Voor het eerst met de auto op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door EdN, 10 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Wij zijn van plan dit jaar voor het eerst met de auto op vakantie te gaan. Tot nu toe hebben we eigenlijk zo goed als alles gevlogen (op wat tripjes Parijs en Disneyland na). Nu weet ik eigenlijk helemaal niet zo goed waar we nou op moeten letten, dus ik ben op zoek naar tips.

We willen naar Italië, Bloemenriviera of het Gardameer, daar moeten we nog een beslissing over nemen (dus aanraders qua bestemming of accommodatie zijn ook welkom. We zoeken naar een soort vakantiepark of camping, maar met vaste accomodaties, zoals huisjes of stacaravans). Maar wat is handig qua route, waar moeten we rekening mee houden qua zaken als tol of wegenvignetten, waar het handigste overnachten, snachts of overdag rijden, enzv? Wat zijn de ervaringen van ervaren autoreizigers?

2. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wij zijn in lazise geweest oostkant gardameer
    Camping du parc aan het meer, 5 min lopen naar super leuk stadje
    Ze hebben daar stacaravans maar ook verhuurt de camping zelf huisjes. Heerlijk vonden we het

Wij rijden graag over oostenrijk, zwitserland vind ik persoonlijk te lang duren voor een kort stukje en dan de tunnel risico dat je in file staat...

Voor beide landen heb je vignet nodig wat je bij de anwb koopt van te voren of mss kun je het delen met iemand die al eerder in / door dat land is geweest.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Gewoon even uit nieuwsgierigheid,...... wat stel jij je voor bij het woord Bloemenriviera?

Voor het geval dit idyllisch klinkt: denk aan het Westland van Italie, haha. Voetbalvelden vol met kassen. Het viel ons in elk geval nogal tegen.

Iets zuidelijker is het wel mooier, richting Cinque Terra en daarvoorbij.

Wij rijden die richting uit meestal wel via Zwitserland. Dit is een kortere rechtstreeksere route. Je moet wel een autobahnvignet kopen voor Zwitserland, kost ongeveer 25 euro geloof ik.

4. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw

Goede vraag! En idd na cinque is zo mooi!
    Vignet zwitserland is wel geldig voor 1 jr oostenrijk is goedkoper maar ook voor kortere termijn...

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    De bloemen riviera (nabij finale ligura) vonden wij erg tegenvallen, kleine campings, op de strandjes bij dorpjes die ook klein zijn vaak geen bedjes beschikbaar. En zonder mag je er niet liggen of op een klein stukje "publiek" strand.
    We zijn toen via zwitserland gereden met een vignet, over de sint bernard pas. Dat was een van de kortere routes.

Voor het garda meer kun je via oostenrijk of zwitserland, zelf zou ik dan voor oostenrijk kiezen. In zwitserland mag je op veel stukken net als in NL maar 80 (rond de steden) of 100 rijden.

Met twee kindjes kun je proberen snachts te gaan rijden, dan tegen het ontbijt ergens even rustig zitten en ontbijten wat spelen etc. En kijken hoe ver je de rest van de dag komt, in zuid duitsland overnachten. En de volgende dag nog verder naar de eind bestemming.

Succes met zoeken en boeken!!

6. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wij komen uit venlo eo en we hebben er nog net geen 12 uur over gedaan. 1 x 1 uur ontbijt en 1x half uur lunch omdat we anders te vroeg waren

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Haha, nou, ik wist wel dat het niet het topstukje van Italië was, maar ik heb van wat mensen begrepen dat het er desondanks erg leuk is, en de reistijd is het kortst. Is het een afrader? Ik ben aardig bekenden Toscane en de omgeving van Rome, maar verder eigenlijk niet.

Iedereen bedankt voor alle tips zover!

8. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Lago maggiore is ook leuk
    Camping isolino of continental lido

Ook. VIa zwitserland aan te rijden en ook niet zo ver

9. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Wij gaan naar Bella Italia...
    Leuke grote camping aan het gardameer...
    Zijn vorig jaar voor het eerst met de auto op vakantie geweest, en gaan dit jaar terug naar dezelfde camping...
    Autoreis viel me tegen hoor, pff.. Zolang in de auto zitten! Maar dit jaar gaan we weer, dus het was wel te doen...
    Wij zijn over Oostenrijk gereden, vanwege de tunnel in Zwitserland... Wilde we niet riskeren dat we daar lang moesten wachten...
    We hebben 's nachts gereden, kindjes hebben goed geslapen.
    Wij rijden dit jaar weer 's nachts... bevalt goed... zeggen wel altijd dat wanneer mijn man het niet volhoudt dat we hotel zoeken (ik rij niet, alleen mijn man) maar hij is chauffeur en is wel gewend om lange afstanden te rijden...

10. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Over Italië kan ik je niets vertellen. Wij hebben al op de meest (on)mogelijke tijden en dagen gereden. Zondag is het meest relaxte, dan heb je in de meeste landen geen vrachtwagens. Afgelopen jaar zijn wij rond 1100 weggereden en dat beviel uitstekend (Wel richting Polen, 's avonds in Duitsland geslapen). Ik zou persoonlijk niet op maandag en vrijdag gaan rijden.
    Vignetten halen wij altijd bij de ANWB.

Deel Deze Pagina