Wil eventjes van me afschrijven Vandaag mag onze zoontje voor het eerst na de logopedist. Hij loopt achter met praten (volgens leidster psz en cb) en nu gaan we toch maar even kijken of hij gewoon laat is of dat er iets anders speelt. Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan. Waarschijnlijk zal er vandaag nog niet heel veel gebeuren. Ik denk alleen een beetje een intake. Zijn hier moeders (of vaders) die ook met hun kind bij de logopedist lopen of ooit zijn geweest? Ben best benieuwd na jullie verhalen/ervaringen,als jullie dit met mij zouden willen delen.
Ik loop met mijn zoontje bij de logopedist de eerste keer ging ze testen doen over ze taal en begrip en nu oefenen ze woorden en letters hij zegt ze nog wel is verkeerd
Mijn zoon krijgt ook logopedie. De intake test duurt een paar afspraken en is best uitgebreid. Het bestaat uit verschillende onderdelen: woordenschat, articulatie, zinsvorming en taalbegrip. Alles heel leuk en speelsgewijs, mijn zoontje vond het hartstikke leuk
Hier ook logopedie gehad. Mijn zoon heeft moeite met de uitspraak van bepaalde klanken. Helaas was logopedie hier geen succes. Mijn zoon voelde zich niet op zijn gemak bij haar, dus na een paar maanden mee gestopt. Nu zijn we thuis zelf met hem aan de slag om zijn uitspraak te verbeteren.
Mijn zoontje heeft een jaar lang logopedie gehad bij de logopediste hier in het dorp. Het heeft hem niets geholpen. De opdrachten die we meekregen om thuis te oefenen interesseerden hem niet en wilde hij niet doen. De eerste keer ging het aleen over algemene dingen, gesprek met mij zeg maar. Daarna ging ze testen doe, waarbij mijn zoontje ook maar minimaal meewerkte. Het boeide hem gewoon niet. Kwam uit dat hij een achterstand had van minstens 7 maanden. Na een jaar was de achterstand nog even groot. Mijn zoontje heeft ASS en nadat we eerst ambulante begeleiding kregen werd hij uiteindelijk toch geplaatst op het MKD om te kijken welk onderwijs het beste bij hem zou passen. Daar kregen we de kans om de Hanencursus voor ouders te doen. Dit heeft ons enorm geholpen met de communcatie met ons zoontje. De achterstand is er nog steeds, maar de kloof is veel groter dan gedacht werd. Uit de test bleek hij een vrij hoog IQ te hebben, terwijl zijn taalbegrip ver beneden het gemiddelde zit. De logopedie die hij nu krijgt binnen het MKD is meer gebasseerd op de principes van de Hanancursus. Je kind volgen en taal toevoegen bij dat wat op dat moment zijn aandacht heeft. Hij is veel meer gaan praten.
Hier ook logo gehad ivm een schisis. In de doorverwijzing van het schisisteam stond al veel informatie, maar logo heeft met de eerste uitgebreide afspraak met spel gekeken wat mijn zoon aan letters, woordjes en dergelijke al kon. Hij was toen 2,5 jaar. Echter vooruitgang boekte hij na een verdere sluiting van het zachte gehemelte toen hij 3,5 was. De hele behandeling ging veel met spel. bv memoryspelletjes en dan plaatjes benoemen en met auto's om de 'b' en 'r' te oefenen. Sjeesden ze samen met auto's over de tafel 'bbbrrrrroem'.
Bedankt voor jullie reactie's,altijd fijn om te ervaringen van anderen te lezen. Wij zijn net terug van de logopedist. En het is hier ook zo gegaan zoals jullie zeiden. Ons zoontje vond het iig niet erg en mocht de eerste keer lekker spelen. Nu elke week er heen,ben benieuwd hoe het nu verder zal verlopen
Mijn zoon heeft ook logopedie. Reden was achterstand in praten. Uit de testen bleek dat zijn taalbegrip en woordenschat goed waren. Alleen zijn uitspraak niet. Bijna een jaar logopedie voor de uitspraak gehad, maar hij boekte weinig vooruitgang. Zijn mondmotoriek bleek zwak te zijn. Had een kort tongriempje. Deze is doorgeknipt in ziekenhuis. Maar mondmotoriek bleek zwak. Toen heeft de logopediste hem doorgestuurd naar de logopedie van het academisch zh. Zoon heeft verbale ontwikkelingsdyspraxie, ofwel een motorische stoornis. Het plannen en ordenen in zijn hoofd gaat fout en daardoor gaat de aansturing van zijn mondmotoriek niet goed. Nu werkt de logopedie met een dyspraxieprogramma en boekt hij enorme vooruitgang. Hij gaat 2x in de week en veel thuis oefenen. Dit zal ook nog een tijd nodig zijn, want alleen door herhaling, herhaling, herhaling zal de aansturing in zijn hoofd verbeteren.
Onze zoon gaat ook naar logopedie, hij gaat ook ivm spraakachterstand. hij gaat nu sinds november en we merken thuis al wel wat vooruitgang, andere woorden enz, maar nog steeds geen echte zinnen, op de psz merken ze nog geen vooruitgang en logopedie zegt dat dat nog niet echt te zeggen is, hij doen in ieder geval goed z'n best. Bij John moet er een knop om en dan zal hij waarschijnlijk zo gaan praten, hij heeft probleem met de articulatie, dus de ene klank kan hij in het ene woord wel, maar in het andere niet en hij vergeet veel woorden weer. We moesten z'n hoofd zien als een grote ladekast en hij moet maar kijken wat hij uit welk laatje moet halen en vergeet daardoor ook woorden, omdat hij het nog niet geordend heeft.
Vergeet hij de woorden of spreekt hij ze steeds anders uit? Wat jij beschrijft klinkt een beetje als onze zoon. De ene keer een woord goed uit spreken en de ander keer niet, klanken in het ene woord wel en in het ander woord niet. Klanken op de verkeerde plek zetten. Tijdens de logopedie zie je ook heel goed dat hij moet na denken, dat het niet helemaal goed aangestuurd wordt. Voorbeeld: hij moet klanken oefenen, dan moet hij regelmatig p k p k p k p k zeggen, vervolgens onregelmatig p k p k p p k p k k Bij het onregelmatige zie je dat hij heel erg moet omschakelen. Zoals jij beschrijft dat hij het moet ordenen in zijn hoofd is wat bij verbale ontwikkelingsdyspraxie is: het plannen, ordenen in het hoofd gaat moeizaam. Krijgt hij logopedie volgens het dyspraxie programma of niet?
Hij lijkt ze echt te vergeten, ineens zegt hij een woord en dan hoor je het helemaal niet meer. Bij John zijn ze nog voornamelijk spelenderwijs bezig, dus via spel proberen wat uit hem te trekken, met boekjes en blokjes, ze heeft ook met klanken gedaan en dat lukte dan wel bijv v v v v vis, dan zei hij wel steeds de v maar vis komt dan niet, terwijl hij wel vies kan zeggen. Je ziet hem ook heel erg nadenken idd, en tegenwoordig ook echt met uuuuhm, ik weet het wel, maar komt er niet uit
Hier ook logopedie. Binnenkort naar twee keer per week. Tm 3,5 jaar kwamen er bij mijn zoon maar heel weinig woorden uit en alles onverstaanbaar. Nu hij sinds vijf mnd op een kdc zit heeft hij zijn spraakachterstand bijna volledig ingehaald. Nu is het voornamelijk werken aan de uitspraak. Een aantal letters lukken nog niet,vooral klanken die met de tong gemaakt worden zijn moeilijk en hij maakt de woorden die eindigen op een medeklinker niet af. Maar we oefenen thuis ook en dat werpt zijn vruchten af. Ter vergelijking: 1 jaar terug zat mijn zoon op het niveau van een net 1 jarige. Wat hierboven al geschreven werd: het was alsof er een knop om moest. Nu is hij om en staat zijn mondje niet meer stil
Mijn dochter heeft ook logopedie gehad. Ik had al vrij snel in de gaten dat er iets niet klopte wat betreft spraak, maar om mij heen werd er steeds gezegd dat het wel meeviel, dat ze nog jong was, dat ik ook zo knauwde enz. Toen heb ik het voorgelegd aan het cb en deze schreef meteen een verwijzing en drie dagen later zaten we al bij logo. De logopediste hoorde het meteen en gaf mij complimenten dat ik ben blijven doorzetten. Mijn dochter was 3jr en 5mnd toen 3 begon met logopedie, in juni. Ze vond het waanzinnig leuk, oefende thuis ook best lekker, maar we legden er niet de nadruk op. Begin januari was ze klaar, zes maanden na de eerste les. En daarin zat dan ook nog een zomervakantie, een herfstvakantie, een kerstvakantie van drie weken, drie testdagen en twee keer ziekte. Dus het ging hier echt razendsnel! En belangrijker.... Ze is goed verstaanbaar! En dus ook meer zelfvertrouwen en minder frustraties!
Oohh die opmerkingen van iedereen,ik ken het. Krijg telkens te horen dat ik me niet druk moet maken (doe ik ook niet,ik kijk alleen of er iets anders kan zijn dan laat zijn) Of van die verhalen "ja maar ik ken en die kent,en dat kindje praate met 4 jaar ineens zinnen". Goed van je dat je gewoon je gevoel hebt gevolgd
Ik werd echt soms gék van die opmerkingen. Ik kreeg echt het gevoel dat ik veel te overbezorgd was. Heb zelfs een keer gehad dat ik over logopedie sprak, dat ik dacht dat dit echt goed zou zijn, ging het ineens heel ergens anders over. Alsof logopedie een taboe is of zo. En nee, ik maakte mij er ook niet druk om, maar het ging mij steeds meer opvallen. Ik heb toen gevraagd aan de leidsters van het kdv of ze haar wel goed begrepen, goed konden verstaan en hoe ze reageerde als dit niet het geval was. Maar super was de reactie van de logopediste, die mij complimenteerde, dat ik het beste wilde voor mijn kind en niet datgene deed wat een ander dacht dat goed zou zijn. Volg je eigen gevoel, dat is uiteindelijk het allerbeste! Moederinstinct he?
Herken je verhaal. Ik maak mezelf ook geen zorgen,ja misschien is hij gewoon laat en komt het wat later,nou dat mag hij van mij. Maar ik merk zelf dat hij steeds gefrustreeder raakt. Je ziet hem gewoon nadenken dat hij iets wilt zeggen,maar het lukt hem niet. En als hij dan wel weer een nieuw woordje kan dan hoor je hem dat woord de hele dag herhalen,alsof hij zelf onwijs blij is weer een woord te kunnen.
En dat is het he? Je kind raakt er gefrustreerd van en dat is niet de bedoeling! Kan wel een keer, maar niet steeds vaker. Hier was het zo dat ik haar wel iedere keer corrigeerde, ze zei bijv buk ipv bus, huik ipv huis, kok ipv sok enz. Maar dat corrigeren hielp niet. Toen eenmaal de logopediste uitlegde hoe ze de juiste klank moest leren, ging het razendsnel. En dat is weer een voordeel van jong naar logopedie, ze pakken het razendsnel op!