Piessende katten (2)

Discussie in 'De lounge' gestart door bamjolan, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Hey meiden

Mijn ene kat plast al een tijd in huis, ze is nu 2 jaar maar plast vanaf dat ze 2 weken bij ons was in huis.
    Dat ging uiteindelijk goed toen ze meerendeels buiten was overdag.

Nu zijn we in juni verhuist en piest ze steeds op 1 plek, ook poept ze daar (matjes bij de voordeur).
    We maken het wel schoon maar toch, ik word erg misselijk als ik binnen ben en krijg ook heel erg hoofdpijn als ik in het huis ben.

Nu doet ook mijn andere kat mee, die zeikt ook op die matjes bij de voordeur.

We hebben verschillende kattenbakken staan, die om de dag helemaal verschoond worden.

Het is al zo erg dat ik de katten ;s nachts gewoon niet meer binnen laat, omdat ze 's nachts de boel onder piessen en straks met een kruipende baby vind ik dat gewoon erg vies en onhygienisch.

Bovendien heb ik ook geen zin in buren gezeur, die ruiken de geur uiteindelijk ook....en ja voor de kinderen zelf is t ook niet lekker.

Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen proberen?

2. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

juk ik weet er alles van, wij hebben toen dit geprobeerd;

Feliway verdamper en spray voor katten bij zooplus

Dit kun je wel in elke dierenzaak krijgen, ik zeg er wel bij dat ik jou natuurlijk niet kan garanderen dat het helpt bij jou, want ja het kost wel wat.
    Wij hebben er in ieder geval veel baat bij gehad, en gebruiken het nu ook al niet meer.

3. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!

Ik heb dit probleem ook..heb een kitten van 12 weken nu. Hij ging netjes op de kattenbak tot afgelopen woensdag.> Nu pist hij overal....ik word er echt helemaal gek van. Ga dus even meelezen hier.

4. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Feliway kan inderdaad helpen maar geeft geen garantie.

Ik ken een kat die heeft 6 jaar lang in huis geplast is meerdere malen terug bij de fokker beland omdat de eigenaar er geen raad meer mee wist Na veel baasjes verder waarvan de dierenarts van de laatste maar 1 oplossing zag en dat was inslapen nou ja fokker terug kat in huis gehaald ik gezegd dat ze naar mijn dierenarts moest gaan want veel fokkers gaan daar die kat heeft een soort prozac gekregen en na een paar dagen plaste de kat niet meer her en der maar gewoon op de bak:$ en na een paar weken afgebouwd en gestopt met de medicijnen en hij heeft nooit meer her en der geplast!

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ben je al bij de dierenarts geweest om medische redenen uit te sluiten?
    Heb je al andere kattenbakvulling geprobeerd?

Er kunnen zoveel redenen zijn voor een kat om in huis te gaan plassen. Zou in de tussentijd 's nachts daar de kattenbak neerzetten waar ze haar behoefte doet.

6. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Misschien dat dit helpt.... n Kat doet niet zijn/haar behoefte op de plek waar ze eten.... Voer- of waterbakje op de mat zetten?

Succes ermee!

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    We hebben andere soorten vulling geprobeerd.
    Gebruikte sowieso altijd de basis van C1000 en daar heeft ze verder prima mee gedaan, ook houtkorrel geprobeerd maar t blijft.

De bak op de plek zetten zal niet gaan want dan kom ik het huis niet meer in.
    Ze doet het precies achter de voordeur, en daar zit nog een toilet.

Ik hoorde idd ook dat het een vorm van depressie kan zijn bij een kat.
    Maar 2 tegelijk? Kan dat?

Er is trouwens niets qua medisch verder (blaasontsteking, nierproblemen oid)

De jongste kat (2e kat uit t verhaal boven zeg maar) heb ik van mn kennis, die pieste daar ook in huis en hoe stom ook, heb ik gezegd kom maar brengen, want anders had ze hem op straat gezet (beestje is ook heel erg bang, gewoon zielig), dus dat zal er wel mee te maken hebben.

Ze piessen overigens ook gewoon op de bak, maar ook in de gang (kokosnoot matten).

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    kokosmatten vinden ze erg lekker....eens andere matten neerleggen?
    Wij hebben ook 1 kat die dit heeft. We zetten, als we de deur niet meer uit hoeven, de bak voor de deur.

Het wordt een gewoonte. Overigens doet onze kat het wanneer hij de bak vies vindt. Al eens geprobeerd om meermaals per dag de vieze plekjes uit de bak te scheppen?
    En hoeveel kattenbakken hebben jullie? Idealiter is het het aantal katten plus een.

Anders zou je ook eens een gedragstherapeut voor katten kunnen vragen.

9. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 mama van ruben, 28 aug 2012
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
    dat probleem hebben wij ook gehad. Uiteindelijk een gedragsdeskundige in opleiding erbij gehaald (kostte niets). Mat verwijderd en schoon gemaakt met biotex blauw. Die geur vinden ze verschrikkelijk, andere schoonmaakmiddelen trekken blijkbaar het zeiken aan. Na fikse biotexbeurt (liefst meerdere) mat besprenkeld met alcohol. Dat neutraliseert de geur. De mat ligt overigens nog steeds in de berging omdat we 'm niet terug durven te leggen.
    Probeer verschillende soorten kattebakvulling en elke dag verschonen. Wij hadden houtkorrels en verschoonden de hele bak om de paar dagen. Nu kleikorrels van Biocat en dagelijks drollen en natte klonten eruit. vorige week een keer mis gegaan maar dat was voor het eerst sinds driekwart jaar.
    oh, voor ik het vergeet: bij ons was het deels terrritoriumgedrag. Wij hadden al een mat van kippengaas voor de voordeur liggen met een schrikdraadapparaat omdat de kat van de buren wel eens tegen de voordeur sproeide (die van ons piste dan aan de binnenkant). Buurkat een paar keer zijn poten zeer gedaan en die kwam dus echt noooit meer bij de deur :D. Met grote schoonmaakbeurt met Biotex ook deur mee gepakt.

10. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Als onze kat wel eens plaste goten wij er wodka overheen.

Deed jou kat het al voor die 2de kat kwam? Of is het juist daarmee begonnen voordat die 2de plaste naast de bak?

Maar wat zou er gebeuren als je nou catnip spray op die plek spuit? Want dat vinden ze natuurlijk heerlijk en dan zouden ze moeten willen kroelen met de mat?

Maar Goed je kan natuurlijk mits je veel dingen heb uitgesloten het medicijn proberen. Ik weet niet hoe meegaand jou dierenarts is? Die van mij is niet zo moeilijk voor fokkers en dat is wel prettig.
    Je kan mij wel pb en voor de naam hoor kan je misschien overleggen met je dierenarts?

11. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Heb ook een kat gehad die dit deed vroeger en toen heb ik als tip gekregen om valeriaan druppels te druppelen op de plek waar ik wilde dat hij ging plassen.
    Dus de kattenbak.
    Dit gehaald (voor een paar euro bij etos,kruidvat of iets dergelijks) en op de kattenbak gedruppeld.
    Wist niet wat ik zag...
    De kat in kwestie werd helemaal 'verliefd'op de katten bak en wilde er zo wat niet meer uit.
    De plekken waar hij niet meer mocht plassen schoongemaakt en voila probleem was opgelost.
    Hoop dat je wat aan deze tip heb, laat je het weten hoe het afgelopen is?

12. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Bij mij had er ook 1 er een handje van. Die deed het inderdaad op een kokosmat, weggehaald en probleem was er niet meer. Toen we gingen verhuizen heeft ze het gedaan uit onvreden, veel gerommel in huis te weinig aandacht aan haar, maar daar maakte ik korte metten mee, want ze ging met haar kop door de pies en ontlasting en heb ik haar daarna op de bak gezet, net zolang tot ze daar wat ging doen. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan. En ze kan nu niet meer bij de mat, want we hebben een tussendeur die altijd dicht is.
    Medische redenen waren wel uitgesloten natuurlijk.

Ik leg hier geen aparte matjes neer. Wat je wel kunt doen andere kattenbakvulling of ze elke 30 minuten op de bak zetten, is vervelend, maar uiteindelijk weten ze als ze zo doorgaan dat ze opgepakt en op de bak gezet blijven worden. Heb je ook al eens de kattenbak op het plekje gezet waar ze het, het liefst doen? Als ze daar op de bak gaan en je later de bak gaat verplaatsen, wel even erop zetten waar het is, dan accepteren ze het meestal wel.

Ik heb ook 1 kitten uit het nestje terug gekregen, want die zou overal plassen. Ze heeft het 1x gedaan hier, in 5 weken tijd, ze is er gelijk met der koppie doorheen gehaald. Ze ging terug en daar begon ze gelijk weer. Waarschijnlijk kwam het door de stress (2 jonge drukke kinderen die aan het sleuren zijn met een kitten) Uiteindelijk is ze ergens anders herplaatst en heeft ze het nooit meer gedaan.

En de geur, ja is moeilijk, want op 1 of ander manier blijf je het op sommige momenten ruiken ondanks spray goedjes enz.
    Ik ben blij dat ik afneembare hoezen op mijn banken heb en dat ze op 60 graden de was in kunnen. Eerst sprayen en dan hupla de wasmachine in :) Nooit geen last mee.

13. JBG

JBG Fanatiek lid

6 nov 2010
    1.270
    0
    0
    Administratief
    Brabant!
    Toen onze kat dezelfde leeftijd had, deed hij dat ook. bleek hij last te hebben van zijn nieren, dus andere brokken en toen ging het goed! Was een kater!

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm die van ons doet het al jaren...
    eigenlijk sinds we verhuisd zijn al... en de bak staat privacy-technisch heel goed...
    maar inderdaad vaak op de deurmat of juist voor de wcdeur...
    (handig... als je toiletpapier nodig hebt om het op te ruimen... )

maar verliefd op de kattenbak lijkt me ook niet ideaal :D

die feliway werkte wel bij mijn oude kater... zouden de huidige navulverpakkingen wel in de oude verstuiver passen nog?
    want ze plassen hier puur uit frustratie vaak... (en ja dan MOET die ander er overheen natuurlijk)
    ze doen het vooral als de kattenbak in hun ogen vies is..
    (dat is in mijn ogen niet altijd zo.. maar ze doen het nooit als hij net verschoont is dus denk dat het toch geen toeval is)
    maar ook als ze geen brokken hebben.. het water op is.. of als het heel warm is en ze niet naar buiten kunnen.

15. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bedankt voor de reacties!

Ik heb 1 XXL bak staan en een gewone bak, meer kunnen helaas niet in mijn huis (kleiner gaan wonen), en in de huiskamer en keuken wil ik geen bakken dat vind ik smerig.

Andere matten gaan denk ik niet omdat deze tegen het laminaat aanliggen, anders trappen we het laminaat kapot.
    Doortrekken van laminaat lukt niet ivm de watermeter onder de grond (erg leuk ahum).

Elke 30 min op de bak zetten zal ook niet gaan, want ze zit meerendeel gewoon buiten (alle 3 trouwens behalve kat 4), want buiten vind ze zelf fijner, zodra de deur open gaat is ze weg.
    Ik heb (nog) geen kattenluikje in de deur, ik heb m wel liggen, dus mijn kennis zet hem er iig zo snel mogelijk in als hij tijd heeft.

Ze plassen overigens OOK gewoon op de bak hoor, dus niet alleen in de gang.
    Het lijkt wel of ze wilt zeggen dat ze letterlijk schijt aan me heeft hahaha

Deel Deze Pagina