Paasbrood maken

Discussion in 'De lounge' started by kippiekip, Apr 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik wil heel graag dat paasbrood maken wat je wel eens in de winkel ziet liggen, dat gevlochten brood bijvoorbeeld.

Nou heb ik vorige week een poging gedaan maar het was keihard .. :(

Ik bak het niet in een broodmachine maar gewoon in de oven.

Heeft iemand HET recept voor mij ?

Wil namelijk zo met die kleine de keuken in duiken om lekker te kokkerellen..

2. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    zowiezo lang rijsen, en met melk en boter. echt het recept heb ik nog niet ga het vanmiddag ook weer eens doen is lang geleden. ik heb gegoogled op melkbrood das namelijk zachter dan gewoon brood.

3. kippiekip

Oke thanx, ga ik daar eens op zoeken

4. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    ooooohw das een leuk idee!!
    volgens mij kun je dat wel met normale brooddeeg doen
    ooooh misschien stuur ik manlief straks nog even richting de winkel

5. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    friesland
  6. kippiekip

Vlehtbrood inderdaad, maar toen ik die laatst maakte toen zag hij er heerlijk uit, en toen ik hem wilde aansnijden was hij zo hard, kon iemand zijn kop er wel mee inslaan hahahah

Maar ik weet niet wat ik fout deed .. :(

7. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    friesland
    ooooohw ja dat is niet echt lekker
    melkbrood is inderdaad wat zachter, maar of het vlechten daar goed mee gaat weet ik niet

8. kippiekip

Hoeft ook niet perse gevlochten te worden, kleine bolletjes vind ik ook goed, als het maar een beetje zacht is .. Vind het namelijk veel leuker en lekkerder om zelf brood te maken..

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    je moet na het bakken je brood of toedekken met een iets vochtige theedoek, of na het bakken insmeren met gemolten boter (als het zo uit de oven komt.

10. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik maak dat altijd met zo'n pak van koopmans. Gewoon maken zoals op het pak staat. Ik verdeel het dan in 2strengen en leg deze over en weer over elkaar heen en dan uurtje rusten en nog een half uur in de oven. Ik doe er dan vaak pest en kaas ofzo tussen maar dat is dan meer een borrelhapje lekker met wat dipsausjes.

Ik ligt nu een schaal paashaasjes en een paasstol te rusten om zo de oven in te gaan, ben benieuwt. De oudste kan niet wachten tot de paashaasjes klaar zijn ( nu maar hopen dat ze lukken).

11. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    friesland
    je kan ook gewoon brooddeeg kopen
    je hebt wel kant en klare mixen, ook bij de lidl bijv
    en die kun je ook wel redelijk vormen,
    mijn vriend zegt dat je die ook wel kunt vlechten als je wilt

12. Within

Within Niet meer actief

Maak je die paasstol helemaal zelf of uit een pakje?

13. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Zelf nou ja tot op zekere hoogte.
    Ik heb broodmix van koopmans en spijs van oetker. Verder maak ik het dus wel zelf. Gewoon brood gemaakt met rozijnen erdoor ( de rest vinden we nooit lekker van die vruchten en noten) en dan laten rusten.
    Hierna uitgerold, spijs ertussen en opgerold. Nu uurtje rusten en dan in de oven. Geen idee of het lukt maar we zullen het wel zien.
    Laatst wel in een programma van Rudolph van Veen gezien hoe je zelf spijs moet maken, maar heb geen keukenmachine dus vandaar gewoon gekocht.

14. Within

Within Niet meer actief

Ok ^^ Ik heb de mix van Albert Heijn voor paasstol, zitten ook geen noten e.d in, alleen rozijnen. Hij is nu aan zijn 2e rijsronde bezig, met het amandelspijs erin.

Op de manier die jij nu doet maak ik wel altijd suikerbrood, maar dat doe ik gewoon in de broodbakmachine

15. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Goh nooit over nagedacht dat je daar ook kant en klare setjes voor had, maar ach zo zal het ook wel lukken.

Hoe maak je dan suikerbrood? Wat voor suiker doe je er dan in?

16. Within

Within Niet meer actief

Ik maak de mix voor wit brood aan in de broodbakmachine, gooi daar wel wat suiker bij zodat het brood wat zoeter word.

Dan geeft hij halverwege een piep om ingrediënten erbij te gooien (na het eerste rijs moment) en dan kneed ik er grove kandijsuiker (wit) doorheen. Dat kan je gewoon bij de super krijgen :)

Edit - ik vergeet de eetlepel kaneel te vermelden :p

17. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    hmm klinkt lekker. Dat ga ik ook eens maken. Dank je voor het delen.

Share This Page