Heb ik recht op bijstand?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door mamavan5bengels, 3 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Heb hier tijdje geleden mijn verhaal gedaan, het topic '' papa zet zijn eigen kids op straat''

Nu is het zo dat mijn advocaat door omstandigheden van mijn ex zijn advocaat om uitstel bij de rechter heeft aangevraagd, van maar liefst 6 weken. Dan pas weet ik of ik het huis ga krijgen.

Ik heb de afgelopen 2 jaar als zzper gewerkt, maar op dit moment loopt dat werk niet meer zo jofel, en kom ik de laatste tijd rond met een buffer die ik opgebouwd heb. Maar dar begint nu langzaam aan op te raken.

Ik was al op zoek naar een baan buitenshuis, maar ja aangezien er hier wachtlijsten zijn voor opvang, zou ik niet weten hoe ik dat moet gaan oplossen met mijn 3 kinderen.

Het huis staat op mijn ex zijn naam, en staan wij op papier nog gewoon bij elkaar ingeschreven. Maar ik kan aantonen via mijn advocaat en rechter dat hij dus bij zijn ouders verblijft sinds 3 maanden. Dus mijn vraag is, kan ik dan toch een bijstandsuitkering aanvragen?

Ik weet ook van mijn vriendin dat als je een bijstand aanvraagt, je in een traject komt met ''morgen beginnen met werken'' Maar vraag mij af hoe dat dan gaat, aangezien ikzelf naar opvang heb gebeld voor plek die er nog niet is. Ook is het nog niet zeker dat ik in deze woning kan blijven, noch in deze regio. Zou ik dan geen uitstel kunnen krijgen, tot alles hier is afgerond?

Weet iemand hier iets van?

2. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    Ik denk dat het toch een probleem is dat hij op het adres ingeschreven staat.

Qua opvang heeft de gemeente meestal wel plaatsen bij kinderopvangcentra gereserveerd. Hier is dat althans zo. Als de sociale dienst in jou plaats net zo meegaand en meedenkend is als hier geven ze je wel even de tijd om je zaakjes op orde te krijgen. ALs je maar laat zien dat je meedenkt.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als jouw ex op het adres staat ingeschreven krijg je geen uitkering. Dus ik denk dat dat wel een probleem is.

Hier zijn voor mensen in de bijstand sociale plekken gereserveerd op kinderdagverblijven. Zij krijgen wanneer ze gaan werken voorrang op de rest.

Maar ik weet niet wat de regels zijn met recht op bijstand als je zzp'er bent.

4. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik heb vandaag contact gehad met de sociale dienst. Als ik kon aantonen dat mijn ex idd verblijft op het adres van zijn ouders, kan ik dus in aanmerking komen voor een bijstand.

En zzper ben ik niet meer, verdien daar al 2 maanden niets meer mee. Vrijdagochtend heb ik een afspraak bij de sociale dienst.

En ga idd proberen om uitstel te krijgen, tot hier alles is afgerond.

5. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

9 feb 2009
    1.473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
    HOi,

Als jou ex langer als een week bij zijn ouders verblijft is hij dit volgens mij verplicht om dit aan de gemeente door te geven dit ivb gemeentelijke belastingen van de "ouders" is mij ooit verteld... Maar kan het mis hebben..

Mijn ex is ook het huis uit gegaan naar zijn ouders... Voor huursupsidie moest hij ook zichzelf aangeven bij de gemeente dat hij bij zijn ouders woont..

Mischien toch bij de gemeente info in winnen?

Hier was mn ex Hoofdhuurder en heb ik bij de woningbouw aangegeven dat mn ex is verhuisd is naar zijn ouders en we in scheiding liggen. Hun vertelde dat hij zich in de gemeente in moest schrijven met het adres waar hij verblijft en niet ingeschreven staat.

En moest nog wel een brief van de advocaat vandaan komen dat we in "scheiding" lagen en ik in het huis beef wonen. Maar weet niet precies hoe jou situatie is?

Mijn ex dee daar in gelukkig niet moeilijk. En in een huurhuis gezamelijk huren na een half jaar krijg je gelijke belangen... Dus moet je het zelf uitzoeken wie er mag blijven. En koophuis is het een heeel ander verhaal :(

Succes

Groetjes Lynette

6. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hoi,

Het is idd zo dat mijn ex hoofdhuurder is idd.

Maar we zijn al een tijdje via advocaat bezig om het huis op mijn naam te krijgen. Althans ex moest het goedkeuren, want hij wilde zelf de woning betrekken.

Maar ik heb al die tijd geweigerd, want ik wil de woning in het belang van onze kinderen.

Heb vrijdag een 2e gesprek gehad bij het uwv, en 3 mei moet ik terugkomen bij de sociale dienst. Moest alle papieren laten zien, incl van de advocaat en dat er een zitting geweest is.

Ondertussen heeft ex ons het huis toegewezen, en moest ik een verzoek indienen bij de woningcooperatie met dat ik het huis graag om mijn naam wil hebben, en situatie uitgelegd.

Intussen heeft mijn advocaat ook contact gehad met de woningcooperatie en werd er gezegd dat ik nu over een week de uitslag ga krijgen of het huis toegewezen of afgewezen wordt.

Wordt het afgewezen, gaat mijn advocaat een procedure starten tegen de woningcooperatie om alsnog het huis om mijn naam te krijgen.

En 3 mei bij de sociale dienst wordt verder de uitkering besproken. Ze hebben al wel aangegeven dat ik niet een volledige uitkering ga krijgen, omdat mijn ex op dit moment nog ingeschreven staat, en hij ook een onderhoudsplicht heeft. Maar een uitkering ga ik dus wel krijgen, omdat dit gewoon een uitzonderlijke situatie is. En ik kan aantonen dat mijn ex dus bij zijn ouders verblijft.

Maar ik hoop natuurlijk dat voor 3 mei het huis op mijn naam staat, dan krijg ik alles volledig uitgekeerd, en kan ik ook in aanmerking komen voor de toeslagen.

7. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    Succes meid...hopelijk loopt alles een beetje vlotjes nu!

Deel Deze Pagina