Hoelang is vanuit de diepvries & in de koelkast ontdooide moedermelk, nog houdbaar op kamertemperatuur? Ik lees namelijk verschillende dingen 1 uur, 4 uur...
Borstvoeding.com zegt 1 uur. Ik vind dit altijd een betrouwbare bron als het om borstvoeding gaat. https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/bewaren.html
Uhu oké bedankt En verse melk die ik in de koelkast heb bewaard, is die dan ook nog maar 1u houdbaar op kamertemp?
In de koelkast ontdooide melk is op kamertemperatuur nog 1u houdbaar. In de koelkast bewaarde (niet ingevroren en weer ontdooide) melk is op kamertemperatuur nog 4u houdbaar. Vers gekolfde niet gekoelde melk is op kamertemperatuur 6u houdbaar. Na opwarming en/of nadat baby er een keer aan gedronken heeft, moet je het na uiterlijk 1u sowieso weggooien. Da's althans wat ik aanhoud.
Uhu oké Probleem is dat wij zaterdag naar een babyborrel moeten en ik wou een flesje afgekolfde melk meenemen.. Maar kleine voorraden invriezen & ontdooien gaat dan al niet (Die 1u houdbaarheid overschrijd ik zowiezo, want het is een stuk rijden al) Een volledige voeding kolven is best 2-4u na een voeding hè? Maar T. eet nog om de 3u :s Dus pak dat ik 2u na een voeding kolf, en zij heeft 1u later honger.. Daar zit ik een beetje mee.. En anders zal het live voeden worden
Ik zou altijd live voeden verkiezen boven een fles, zeker als je gewoon samen met he kindje bent. Het zal vast mogelijk zijn om op de borrel ergens rustig apart te gaan voeden. Met een fles zou dat trouwens ook aangewezen zijn. Maar wat betreft vervoer van moedermelk, kan je gekoeld vervoeren. Dat kan eenvoudig met een koeltasje met diepgevroren koelelement(en). Eventueel kan je het op de borrel in een koelkast zetten (weet niet wat de setting is, en of je de mensen er goed kent). Maar live voeden lijkt me echt toch het handigst en meest aangewezen hier.
Oh, en een volledige voeding er zomaar even tussendoor kolven, is weinigen gegeven. Best kolf je een uur na een voeding al, dat zal geen volledige voeding in één keer zijn allicht, maar dan merkt baby er het minst van. Ook als hij al een uur na het kolven weer komt. Het vlotst kolven de meeste moeders vlak na de eerste ochtend voeding (vaak zitten je borsten heel vol dan, en drinkt baby maar 1 kant dan kan je de andere kolven). Dat kan je morgen en zaterdag nog doen, en waarschijnlijk heb je dan wel vlot 1 voeding. Weet ook wel dat je de overgeslagen voeding (die je op de borrel uit de fles geeft), ook nog af moet kolven. Hoe en waar ga je dat doen? Op de borrel? Dan voed ik liever live, véél liever
Het is een babyborrel van een goeie vriendin.. Ze heeft een aparte ruimte met stoel & voedingskussen voorzien voor de borstvoedende mama's Ja eigenlijk heb je misschien wel gelijk dat live voeden makkelijker is, want ben mij nu al aan 't opjagen hoe ik het zou doen met dat kolven En dat je de overgeslagen voeding opnieuw moest kolven wist ik ook niet! Ik ga nu ook beginnen met na elke ochtendvoeding de laatst gedronken borst verder leeg te kolven, dit is toch geen overgeslagen voeding maar gewoon reserve he? Voor als ik eens wegben, dat mijn man flesje kan geven
Dan zou ik helemaal niet meer twijfelen. Superfijn en attent trouwens van je vriendin! Je zou het vanzelf wel gevoeld hebben (AU! stuwing!) Maar doe je dit dus niet, dan heb je een eerste stapje gezet richting afbouwen van deze voeding. Ik zeg niet dat dit onomkeerbaar is, maar in elk geval niet ideaal. En bovendien zeker zo vroeg een reëel risico op problemen. Da's inderdaad op dat moment geen overgeslagen voeding maar extra, en kan je gebruiken om voorraad aan te leggen. Indien je het binnen de 3 dagen wil opmaken, best achter in de koelkast (4°) bewaren en anders zo snel mogelijk invriezen (mag al meteen na kolven als het nog warm is). De voeding die je man dan tzt uit de fles geeft, moet je uiteraard wel afkolven dan. Dat is dan weer wel een overgeslagen voeding.
Echt? En moet dat dan op dezelfde moment gebeuren dat mijn man het flesje geeft of mag dat ook gewoon als ik terug thuis ben? Anders moet ik dat kolfapparaat en al gaan meenemen als ik eens alleen wegga
Ja natuurlijk. Hoeft niet exact tegelijkertijd te gebeuren als dat echt niet kan, maar idealiter wel ongeveer. Je kan misschien eens een uurtje uitstellen, maar meer zou ik echt niet doen (en liever nog gewoon niet uitstellen). In principe kan je inderdaad enkel tussen de voedingen door zonder kolf of kind weg. Wat dacht je dan? Borstvoeding is een kwestie van vraag (live drinken of kolven) en aanbod (productie). Beiden moeten in evenwicht blijven. Dus drinkt je kind niet, en wil je niet afbouwen of borstontsteking riskeren, dan moet je kolven. Lees je anders nog even in over kolven, dat scheelt qua realistische verwachtingen vs. teleurstelling. Borstvoeding.com is een goeie site, of lalecheleague.nl, of eurolac.net
Ja die sites heb ik al eens bekeken dank je Gisteren heeft de vroedvrouw ook uitleg gegeven en het getoond, maar het is zoveel uitleg in ene keer om te verwerken.. En van dat bijkolven als ik weg ben heeft ze niks gezegd maar het is wel logisch natuurlijk! Ik ga nu ook tussen de voedingen afentoe eens rap de stad in, dus bij kolven is dat in principe hetzelfde Dan moet ik inderdaad gewoon zorgen dat ik niet te lang en te ver wegga, al maar goed dat ik ons jaarlijks meidenweekend al heb afgezegd en dat ik enkel een avondje op en af ga