel sportte had ik ook een erg lage hartslag. Vond ik wel tof juist :p Maar als je je zorgen maakt, idd keer langs dokter?

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijne is ook erg laag zo rond 50. Bloeddruk ook vaak trouwens maar 100/50 tot 120/60 max
    Heb er wel last van met bijv hurken na opstaan dat ik ff sterretjes zie. Soms ook flauwvallen met regelmaat als ik te snel wat doe als opstaan ineens. Rechts voel je ook geen pols. Artsen zouden me met die kant dood verklaren zegt mijn dokter altijd. Heb 24 uur kastje meegedragen tot 2x toe ivm overslaan ( tiener jaren en tussen 2 zwangerschappen in) maar nooit duidelijke oorzaak gevonden. Laat het nu maar zo

11. Mupke10

Mupke10 Actief lid

20 jun 2011
    136
    8
    18
    NULL
    twente
    Hoe betrouwbaar is een meting van een horloge ?

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
  13. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ik maak me geen zorgen, maar omdat die collega `n beetje schrok ging ik twijfelen. Ik ga er `n keer naar vragen als ik bij de huisarts moet zijn, moet er binnenkort toch langs voor bloedprikken. Mocht ik me toch zorgen gaan maken, dan ga ik eerder langs.

@ lovewinnie, Dat lijkt me raar, geen pols voelen rechts:$. Moet je nog op controle o.i.d. of niet?

Qua betrouwbaarheid is het horloge in rust goed. Ik heb het een paar keer nagemeten en het klopte.

14. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

T's de belangrijkste vraag in deze is: heb je er last van?
    Tis nl geen zorgwekkend lage pols maar indien wel klachten bij naar huisarts gaan.

15. CrossCountry

CrossCountry Bekend lid

9 mrt 2015
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    een hartslag hoort in rust tussen de 60-80 te zijn, soms 90. bij mij was die in rust 40-45 dat was dus te laag en hebben ze mijn pacemaker aangezet op 80, ik ben sowieso een apart geval want heb cardiomiopathie...oftewel hartfalen. daarvoor heb ik een icd/pacemaker.

maarja als je het niet vertrouwd zou ik gewoon even langs de ha gaan. je kan wel op internet gaan zoeken naar ervaringen en meningen van andere maar wij zijn toch geen artsen? het gaat tenslotte om je hart, en die moet wel goed werken natuurlijk. en een hartfimpje (ECG) is zo erg niet hoor...hooguit dat de ha plakkers gebruikt die van je huid getrokken moeten worden dat is wat minder :D

16. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Dan is een zwangerschap aangaan geen gemakkelijke keuze voor jullie geweest, gefeliciteerd!.
    Is de cmp aangeboren of door iets anders ontstaan?
    Heb je een ICD met pacemakerfunctie?

17. CrossCountry

CrossCountry Bekend lid

9 mrt 2015
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik had voor mijn zwangerschap ook geen last van mn hartfalen, ik wist niet eens dat ik het had. maar blijkbaar heb ik het zo erg dat ik meteen opgenomen moest worden op de ic hartbewaking.

18. CrossCountry

CrossCountry Bekend lid

9 mrt 2015
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik wist niet dat ik cmp had. zijn we achter gekomen bij 7 weken zwangerschap. door mn cmp word ons kindje bij 35 weken al gehaald, en dat is al heel wat want ze hadden het er in het begin over om het al te halen bij 26 weken.
    de klinisch geneticus is nog aan het uitzoeken of het aangeboren is ja of nee. ik heb inderdaad een icd met pacemaker funtie een medtronic ofzoiets.

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij mijn was het dus wel onderzocht zoals ik eerder zij. Door kastje mee te krijgen die je hart 24 uur gegistreerd. Daarnaast echo etc. Omdat alles er verder goed uitzag moet ik wel een keer per 5 jaar op controle.
    Heb tijdje propranolol geslikt tegen de hartkloppingen. Na 4 wk meegestopt want bloeddruk werd gevaarlijk laag

Deel Deze Pagina